Visa fullständig version : Linfröolja
fyrkantig_rondell
2009-03-08, 11:14
Jag har en fråga angående linfröolja. Jag har fått höra att för stort intag av linfröolja inte ska vara bra ur ren näringsaspekt, att oljan helt gör att kroppen har svårare att ta till sig näringen från framför allt frukt och grönt.
Jag får i mig 1 dl linfröolja (utöver det som ingår i matlagning) dagligen. Bör jag byta olja, och vad är då det bästa alternativet?
Är det någon som vet om detta stämmer? Eller kan länka till någon tråd.
Linfröolja är väldigt lättoxiderat då det nästan enbart består av fleromättade fettsyror, vilket troligtvis inte är särskilt snällt mot din kropp. Det är särskilt viktigt att tänka på vid matlagnign, då fleromättat fett inte tål upphettning särskilt bra alls. Oljor som består till största delen av mättat/enkelomättat fett, som smör/ister/kokosfett/olivolja är bäst att steka/bryna i.
Dessutom kan du inte tillgodogöra dig mer än ~0,1-1% av vegetabiliskt omega 3 (som linfröolja består av) i form av EPA+DHA, såvida du inte samtidigt minimerar mängden omega 6 till ett absolut minimum. Men även då är inte konverteringsgraden strålande. Det du får i dig är i stort sett alltså bara själva energin i sig från fettet (700-800 kcal eller så, osäker på densiteten).
Finns det någon särskild anledning till att du äter så mycket linfröolja?
Linfröoljan påverkar inte upptaget ( negativt ) av några andra näringsämnen. Den är precis som vilken annan vegetabilisk olja som helst.
Men du ska inte använda oljan i någon varm mat och du bör heller inte ta några större mängder av den. Finns andra oljor som smakar bättre och som är mer hälsosamma.
fyrkantig_rondell
2009-03-08, 11:29
Linfröolja är väldigt lättoxiderat då det nästan enbart består av fleromättade fettsyror, vilket troligtvis inte är särskilt snällt mot din kropp. Det är särskilt viktigt att tänka på vid matlagnign, då fleromättat fett inte tål upphettning särskilt bra alls. Oljor som består till största delen av mättat/enkelomättat fett, som smör/ister/kokosfett/olivolja är bäst att steka/bryna i.
Dessutom kan du inte tillgodogöra dig mer än ~0,1-1% av vegetabiliskt omega 3 (som linfröolja består av) i form av EPA+DHA, såvida du inte samtidigt minimerar mängden omega 6 till ett absolut minimum. Men även då är inte konverteringsgraden strålande. Det du får i dig är i stort sett alltså bara själva energin i sig från fettet (700-800 kcal eller så, osäker på densiteten).
Finns det någon särskild anledning till att du äter så mycket linfröolja?
Okej, tack för ett bra svar! Jag använder inte oljan i matlagningen som sagt, utan fördelat i 1-2 smoothies per dag.
Oljan använder jag just på grund av den extra energin som den ger.
fyrkantig_rondell
2009-03-08, 11:34
Linfröoljan påverkar inte upptaget ( negativt ) av några andra näringsämnen. Den är precis som vilken annan vegetabilisk olja som helst.
Personen som sa detta påstående är nämligen utbildad dietist. Han menade just att det för stor konsumtion av oljan "slog ut" mycket av framförallt vitaminer ur frukt och grönsaker. Om man skulle ha ett så pass intag av oljan så skulle även konsumtionen av frukt/grönt även behöva ökas på.
Finns andra oljor som smakar bättre och som är mer hälsosamma.
Villken olja skulle du i så fall rekomendera att jag byter till? Har just kört på linfrö för att smaken inte är så markant.
Villken olja skulle du i så fall rekomendera att jag byter till? Har just kört på linfrö för att smaken inte är så markant.
Jag hade inte rekommenderat någon klassisk smaklös vegetabilisk olja alls, eftersom du får i dig alldeles för mycket omega n-6. Olivolja innehåller mest enkelomättat, men gör sig nog inte i annat än en olivshake. :-)
Om du gör en hyfsat tjock shake kan du ha i kokosfett (= kokosolja). Varning för att äta stora mängder kokosfett sent på kvällen, bara...
