handdator

Visa fullständig version : Läkarkoll vid bantning, vilka tester?


Lellan
2009-03-09, 00:30
Tja, nu är det 9 timmar kvar å jag vill att läkaren ska kolla mig men kom på att jag inte vet vad jag ska be om.. :D Tips?

Hb-värde, blodtryck, sköldkörtel kanske? Jag har ingen aning kom jag på.

Tänkte ta reda på om jag kan köra på med en vlcd el vad herrn har för ngt att säga. :Virro

Scratch89
2009-03-09, 01:43
Blodtryck, HB-värde, fasteglukosvärde (om du inte ätit innan då), ketonnivåer om du redan gått på LCHF. Annars vettesjutton; om du får betala för varje prov blir det dyrt att kolla efter hormoner.

mikaelj
2009-03-09, 07:54
Om du skall kolla sköldkörteln skall du be om TSH, fritt T4 och anti-TPO (enbart TSH säger inget). Men det kanske är försent nu.

Lellan
2009-03-09, 08:18
Går om trekvart, så det är inte försent.. tack för svaren! :thumbup: Så jag käkar ingen frukost då ifall de vill ta fasteglukos.. *kurr kurr*

T4 hade jag vajsing på för ngt år sedan, plus att mamma käkar levaxin pga underfunktion i sköldkörteln så doktorn kanske kan motiveras till lite prover, vem vet.

mikaelj
2009-03-09, 09:06
Går om trekvart, så det är inte försent.. tack för svaren! :thumbup: Så jag käkar ingen frukost då ifall de vill ta fasteglukos.. *kurr kurr*

T4 hade jag vajsing på för ngt år sedan, plus att mamma käkar levaxin pga underfunktion i sköldkörteln så doktorn kanske kan motiveras till lite prover, vem vet.

Hypotyreos är ärftligt och som tjej är du extra benägen att drabbas. Har du redan haft låga värden en gång är det troligt att du håller på att utveckla "full" hypotyreos från en subklinisk. Kolla även http://turtles.egetforum.se för mer info om sköldkörtelsjukdomar, många kunniga där.

Lycka till!

130kg finsk sisu
2009-03-09, 09:07
kolesterolt och levervärden är alltid kul att veta!

Lellan
2009-03-09, 14:49
Hypotyreos är ärftligt och som tjej är du extra benägen att drabbas. Har du redan haft låga värden en gång är det troligt att du håller på att utveckla "full" hypotyreos från en subklinisk. Kolla även http://turtles.egetforum.se för mer info om sköldkörtelsjukdomar, många kunniga där.

Lycka till!

Det sa doktorn också, fast just nu mår jag ju bra. Dvs när jag lever på lågt energiinnehåll, men jag har tänkt att det beror på "svält-kicken". Men periodvis innan har jag blivit extremtrött, vill sova sova sova.

kolesterolt och levervärden är alltid kul att veta!

Ajdå, det visste jag inte att det var roligt så det bad jag aldrig om.. :D

Däremot var doktorn testglad; han tog sänka, alla thyroidgrejer, blodvärde (enl hans papper hade jag 156 senast), sen tog han.. få se nu.. kalcium? kalium, natrium? Hm, ja sen var det nog inge mer. Kan hända han tog leverprov eftersom det var dåligt för några år sedan.

Han frågade om jag inte mådde dåligt, ont i njurarna, yrsel men jag berättade att det i början svartnat när jag tränade men att jag bara mår bra nu.

Men FAN va snål med blod jag är då.. gick inte att fylla rören, de la varma påsar på mig, osv men sen fick jag lov att åka iväg och nu var jag nyss dit igen och de satte en "fjäril?" på handen. Jaja, de fick lite blod till slut (fast räckte inte till sänkan så de tog snabbsänka, vet inte skillnaden).

Imorrn bitti skulle jag lämna urinprov också, han trodde att blod i urinen jag hade för ngn vecka sen kunde va urinvägsinfektion.

