handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem - Ländrygg


marton
2009-03-09, 04:58
I samband med marklyft för cirka 8-10 månader sedan knäppte det till i ryggen under uppvärmningen. Körde med lätta vikter, femtio kilo och jag inte minns fel och jag kände direkt att något gick åt helsike i ländryggen. Smärtan sitter precis mellan kotorna i ryggraden och besvärar vid böjningsmoment eller vid belastning av ryggen.

Nu när det känts bra under en väldigt lång kom samma problem tillbaka några dagar efter ett judopass. Känns som ett muskelfäste eller liknande har drabbats och det sitter på precis samma ställe. Av att nämna strechar jag ganska mycket och kör lättare bålträning som inte tycks ha någon verkan.

Nu undrar jag: - Är det någon som har/haft samma typ av problem eller har en aning om vad det kan vara?

Är mycket tacksam för svar då det här ett superproblem för mig eftersom jag verkligen brinner för att träna.

Tack på förhand!

Pjotor
2009-03-09, 08:42
En lekmannaanalys (= min) säger att det kan vara två saker. I bästa fall är det en mindre muskelbristning. I värsta fall en skadad disk.

En läkare eller en sjukgymnast kan ge dig mer besked. Är det en skada så vill du inte riskera att förvärra den. Brinner du för att träna så ska du inte ta några risker.

marton
2009-03-09, 09:23
En lekmannaanalys (= min) säger att det kan vara två saker. I bästa fall är det en mindre muskelbristning. I värsta fall en skadad disk.

En läkare eller en sjukgymnast kan ge dig mer besked. Är det en skada så vill du inte riskera att förvärra den. Brinner du för att träna så ska du inte ta några risker.

Låt säga att det är en skadad disk jag har drabbats av. Vad skulle det innebära? Hur pass allvarligt är det?

Har tagit kontakt med vårdcentralen för en avbokad tid med läkare. Helt rätt det du säger. Det är inte värt att, om det är en skada, att riskera att förvärra den.

Rahf
2009-03-09, 09:53
Riktigt jävla gravallvarligt.

Läkaren kommer förmodligen ge dig Alvedon och skicka hem dig.

pellepedal
2009-03-09, 10:20
Riktigt jävla gravallvarligt.

Läkaren kommer förmodligen ge dig Alvedon och skicka hem dig.

Givande svar.
Det var nog det svar han ville ha...

Rahf
2009-03-09, 10:40
Jag svarade trots allt på frågan i första paragrafen. Den andra paragrafen är vad jag tror kommer hända hos läkaren. Sannolikheten är nog väldigt stor för det också.

Pjotor
2009-03-09, 11:02
Jag svarade trots allt på frågan i första paragrafen. Den andra paragrafen är vad jag tror kommer hända hos läkaren. Sannolikheten är nog väldigt stor för det också.

Återberättar en del erfarenheter från min fru, som är distriktsläkare på en vårdcentral.

- Hjälpen du får beror på vilken läkare du får. Du har rätt att begära en annan läkarkontakt om du inte är nöjd med den du har fått. Däremot har du inte rätt till (d.v.s. du kan inte kräva) andra behandlingsformer än de som läkaren rekommenderar.

- Du får sällan eller aldrig hjälp i förebyggande syfte. Du bör alltså ha akuta symptom för att få en bra diagnos och eventuell remiss.

- Boka tid på vårdcentral i första hand. Akutmottagningen är till för akuta fall som inte kan vänta. Ryggont hör nästan aldrig dit.

- Vårdcentralsläkarna kan lite om mycket. Beroende på vilka problem du har kanske du inte får ett svar direkt. Om läkaren har koll på sitt jobb så skickar den dig vidare till en expert, t.ex. en sjukgymnast eller arbetsterapeut.

Rahf -- du har antingen haft otur med läkare eller också andra förväntningar på hjälpen du kan få. Om du behöver söka läkarhjälp igen hoppas jag det går bättre.

Jag har tränat judo själv och vet att det är jobbigt för ryggen: snabba och tunga lyft i kombination med vridningar. Använd rätt teknik, låt benen jobba så mycket som möjligt och träna i ett tempo som du klarar av utan att slarva. Ta det lugnt i sparringen.

Rahf
2009-03-09, 11:07
Jag har inte haft några större problem med lokala läkare på vårdcentraler. Däremot har bekanta och vänner gått igenom liknande scenarier där utgången har varit livshotande. Dessutom har jag mer än en gång hört visan om vårdcentral = Alvedon.

Alone_in_the_dark
2009-03-09, 11:39
Det där känns bekant :) Jag voltade när jag körde downhill m MTB och landade med ryggen på ramen. För min del blev det Alvedon och hemskickad (iofs -92) med ett gigantisk blåmärke tvärs över ryggen men men... Men denna olycka känns i marklyft, raka mark och goodmornings, läkarna förklarade många år senare att disken mellan kotorna rör sig lite väl mycket i vissa lägen men ju starkare rygg du har desto mindre värk får du. Och enligt idrottsläkaren som gav första utlåtande om disken sa också att ju kortare hamstrings du har desto mer värk får man då dsssa påverkar ryggen. Så kolla upp ryggen och nöj dig inte med "att det går över" min värk har inte gått över trots att detta skedde för 16 år sen.

Tolkia
2009-03-09, 17:09
En anledning till att "hemskickad med Alvedon"-berättelsen är så vanlig är nog också att det för ganska många som hör av sig till VC (t.ex. med ryggskott) faktiskt är den behandling som finns att ge. Det är inte alltid man kan ge teh mirakelpiller som löser problemet på tre sekunder, även om det är vad man som patient (undertecknad inkluderad) önskar. Det kastas mycket skit på distriktsläkare, på ett sätt som jag inte tycker att yrkesgruppen som helhet förtjänar. För att inte avfärdas som partisk eller naiv kan jag tillägga att mina egna erfarenheter vad gäller läkarkǻren och att få adekvat hjälp ligger över hela skalan från bästa tänkbara till sämsta tänkbara.

I trådskaparens fall tycker jag att han skall vända sig till sin vårdcentral; det är ju, som jag förstår det, fråga om ett problem som funnits ett antal månader, så akuten är det inte direkt läge för. Gissningsvis är lämplig gång distriktsläkare -> sjukgymnast.

Min gissning, baserad på egna ryggproblem, är att det kommer att bli mer bålträning framöver.

nyrjoh
2009-03-09, 18:38
Oftast finns det ingen anledning att gå direkt till läkare så vida man inte har stora besvär med smärta. Gå istället till sjukgymnasten först för undersökning och råd angående träning osv. Behöver du träffa läkare så får du rådet att ta kontakt med läkare då.