Men som nämndes på ett annat ställe: kan du inte bara välja fullfeta (och i min mening, godare) varianter av all annan mat du äter, t.ex. fet ost, fett kött, fet fisk, helmjölk, turkisk yoghurt, etc, och på så vis få i dig den extra energin?
Rapsolja är rätt smaklös, billig och bra. Olivolja smakar mer och är också bra.
Din dietist hade en bra synpunkt. Ökat intag av fleromättat fett kräver också större mängd antioxidanter. I ditt fall är det bäst att sänka intaget av den känsliga linoljan.
Eftersom jag får på fingrarna i en annan tråd idag så får jag istället rekomendera mer grönsaker för antioxidanter. Kokta morötter, broccoli, brysselkål mm.
fyrkantig_rondell
2009-03-08, 12:00
Rapsolja är rätt smaklös, billig och bra. Olivolja smakar mer och är också bra.
Tack för ett utförligt svar! Olivoljan har som sagt en tydlig smak. Så det lutar nog mer åt rapsoljan i så fall.
Ökat intag av fleromättat fett kräver också större mängd antioxidanter. I ditt fall är det bäst att sänka intaget av den känsliga linoljan.
Så hur stor bör maxintaget per dag vara för att detta inte ska inträffa?
Bör jag byta ut oljan helt till raps istället, eller kan jag ex köra 50/50?
Eddie Vedder
2009-03-08, 12:14
Så hur stor bör maxintaget per dag vara för att detta inte ska inträffa?
Bör jag byta ut oljan helt till raps istället, eller kan jag ex köra 50/50?
Det är dosrelaterat och inträffar inte vid ett visst intag. Officiella rekommendationer (om man nu tar dessa på allvar) är ett maxintag på ca 10E% fleromättat fett. Ju mer fleromättat fett desto mer oxidativ stress och större krav på antioxidantintag.
Linfröolja är värdelös ur matlagningssynpunkt. Som källa till omega-3 är det väl antagligen den minst dåliga vegetabiliska källan. Linfröolja och alger. För jag antar att du är vegetarian om du väljer linfröolja före fet fisk och/eller fiskolja? Om inte så öka istället på det för omega-3 och låt ditt extra fettintag bestå av t.ex. olivolja, gräddsåser, mer smör på mackan, fetare ost, majonnäs m.m.:thumbup:
Som källa till omega-3 är det väl antagligen den minst dåliga vegetabiliska källan. Linfröolja och alger.
Spirulinaalgen innehåller faktiskt EPA och DHA, till skillnad från linfröolja som bara innehåller ALA.
Eddie Vedder
2009-03-08, 12:41
Spirulinaalgen innehåller faktiskt EPA och DHA, till skillnad från linfröolja som bara innehåller ALA.
Där ser man.
Synd att det är giftigt i övrigt då.:D
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=19156&epslanguage=SV
Där ser man.
Synd att det är giftigt i övrigt då.:D
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=19156&epslanguage=SV
Det har sålts såna där shejks med spirulina i vanliga mataffärer, så det verkar ju gå att få dem någorlunda rena.
Kanske finns andra poppiga alger med EPA och DHA i, att jag tog upp spirulina var för att min lokala vegetarian namedroppade det i fredags.
Ola Wallengren
2009-03-08, 13:46
Alger innehåller visserligen DHA men hur mycket får du i dig i en sådan drink?
Ola Wallengren
2009-03-08, 13:52
Gjorde precis en sökning på spirulina i den amerikanska databasen. 0% EPA och DHA.
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Man kan söka på lite andra alger också, väldigt lite fettsyror överhuvudtaget.
Gjorde precis en sökning på spirulina i den amerikanska databasen. 0% EPA och DHA.
Avrundningsfel? Man tycker att någon borde stoppat försäljningen av något som påstås innehålla något som det inte gör.
Man kan söka på lite andra alger också, väldigt lite fettsyror överhuvudtaget.
Därav förädling.
Havlevande alger innehåller säkert DHA. Det är bara till att söka.
Spirulina är en sötvattensväxt som odlas, vad jag vet, i dammar.
Fettsyrorna kan jag bättre och det är främst linolsyra och lite linolensyra. Riktigt spännande är att det även finns med GLA:thumbup:
EPA och DHA finns inte med.
