handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt.


Jennerfors
2009-03-08, 23:49
Hejsan, detta blir mitt första inlägg här på kolozzeum. Lite snabb fakta om mig bara.

Är en stor grabb på 17 år som väger en hel del för mycket. Är 192cm lång och väger 108 KG. Har hela tiden intalat mig själv att det inte är så farligt att det är inte så många KG för mycket men nu känner jag att det är dags att göra något åt det hela.

Så nu vänder jag mig till er här som verkar ha bra mycket mer erfarenhet av vad det innebär att gå ner i vikt och att träna rätt.

Jag har aldrig tidigare försökt att gå ner i vikt eller något liknande. Har käkat på som vanligt, någon pizza i månaden lite godis på helgerna och liknande.
Jag tränade ganska så mycket för ca 1 årsedan då jag spelade fotboll Ca 5-6 dagar i veckan och då tyckte jag inte heller att det spelade någon större roll vad jag stoppade i mig eftersom jag rörde på mig. Nu har jag skadat mig vilket gör att jag inte kan springa längre/använda min ena fot till något vettigt. Så fick ju helt enkelt lägga ner fotbollen.

Nu tycker jag det har blivit dags att göra något åt allt fett som sitter på magen/låren/ryggen. Jag springer på en löp maskin varje dag (dock blir ju detta inte alls samma sak som att ge sig ut och springa i terräng, men som sagt min fot klara inte det).
Jag kör även en del situps och armhävningar och lite hantlar när jag ändå är i farten. Tränar ca 1 timme per dag. Pulsen ligger då runt 160-180 under nästan hela passet.

Jag har förstått det är med att det är kalorier in vs. kalorier ut som gäller. Men nu kommer vi till mitt problem. Jag går i skolan och äter då lunch där och det blir lite svårt att räkna kalorier där och hemma så lagar mamma maten och jag äter det jag får serverat. Jag har nu under denna veckan försökt tänka på att ta mindre portioner. Samtidigt som jag har tränat varje dag.

Jag vägde mig i morse och då visa vågen 108,1KG vilket kanske är något mindre än förra veckan dock ingen större skillnad. Vägde mig sedan efter träningen (vet ej varför) och då vissa vågen 109 KG.

Nu kommer vi till min första fråga hur kan det vara så stor skillnad på morgon och kväll?

Sen undrar jag även om ni har några tips hur jag ska gå ner i vikt, mitt första mål är att komma under 100KG, mål nummer 2 blir att komma ner runt 90KG.

Vad ska jag göra för att bli av med fettet? Det spelar mig ingen större roll om jag blir av med en del muskler. Jag vill tappa i vikt helt enkelt, bli av med överflödet.

Muskler har jag under fettet så jag kommer inte att bli pin smal om jag blir av med fettet heller, har även ganska så lätt för att bygga muskler/öka i vikt.

Hoppas ni har orkar läsa igenom detta och har några bra tips. Känns som jag behöver tappa några KG för att ge mig själv lite självförtroende.

Billybilly
2009-03-08, 23:57
Hejsan, och välkommen! :)

Kalori in minus kalori ut gäller, man ska alltså förbruka mer energi än vad man stoppar i mun. Jag kan bara hänvisa till deff-guiden, den har allt och lite till du behöver veta, den finner du här
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sen är det bara att börja räkna på hur mycket du stoppar i dig, och det gör du här
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

14K
2009-03-08, 23:59
Svar på din första fråga.

Varför du kan väga olika morgon och kväll?

Bäst är det och väga sig på morgonen för då har kroppen svält under hela natten och på morgonen kan du tömma dig på vätskor och diverse (gå på toa med andra ord)

Och så klart efter "morgonvikten" så äter du ju frukost, lunch, middag och även dricker en massa vätska o självklart väger du mycket mer om du väger dig på kvällen.

Flexipop
2009-03-09, 13:06
Fokusera mer på styrketräning. Det är bra om du behåller så mycket muskler som möjligt när du går ner. Muskler ökar din förbränning bara genom att finnas där. Lägg dig på ett kaloriunderskott mellan 500 -1000 kcal per dag. Då kommer du gå ner 0,5 - 1 kg i veckan. 7000 kcal är ungefär 1 kilo.
Men som sagt läs den där deffguiden som länkades. Där står det mesta du behöver veta.

