handdator

Visa fullständig version : marklyft


JoeyP
2009-03-08, 17:30
När jag kör marklyft så startar jag alltid med att ta stången från en ställning och sen börjar jag köra.

Det går bra.

Jag gjorde en 10a på 140kg igår med rak rygg och då kör jag non stop. Utan bara ner nudda marken och sen upp igen.

Fast när jag ska börja med stången/vikten från marken så har jag inte alls samma styrka.

Om jag ska köra marklyft med stop och omställning för varje rep måste jag dra ner 20kg typ.

Varför är jag klen i botten läget? Folk rek knäböj och kronlyft?

obesogen
2009-03-08, 17:57
Det är för att du använder dig av strength-shortening cykeln när du vänder snabbt. Du kan helt enkelt utväxla mer kraft pga av att den koncentriska fasen föregås av en eccentrisk komponent. En död start gör att du måste börja lyftet i koncentrisk fas och därmed blir det svårare/tyngre att få upp vikten

Musselbank
2009-03-08, 18:06
Död som i deadlift :-)

Arf Pingvin
2009-03-08, 18:07
Du är inte van att starta från marken helt enkelt. När du bara går ner och studsar så har du redan spänt upp hela kroppen och det är mycket lättare. Du får lära dig att spänna upp kroppen(buktryck!) och dra igång vikten kontrollerat genom att helt enkelt alltid dra marklyft som singlar från marken. Om du måste dra av 20 kilo så gör du det.

Eldhroka
2009-03-08, 18:08
Det är för att du använder dig av strength-shortening cykeln när du vänder snabbt. Du kan helt enkelt utväxla mer kraft pga av att den koncentriska fasen föregås av en eccentrisk komponent. En död start gör att du måste börja lyftet i koncentrisk fas och därmed blir det svårare/tyngre att få upp vikten

Heter det inte stretch-shortening?

pellepedal
2009-03-08, 18:26
Det är därför som det första reppet brukar vara det näst tyngsta efter det sista.

obesogen
2009-03-08, 18:45
Heter det inte stretch-shortening?

du har helt rätt, trött idag! :whipped:

JoeyP
2009-03-13, 00:07
Du är inte van att starta från marken helt enkelt. När du bara går ner och studsar så har du redan spänt upp hela kroppen och det är mycket lättare. Du får lära dig att spänna upp kroppen(buktryck!) och dra igång vikten kontrollerat genom att helt enkelt alltid dra marklyft som singlar från marken. Om du måste dra av 20 kilo så gör du det.

Okej! Då gör jag det! Börjar om från 0. Med vikten från golvet!

Sheogorath
2009-03-13, 07:30
Det är därför som det första reppet brukar vara det näst tyngsta efter det sista.

...om man inte sätter ner stången på marken mellan varje repetition.

capture
2009-03-13, 19:19
Jag brukar köra ner den i marken och stanna säg en sekund och sen köra på igen. Men om jag gör som endel verkar göra dvs verkligen börja om från scratch så blir det sjukt mycket tyngre. Är det okej att göra så som jag gör eller ska man verkligen börja om från scratch varje gång?

pojken
2009-03-13, 20:11
Jag brukar köra ner den i marken och stanna säg en sekund och sen köra på igen. Men om jag gör som endel verkar göra dvs verkligen börja om från scratch så blir det sjukt mycket tyngre. Är det okej att göra så som jag gör eller ska man verkligen börja om från scratch varje gång?

Du har mitt godkännande i alla fall. Tror att dom flesta gör ungefär som du beskriver. :)

r3mpuh
2009-03-13, 23:20
...om man inte sätter ner stången på marken mellan varje repetition.


Om man inte släpper stången så låter det ju inget!*flex**gah!*

drkarloff
2009-03-14, 00:08
När jag körde varje marklyft på nytt från marken, så sade en erfaren kille på gymmet att då blir det som att köra ett nytt sett varje gång, och inte en rep. Måhända bara en semantisk skillnad, men håller ju med själv så här efteråt.

Sedan är det givetvis upp till var och en hur man själv väljer att göra.

ceejay
2009-03-14, 00:11
När jag körde varje marklyft på nytt från marken, så sade en erfaren kille på gymmet att då blir det som att köra ett nytt sett varje gång, och inte en rep. Måhända bara en semantisk skillnad, men håller ju med själv så här efteråt.

Sedan är det givetvis upp till var och en hur man själv väljer att göra.

varför i hela friden skulle det räknas som ett nytt set? för att du tappar spänningen genom att lägga ned stången?

drkarloff
2009-03-14, 00:16
varför i hela friden skulle det räknas som ett nytt set? för att du tappar spänningen genom att lägga ned stången?

Frågade inte då jag var nybörjare och inte så insatt. Tycker nog att det är helt upp till en själv hur man gör. Har dock lyssnat till hans råd sedan dess.

Men om det är bättre med det ena eller andra vet jag inte. Vore kul att veta vad som är bäst för den framtida utvecklingens skull! Så någon erfaren/expert på området får gärna uttala sig om detta!

LadyG
2009-03-14, 00:30
Ska man eller ska man inte sätta ner stången helt emellan? Eller är det tycke och smak som avgör?

