handdator

Visa fullständig version : Wrist bands


Snoken94
2009-03-08, 19:38
Tjena alla, jag har en ganska simpel fråga men är lite osäker.

Jag har tränat 4 mån regelbundet med min brorsa som "tränare", bara för han är mer erfaren än va jag är o.s.v.

Jag har alltid märkt att han har wrist bands när han kör tung (80-100kg),
jag testade dom vid hantel press och de var helt sjukt goa att använda, man fick mycket mer stöd.

2 Snabba frågor:

1. Eftersom jag har "precis" börjat träna och bara tränar på 50-60kg i bänk,
så behöver jag inte använda wrist bands tills jag är på det tunga ännu, enligt min brorsa då.

Men jag tycker det är tungt för MIG. Man kan ju inte jämföra 4mån träning med en 4 års.

2. Ska jag skaffa det ändå? Även om det ger mer stöd, så kanske det minskar antalet styrka man förlorar i handlederna ?
(men man får nog styrkan från andra övningar också)


/Snoken

vicarious
2009-03-08, 20:01
Wrist bands? Menar du dragremmar?

krellik
2009-03-08, 20:09
Jag tror han menar såna lindor som ger handleden stöd.

Min åsikt är att på detta sätt så kommer inte dina handleder stärkas och du kommer bli beroende av dem. Har du ingen skada som kräver det så är det bättre att bygga upp styrkan i handlederna samtidigt som du bygger upp styrkan i musklerna.

Pulsaxe
2009-03-08, 20:14
Lär ju inte mena dragremmar om det handlar om pressövningar? *slap*
Och om du menade det så tycker jag det verkar totalt onödigt...

Personligen så tycker jag att kroppen ska kunna prestera utan hjälpmedel, och att om man inte riktigt räcker till i handlederna/grepp så borde man träna dessa tills man gör det. "Proportioner" mellan bröst och handleder bör vara lika tycker jag.

Sen har du ju som sagt precis börjat träna, kanske är snäppet viktigare att just träna upp starka/tåliga handleder just då(andra kroppsdelar också för den delen)?

Annars är ju ytterligare ett alternativ(läs:kompromiss) att träna utan stöd/hjälp tills dina handleder ger upp, och sen EFTER det använda någon typ av stabilisator/hjälp för att kunna trötta ut resterande muskler totalt :)

Gud vad folk har blivit materiella å sistone btw *screwy*

Gladen
2009-03-08, 20:22
Jag använder handlindor för att jag har en ganglion (inflammation) i handleden, kan få riktigt ont om jag kör utan.

vicarious
2009-03-08, 20:30
]Lär ju inte mena dragremmar om det handlar om pressövningar?[/B] *slap*
Och om du menade det så tycker jag det verkar totalt onödigt...



Jag har sett en hel del :D Bicepscurl, hantelpress.. finns folk som använder dragremmar till allting, även om det inte hjälper. Men det är dom lyckligt ovetande om :D

Pulsaxe
2009-03-08, 20:35
SKulle vara kul att se dem köra utan remmar :D
*Braaak* och handlederna går av :D

Rahf
2009-03-08, 21:09
Det kan vara skönt att linda händerna om man ska köra tunga pressövningar. Har börjat känna av handlederna mer och mer ju tyngre vikterna har blivit, kan vara så att jag känner det lite mer för att kroppsvikten är rätt låg också.

enzodiac
2009-03-08, 21:26
jag använder såna när jag bänkar "tungt". Ger mer stabilitet och självsäkerhet för min del.

Onepiece
2009-03-08, 21:35
jag använder Wristwraps till Axlar,Bröst,Biceps,Triceps*cupid* inte alltid åtdragna tycker det känns bra så Why Not, bara för du har dom på inget som säger att du behöver spänna åt dom max hela tiden känner du att du vill köpa så är det bara gör det :thumbup:

z_bumbi
2009-03-09, 08:34
Efter 4 månader är det enligt mig ganska onödigt, bättre att sänka vikterna en gång till och jobba sig upp mot tyngre vikter och låta handlederna vänja sig vid träningen. Även när man väl kommit på upp sådana vikter att man känner att de är bra så ska man inte använda dem hela tiden utan bara på set som är tunga plus några set innan för att man ska vänja sig vid lindorna.

Alone_in_the_dark
2009-03-09, 11:55
Jag använder handlindor för att jag har en ganglion (inflammation) i handleden, kan få riktigt ont om jag kör utan.

Om du har ganglion så håll ett öga på dem antingen försvinner dem eller så blir de hårdare (och ev större) och då är de OP som gäller, jag har råkat för detta på båda handlederna och det slutade med OP på båda, på höger handled var den ca 18 mm stor, då kan man förstå hur lite jag kunde röra handleden.

hjalten
2009-03-09, 12:43
använder det bara när jag bänkar tungt.

Gladen
2009-03-09, 12:50
Om du har ganglion så håll ett öga på dem antingen försvinner dem eller så blir de hårdare (och ev större) och då är de OP som gäller, jag har råkat för detta på båda handlederna och det slutade med OP på båda, på höger handled var den ca 18 mm stor, då kan man förstå hur lite jag kunde röra handleden.

Yes, min mamma är sjuksköterska så hon har skrivit ut anti-inflammatiorsk medicin åt mig nu som ska tar. Hjälper inte det så blir det OP. *gah!*

Snoken94
2009-03-09, 18:28
Tack för alla svar och råd.
Jag tänker inte skaffa handlindor, och det var det jag menade :p
Men jag använder min brors på torsdagarna, då det är endast tung bänkpress, inte vanliga bröst övningar.
Och om jag skulle ha sådana lindor så skulle jag ju inte använda dom vid andra övningar som biceps/triceps och annat.

Men det är rätt att man ska arbeta upp styrkan, att ta bort vikter ifall det blir för tungt...alldeles sant.

Tack för alla replies.
/Snoken94