Kischen
2009-03-09, 13:13
Muskler ökar din förbränning bara genom att finnas där.

Ja, typ jättelite.

Medoria
2009-03-09, 13:32
Vet att det kan vara svårt att räkna kcal när man går i skolan, men om du börjar göra det hemma, vilket egentligen bara kräver att du väger det du äter, kommer du snart kunna göra uppskattningar av det du äter även i skolan. Och att du äter det morsan serverar och därför inte kan räkna kcal är bara en dålig ursäkt. Handlar inte om att du förolämpar hennes matlagning, handlar ju bara om att du vill veta vad du stoppar i dig. Visa lite intresse och förklara varför så kommer hon nog förstå.

Hur mycket du ska äta är svårt att säga när du inte skriver hur snabbt du vill gå ner. Då är det svårt att ge riktlinjer på kcalintag och dylikt. Men som ngn annan postare skrev så ger ett underskott på 500 kcal om dagen en viktminskning på ett halvt kilo i veckan. Mer om du tränar förstås. Det gäller givetvis att du har realistiska mål och sätter upp delmål. Det gör hela resan så väldigt mycket enklare. Vill du fortsätta unna dig lite godis där och då kan du ju ha ett mindre underskott men då kommer du å andra sidan inte gå ner lika snabbt. Det är avvägningar du får göra på vägen.

Jennerfors
2009-03-09, 14:29
Tack så jätte mycket för alla bra svar. Har läst deffguiden nu och det var mycket bra som stod där.

Hur snabbt jag vill gå ner?
Joo vill ju gärna gå ner under 100KG innan sommaren iaf, det är mitt första mål. Men som det känns nu så villa jag bara se en skillnad på vågen först så att man får lite självförtroende och ser att det verkligen ger något att tänka på att inte äta så mycket och skräpmat, och att det ger något att träna varje dag.

Jag har nu börjat kolla väldigt mycket på hur mycket kcal det är i allt jag äter här hemma och vägde även 2 st mackor idag så det kanske inte är så svårt som jag trodde.

Sen så har jag en ny fråga.

Ska man dricka några kost tillskott eller liknande ? Tänker mest då på kreatin och protein ?

Tack för alla bra svar :D

Medoria
2009-03-09, 15:28
Åtta kilo till sommaren är inte på något sätt en omöjlighet, bara du har motivationen och viljan. Det handlar om mindre än två kilo i månaden, och i runda slängar om ett underskott på ungefär 500 kcal om dagen.

Tycker du att det är jobbigt att räkna kcal så börja med att i alla fall skriva ner allt du äter. Det ger dig en fingervisning om vad du lätt hade kunnat hoppa över i form av godis, chips, mackor eller vad det nu må vara som är din weakspot. Och har du väl skrivit ner allt du ätit en vecka kan du ju testa och räkna ihop hur mycket kcal det snittar på per dag. Lite överkurs men ett enkelt sätt att börja på....

Lycka till!

billanpillan
2009-03-09, 16:25
Åtta kilo till sommaren är inte på något sätt en omöjlighet, bara du har motivationen och viljan. Det handlar om mindre än två kilo i månaden, och i runda slängar om ett underskott på ungefär 500 kcal om dagen. !

Åtta kilo till sommaren, och det är mars nu. Det är 3 månader kvar och det handlar om 2 kilo i månaden, 3x2 är 6kilo? och han ska ner 8kg?*slap*

Medoria
2009-03-09, 16:26
haha. har inte alla kottar i granen idag. sorry.

Mental
2009-03-09, 17:42
Åtta kilo till sommaren, och det är mars nu. Det är 3 månader kvar och det handlar om 2 kilo i månaden, 3x2 är 6kilo? och han ska ner 8kg?*slap*

Är det sommar i mitten av maj då?
Det är fan Juli som räknas ;)

Jennerfors
2009-03-11, 18:11
Tack för alla svar :D Jag tycker det värkar gå ganska så bra än så länge, dock är jag nästan alltid hungrig kanske tar det här med att inte äta så mycket för seriöst??

Sen tillbaka till en nya frågan jag ställde. Bör jag ta någon form av protein pulver ? Eller kanske kreatin ?

Eddie Vedder
2009-03-11, 18:19
Bör jag ta någon form av protein pulver ? Eller kanske kreatin ?

