handdator

Visa fullständig version : Bygga och få bort fettet på magen


jeppe_
2009-03-08, 16:12
Tja!

Mitt problem är att jag har en väldigt otränad kropp där jag inte har muskler, fett på magen och allmänt klen annars. Jag har lite väl mycket överhudsfett så jag vill bränna bort detta samtidigt som jag tränar styrka för att bli större och öka i muskelmassa. Jag har tränat ett tag nu och märkt lite resultat men vill fortfarande ha bort fettet på magen osv.

Jag tränar på SATS i Norrköping, är 15 år 168 cm lång och väger 63 kilo. Jag vill inte gå ner i vikt men få bort allt fett jag har på magen, nästan lite "tjock mage". Om jag äter mycket och nyttigt samtidigt som jag gymmar 4 dagar i veckan och springer 2 dagar i veckan, då borde ja väl öka i massa men minska mitt fett som framförallt finns på magen, eller? Några andra tillvägagångsätt?

Tacksam för svar! Jesper

Betsson1
2009-03-08, 16:19
Tja!

Mitt problem är att jag har en väldigt otränad kropp där jag inte har muskler, fett på magen och allmänt klen annars. Jag har lite väl mycket överhudsfett så jag vill bränna bort detta samtidigt som jag tränar styrka för att bli större och öka i muskelmassa. Jag har tränat ett tag nu och märkt lite resultat men vill fortfarande ha bort fettet på magen osv.

Jag tränar på SATS i Norrköping, är 15 år 168 cm lång och väger 63 kilo. Jag vill inte gå ner i vikt men få bort allt fett jag har på magen, nästan lite "tjock mage". Om jag äter mycket och nyttigt samtidigt som jag gymmar 4 dagar i veckan och springer 2 dagar i veckan, då borde ja väl öka i massa men minska mitt fett som framförallt finns på magen, eller? Några andra tillvägagångsätt?

Tacksam för svar! Jesper

Tjena Jesper.
Vill man gå ner i vikt så måste man äta mindre och träna mer. Kalori in vs Kalori ut. Det är det allt handlar om.
Sen det där med att bygga muskler och bränna fett samtidigt går ju inte. Du måste ligga på underskott om du vill ner i vikt och överskott om du vill gå upp i muskler.
Så det är väl något som du ska bestämma över. Vill du gå ner i vikt? Eller vill du bulka och sedan deffa? Och när du skriver att du äter mycket och nyttigt så går man upp i vikt även om man äter nyttigt, beroende på storleken på portionerna.

Hoppas jag hjälpte dig en aning. Om inte, läs deffguiden. Du får allt hjälp du behöver genom att läsa den. Tro mig ;)! Lycka till.

Gislason
2009-03-08, 16:59
Du kommer inte att släppa fettet om du inte går ner i vikt, vill du inte bli lättare än vad du är idag så får du skjuta på det och satsa på att bygga upp en grund av muskelmassa först, detta kommer även göra att du omsätter mer energi vilket kan göra en framtida diet lättare.

För att bygga bör du lägga dig på ett överskott vilket kommer få dig att öka i vikt, har du för bråttom kommer stora delar av överskottet antagligen bara bli mer fett så tänk långsiktigt.

När du väl väljer att släppa fettet får du acceptera att styrketräningen kommer att handla mer om att behålla den muskelmassa du har på dig än att bygga mer.

(Observera att jag skrivit det ganska förenklat, kroppen är mer komplex än ett inlägg på kolo, men det borde besvara vissa frågetecken)

Billybilly
2009-03-08, 18:02
Tja!

Mitt problem är att jag har en väldigt otränad kropp där jag inte har muskler, fett på magen och allmänt klen annars. Jag har lite väl mycket överhudsfett så jag vill bränna bort detta samtidigt som jag tränar styrka för att bli större och öka i muskelmassa. Jag har tränat ett tag nu och märkt lite resultat men vill fortfarande ha bort fettet på magen osv.

Jag tränar på SATS i Norrköping, är 15 år 168 cm lång och väger 63 kilo. Jag vill inte gå ner i vikt men få bort allt fett jag har på magen, nästan lite "tjock mage". Om jag äter mycket och nyttigt samtidigt som jag gymmar 4 dagar i veckan och springer 2 dagar i veckan, då borde ja väl öka i massa men minska mitt fett som framförallt finns på magen, eller? Några andra tillvägagångsätt?

Tacksam för svar! Jesper

Handlar inte om "nyttig" mat i den benämningen, äter du mer än du förbrukar så får du troligtvis lagerverksamhet på magen.
Vet inte om deff är något för dig, men om det är till en hjälp så läs den här
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

j2b
2009-03-08, 20:28
jag skulle föreslå att du tränar på och käkar på, unga grabbar brukar ju få sjukt bra utveckling om dom sköter sina kort rätt

känns lite överkurs att tänka i bulk/deff för dig just nu så kör på som du gör nu några månader och se vad som händer :)