handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på ett schema.


hejPaDig
2009-03-08, 19:46
Tjena.

Tänkte lägga upp ett schema här nedanför. Jag är 22 år gammal och har tränat i drygt 2 veckor. Jag tränar fotboll tre gånger i veckan och de får ses som mina konditionspass. Jag tänkt mig att styrketräna max 3 ggr per vecka och köra halvkropp.

Målet med träningen är väll att bli i lite bättre fysisk form då jag för till fället är väldigt slapp i överkroppen.

Har tänkt mig att mitt schema skulle se ut något som detta:


Mån: Styrketrän. Underkropp(vader,rumpa,lår) + mage & rygg.

Tis: Fotboll

Ons: Styrketrän. Överkropp minus mage & rygg. Dvs bröst, armar, axlar.

Tors: Fotboll

Fre: Fotboll

Lör: Styrke/Vila

Sön: Styrke/vila


Är detta ett "bra" schema?

Har jag glömt någon viktig muskelgrupp? Nacke? Vingar?

Kom gärna med synpunkter om ni tycker nåt ser galet ut. Jag är ganska ny på allt som har med styrketrän att göra.

Ha en trevlig kväll

Toby Asp
2009-03-08, 20:21
Svårt att veta när du inte skriver vilka övningar du tänkt köra. Hurvida du klarar träningsmängden får du se när du testat.

hejPaDig
2009-03-08, 20:25
Jag har fått inspirationen på vilka övningar jag ska göra från Övningsbanken här. Där har jag valt ut några få per muskelgrupp.

Ser schemat bra ut i övrigt?

hejPaDig
2009-03-08, 23:02
Oh pls. Kom igen killar & tjejer. Skriv bara om det (schemat) ser ok ut.
Ok att träna underkropp, mage & rygg en dag och resten en annan?

Nordström
2009-03-08, 23:24
Tränar du eller vilar på lördadar och söndagar?

hejPaDig
2009-03-09, 00:01
Det blir träning en av dagarna och vila en.

hejPaDig
2009-03-09, 13:45
Lustigt att vissa schema trådar får 1000 svar och vissa två.

z_bumbi
2009-03-09, 13:55
Svårt att veta när du inte skriver vilka övningar du tänkt köra. Hurvida du klarar träningsmängden får du se när du testat.

Lustigt att vissa schema trådar får 1000 svar och vissa två.

Det finns inte så mycket mer att säga.

hejPaDig
2009-03-09, 13:56
Exakt sådana svar jag är ute efter!

747
2009-03-09, 15:26
Exakt sådana svar jag är ute efter!

Antingen får du ge mer information och hoppas att någon vill hjälpa dig (det är ingen rättighet) eller så får du nöja dig med svaren du har fått.

Commando1980
2009-03-09, 15:41
Tjena.

Tänkte lägga upp ett schema här nedanför. Jag är 22 år gammal och har tränat i drygt 2 veckor. Jag tränar fotboll tre gånger i veckan och de får ses som mina konditionspass. Jag tänkt mig att styrketräna max 3 ggr per vecka och köra halvkropp.

Målet med träningen är väll att bli i lite bättre fysisk form då jag för till fället är väldigt slapp i överkroppen.

Har tänkt mig att mitt schema skulle se ut något som detta:


Mån: Styrketrän. Underkropp(vader,rumpa,lår) + mage & rygg.

Tis: Fotboll

Ons: Styrketrän. Överkropp minus mage & rygg. Dvs bröst, armar, axlar.

Tors: Fotboll

Fre: Fotboll

Lör: Styrke/Vila

Sön: Styrke/vila


Är detta ett "bra" schema?

Har jag glömt någon viktig muskelgrupp? Nacke? Vingar?

Kom gärna med synpunkter om ni tycker nåt ser galet ut. Jag är ganska ny på allt som har med styrketrän att göra.

Ha en trevlig kväll


fattas ju väldigt mycket info för att man ska kunna säga om det är ett bra schema. eventuellt så kan det bli för mkt för benen med 2 benpass (vissa veckor i och med att du kör rullande 2-split)+3 fotbollspass i veckan. men det beror ju mycket på hur du lägger upp passen. märker du att de blir för mkt så rekommenderar jag att du begränsar dig till 1 benpass i veckan.

hejPaDig
2009-03-09, 19:15
Tack Commando =). Men vad för info är det som fattas? Vilka övningar jag tänkt mig?

Pulsaxe
2009-03-09, 19:25
Fattas:
-Övningar
-Set
-Repetitioner

Tänk samtidigt på hur många som frågar ang. olika scheman varje dag. Personligen tkr jag att du borde ta ett halv-/helkroppsschema från forumet med tanke på att du egentligen inte har hållit på med just styrketräning så länge(vad jag fattade det som).

hejPaDig
2009-03-12, 14:38
Ahaa tack.

Jag har faktiskt ingen aning om vad alla övingar heter. Brukar köra 3*10-15 på de flesta då jag hört/läst här att det är bra.

Nåja. Har någon människa svar på min fråga? Är det ok att träna underkropp, mage & rygg en dag och triceps,biceps,börst,axlar(har jag glömt någon?) en annan?

Tänker mest att det kanske är så här att man måste träna rygg och biceps samma pass eller några andra muskelgrupper eller det kanske kvittar?

Commando1980
2009-03-12, 16:09
Ahaa tack.

