handdator

Visa fullständig version : Vad få i sig efter gympasset under deff?


Spyder
2009-03-08, 11:39
Så det ser ut nu så intar jag lunch runt 12.30 och kilar iväg till gymmet för att träna runt 14.30 fullproppad med Trück och EAA.. Runt 4 tiden är passet klart och frågan är då vad jag borde stoppa i mig om jag samtidigt är under en deff?
Jag vill ju inte äta middag förän mot 18-18.30 tiden.
Ska jag bara göra så att jag tar EAA och sedan väntar eller
måste jag få i mig lite kalorier för att förhindra nedbrytning?
Isåfall vad rekommenderar ni? Nötter eller är de för sega kolhydrater? Lite gainer?

Hoppas ni förstår vad jag menar, är lite snurrig efter en utekväll:Virro

Ganymedes
2009-03-08, 12:08
Varför vill du inte äta förrän senare? Ju snabbare du äter efter ett pass, desto bättre. Men om du ändå inte vill göra det, så är en shake med protein+kolhydrater precis lika fördelaktig under deff som under bygg. Tänk bara på att de kalorierna får du dra av från övrigt intag så att du fortfarande hamnar rätt i energiintag.

Jag deffar själv just nu och tar alltid en gainer efter passet sedan mat så fort som möjligt.

Spyder
2009-03-08, 12:11
Kul med snabbt svar, jag är uttråkad :)
Anledningen till att jag inte äter middag redan vid 4 tiden är den att jag skulle svälta ihjäl i väntan på kvällsmålet som intas runt 22-23..

Ganymedes
2009-03-08, 12:23
Det går ju lägga upp en kostplan som inte innebär total avsaknad av föda under så många timmar. ;) Jag äter frukost, mellamål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål under en vanlig deffdag. Ibland bommar jag ett av mellanmålen dock. Det är inga problem med så många födointag, under förutsättning att man kompenserar med att röra på sig och/eller äter mindre kcal vid varje tillfälle. Tycker att det är ett bra upplägg, jag känner mig sällan hungrig faktiskt.

Spyder
2009-03-08, 12:30
Ja, precis så kommer jag också äta..
Hur fungerar lite blandade nötter och proteinshake som mellanmål? Har en oändlig källa till gratis osaltade nötter:thumbup:

Spiderpig
2009-03-08, 12:34
Pojken med nötbyxorna?

Ganymedes
2009-03-08, 12:53
Nötter innehåller mycket fet, men nyttigt sådant. Så det är ju bra. Tänk bara på att det blir mycket kalorier. Kalorier som kanske kan läggas på något mer mättande. Men annars är det absolut inte fel med nötter.

King Grub
2009-03-08, 13:06
Nötter har som regel rätt dålig fettsyresammansättning.

Cappachino
2009-03-15, 16:57
Nötter har som regel rätt dålig fettsyresammansättning.
Är det då bättre att äta något annat än nötter?

Scratch89
2009-03-15, 17:00
Ja, troligen. Efter träning skulle jag hellre äta bröd, frukt eller godis tillsammans med proteindrinken.

Antonz2
2009-03-15, 17:10
Nötter har som regel rätt dålig fettsyresammansättning.

Mandlar är väl helt okej har jag för mig?

Inge Enveten
2009-03-15, 19:51
Keso funkar utmärkt. Om du "har råd" kalorimässigt att ta in lite till så kan du alltid blanda det med en smaksatt yoghurt.

Black Star Abyss
2009-03-15, 20:03
Så det ser ut nu så intar jag lunch runt 12.30 och kilar iväg till gymmet för att träna runt 14.30 fullproppad med Trück och EAA.. Runt 4 tiden är passet klart och frågan är då vad jag borde stoppa i mig om jag samtidigt är under en deff?
Jag vill ju inte äta middag förän mot 18-18.30 tiden.
Ska jag bara göra så att jag tar EAA och sedan väntar eller
måste jag få i mig lite kalorier för att förhindra nedbrytning?
Isåfall vad rekommenderar ni? Nötter eller är de för sega kolhydrater? Lite gainer?

Hoppas ni förstår vad jag menar, är lite snurrig efter en utekväll:Virro

Finns oändligt med möjligheter:

- Träna senare
- Ät direkt efter träning men dela upp dagens näringsbehov på flera mindre måltider om du tycker det är jobbigt att gå utan mat

hasic
2009-03-15, 20:04
Keso funkar utmärkt. Om du "har råd" kalorimässigt att ta in lite till så kan du alltid blanda det med en smaksatt yoghurt.

Keso funkar, ja, men du nämner ingenting om kolhydrater som är minst lika viktiga för återhämtningen efter träning?