Men ang själva frågan, hur länge jag kan leva på låg kcal så hummade han mest, tittade på naturdietpåsen jag hade med mig. Frågade vad som rekommenderades, jag sa 2 veckor sen läkarkoll men att jag ju inte fått tid förrän nu, sen sa jag att på itrim om man skriver in sig där så kan man hålla på 10 veckor.

Han hummade mest och sa att han skulle skriva brev. Men sen när jag satt på lab så stod de att de bara skickade brev om ngt var fel.. så summa kardemumma: jag vet inte hur länge jag kan hålla på... :smash:

mikaelj
2009-03-09, 14:56
Jag hoppas att du inser att du med sånt extremt lågt energiintag än mer kvaddar din ämnesomsättning. Dvs, mer trötthet, frusenhet, depp och vad annat just du råkat ut för.

Svält är aldrig rätt lösning.

Lellan
2009-03-09, 15:07
Jag hoppas att du inser att du med sånt extremt lågt energiintag än mer kvaddar din ämnesomsättning. Dvs, mer trötthet, frusenhet, depp och vad annat just du råkat ut för.

Svält är aldrig rätt lösning.

Jag inser att det osunt, men tröttheten etc var ju innan jag började med bantning á la svält. Därför är det svårt att välja bort, när jag nu känner mig pigg, äntligen går ner lite och inte vill sova bort dygnet. Sovlängtan var inte pga depp, den kändes bara... ohejdbar. Men hursomhelst, bantningen kanske inte alls har med det förbättrande måendet alls att göra. Fast i helgen åt jag nästan bara mat, men DÅ blev jag tröttare.. vilket kan bero på annat med såklart.

Ska ju öka på energin och leva på riktig mat, vill ju ha ett sunt leverne. Lite för frestande detta bara. :(

mikaelj
2009-03-09, 15:09
Jag inser att det osunt, men tröttheten etc var ju innan jag började med bantning á la svält. Därför är det svårt att välja bort, när jag nu känner mig pigg, äntligen går ner lite och inte vill sova bort dygnet. Sovlängtan var inte pga depp, den kändes bara... ohejdbar.

Jag vet precis hur du menar....

Jag säger bara att du lurar dig själv. Trots om du känner dig piggare nu kommer det snart bli ännu värre än innan.

Lellan
2009-03-09, 15:26
Jag vet precis hur du menar....

Jag säger bara att du lurar dig själv. Trots om du känner dig piggare nu kommer det snart bli ännu värre än innan.

Men ååå.. :( Antar att det är så, men ... urk. Vad skulle du rekommendera då? Själv tänker jag ett intag på 1500 kcal med kost jag vet jag mår bra av; grönsaker, döda djur, rotfrukter, bär å choklad. :D

Men.. tänker att jag gärna håller på lite till som nu, om det inte är hälsovådligt.

mikaelj
2009-03-09, 15:29
Men ååå.. :( Antar att det är så, men ... urk. Vad skulle du rekommendera då?

En motfråga: varför bantar du?

Men.. tänker att jag gärna håller på lite till som nu, om det inte är hälsovådligt.

1500 kcal + träning är inte bra för din kropp, nej. Om du du inte är tre äpplen hög.

Lellan
2009-03-09, 15:48
En motfråga: varför bantar du?

Tja för att jag led av fetma? Numera övervikt, målet är normalvikt. Kändes som att jag behövde en liten "motivationsnedgång" via genvägen pulver. Fast det börjar bli dags med mer mat.

1500 kcal + träning är inte bra för din kropp, nej. Om du du inte är tre äpplen hög.

Hoppa från 5-800 kcal till 1500 kcal är ändå ett hopp i rätt riktning som känns ok. Så ligga på 1500 tills det känns bra, sen uppåt till energibalans vad den nu må vara när jag ligger på ca.. jaa, den siffran som jag inte vet, säg 70-75 kg? För att sedan börja bygga lite smått efter att ha haft energibalans ett tag.

