handdator

Visa fullständig version : Skogen i en vecka, tillskott?


teufelhunde
2009-03-09, 00:15
Vad kan man behöva för tillskott om man ska vara ute i skogen i en vecka och vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt jag kommer endast leva på frystorkad mat ("grönpåse") 3 portioner om dagen.

Alltså en militär fältvecka i "jägarstuk"

Jag frågar eftersom jag är tveksam på kvaliteten på frystorkad mat.

jwzrd
2009-03-09, 00:21
Eaa, olja. Men ärligt talat: Njut av din vecka och ta in upplevelserna istället. Så vad att du tappar 100g muskelmassa.

teufelhunde
2009-03-09, 00:34
Tyvärr kommer det inte bli en vecka av "njutande" och det är heller inte tanken med den. Det är alltså mycket springande och pangande med tung utrustning på dagen för att sedan ligga i enmanstält och frysa på natten.

Det är alltså ingen semester jag ska på utan en militärövning som kommer att ske ett flertal gånger detta år med varierande längd.

Helst tillskott i tablettform, bars kanske?
Vad är Eaa?

Tack för ditt inlägg iaf!

slimbo
2009-03-09, 00:51
om ni får ut de stora portionerna så ser innehållsförteckningen för en dyngsranson ut: (varierar lite beroende på vilken meny men i stort sett samma)

Nettovekt: 1291 gram
Energi: 5179 kcal
Protein: 130 gram
Karbohydrater: 733 gram
Fett: 183 gram

det förutsätter ju självklart att man svullar i sig allt.

om du inte tycker att det räcker kan du ju tex göra nån nötblandning eller "jägarsnus" som befälen så käckt kallade det, kan se ut följande:

cashewnötter
honungsrostade jordnötter
mjölkchocklad
russin
sötmandel, gött att hacka grovt och sen slänga in i ugnen några min.

applicera blandningen i plastpåse och placera lättåtkomligt i topplocket motsvarande.

blandningen är fri att komplettera med vad man vill samt hoppa över det man inte finner lämpligt. och nej, det är säkert inte optimalt på något sätt, men göttans och lätt att dra en näve då och då.

fanns även folk som drog med sig gainomax å bars ut i det sköna fältlivet.

teufelhunde
2009-03-09, 04:25
om ni får ut de stora portionerna så ser innehållsförteckningen för en dyngsranson ut: (varierar lite beroende på vilken meny men i stort sett samma)

Nettovekt: 1291 gram
Energi: 5179 kcal
Protein: 130 gram
Karbohydrater: 733 gram
Fett: 183 gram

det förutsätter ju självklart att man svullar i sig allt.

om du inte tycker att det räcker kan du ju tex göra nån nötblandning eller "jägarsnus" som befälen så käckt kallade det, kan se ut följande:

cashewnötter
honungsrostade jordnötter
mjölkchocklad
russin
sötmandel, gött att hacka grovt och sen slänga in i ugnen några min.

applicera blandningen i plastpåse och placera lättåtkomligt i topplocket motsvarande.

blandningen är fri att komplettera med vad man vill samt hoppa över det man inte finner lämpligt. och nej, det är säkert inte optimalt på något sätt, men göttans och lätt att dra en näve då och då.

fanns även folk som drog med sig gainomax å bars ut i det sköna fältlivet.

Det lät inte helt fel! Jag brukar bli så jäkla trött på allt socker som finns som tilltugg i förpackningarna så jag brukar helt skippa alla kex, soppor, safter, sylter och godis. Och jag antar att det är dom som bär upp Kcal nivån mycket i det stora hela

WHITEFOLKS
2009-03-09, 05:37
Jag har alltid tryckt i mig allt jag kunde få tag på i liknande situationer. Förstod mig aldrig på de som hellre avstod att äta något för att de inte tyckte det var "gott".

robertcop
2009-03-09, 16:53
Min första fältvanevecka tog jag med mig. Havregryn, proteinbars, gainerpulver, jordnötter och mandlar och varma koppen pulverpåsar. Det sistnämna blev det mest värdefulla då jag kunde byta en sådan liten påse mot en stor grönpåse med Turken i min pluton som vägrade äta grönpåse. Så jag överlevde. Åt som fan hela tiden (sket ungefär 3 ggr om dagen också vilket inte är särskilt kul ute i fält) Slapp gå ned i vikt under/efter de 11 dagarna iaf.