Det enda jag kan komma som finns kvar är det gröna alternativet Spirulina. Smakar...sjögräs.
Agent Cooper
2009-03-08, 15:50
Linfrö ska du inte käka för mycket av då det kan bildas cyanväte i tarmen vid överintag.
Offtopic:
Det snackades en del om att hampaolja skulle innehålla rätt mycket sda (stearidonsyra?), som tydligen är det begränsande steget i omvandlingen av linolensyra. Kan detta vara nåt? Funderar på att skippa köttet.
http://www.hempfood.com/IHA/iha03208.html
http://www.innvista.com/health/foods/hemp/hempoil.htm
Jag käkar såna här kapslar,
http://www.water4.net/
(hoppas den länken var ok annars heter kapslarna v-pure)
inte så ekonomiska men man får i sig lite EPA och DHA iallafall.
Sedan lite linfröolja till sallader och rapsolja till stekning matlagning.
Agent Cooper
2009-03-08, 19:22
Jag käkar såna här kapslar,
http://www.water4.net/
(hoppas den länken var ok annars heter kapslarna v-pure)
inte så ekonomiska men man får i sig lite EPA och DHA iallafall.
Sedan lite linfröolja till sallader och rapsolja till stekning matlagning.
Coolt. Tack för tipset.
Linfrö ska du inte käka för mycket av då det kan bildas cyanväte i tarmen vid överintag.
Offtopic:
Det snackades en del om att hampaolja skulle innehålla rätt mycket sda (stearidonsyra?), som tydligen är det begränsande steget i omvandlingen av linolensyra. Kan detta vara nåt? Funderar på att skippa köttet.
Visst. Jag har nämt SDA och svartavinbärsfröolja några gånger. Det var lovande för ett par år sedan men därefter har det varit tyst om SDA.
Nordenator
2009-03-08, 19:40
Offtopic:
Fast det är väl just krossade frön och inte oljan i sig?
Agent Cooper
2009-03-08, 19:45
Jo, det är det. Jag missförstod bara ett inlägg där trådskaparen sa att hon körde med linfrö (underförstått linfröolja). Har inte vant mig vid att det inte finns någon vettig edit-funktion här än. :)
Livsmedelsverket om linfrö: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV
Utdrag:
"Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie.
Enligt producentansvarslagen är det tillverkarens ansvar att inte saluföra produkter som kan medföra hälsorisker för konsumenterna. "
Har just kört på linfrö för att smaken inte är så markant.
WUT? Den linfröolja jag köpte för några år sen smakade fisk/äckel *spy*
Seaturtle
2009-03-13, 20:47
vill inte skapa en ny tråd och hitta inget relevant med sök funktionen så postar här :)
köpte fiskolja idag, 1000mg kapslar, varav 60% omega-3 fetter.
nu är jag dock inte säker på hur mycket jag ska dosera och när. står visserligen 1-5 kapslar men vad behöver jag? Anledningen till köpet är att öka fettförbränningen och öka metabolismen.
hitta ingen närings innehåll heller, försumbara siffror?
såg att linfröolja innehöll 900 kcal per 100 ..
Stämmer det att intag av dessa nyttiga fetter uppmanar kroppen att lagra mindre och förbruka det direkt? mitt dagliga fettintag ligger på ca 35-40%
gärna länk till vidar läsning inte säker själv på vad jag ska googla :7
machine gun
2009-03-13, 21:50
WUT? Den linfröolja jag köpte för några år sen smakade fisk/äckel *spy*
Smakar den fisk har den börjat härskna. Däremot håller jag med om att linfröolja har en väldigt säregen smak även innan den börjar smaka fisk.
Frumpish
2009-04-18, 19:35
Linfröoljan hemma luktar lite fiskaktigt, smakar inte speciellt mkt.. bör den kanske förvaras i kylen istället för på köksbänken bland de andra oljorna? Woops~~
Eddie Vedder
2009-04-18, 19:38
Linfröoljan hemma luktar lite fiskaktigt, smakar inte speciellt mkt.. bör den kanske förvaras i kylen istället för på köksbänken bland de andra oljorna? Woops~~
Ja definitivt. Den enda oljan (bland de vanligaste) som gör sig bra i rumstemperatur är olivoljan. Linfröoljan bör ABSOLUT förvaras kallt och mörkt. Den är väldigt känslig.
