handdator

Visa fullständig version : Hopparknä?


Player
2009-03-08, 18:33
Jag har börjat känna smärta i mitt vänstra knä, successivt ökande pass för pass.

Kille, 23 år, ca 180 lång och ca 83 kg.
Smärtan tilltar i vänster knä på framsidan. Det känns som att knäskålen är skadad på något sätt då smärtan visar sig skarpt molande i alla typer av closed-chain övningar, speciellt i ca 70-90 graders vinkel. Exempelvis utfall i olika varianter.

Smärtan tilltar under träning och försvinner mer eller mindre på fritiden. Idag fick jag ont av alla typer av hoppövningar där jag böjer i knäleden, samt lätta knäböj, sedan all belastning med böjt ben (såsom att gå upp och ner i trappa). I knäböj får jag ondare av att flytta lodlinjens belastning framåt, med andra ord mer framskjutande knän. Speciellt mellan 70-90 graders vinkel smärtar det mycket, sedan blir det lite bättre desto djupare jag går vid huksittande. Efter brytningspunkten, så att säga, blir det bättre.
Jag får ont när jag cyklar på fritiden, i varierande grad. Jag kan inte palpera någon smärta alls.

Jag har sedan ca 4 månader sedan börjat spänstträna, men försökt att ta det väldigt försiktigt. Det har blivit ca 2 benpass i veckan, med spänstövningar och styrka. För ca 3 månader sedan när jag hoppade häckar så fick jag framåtvikt och landade med mitt vänstra ben helt utsträckt framför mig som jag tog emot mig på, vilket gav en stor belastning mitt på knäleden.
Annars intas ingen medicin och jag har inga tidigare skador på mina knän.

Vad säger ni? Jag är orolig för hopparknä, men det har inte varit någon speciellt stor mängd hoppträning i mitt tycke i alla fall.

MVH Jonas

Player
2009-03-10, 16:51
Bump...

Jag har de senaste två dagarna haft ont av att belasta när jag går uppför och nedför trappor. Ingen smärta i vilat läge, men belastning med böjning i knäled smärtar direkt.

MVH

nyrjoh
2009-03-10, 16:54
Ja, det låter ju som att det skulle kunna vara hopparknä, alt patellofemoral smärta. Du bör troligtvis dra ned något på ffa spänstträningen ett tag och kanske gå ned något i belastningar överhuvudtaget tills besvären lugnat sig något.