Tre stora äpplen, 177 cm.. ;)

14K
2009-03-09, 16:09
Du ska ju absolut inte svälta, sen ska du må bra. Försök ha en långsiktig plan. På så sätt slipper du stress banta. Blir aldrig bra. På ett underskott av 500kcal/dag kan göra susen för gå stabilt ner i vikt, o så lite träning på det. Optimal är att du går ner 0.5 - 1.0kg veckan.

Sikta på det. Ha inte bråttom.

mikaelj
2009-03-09, 16:21
Tja för att jag led av fetma? Numera övervikt, målet är normalvikt. Kändes som att jag behövde en liten "motivationsnedgång" via genvägen pulver. Fast det börjar bli dags med mer mat.

Då är problemet att inte gå upp igen....

Hoppa från 5-800 kcal till 1500 kcal är ändå ett hopp i rätt riktning som känns ok. Så ligga på 1500 tills det känns bra, sen uppåt till energibalans vad den nu må vara när jag ligger på ca.. jaa, den siffran som jag inte vet, säg 70-75 kg? För att sedan börja bygga lite smått efter att ha haft energibalans ett tag.

Se till att få i dig ordentligt med näring. Framförallt fullvärdigt protein (för tyrosinet), selen och jod (sköldkörtelhormonerna) och undvik soja (peroxidas).

Eller kort: ägg, kött, fisk och sånt med mycket näring i. Undvik överdriven mängd vegetabiliska fetter (oljor, margarin). Något som funkat bra är lågkolhydratkost.

Se trådarna

* LCHF + Hypotyreos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=afe25296-5da3-4639-8389-59e13e9b1187) (folk som kunnat minska dosen Levaxin)
* Hur äter ni som har hypotyreos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=575d79a9-f4a8-41d3-a700-981b8ae1ce6e)
* Hypotyreos (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=69bdd079-eae9-4341-a35e-a63b165fca04) (lång tråd)

Lellan
2009-03-09, 16:23
Du ska ju absolut inte svälta, sen ska du må bra. Försök ha en långsiktig plan. På så sätt slipper du stress banta. Blir aldrig bra. På ett underskott av 500kcal/dag kan göra susen för gå stabilt ner i vikt, o så lite träning på det. Optimal är att du går ner 0.5 - 1.0kg veckan.

Sikta på det. Ha inte bråttom.

Joo, jag veet.. men jag mår ju faktiskt bra (förutom när jag för ngn vecka sen antagligen hade urinvägsinfektion men inte fattade det).

Iom att jag har så mkt att ta av har det inte kännts så farligt att ta genvägen, men du har ju helt rätt i att långsammare är sundare. Å andra sidan har jag lång väg kvar och kanske borde ta tag i att höja kcal istället för att ursäkta mig att få fortsätta på lågt.

Jag har ju tagit det väldigt långsamt 133-98 kg, det är först senaste 10 kg som jag legat lågt.

14K
2009-03-09, 16:40
Joo, jag veet.. men jag mår ju faktiskt bra (förutom när jag för ngn vecka sen antagligen hade urinvägsinfektion men inte fattade det).

Iom att jag har så mkt att ta av har det inte kännts så farligt att ta genvägen, men du har ju helt rätt i att långsammare är sundare. Å andra sidan har jag lång väg kvar och kanske borde ta tag i att höja kcal istället för att ursäkta mig att få fortsätta på lågt.

Jag har ju tagit det väldigt långsamt 133-98 kg, det är först senaste 10 kg som jag legat lågt.

Helt rätt. *cupid*

Lellan
2009-03-09, 16:42
Då är problemet att inte gå upp igen....

Finns inget problem, utmaningen är att gå ner och sen hitta energibalans medans jag befäster de vardagsvanor med kost och träning som fungerar för mig. Jag är ju inte normalviktig, än.. :)

Se till att få i dig ordentligt med näring. Framförallt fullvärdigt protein (för tyrosinet), selen och jod (sköldkörtelhormonerna) och undvik soja (peroxidas).

Eller kort: ägg, kött, fisk och sånt med mycket näring i. Undvik överdriven mängd vegetabiliska fetter (oljor, margarin). Något som funkat bra är lågkolhydratkost.