Ahlner
2009-03-09, 17:30
Vad var er militära befattning eftersom det var tillåtet att ta med egen mat?:confused:

Body Guard
2009-03-09, 17:58
Ett annat tips som kanske inte hjälper dig just nu men som kan vara bra i framtiden är att stoppa på sig massa ost i fickorna. När jag låg inne fanns billinge och liknande till frukost i matsalen, dessa var förpackade i 2 skivpåsar, jag brukade stoppa ned 2-4 sådana förpackningar och ha i benfickan och äta till lunchen och middagen när man fick ISO eller DryTech mat.

b_andersson
2009-03-09, 18:04
om ni får ut de stora portionerna så ser innehållsförteckningen för en dyngsranson ut: (varierar lite beroende på vilken meny men i stort sett samma)

Nettovekt: 1291 gram
Energi: 5179 kcal
Protein: 130 gram
Karbohydrater: 733 gram
Fett: 183 gram

det förutsätter ju självklart att man svullar i sig allt.

om du inte tycker att det räcker kan du ju tex göra nån nötblandning eller "jägarsnus" som befälen så käckt kallade det, kan se ut följande:

cashewnötter
honungsrostade jordnötter
mjölkchocklad
russin
sötmandel, gött att hacka grovt och sen slänga in i ugnen några min.

applicera blandningen i plastpåse och placera lättåtkomligt i topplocket motsvarande.

blandningen är fri att komplettera med vad man vill samt hoppa över det man inte finner lämpligt. och nej, det är säkert inte optimalt på något sätt, men göttans och lätt att dra en näve då och då.

fanns även folk som drog med sig gainomax å bars ut i det sköna fältlivet.

Kan rekomendera detta skarpt!
När det gäller mandlar se till att det är sötmandel och inte bittermandel det är giftigt

Lycka till! *flex*

teufelhunde
2009-03-09, 19:14
Kan rekomendera detta skarpt!
När det gäller mandlar se till att det är sötmandel och inte bittermandel det är giftigt

Lycka till! *flex*

Det ska jag absolut testa, nötter är en stor favorit. Kanske ska tillägga att detta inte är lumpen/värnplikt så jag får i princip ta med mig vad som helst i "mat"-väg

slimbo
2009-03-09, 20:18
Vad var er militära befattning eftersom det var tillåtet att ta med egen mat?:confused:

jägare. varför skulle det inte vara tillåtet att ta med sig egen skit?

visst under grundutbildningen fick man inte ha civila grejer tex egna kängor, kniv, handskar, mat m.m och självklart inte under överlevnaden.. men i övrigt ser jag inte varför man inte skulle få ha med sig egen mat, vill du bära på det så e det upp till dig.

vad var din militära befattning eftersom det Inte var tillåtet att ta med sig egen mat?:confused:

Ahlner
2009-03-09, 21:10
jägare. varför skulle det inte vara tillåtet att ta med sig egen skit?

visst under grundutbildningen fick man inte ha civila grejer tex egna kängor, kniv, handskar, mat m.m och självklart inte under överlevnaden.. men i övrigt ser jag inte varför man inte skulle få ha med sig egen mat, vill du bära på det så e det upp till dig.

vad var din militära befattning eftersom det Inte var tillåtet att ta med sig egen mat?:confused:

Jag är 17 år så någon militär befattning har jag inte hunnit få än. Skrev som jag skrev då jag i min närhet har flertalet fallskärmsjägare och dem fick absolut INTE bära på någonting alls som de inte fått av ledningen. Trodde att detta gällde för fältjägarna också, men tji fick jag.

teufelhunde
2009-03-09, 22:03
För att komma tillbaka i ämnet igen så vilka tillskott är de viktigaste när man är ute i skogen längre perioder? Jag har tänkt ta med mig ett antal proteinbars och Eaa och den där nötblandningen, räcker detta eller har jag missat något?

Jr.
2009-03-11, 19:08
Är det i hemvärnet du är med, eftersom det inte är värnplikten? Och om du är trött på kexen, sylten osv i grönpåsen så kan du inte ha haft några jobbiga övningar än så länge:)
Efter en vecka eller två i skogen så äter man allt förutom dem nya "energibars" som ersatta chokladen.

Har för övrigt börjat komma en ny frystorkad mat, "gulpåse", som tillverkas i Sverige. Toppen om man gillar haribo nappar iaf!

Erik__
2009-03-11, 19:13
Jag går emot opti-strömmen lite och säger några burkar bullens pilsnerkorv. Dom var guld värda kvällar när man var less och bara ville äta.

shape
2009-03-11, 23:08
Vad kan man behöva för tillskott om man ska vara ute i skogen i en vecka och vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt jag kommer endast leva på frystorkad mat ("grönpåse") 3 portioner om dagen.