Bör och bör. Kreatin är bevisat posotivt för prestationsförmåga och styrka. Säkert värdefullt under en period då man medvetet underäter och har sämre med energi från maten.

Proteinpulver kan vara en fördel ur återhämtningssynpunkt under deff liksom andra tidpunkter. Dock måste det ju förstås räknas in i ditt energiintag som alla annan mat och då är det ju en fråga för huruvida du finner det befogat att lägga till kcal i dryckform.

Du måste du ju antingen skära ner på mat eller förbruka mer energi genom motion.

Jennerfors
2009-03-12, 16:52
Bör och bör. Kreatin är bevisat posotivt för prestationsförmåga och styrka. Säkert värdefullt under en period då man medvetet underäter och har sämre med energi från maten.

Proteinpulver kan vara en fördel ur återhämtningssynpunkt under deff liksom andra tidpunkter. Dock måste det ju förstås räknas in i ditt energiintag som alla annan mat och då är det ju en fråga för huruvida du finner det befogat att lägga till kcal i dryckform.

Du måste du ju antingen skära ner på mat eller förbruka mer energi genom motion.

Tack så mycket för ett bra svar. Då vet jag vad jag ska tänka på.


Sedan så fick jag under dagen höra att det inte är bra att träna varje dag, vilket jag gör nu. Stämmer detta?? Jag springer och kör lite hantlar, armhävningar och situps varje dag. Är detta skadligt för kroppen?

Och nu ännu en fråga. Jag har förstått att det är kcal in vs kcal ut som gäller. Men nu fick ja höra att om man underäter allt för mycket så kan kroppen gå in i någon form av "svält" funktion eller liknad och då lagrar på sig allt den bara kan. Men detta trodde jag inte var möjligt och har själv läst att det inte är möjligt. Vilket stämmer??

Hoppas ni orkar med alla mina frågor, känns som är lite dum som frågar så mycket.

tsp
2009-03-12, 17:28
Egentligen är det väldigt enkelt att gå ner i vikt. Följ bara dessa simpla råd och HÅLL DIG TILL DEM så kommer du vara hur smal du vill lagom till sommaren.

1. 3 mål per dag (frukost, lunch, middag)
2. Titta på dina smala vänner och se hur stora portioner dem tar. Ta max lika stora portioner som dem gör. Endast 1 portion per måltid (som du säkert förstår).
3. Rör på dig i någon form minst 30min varje dag men sikta på 60min i huvudsak.
4. Regel 1 ska följas hårt, men blir du alldeles för hungrig mellan målen så ta 1 frukt. Inget godis, läsk eller annat skräp.

j2b
2009-03-12, 17:40
Egentligen är det väldigt enkelt att gå ner i vikt. Följ bara dessa simpla råd och HÅLL DIG TILL DEM så kommer du vara hur smal du vill lagom till sommaren.

1. 3 mål per dag (frukost, lunch, middag)
2. Titta på dina smala vänner och se hur stora portioner dem tar. Ta max lika stora portioner som dem gör. Endast 1 portion per måltid (som du säkert förstår).
3. Rör på dig i någon form minst 30min varje dag men sikta på 60min i huvudsak.
4. Regel 1 ska följas hårt, men blir du alldeles för hungrig mellan målen så ta 1 frukt. Inget godis, läsk eller annat skräp.

1. eh löjligt att presentera det där som absoluta sanningar, spelar ingen roll om han äter 1 eller 27 mål per dag så länge han hamnar på kcalunderskott.

2. Att rekommendera någon att "titta på sina smala kompisar" är vansinne tycker jag.

3. ja, att röra på sig är bra och underlättar viktnedgång men är inte nödvändig om man hellre skär ner på matsidan. fysisk aktivitet har ju dock andra hälsofördelar än viktnedgång förstås

4. eftersom ettan är trams är denna också trams

Betsson1
2009-03-12, 18:38
1. eh löjligt att presentera det där som absoluta sanningar, spelar ingen roll om han äter 1 eller 27 mål per dag så länge han hamnar på kcalunderskott.

2. Att rekommendera någon att "titta på sina smala kompisar" är vansinne tycker jag.

3. ja, att röra på sig är bra och underlättar viktnedgång men är inte nödvändig om man hellre skär ner på matsidan. fysisk aktivitet har ju dock andra hälsofördelar än viktnedgång förstås

4. eftersom ettan är trams är denna också trams

Måste hålla med. Dessutom kallar jag 3 måltider för svält. Undviker man mellanmålen så äter man som ett djur vid nästa måltid. Om vi lägger ätstörningar åt sidan förstås.