Det är ju ingen toppenolja överhuvudtaget. En mindre dålig källa till omega-3 än andra vegetabilier.
Frumpish
2009-04-18, 19:44
Har läst lite och märkt att ja, den är inte opti :(
Blir bara mer och mer förvirrad, vilka oljor är egentligen OK? Skulle vilja köra lite mer åt LCHF hållet i min kost och hittills har jag läst mig till att oliv och rapsolja ligger bäst till hittills?
Eddie Vedder
2009-04-18, 19:48
Blir bara mer och mer förvirrad, vilka oljor är egentligen OK? Skulle vilja köra lite mer åt LCHF hållet i min kost och hittills har jag läst mig till att oliv och rapsolja ligger bäst till hittills?
Det finns ju massor av fettkällor som inte är olja. Olivolja och rapsolja är bra, sedan finns ju superlivsmedel som fet fisk och ägg. Andra bra fettkällor är ju t.ex. grädde, feta ostar, goda rapsoljebaserade såser såsom aioli, majonnäs och hollandáise. Smör, bearnáisesås, créme fráiche fett från kött, avokado, kokosfett m.m m.m.
Frumpish
2009-04-18, 20:00
tack för listan =) Goda grejjer var det också!
Om man lägger till lite grönsaker till listan räcker det ju för rätt många olika måltider ett bra tag!
Eddie Vedder
2009-04-18, 20:02
tack för listan =) Goda grejjer var det också!
Om man lägger till lite grönsaker till listan räcker det ju för rätt många olika måltider ett bra tag!
Absolut. Det är riktigt svårt att inte få i sig allt man behöver med en LCHF-kost kompletterad med t.ex. broccoli, spenat, sparris och paprika. Blir ju en del näringsbomber i form av ägg, mejeriprodukter, fisk och kött.
Frumpish
2009-04-18, 20:05
Precis köttat i mig lite makrill i tomatsås, jag antar att man lär sig gilla det efter ett tag >spysmiley =)
Något tips på hur man varierar ägg? Ska lära mig äta kokta ägg också, bara en tidsfråga men hittills är det mest stekta och omelett
Eddie Vedder
2009-04-18, 20:09
Något tips på hur man varierar ägg? Ska lära mig äta kokta ägg också, bara en tidsfråga men hittills är det mest stekta och omelett
Jag menar inget illa men vill du ha tips om LCHF-kost finns det trådar om det. Vi försöker hålla den här tråden om just linfröolja hädanefter.:)
Frumpish
2009-04-19, 08:12
haha np =)
Har läst lite och märkt att ja, den är inte opti :(
Det är svårt det där.
Det allra bästa är nog kokosfett och mjölkfett.
Olivolja är också bra men det är svårt att veta om det verkligen är olivolja man får p.g.a. olivoljemaffian.
Rapsolja snäppet sämre än olivolja, men bra den också.
Det enda jag kan komma på annars är nog olja kallpressad från nötter/frön.
Titta efter olja från nöt/frö med låg andel omega-6:
http://fatlies.files.wordpress.com/2009/03/nuts_and_seeds.png
http://www.coconutresearchcenter.org/
Varför måste oljan vara kallpressad:confused:
Du har rätt det är nog lite överskattat. Men hur är det med rester av hexan och oxiderade fetter?
De ämnena drar man bort i deodoriceringen.
Lägger man ett stort undertryck över oljan samtidigt som man trycker vattenånga genom oljebädden så försvinner allt möjligt tjaffs, som fria fettsyror, oxidationsprodukter, rester av lösningsmedel etc.
Havlevande alger innehåller säkert DHA. Det är bara till att söka.
Spirulina är en sötvattensväxt som odlas, vad jag vet, i dammar.
Fettsyrorna kan jag bättre och det är främst linolsyra och lite linolensyra. Riktigt spännande är att det även finns med GLA:thumbup:
EPA och DHA finns inte med.
Det är väl ganska självklart att havslevande alger innehåller EPA och DHA, var skulle fiskarna annars få det ifrån? :)
On topic: Hur pass illa är det med linfröolja? Folk verkar tycka att det är kasst med tanke på mängden enkelomättade fetter, men när väger den nackdelen över fördelen med omega-3-fettsyrorna?