Jag har faktiskt ingen aning om vad alla övingar heter. Brukar köra 3*10-15 på de flesta då jag hört/läst här att det är bra.

Nåja. Har någon människa svar på min fråga? Är det ok att träna underkropp, mage & rygg en dag och triceps,biceps,börst,axlar(har jag glömt någon?) en annan?

Tänker mest att det kanske är så här att man måste träna rygg och biceps samma pass eller några andra muskelgrupper eller det kanske kvittar?

kan du inte förmedla hur ditt schema ser ut i övrigt så är det ju svårt att utvärdera det, inte sant?

själva splitten är ok förutom att du lämpligtvis flyttar biceps till ben/ryggdagen. vissa kan dock få problem med axlar av den 2-splitten, speciellt vid fyra pass i veckan.

ben/rygg/biceps
bröst/axlar/triceps

hejPaDig
2009-03-16, 21:04
kan du inte förmedla hur ditt schema ser ut i övrigt så är det ju svårt att utvärdera det, inte sant?

själva splitten är ok förutom att du lämpligtvis flyttar biceps till ben/ryggdagen. vissa kan dock få problem med axlar av den 2-splitten, speciellt vid fyra pass i veckan.

ben/rygg/biceps
bröst/axlar/triceps

Var har du magen där?

Btw. Som uppvärning brukar jag cykla 3km och gör det på ungefär 5 min. Bra eller dålig uppvärming? Kan tillägga att jag blir ganska slut i benen på det.

hejPaDig
2009-03-16, 21:05
Anledningen till varför jag inte skrivit upp övningarna är pga att jag inte har en aning om vad de heter.

kjell33
2009-03-16, 21:24
Läs detta och testa programmen i länken
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200
Synes

EnTe
2009-03-16, 22:06
Jag tycker du skall fundera på om du kommer orka hålla en så hög träningsfrekvens. Jag gissar att ni inte bara joggar runt och passar boll på fotbolls träningarna. Vanligtvis brukar de ju innehålla någon form av fys också. Koncentrera dig på mage efter något av fotbollspassen, samt kanske 3X30sec "brygga" för att bygga starkare bål.

Sen skulle du kunna köra 2 pass i veckan på gymmet och då köra helkropps pass med inte så mycket fokus på ben. (då du ju faktiskt får en hel del benträning redan) Jag tycker ju å andra sidan att alla skall köra knäböj pga att den är så fantastiskt bra och tränar så pass många muskler. Det lär ju göra dig mer explosiv på fotbollsplan om inte annat.

Pass1
Squat 5 X 5
Chins 3 X F (med varierande grepp)
Benchpress 5 X 5
Dips 3 X F

Pass2
Squat 5 X 5
Military Press 5 X 5
Deadlifts 1 X 5
Press/Push-up 3 X F

(F) står för "Failure" och betyder att du gör så många du orkar.

Det finns olika skolor när det gäller att köra till failure där vissa är för och andra emot. Men som du ser så är det bara övningar där du använder din kroppstyngd som motvikt du kör till failure. Detta för att man skall slippa köra ex. chins och dips supported då det låser vissa verksamma muskler i övningen. Samt i armhävningar får du även balans och bål träning.

Jag är ingen expert på något sätt och bara någon som kan alla dina förutsättningar etc kan svara 100%-igt på din fråga. Men på detta sätt skulle du bli jäkligt stark och bygga en bra överkropp till dina säkert bra ben...

Övningarna får du själv leta reda på hur de utförs och vad de eventuellt heter på svenska/engelska

Ps. Här har du en jäkligt bra guide i hur övningar utförs Övningar (http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/) Ds.

Hoppas du kan hitta något att använda..

hejPaDig
2009-03-16, 22:12
Tusen tack. Hade ingen aning om att knäböj var var så effektiva.

Tack igen

hejPaDig
2009-03-16, 22:14
Bör jag alltså strunta i benen på gymmet (då jag redan får benträning på fotbollen) och satsa på överkropp istället?

EnTe
2009-03-16, 22:23
Bör jag alltså strunta i benen på gymmet (då jag redan får benträning på fotbollen) och satsa på överkropp istället?

Din benträning från fotbollen och Knäböj är mer än nog enligt mig. Knäböj tar hela framsida lår, röven och även lite baksida lår. Den hjälper även till att stabilisera och stärka runt bålen då det krävs för att balansera vikten genom övningen.

Har du inte kört knäböj förut så tycker jag att du skall börja lättare och öva in tekniken i ett par veckor och öka vikten successivt. Djupt ner (rumpan under knähöjd) och svanka med ryggen brukar vara bra att tänka på. titta gärna rakt fram så att du inte tappar balansen. Kör inte i smith maskinen bara...

Commando1980
2009-03-17, 16:15
Var har du magen där?

Btw. Som uppvärning brukar jag cykla 3km och gör det på ungefär 5 min. Bra eller dålig uppvärming? Kan tillägga att jag blir ganska slut i benen på det.

det är valfritt var du lägger in magträningen eftersom du med ditt upplägg inte kör gympass två dagar i rad.

du ska inte bli trött av uppvärmningen.

Commando1980
2009-03-17, 16:17
Bör jag alltså strunta i benen på gymmet (då jag redan får benträning på fotbollen) och satsa på överkropp istället?

nej. men du kan eventuellt begränsa benträningen till en gång i veckan.

hejPaDig
2009-03-17, 21:39
Thx guys. =)