Alltså en militär fältvecka i "jägarstuk"

Jag frågar eftersom jag är tveksam på kvaliteten på frystorkad mat.

Det enda du behöver är snus, vill du festa till det lite kan du doppa dem i proteinpulver innan inställning

saab900
2009-03-12, 01:05
Det lät inte helt fel! Jag brukar bli så jäkla trött på allt socker som finns som tilltugg i förpackningarna så jag brukar helt skippa alla kex, soppor, safter, sylter och godis. Och jag antar att det är dom som bär upp Kcal nivån mycket i det stora hela

Tacka inte nej till någon mat i fält, man får inte vara kräsen. Man borde tvärtom vara så hungrig att man kastar sig över maten, om man inte har någon lökbefattning och är van vid kanelbullar till frukost. Ät det som bjuds!

Body Guard
2009-03-12, 09:07
jägare. varför skulle det inte vara tillåtet att ta med sig egen skit?

visst under grundutbildningen fick man inte ha civila grejer tex egna kängor, kniv, handskar, mat m.m och självklart inte under överlevnaden.. men i övrigt ser jag inte varför man inte skulle få ha med sig egen mat, vill du bära på det så e det upp till dig.

vad var din militära befattning eftersom det Inte var tillåtet att ta med sig egen mat?:confused:

Vi fick inte ha med oss egen mat, vi fick inte ens ha egen mat i skåpen. Jag hade en burk proteinpulver och vår löjtnant blev tokig. Jag försökte med att de inte är mat, utan pulver. Då frågade han " Kan du äta det?" eftersom svaret blev ja fick jag inte ha burken heller.

z_bumbi
2009-03-12, 09:30
För att komma tillbaka i ämnet igen så vilka tillskott är de viktigaste när man är ute i skogen längre perioder? Jag har tänkt ta med mig ett antal proteinbars och Eaa och den där nötblandningen, räcker detta eller har jag missat något?

Tillräckligt med energi och kolhydrater för att orka göra det man ska och för att prestationsförmågan inte blir nedsatt räcker bra för så kort tid. Godis är utmärkt för att lätt kunna fylla på energi.
Te/kaffe/choklad som uppiggare och för att få i sig varm vätska som inte bara smakar vatten är iofs inte fel men om det är något så när organiserat så finns det säkert något i den stilen tillgängligt. Några tepåsar och en påse socker etc väger å andra sidan inte så mycket så det skadar ju inte att packa ner det.

Condemned
2009-03-12, 09:40
Men tryck i dig all näring du får bara, i sådana situationer så är det inte läge att vara kräsen. Jag vet inte hur dina fältveckor har sett ut hittills men om du är jägare så borde dom ha varit piss och du borde ha varit hur hungrig som helst mest hela tiden. För jag antar att ni inte får regelbundna mål och kan räkna med 3 mål om dagen.

Jag är 17 år så någon militär befattning har jag inte hunnit få än. Skrev som jag skrev då jag i min närhet har flertalet fallskärmsjägare och dem fick absolut INTE bära på någonting alls som de inte fått av ledningen. Trodde att detta gällde för fältjägarna också, men tji fick jag.

Det var antagligen under en baskermarsch/strapatsövn/överlevnadsövn. Annars brukar det vara tillåtet för alla.
Och fältjägarna finns inte längre.

Thewind
2009-03-12, 10:21
Där jag gjorde lumpen, på Arméns jägarbataljon i Arvidsjaur var det enbart på de första fälten som befälen hade tid att kontrollera våra packningar. Sedan kunde man ju ta med i stort sett vad man ville om man var lite smidig. Emellertid lärde man sig fort att inte ta med något extra pga vikt...

teufelhunde
2009-03-20, 11:34
Jag tycker man blir mer hungrig av alla safter och sylter det känns som att äta rent socker. Annars brukar jag äta 4 portioner frystorkad mat om dagen. Detta är inte värnplikt och man får i stort sett ta med sig vad man vill, därför vill jag ha förslag på olika kosttillskott eftersom jag har den möjligheten att välja bort socker till förhoppningsvis något bättre


Jag är inte intresserad av att ni ska jämföra era utbildningar, hur mycket mat ni fick ta med er och vilken mat ni tycker är godast här

Condemned
2009-03-20, 13:40
Detta är inte värnplikt och man får i stort sett ta med sig vad man vill
OT:
IA09?
Du behöver såklart inte svara om du inte vill.