Tror på att inte krångla till saker, äta allt men inte alltid. Det jag tycker är extra gott men som är energitätt tänker jag äta sällan med moderation, det jag tycker om men som är näringsrikt och passar min energinivå tänker jag basera kosten på.

Har haft bra kosthållning tidigare, vet vad jag mår gott av. Äter gärna ägg, kött, alla typer av fisk. Samt grönsaker, kokt potatis. Matfett som jag använder är bregott, till allt. :) Funkar bra för mig. Ibland tar jag fiskolja, men jag äter mkt fet fisk och nötter, mandlar kommer ingå när jag äter mer energirikt. Vet att bröd, för mig, gärna ger mer brödsug men en knäckeskiva nu och då är bara gott.

Se trådarna

* LCHF + Hypotyreos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=afe25296-5da3-4639-8389-59e13e9b1187) (folk som kunnat minska dosen Levaxin)
* Hur äter ni som har hypotyreos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=575d79a9-f4a8-41d3-a700-981b8ae1ce6e)
* Hypotyreos (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=69bdd079-eae9-4341-a35e-a63b165fca04) (lång tråd)

Nu är jag kanske dryg, men jag blir lite tveksam när något hyllas orimligt mkt. Jag tror inte på att utesluta något, kommer äta potatis och knäckebröd, baljväxter och frukt - för att jag tycker det smakar gott helt enkelt. :) Varje dag är viktig, rena onyttigheter känns berättigat att begränsa, men inte oraffinerad näringsrik mat som jag njuter av.

En del av det som man äter i proteinfett-diet (nu har jag i ärlighetens namn inte klickat på länkarna så kanske inte rör sig om sådana) är sån mat jag inte tycker är god, och sånt tänker jag inte äta. Grädde kan vara gott, men i så fall en klick i sällanmat. Bacon smakar inte gott i min mun, osv. Jag har kört keto för ngra år sedan, kanske "förstörde" mig då, men ryser av tanken på maten jag åt då. Inget för mig.

Tolkia
2009-03-09, 16:57
Du kanske skulle vara betjänt av att gå till en dietist? Labresultaten kan förvisso se om något är dramatiskt fel, men att utifrån dem ge något råd om hur du bör äta eller inte äta (bortsett från att du inte kan leva på pulver resten av livet, men det vet du ju redan) blir nog svårt. Ofta har dietisterna mer specifik kunskap och större erfarenhet av att ge praktiskt tillämpbara råd (jag tycker att det verkar som om det är något du behöver och vill ha) än distriktsläkarna. Ett besök kostar inte multum och remiss behövs som regel inte.

Lellan
2009-03-09, 17:08
Du kanske skulle vara betjänt av att gå till en dietist? Labresultaten kan förvisso se om något är dramatiskt fel, men att utifrån dem ge något råd om hur du bör äta eller inte äta (bortsett från att du inte kan leva på pulver resten av livet, men det vet du ju redan) blir nog svårt. Ofta har dietisterna mer specifik kunskap och större erfarenhet av att ge praktiskt tillämpbara råd (jag tycker att det verkar som om det är något du behöver och vill ha) än distriktsläkarna. Ett besök kostar inte multum och remiss behövs som regel inte.

När jag slutat gymnasiet och sprang en del och åt en mindre del så gick jag till en dietist för jag tyckte jag åt mkt men det gjorde jag inte. Fick se matscheman men kände väl inte direkt att det appellerade till mig. Det var mest mackor + nyponsoppa till mellanmål, korvstroganoff med ris och tomat, sallad, gurka som "sallad" till och vågade man kritisera valet av mat på dessa fina fotografier så var man "ortorektiker".

Jag anser mig inte så ätstörd att jag inte kan avgöra vad jag tycker är gott och vad jag mår bra av, jag äter allt men hellre vissa saker som är godare och andra saker som jag vet innehåller massa nyttigheter och som smakar bra.