Tills TS: Ser inte problemet i att lägga in ett extra mål. Ät ett stort mål efter träning, sedan kan du ju bara äta ett mindre mellanmål i väntan på kvällsmålet.

bingolotto
2009-03-15, 22:19
Tills TS: Ser inte problemet i att lägga in ett extra mål. Ät ett stort mål efter träning, sedan kan du ju bara äta ett mindre mellanmål i väntan på kvällsmålet.

Kanske vill vänta in sin övriga familj/sambo eller något. Skulle jag personligen sätta i mig middagen innan sambon var hemma varje gång jag tränat låg jag nog lite pyrt till.

hasic
2009-03-16, 08:48
Kanske vill vänta in sin övriga familj/sambo eller något. Skulle jag personligen sätta i mig middagen innan sambon var hemma varje gång jag tränat låg jag nog lite pyrt till.

Skulle du blivit arg på honom/henne om denne åt innan du kom hem? Är väl inte så svårt att diskutera och samarbeta lite?

mikaelj
2009-03-16, 09:36
Mandlar är väl helt okej har jag för mig?

Ptja, mandeln är ingen nöt. :-)

bingolotto
2009-03-16, 10:52
Skulle du blivit arg på honom/henne om denne åt innan du kom hem? Är väl inte så svårt att diskutera och samarbeta lite?

Uräkta för fortsättning av OT:

Att göra detta 4 dagar / veckan kan nog ställa till det. Maten är för många ett sätt att umgås och även göra något tillsammans. Klart det går att samarbeta lite, men att vara så pass hårt styrd av träningen att man inte ens skulle kunna äta middag med varandra är nog fel attityd.

Det finns ju faktiskt andra lösningar på problemet och som trådskaparen även nämner trivs han med att äta senare på dagen vilket mycket väl kan vara en vad de viktigaste egenskaperna för att må bra och kunna hålla i både träning och kost.

Lazius
2009-03-16, 12:08
Jag har liknande träningsupplägg som trådskaparen och jag tar en gainerdrink efter träningen för att sedan äta några timmar efter. Det fungerar bra för mig och jag får inga problem med att hålla min kaloribudget. En anledning till att jag valde gainer är iofs att jag måste göra slut på den, då jag haft den ett bra tag... *rolleyes*

Om man inte blir tillräckligt mätt på gainer skulle jag rekommendera en liten Keso Mini (250g) och en banan eller några äpplen (om man vill ha långsammare kolhydrater)... Men om du tar EAA efter så kanske det räcker med att lägga till 2 bananer så får du ju en 50-70 g kolhydrater extra.

HDS
2009-03-16, 20:58
Nötter har som regel rätt dålig fettsyresammansättning.

Mandlar är väl helt okej har jag för mig?

Ptja, mandeln är ingen nöt. :-)

Är mandlar en bra fettkälla?

mikaelj
2009-03-16, 21:35
http://www.recepthjalpen.se/mandel.html

Bra mycket bättre än valnöten med sina ~39g fleromättat fett, men sämre än hasselnöten som bara har ~6g fleromättat fett.

kungconny
2009-03-16, 21:38
http://www.recepthjalpen.se/mandel.html

Bra mycket bättre än valnöten med sina ~39g fleromättat fett, men sämre än hasselnöten som bara har ~6g fleromättat fett.

JAg kanske är helt fel ute, men är inte fleromättat fett hälsosamt?

King Grub
2009-03-16, 21:50
Dom flesta får redan alldeles för mycket fleromättat i förhållande till omättat, vilket bland annat ökar risken för inflammationer i kroppen.

hasic
2009-03-16, 21:54
Att göra detta 4 dagar / veckan kan nog ställa till det. Maten är för många ett sätt att umgås och även göra något tillsammans. Klart det går att samarbeta lite, men att vara så pass hårt styrd av träningen att man inte ens skulle kunna äta middag med varandra är nog fel attityd.

Det beror ju hur mycket man satsar på det, och desto tidigare efter träning man får i sig näring, desto bättre återhämtar sig kroppen. Så är det bara. Nu säger jag inte att det automatiskt blir dåligt bara för att man väntar ett tag, även om jag tror att det går att ordna på ett bättre sätt.

Men nu håller vi oss till topic.

Eddie Vedder
2009-03-17, 06:29
JAg kanske är helt fel ute, men är inte fleromättat fett hälsosamt?

Jo men inte i stora mängder, särskilt inte om balansen mellan omega-3 och omega-6 är snedvriden. Vilken lätt blir om ens fettintag utgörs av mycket vegetabiliska källor.