handdator

Visa fullständig version : Nu är det allvar...


isn
2009-03-09, 16:40
Nu har jag spenderat säkert flera år av mitt liv med att läsa om kost och kostillskott, samt försöka få till en ordentlig träning.
Jag har kommit så pass långt att jag har lagt upp ett seriöst 5 dagars program och tränar med 2st erfarna kompisar.

Nu är det allt detta med kosttillskotten... vissa säger att de inte behövs, andra säger tvärtom...

Min kost är lite sisådär. Jag kan börja berätta om när jag var 16-19år gammal då jag vägde 63kg och småkörde lite hemma med hantlarna i pojkrummet ;). Hade svårt att gå upp i vikt, men hade väldigt lätt för att få muskler.

Idag är jag 24 år gammal, väger 89kg och är 1,79cm lång. Jag är inte tjock eller mullig. Allt har lagt sig på hela kroppen och jag har fortfarande viss muskeldefinition kvar(minst på magen ;);)). Ja ni kan kolla på bilden till vänster...

Mina dagar påbörjas efter en lungn natt med bra sömn 8-9 timmar. Känner mig alltid utvilad.
Frukosten käkar jag vanligtvis inte direkt, kan gå vaken 1-4 timmar innan jag äter något överhuvudtaget, dvs ingen regelbunden kosthållning på morgonen.

Lunch brukar bli någon macka och 2 skålar müsli. Middag äter jag alltid 17.00 oavsett dag, och träning brukar hållas runt 18-19 tiden. Och när jag äter så är det oftast inte en liten tjej-portion, utan två stora...

Min tillskott som jag äter är:
* Anabolic Protein - Tas vanligtvis runt 15 tiden på dagen.
* V12 turbo - en halvtimme innan träning.
* Twinlabs Ultra fuel(märker faktiskt skillnad på detta, i form av att jag orkar mer. Lyfter inte tyngre, men orkar någon övning mer än normalt.) Intas av mig 1 timme innan träning samt under träning.

Konditionen är där, går med min staffordshire bullterrier ungefär 5km varje kväll, samt springer på band efter träning i 5-10min.

Det jag oroar mig lite för är att min kropp minskade ju sin testestoren(stavning?)-nivå förra året.

Är det någon här som har några rekommendationer? Jag är helt nollad på hur jag egentligen ska lägga upp min kost och kosttillskotten för att nå upp till en optimal nivå, samt det här med regelbundenhet av kost.

Ursäkta om detta inlägg har blivit lite rörigt, jag har aspergers syndrom och har lite problem med struktur och förklaring av saker.

Tacksam för någon form av hjälp.

saab900
2009-03-09, 17:20
Min tillskott som jag äter är:
* Anabolic Protein - Tas vanligtvis runt 15 tiden på dagen.
* V12 turbo - en halvtimme innan träning.
* Twinlabs Ultra fuel(märker faktiskt skillnad på detta, i form av att jag orkar mer. Lyfter inte tyngre, men orkar någon övning mer än normalt.) Intas av mig 1 timme innan träning samt under träning.

Konditionen är där, går med min staffordshire bullterrier ungefär 5km varje kväll, samt springer på band efter träning i 5-10min.

Det jag oroar mig lite för är att min kropp minskade ju sin testestoren(stavning?)-nivå förra året.

Är det någon här som har några rekommendationer? Jag är helt nollad på hur jag egentligen ska lägga upp min kost och kosttillskotten för att nå upp till en optimal nivå, samt det här med regelbundenhet av kost.



Får jag fråga till att börja med hur du kan vara så säker på att din testosteronproduktion minskade just förra året? För att du blev 23-24 istället för 22? Testosteronfunktionen peakar visserligen runt din och min ålder (26:cryout:) men det är inte på något sett kört för det. Jag tror mig ha sett ett diagram här på forumet som visar att mängden mycket långsamt dalar fram emot 40 års ålder för att sedan sjunka lite snabbare. Många, många på det här foumet får bra resultat av sin träning trots att de är över 25. De fortsätter att öka helt enkelt, utan några speciella hjälpmedel. De medel som säljas som "testoboosters" är i många fall verkningslösa. Det enda som verkligen fungerar är förbjudet.

Optimal nivå är ett ganska uttjatat begrepp, och vad som är optimalt för någon annan behöver sannerligen inte vara det för dig eller mig. Du sover bra, du verkar inte vara rädd för att äta mat, och du tränar, det räcker långt bara det. Att bli nojjig över om kosten och tillskotten är exakt optimal och tidpunkterna det intas är optimala gör sannolikt inte att resultaten blir bättre. Du har ju redan fått bra resultat, det är ju bara att köra på som du gjort. Visst kan det kanske gå bättre med "optimal" coaching, men det är inte dubbla muskelmassan på samma tid vi pratar om då.

De kostillskott det verkar råda konsensus om verkligen fungerar och är prisvärda är framförallt kreatin och proteinpulver. Mat i pulverform helt enkelt.
Ju flashigare namn och burk, desto större sannolikhet att man spolar ner pengar i avloppet så att säga.

Musselbank
2009-03-09, 17:24
De kostillskott det verkar råda konsensus om verkligen fungerar och är prisvärda är framförallt kreatin och proteinpulver. Mat i pulverform helt enkelt.
Ju flashigare namn och burk, desto större sannolikhet att man spolar ner pengar i avloppet så att säga.

Dessutom "fungerar" allt som innehåller koffein, eftersom koffein fungerar.

saab900
2009-03-09, 17:51
Förlåt, givetvis gör det ju det. Och EAA och kolhydrater i pulverform. Mat i pulverform och kaffe i pillerform :)