Flexipop
2009-03-12, 19:01
Jag satsar på 6 mål om dagen istället. Blir aldrig hungrig, har aldrig sötsug och går ner stadigt i vikt. Som sagt, så länge du ligger på kaloriunderskott så spelar det ingen roll hur mycket du äter vid varje portion. Om du äter för sällan är risken stor att du blir vrålhungrig och svullar som ett as på kvällen. Så funkar det för mig iaf.

Eddie Vedder
2009-03-12, 19:08
Måste hålla med. Dessutom kallar jag 3 måltider för svält. Undviker man mellanmålen så äter man som ett djur vid nästa måltid.

Tre måltider per dag är ju helt vanlig måltidsordning och inget som helst konstigt.

Betsson1
2009-03-12, 20:53
Tre måltider per dag är ju helt vanlig måltidsordning och inget som helst konstigt.

Nej, konstigt är det inte. Men det är inget och rekommendera. Man behöver som sagt ha mellanmål i mellan så man inte blir vrål hungrig när man ska äta sina måltider. Att äta ett äpple för att man håller på och svälta är bara fel. Trodde du hade emot svält.

Eddie Vedder
2009-03-12, 21:03
Trodde du hade emot svält.

Vad svamlar du om? Svält när man äter frukost, lunch och middag? Herregud, det är inget konstigt eller dåligt med det.

Jag äter tre eller fyra måltider per dag. Aldrig några mellanmål i stort sett, det blir tre eller fyra stora måltider beroende på energibehov under en viss dag. Att stoppa i mig massa mellanmål hela dagarna skulle kännas sjukt opraktiskt och för mig skulle det vara ett effektivt sätt att ständigt vara hungrig och reta aptiten.

Så nej, "man" behöver inte mellanmål och "man" överäter inte vid huvudmåltiderna utan mellanmål. Du kanske gör men kan inte uttala sig för andras del.

mikaelj
2009-03-12, 21:08
Nej, konstigt är det inte. Men det är inget och rekommendera. Man behöver som sagt ha mellanmål i mellan så man inte blir vrål hungrig när man ska äta sina måltider. Att äta ett äpple för att man håller på och svälta är bara fel. Trodde du hade emot svält.

Äter du så lite mat till varje måltid att du blir hungrig fort igen kanske du behöver ett mellanmål.

Imorse vid 8 åt jag en omelett på 3 ägg och 50g kokosfett, med lite creme fraiche ovanpå. Åt en burk makrill i tomatsås som mellanmål för att vara social vid lunchen kring 12:30. Nästa mål blev kring 18-tiden.

När i perioden mellan 8 - 12.30 tycker du att jag borde tvingat i mig ett mellanmål? :)

Welli
2009-03-12, 22:58
Som sagt, antal måltider spelar ingen roll, så länge man ligger inom sin kalorigräns. Testa och se vad som passar just DIG. Jag själv deffar just nu och kör 3 mål per dag, detta pga att jag inte blir mätt om jag ska äta 5-6 ggr per dag då portionerna blir mindre om man ska hålla samma kaloriunderskott. Började med 5 mål per dag men det var inget för mig.

tsp
2009-03-13, 01:28
1. eh löjligt att presentera det där som absoluta sanningar, spelar ingen roll om han äter 1 eller 27 mål per dag så länge han hamnar på kcalunderskott.

2. Att rekommendera någon att "titta på sina smala kompisar" är vansinne tycker jag.

3. ja, att röra på sig är bra och underlättar viktnedgång men är inte nödvändig om man hellre skär ner på matsidan. fysisk aktivitet har ju dock andra hälsofördelar än viktnedgång förstås

4. eftersom ettan är trams är denna också trams

1. Nej, det spelar ingen roll så länge man ligger på kaloriminus. Men här handlar det om ENKELHET. Alla kanske inte har lust att sitta och rita kalkyler och läsa på förpackningar hela dagarna? I så fall funkar mina råd utomordentligt bra.