Det jag gjort fel tidigare tror jag är att antingen bara äta det jag tycker är gott/ger belöning, eller åt andra hållet, enbart ätit det jag anser varit nyttigt. Men vill inte begränsa mig i framtiden, ja - det skulle vara att inte äta sånt jag vet är nyttigt men jag tycker är äckligt då (fiberhavregryn är tex det äckligaste jag vet) och att inte äta det gottaste för ofta och av fel anledning.

Jag tror jag kan få till en bra kost bara jag kan förmå mig att sluta pulvra och börja äta mat. Är på g, behövs bara att det sjunker in lite mer i huvudet. :)

xodd
2009-03-09, 17:18
Men FAN va snål med blod jag är då.. gick inte att fylla rören, de la varma påsar på mig, osv men sen fick jag lov att åka iväg och nu var jag nyss dit igen och de satte en "fjäril?" på handen. Jaja, de fick lite blod till slut (fast räckte inte till sänkan så de tog snabbsänka, vet inte skillnaden).
I[/B]:

En butterfly är lite enklare att sticka med än va dom vanliga nålarna är, enda skillnaden är att man bör ta ett eller två "slaskrör" för att sedan ta de rör man ska skicka till labb.

Snabbsänkan aka CRP (c-reaktivt protein), är ett sätt att mäta ungefär samma sak, fast inte på samma sätt. Man slipper även ta ett helt eget rör för detta utan man kan ta det från ett av de andra.

Tolkia
2009-03-09, 17:19
Hmmm ... jag börjar undra vad det egentligen är du vill . alltså mer konkret, du beskriver ju ganska tydligt i inlägget ovan vad du vill på lång sikt. Det låter för mig mest som om det du behöver just nu egentligen är tid för att bearbeta det faktum att det nog är dags att sluta pulvra, och när du väl idisslat det klart, tid för att omsätta i praktiken. Inställningen tycker jag verkar föredömlig. :thumbup:

Ang. det du skrev tidigare i tråden om att det är svårt att välja bort pigghet osv. som du associerar med VLCD, så är den piggheten nog ett övergående tillstånd. Det är ganska vanligt att man upplever en period av (hyper)aktivitet i början av en bantning, särskilt om man äter väldigt lite. Mycket av det är en stressreaktion på det låga kaloriintaget (du är pigg för att du skall orka springa runt och leta mat, typ). Den går dock över i trötthet p.g.a. energibrist med tiden.

Lellan
2009-03-09, 21:05
En butterfly är lite enklare att sticka med än va dom vanliga nålarna är, enda skillnaden är att man bör ta ett eller två "slaskrör" för att sedan ta de rör man ska skicka till labb.

Snabbsänkan aka CRP (c-reaktivt protein), är ett sätt att mäta ungefär samma sak, fast inte på samma sätt. Man slipper även ta ett helt eget rör för detta utan man kan ta det från ett av de andra.

Ah, då vet jag vad de pysslade med.. Tack! :thumbup:

Hmmm ... jag börjar undra vad det egentligen är du vill . alltså mer konkret, du beskriver ju ganska tydligt i inlägget ovan vad du vill på lång sikt. Det låter för mig mest som om det du behöver just nu egentligen är tid för att bearbeta det faktum att det nog är dags att sluta pulvra, och när du väl idisslat det klart, tid för att omsätta i praktiken. Inställningen tycker jag verkar föredömlig. :thumbup:

Haha, jaaa så träffande.. jag är verkligen en ko. Lika snäll å så har jag stora ögon med. Å idisslar huruvida jag ska gå tillväga när jag ska äta annat än grä..pulver.

Vill helst inte ha ett matschema, men kanske ska fila på ett så här i övergången. Dock krånglar min dator å vill inte ha att göra med diverse excelfiler och hälsovakter att göra, så det blir att räkna för "hand". Min våg tappade jag i diskvattnet också.. måste köpa ny*laaat*

Ang. det du skrev tidigare i tråden om att det är svårt att välja bort pigghet osv. som du associerar med VLCD, så är den piggheten nog ett övergående tillstånd. Det är ganska vanligt att man upplever en period av (hyper)aktivitet i början av en bantning, särskilt om man äter väldigt lite. Mycket av det är en stressreaktion på det låga kaloriintaget (du är pigg för att du skall orka springa runt och leta mat, typ). Den går dock över i trötthet p.g.a. energibrist med tiden.