Dogge21
2009-03-14, 00:36
Frågade inte då jag var nybörjare och inte så insatt. Tycker nog att det är helt upp till en själv hur man gör. Har dock lyssnat till hans råd sedan dess.

Men om det är bättre med det ena eller andra vet jag inte. Vore kul att veta vad som är bäst för den framtida utvecklingens skull! Så någon erfaren/expert på området får gärna uttala sig om detta!

Det klart bästa att träna marklyft (iaf tycker jag det) är att låta stången ligga still mellan varje rep (en sekund är rätt lagom) på det sättet bygger man bäst styrka och får samtidigt in en bättre teknik jämfört med om man studsar upp vikten. Dessutom minskar skaderisken betydligt. Om man sedan klarar en maxfemma på 20 kg mindre vikt på detta jämfört med om man studsar är helt ointressant eftersom man då kommer att förbättra sin maxsingel.

drkarloff
2009-03-14, 00:49
Okej, googlade lite snabbt om ämnet. En artikel på Bodybuilding.com "Deadlifts: The king of mass builders"-

"Reverse step four until the bar touches the floor, pause, and repeat until completion of set. Bear in mind that the weight should not forcefully hit the floor - it should be lowered in a controlled manner while tightness is maintained throughout the body.

Do not rely on momentum to power the weight up on the second rep, as this will cause a jarring effect, which might contribute to spinal damage."

Källa: http://www.bodybuilding.com/fun/drobson101.htm

r3mpuh
2009-03-14, 01:57
Okej, googlade lite snabbt om ämnet. En artikel på Bodybuilding.com "Deadlifts: The king of mass builders"-

"Reverse step four until the bar touches the floor, pause, and repeat until completion of set. Bear in mind that the weight should not forcefully hit the floor - it should be lowered in a controlled manner while tightness is maintained throughout the body.

Do not rely on momentum to power the weight up on the second rep, as this will cause a jarring effect, which might contribute to spinal damage."

Källa: http://www.bodybuilding.com/fun/drobson101.htm


Pfft, det ska låta efter varje rep, babaam!*mini

dream_theater_
2009-03-27, 10:10
Okej, googlade lite snabbt om ämnet. En artikel på Bodybuilding.com "Deadlifts: The king of mass builders"-

"Reverse step four until the bar touches the floor, pause, and repeat until completion of set. Bear in mind that the weight should not forcefully hit the floor - it should be lowered in a controlled manner while tightness is maintained throughout the body.

Do not rely on momentum to power the weight up on the second rep, as this will cause a jarring effect, which might contribute to spinal damage."

Källa: http://www.bodybuilding.com/fun/drobson101.htm

Många svåra engelska ord där. Men om jag fattat rätt; Man ska sänka vikten långsamt och kontrollerat ändå ner till marken. Men det här förstår jag inte: " Do not rely on momentum to power the weight up on the second rep, as this will cause a jarring effect, which might contribute to spinal damage."

Lite hjälp?:)

HookersUnited
2009-03-27, 10:17
Ska man eller ska man inte sätta ner stången helt emellan? Eller är det tycke och smak som avgör?
Man ska släppa stång jäveln på vägen nre så folk hör hur brutalt tungt man kör!!!!

enstorochstark
2009-03-27, 10:50
Man ska släppa stång jäveln på vägen nre så folk hör hur brutalt tungt man kör!!!!

Och när man kör på SATS och det inte finns något podium (utan parketgolv!) marka så tungt att golvet spricker. Och sen fortsätter man på det spruckna golvet. Det är hard-core och mycket uppskattat av de söta receptionisterna!

enstorochstark
2009-03-27, 10:53
Många svåra engelska ord där. Men om jag fattat rätt; Man ska sänka vikten långsamt och kontrollerat ändå ner till marken. Men det här förstår jag inte: " Do not rely on momentum to power the weight up on the second rep, as this will cause a jarring effect, which might contribute to spinal damage."

Lite hjälp?:)

Lite inte på momentum (alltså att du studsar upp andra reppen) för att studsa upp den andra repetionen eftersom det kommer skapa en skarp (disharmonisk, enligt ordboken) effekt, som kan bidra till ryggmrägsskador, typ.

Langster
2009-03-27, 11:10
Jag brukar inte sätta ner vikten utan bara toucha golvet. Jag gör så för att jag helt enkelt föredrar att köra övningen på det sättet. Starkare blir jag helt klart och eftersom jag tränar på ett sätt som jag tycker är skönare och roligare än alternativet så har jag mycket svårt att tro att jag skulle få bättre resultat genom att sätta ner vikten fullständigt mellan varje reps.

Jag började gärna från att stången låg på en ställning också förr, men nu föredrar jag att den ligger på marken vid start, annars kan känslan bli helt fel tycker jag.

En teori som jag själv har till varför det kan kännas som att det är tyngre att lyfta upp vikten från dött läge är att man först måste böja stången innan man får upp den från marken, vilket gör att det (under en väldigt kort tid) blir tyngre och tyngre innan man faktiskt får upp vikten, vilket kan kännas väldigt jobbigt.