2. Varför är det vansinne? Kanske skulle skrivit "normalviktiga" dock, kan väl misstolkas som grabbens anorektikerpolare annars. Men är inte målet med hans kostförändring att bli normalviktig? I så fall gäller det ju att äta samma mängder som normalviktiga människor.

3. Röra på sig är nyttigt och bör förespråkas. 30min per dag är en gammal sanning.

Nej, konstigt är det inte. Men det är inget och rekommendera. Man behöver som sagt ha mellanmål i mellan så man inte blir vrål hungrig när man ska äta sina måltider. Att äta ett äpple för att man håller på och svälta är bara fel. Trodde du hade emot svält.

Hur fan kan ni få för er att 3 normala måltider om dagen skulle vara svält? :confused: Det är ju för fan alldeles normal och uråldrig levnadsstandard! På fängelser, gruppboenden, internat osv är det 3 måltider om dagen som gäller. Menar du att alla dessa människor svälter?

j2b
2009-03-13, 09:39
1. Nej, det spelar ingen roll så länge man ligger på kaloriminus. Men här handlar det om ENKELHET. Alla kanske inte har lust att sitta och rita kalkyler och läsa på förpackningar hela dagarna? I så fall funkar mina råd utomordentligt bra.

2. Varför är det vansinne? Kanske skulle skrivit "normalviktiga" dock, kan väl misstolkas som grabbens anorektikerpolare annars. Men är inte målet med hans kostförändring att bli normalviktig? I så fall gäller det ju att äta samma mängder som normalviktiga människor.

3. Röra på sig är nyttigt och bör förespråkas. 30min per dag är en gammal sanning.



Hur fan kan ni få för er att 3 normala måltider om dagen skulle vara svält? :confused: Det är ju för fan alldeles normal och uråldrig levnadsstandard! På fängelser, gruppboenden, internat osv är det 3 måltider om dagen som gäller. Menar du att alla dessa människor svälter?


Du skriver först att TS ska följa dina råd så kommer han vara "hur smal du vill" i sommar. Han MÅSTE äta 3 mål, (kan man då äta pizza till frukost, big mac till lunch och kebabtallrik till middag?) Dina råd funkar inte för att dom är ospecifika och du har uppenbarligen dålig koll om du tror att man måste rita kalkyler och räkna hela dagarna

Att titta hur andra äter är ointressant då man isf behöver räkna in faktorer för deras förbrukning osv, jag kan bara se negativa sidor av detta i övrigt.


30 minuter per dag, heja FYSS! - inget fel på det

mikaelj
2009-03-13, 09:41
*pekar lite lätt på "TNT Diet" eller "Ultimate Diet 2.0"*

tsp
2009-03-14, 19:36
Du skriver först att TS ska följa dina råd så kommer han vara "hur smal du vill" i sommar. Han MÅSTE äta 3 mål, (kan man då äta pizza till frukost, big mac till lunch och kebabtallrik till middag?) Dina råd funkar inte för att dom är ospecifika och du har uppenbarligen dålig koll om du tror att man måste rita kalkyler och räkna hela dagarna

Att titta hur andra äter är ointressant då man isf behöver räkna in faktorer för deras förbrukning osv, jag kan bara se negativa sidor av detta i övrigt.


30 minuter per dag, heja FYSS! - inget fel på det

Antagligen fattar nog TS själv att han inte kan äta 3 mål snabbmat om dagen.. :smash: Dessutom lär han nog ha svårt att hitta normalviktiga personer som äter på det viset och i de mängderna.

j2b
2009-03-14, 19:53
eller så va det ett jävla skitråd

Jennerfors
2009-03-15, 22:08
Tackar så otroligt mycket för alla svar.

Sen att kolla på hur mycket mina kompisar äter funkar nog inte i mitt fall. Då jag går en fotbolls linje där nästan alla tränar Ca 5-6 dagar i veckan och då ganska så tuff träning då det är försäsong. Då måste ja ju tänka på hur mycket de tränar och sedan se hur mycket de äter och det hela blir nog väldigt invecklat.

Men jag har nu på 1 vecka gått ner 2.5 KG genom att röra på mig (springa, hantlar,situps och armhävningar ca 1 timme om dagen) och då endast tänka på att äta mindre och bättre mat, mer proteiner. Funkar jätte bra tycker jag och nu när jag vet att det verkligen funkar så är jag motiverad att fortsätta.

Tack så jätte mycket för bra tips