OnT:
Jag har alltid tyckt att det funkar bra med någon typ av energibar, brukar ha ett litet lager i en dumpficka om vi ska ligga ute längre.

Spiffy
2009-03-20, 23:20
Överlevnadsmaten som finns i tex livräddningsflottar borde fungera ypperligt.

http://preparesmart.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=FW-5024&Category_Code=002

Du slipper gå så mycket på toa också :D

Kebab-Arne
2009-03-21, 00:21
Vi fick inte ha med oss egen mat, vi fick inte ens ha egen mat i skåpen. Jag hade en burk proteinpulver och vår löjtnant blev tokig. Jag försökte med att de inte är mat, utan pulver. Då frågade han " Kan du äta det?" eftersom svaret blev ja fick jag inte ha burken heller.

Enligt våra befäl så får man inte ha mat i skåpen för att det kan bli dåligt och då kan man bli magsjuk.

Jr.
2009-03-21, 00:27
teufelhunde: Om det nu är en fältvecka i "jägarstuk" som du säger att det är, skulle jag om jag var du ta till vara på tillfället och uppleva det utan alla tillskott som man annars har när man tränar.
Meningen med en "tuffare" fältvecka är ju att man ska få uppleva hur det är att vara hungrig, äta frystorkad mat tills man t o m blir trött på den gröna färgen och norska texten..."do the real thing"

om man kan gotta sig i mat hela tiden kan man lika gärna ta en campingsemester på sommarn imo:)

teufelhunde
2009-03-21, 10:25
teufelhunde: Om det nu är en fältvecka i "jägarstuk" som du säger att det är, skulle jag om jag var du ta till vara på tillfället och uppleva det utan alla tillskott som man annars har när man tränar.
Meningen med en "tuffare" fältvecka är ju att man ska få uppleva hur det är att vara hungrig, äta frystorkad mat tills man t o m blir trött på den gröna färgen och norska texten..."do the real thing"

om man kan gotta sig i mat hela tiden kan man lika gärna ta en campingsemester på sommarn imo:)

Jag vet redan hur det är att frysa, vara hungrig och blöt. Min fråga var bara vilka tillskott man kan tänkas ta i en sån situation och alla svar har mer eller mindre varit "ät allt du kommer över" det har jag redan räknat ut själv och tycker själv att det inte räcker då det oftast slutar med att jag går ned i vikt vilket jag inte vill

Tabbe
2009-03-23, 14:28
Inge kul att svara på frågan eller? Han frågar inte om han borde ha tillskott utan vilka som kunde funka bra för att inte tappa vikt..

Jag hade köpt bra protein och bra kolhydrater och druckit.
Eventuellt massa barer med bra protein/fett/kolhydrater.

pectoralis
2009-03-24, 17:07
Se till att byta till dig alla tonfiskburkarna! Sjukt goda! Annars finns där ju vissa ätbara grönpåsar (ex: kyckling curry, kyckling i sötsur sås etc). Annars kan du ju alltid köpa med dig ett par proteinbars.

Var ligger du inne och vilken befattning?

Ishie
2009-03-24, 17:16
Det är väll bara fram till Och baskermaschen som man inte får ha med eget.. Så var det för mig iaf.

z_bumbi
2009-03-24, 17:29
Jag vet redan hur det är att frysa, vara hungrig och blöt. Min fråga var bara vilka tillskott man kan tänkas ta i en sån situation och alla svar har mer eller mindre varit "ät allt du kommer över" det har jag redan räknat ut själv och tycker själv att det inte räcker då det oftast slutar med att jag går ned i vikt vilket jag inte vill

Det finns massor av bra råd i tråden men om du promt vill ha rena tillskott så är det kolhydratpulver som ger mest effekt, relativt enkelt att peta i sig och det behöver inte värmas. Ha en extra flaska färdigblandad och drick utspritt under hela dygnet eller drick det som måltidsdryck. Försvaret hade förr druvsocker (pulver) som delades ut vid kallt väder och/eller ansträngande tjänst, saftpulver har också förekommit.

En liten flaska rapsolja för att förstärka det frystorkade funkar också, ha inte för mycket då det kan få motsatt effekt dvs att du tappar aptiten och ytterligare mer kan orsaka magbesvär.

Majonäs/jordnötsmör/Nutella etc är andra saker som ökar kaloriintaget en del, välj något som passar till maten du har med.