Och vilket är bäst i matlagning, olivolja eller rapsolja?
Eddie Vedder
2009-05-05, 17:47
On topic: Hur pass illa är det med linfröolja? Folk verkar tycka att det är kasst med tanke på mängden enkelomättade fetter, men när väger den nackdelen över fördelen med omega-3-fettsyrorna?
Illa och illa. Det är som sagt ett mindre dåligt vegetabiliskt alternativ som källa till omega-3. Väldigt stor mängd fleromättat fett och ett ganska instabilt fett med kort hållbarhet. Men dåligt är det ju inte i sig kanske.
Som stekfett är smör antagligen bäst, i olika dressingar gör sig rapsolja och olivolja olika bra beroende på om du vill ha en neutral smak eller om du vill få extra smak från oljan.
Kompletterar Eddie lite...
Enkelomättade fetter är snarare bra. Linfröolja innehåller endast minimalt med enkelomättat fett och nästan enbart fleromättat, men som sagt, ALA blir inte till något vettigt i kroppen ändå. Spontant verkar liknelsen med trassel & linolja i kroppen rättvis.
Stekbarheten avgör du bäst genom att se till halten fleromättat fett i oljan. Oliv har ca 7%.
Om du gör en hyfsat tjock shake kan du ha i kokosfett (= kokosolja). Varning för att äta stora mängder kokosfett sent på kvällen, bara...Haha, vad händer då?
men som sagt, ALA blir inte till något vettigt i kroppen ändå.Ändå är ALA ett populärt tillskott i BB-kretsar, när man ska "bränna fett" o dyl. Är det en ren skitprodukt?
Eddie Vedder
2009-05-05, 18:05
Ändå är ALA ett populärt tillskott i BB-kretsar, när man ska "bränna fett" o dyl. Är det en ren skitprodukt?
Ja fast det är inte alfa-linolensyra. Det är ju alfa-liponsyra. Två helt olika saker med samma förkortningar.
Ja fast det är inte alfa-linolensyra. Det är ju alfa-liponsyra. Två helt olika saker med samma förkortningar.Jaha! :)
Haha, vad händer då?
Jag skrev om det i tråden Kokosfett och viktpåverkan (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=649b33f9-5ef5-435b-a253-23be8676c072#12):
Jag gjorde en äggröra som sög upp kokosfettet.
Direkt efter måltiden var det ingen fara att ha ätit massa kokosfett. Inte heller fyra timmar senare. Men tolv timmar senare, däremot. *ryser*
Illa och illa. Det är som sagt ett mindre dåligt vegetabiliskt alternativ som källa till omega-3. Väldigt stor mängd fleromättat fett och ett ganska instabilt fett med kort hållbarhet. Men dåligt är det ju inte i sig kanske.
Som stekfett är smör antagligen bäst, i olika dressingar gör sig rapsolja och olivolja olika bra beroende på om du vill ha en neutral smak eller om du vill få extra smak från oljan.
Allright. Så länge man köper relativt små förpackningar och förvarar i kylen borde dock hållbarheten inte vara något stort problem.
Kompletterar Eddie lite...
Enkelomättade fetter är snarare bra. Linfröolja innehåller endast minimalt med enkelomättat fett och nästan enbart fleromättat, men som sagt, ALA blir inte till något vettigt i kroppen ändå. Spontant verkar liknelsen med trassel & linolja i kroppen rättvis.
Stekbarheten avgör du bäst genom att se till halten fleromättat fett i oljan. Oliv har ca 7%.
Ah, menade såklart fleromättade. Skyller på sömnbrist :)
Lite EPA och (ännu mindre) DHA blir det ju iallafall. Bättre än inget tills v-pure-kapslarna trillar ner i brevlådan.
pragmatist
2009-05-05, 19:16
Vill passa på att slå ett slag för makadaminöten, lägst halt omega-6 av alla nötter.
schabo-labo
2009-10-04, 13:08
Är linfröolja ett perfekt omega 3-tillskott? Billigt är det och innehåller massor med omega-3. Visserligen är det ALA men kroppen omvandlar utan problem till EPA och DHA?