Jo, är fullt medveten om att det är den berömda "svältkicken" jag lever på. Men som idag, jag åt inget förrän vid typ 14 (?) då jag tog pulver å på det tränade jag ett sååå gött (men ack så kort) benpass. På tom mage läkarbesök och lönesamtal och jag kände mig skärpt. Snart 6 veckor jue.. fast nu ska jag sluta älta och börja äta. Sry. :smash:

Fråga: Jag ska lämna urinprov (morgonurinen) imorrn men glömde urinröret (ha ha..) hemma, om jag tar en urdiskad sillburk å sen fyller på röret, borde väl va ok? (sover på jobbet, sen har jag lite jobb och är hemma först 8 och vet inte om jag orkar hålla mig så länge)

Tolkia
2009-03-09, 21:59
Använd en ren glasburk och lämna in burken direkt istället för att hälla urinen mellan olika kärl (kontamineringsrisk). Det borde inte vara något problem att få lämna in en burk.

Lellan
2009-03-12, 17:52
"Bästa "Lellan", (ok, stod mitt namn men jag är ju jäkligt hemlig va..)
Alla blodprover är perfekta"

Mvh"

Så stod det.. Inte så uttömmande och inget huruvida tummen upp el ner för fortsatt pulver. Jag har iaf redan övergivit pulvret och käkar på! Bantar på också.

Tolkia
2009-03-12, 22:21
"Alla blodprover är perfekta" (...) Så stod det.. Inte så uttömmande ...
Eller ja, allt som behöver sägas egentligen. Bara med färre ord än du och jag normalt sett använder.

mikaelj
2009-03-12, 22:48
Nu kommer jag få på nöten av Tolkia, men att en allmänläkare säger att blodproverna är normala betyder i fallet "sköldkörteln" sällan att de faktiskt är det. Åtminstone om man har symptom på underfunktion.

Mina läkare tyckte mina värden var normala. Det tyckte inte endokrinologen...

Trance
2009-03-12, 22:51
Nu kommer jag få på nöten av Tolkia, men att en allmänläkare säger att blodproverna är normala betyder i fallet "sköldkörteln" sällan att de faktiskt är det. Åtminstone om man har symptom på underfunktion.

Mina läkare tyckte mina värden var normala. Det tyckte inte endokrinologen...

n=1...

Men visst kan man försöka söka sig till en specialist om man inte är nöjd.

mikaelj
2009-03-12, 22:54
n=1...

n >> 1, att döma av de fall jag tagit del av i ett (flera) intresseforum för sköldkörtelproblem.

Läkare ger råd i stil med "Åk hem och sov. Motionera mer. Du är hysterisk. Ät nyttigare. Här får du SSRI. Du har läst på för mycket" ad nauseum.

För att sedan gå till en läkare/specialist som har läst på lite och få en riktig diagnos.

Intressant att läsa kan vara http://www.StopTheThyroidMadness.com om man läser den och är ärlig mot sig själv och inte uppfinner symptom typ "ja, jo, jag har väl varit lite trött", utan det skall vara uttalat.

Men visst kan man försöka söka sig till en specialist om man inte är nöjd.

Jopp, det var precis min poäng!

Lellan
2009-03-13, 08:31
Men precis som jag sa till läkaren har jag varit obeskrivligt trött, frusent etc - men särskilt senaste 6 veckorna har jag mått bra.

Om det skulle vara ngt med sköldkörteln får jag väl passa på att pallra mig dit när jag mår dåligt.

Enda anledningen till att jag gick dit nu var ju för att kolla om jag fått dåliga värden pga vlcd - och om jag kan fortsätta lågt. Det sista sa han ju inget om, men jag tänkte mig iaf en höjdning. 1000 k nu, ska upp mot 1500 k men magen och jag behöver lite tid att anpassa sig känner jag. Så tar lite i taget.