Eddie Vedder
2009-10-04, 13:09
Är linfröolja ett perfekt omega 3-tillskott? Billigt är det och innehåller massor med omega-3. Visserligen är det ALA men kroppen omvandlar utan problem till EPA och DHA?
Har du läst ett enda ord i tråden?
WHITEFOLKS
2009-10-04, 13:10
Omvandlingen är väldigt begränsad. Den är lite bättre hos kvinnor än hos män men det är ingen större mängd som omvandlas. Så man kan nog inte riktigt ersätta fiskoljan med linfröolja tyvärr.
schabo-labo
2009-10-04, 13:14
Dessutom kan du inte tillgodogöra dig mer än ~0,1-1% av vegetabiliskt omega 3 (som linfröolja består av) i form av EPA+DHA, såvida du inte samtidigt minimerar mängden omega 6 till ett absolut minimum.
1% stämmer detta?
schabo-labo
2009-10-04, 13:15
Har du läst ett enda ord i tråden?
Hela tråden och andra trådar också. Men läser på andra ställen att omvandlingen från ALA sker utan problem till DHA och EPA, därför undrar jag vad som stämmer.
Eddie Vedder
2009-10-04, 13:31
Hela tråden och andra trådar också. Men läser på andra ställen att omvandlingen från ALA sker utan problem till DHA och EPA, därför undrar jag vad som stämmer.
Det beror på vad du menar med "utan problem". Den omvandling som väl sker är väl kanske utan problem men den är mycket ineffektiv som sagt. Extra dåligt för män.
schabo-labo
2009-10-04, 14:33
Det beror på vad du menar med "utan problem". Den omvandling som väl sker är väl kanske utan problem men den är mycket ineffektiv som sagt. Extra dåligt för män.Okay ineffektiv allstå ca 1 %? Max 5 % läste jag nånstans också. Vad stämmer.
Eddie Vedder
2009-10-05, 05:21
Okay ineffektiv allstå ca 1 %? Max 5 % läste jag nånstans också. Vad stämmer.
Anledningen till att siffrorna varierar är just att kan inte kunnat konstatera exakt vad som "stämmer". Kontentan är i alla fall att det är lågt och att linfröolja som källa till EPA och DHA som sagt är ganska dåligt.
schabo-labo
2009-10-05, 10:49
Tack för ditt svar.
Jag har fragat detta innan utan att fa svar sa jag fragar igen. Man gar ofta efter ration nar man valjer oljor/fetter. Pa pappret har rapsolja mig veterligen 1:2 vilket far sagas vara ett bra ratio. Men om nu konverteringsgraden ar runt 1% blir det fortfarande 1:2 i kroppen eller blir det 0,01:2 alltsa 1:200 vilket ar helt vardelost?
Om det ar som det forra exemplet ar ju rapsolja faktiskt battre an manga mejeri- och kottprodukter. Ar det som i det senare fallet ar det helt vardelost, eller?
Anledningen till att siffrorna varierar är just att kan inte kunnat konstatera exakt vad som "stämmer". Kontentan är i alla fall att det är lågt och att linfröolja som källa till EPA och DHA som sagt är ganska dåligt.
Finns det någon forskning på huruvida det faktiskt är "dåligt"? Att det är låg konverteringsgrad är det ju ingen tvekan om, men är det för låg?
Jag har fragat detta innan utan att fa svar sa jag fragar igen. Man gar ofta efter ration nar man valjer oljor/fetter. Pa pappret har rapsolja mig veterligen 1:2 vilket far sagas vara ett bra ratio. Men om nu konverteringsgraden ar runt 1% blir det fortfarande 1:2 i kroppen eller blir det 0,01:2 alltsa 1:200 vilket ar helt vardelost?
Om det ar som det forra exemplet ar ju rapsolja faktiskt battre an manga mejeri- och kottprodukter. Ar det som i det senare fallet ar det helt vardelost, eller?
Ration gäller omega 3:omega 6. ALA (som finns i rapsolja) är en omega 3-fettsyra.
Ja, men hur ser konverteringsgraden ut för ALA, är det den som är 1%? Och är konverteringsgraden för Omega 6 på samma sätt också 1% eller 100%? Det är ju bra mycket viktigare att veta konverteringsgraderna omega 3 omega 6 sinsemellan än bara mängderna i vilka de förekommer.
Kan kroppen bara konvertera 1% av ALA så är ju den källan värdelös. Försumbar mängd omega 3. Då blir rapsolja helt enkelt enbart en källa för omega 6 och inget annat, vilket är uselt. Tänker jag fel här?
Ja, men hur ser konverteringsgraden ut för ALA, är det den som är 1%? Och är konverteringsgraden för Omega 6 på samma sätt också 1% eller 100%? Det är ju bra mycket viktigare att veta konverteringsgraderna omega 3 omega 6 sinsemellan än bara mängderna i vilka de förekommer.
Kan kroppen bara konvertera 1% av ALA så är ju den källan värdelös. Försumbar mängd omega 3. Då blir rapsolja helt enkelt enbart en källa för omega 6 och inget annat, vilket är uselt. Tänker jag fel här?
Nej, ALA är en omega 3-fettsyra. Saken är den att EPA och DHA har andra positiva egenskaper (och är dessutom likt ALA essentiella) utöver de inflammationshämmande, vilket så vitt jag vet är det man brukar ha i åtanke när man nämner ration mellan omega 3 och omega 6.
För att balansera upp 3/6-ration är alltså ALA lika bra.
Eddie Vedder
2009-10-05, 15:59
Finns det någon forskning på huruvida det faktiskt är "dåligt"? Att det är låg konverteringsgrad är det ju ingen tvekan om, men är det för låg?
Vi har ju diskuterat det i massa trådar. Det finns mycket forskning som visar att individer med vegetarisk kosthållning har lägre nivåer av EPA och DHA och att de även har svårare att få i sig det.
För att balansera upp 3/6-ration är alltså ALA lika bra.
Jag vet bara att man i rekommednationer väljer att inte skilja dom åt och att just det har kritiserats. Att det skulle vara lika bra känner jag inte till. Är ALA lika antiinflammatoriskt som EPA och DHA?
Vi har ju diskuterat det i massa trådar. Det finns mycket forskning som visar att individer med vegetarisk kosthållning har lägre nivåer av EPA och DHA och att de även har svårare att få i sig det.
Jag är medveten om det, men jag har aldrig sett någonstans att nivåerna är för låga.
Jag vet bara att man i rekommednationer väljer att inte skilja dom åt och att just det har kritiserats. Att det skulle vara lika bra känner jag inte till. Är ALA lika antiinflammatoriskt som EPA och DHA?
Det är så jag förstått det, men nu när jag tänker efter har jag bara läst att ALA är anti-inflammatoriskt, inte hur anti-inflammatoriskt det är.
malfunction
2009-10-05, 20:47
Jag är inte helt säker på att jag förstår frågeställningen men jag gör ett försök på att svara. SC n-3 och n-6 fettsyror konverteras till LC av samma enzym och konkurrerar på så vis. Ett 1:1 förhållande verkar därför vara vettigt att rekommendera.
Formation of EPA and DHA was highest at an administered LA/ALA ratio of 1:1,
http://nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-6-8.pdf
Jag vill också bara tillägga att en del forskare har föreslagit att kroppen anpassar sig med tiden och att konverteringen kan vara högre än vad man uppmätt i laboratorier.
Although intakes of total n-3 PUFA were ≈30% lower in vegetarians and meat-eaters than fish-eaters, circulating plasma LCn-3 PUFA were only 12% and 9% lower, respectively. The PLCn-3PUFA:DALA was greater in vegetarians and meat-eaters than in fish-eaters.
http://www3.interscience.wiley.com/journal/120776119/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
Generellt sett uppmätts dock mkt lägre nivåer av LCn-3 fettsyror hos vegetarianer men det verkar inte finnas något belägg för att det skulle vara farligt.
There is no evidence of adverse effects on health or cognitive function with lower DHA intake in vegetarians.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19500961?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Okej, ja det verkar vara lite problem att förstå vad jag faktiskt frågar om, jag har ju frågat förr utan svar :)
Det jag vill ha sagt är följande, vi kan säga att det är två scenarion:
Scenario 1
Kroppen tillgodoser sig av de fleromättade syrorna som finns i vegetabiliska oljor. I detta fallet rapsolja som har 1:2 mellan omega 3 och omega 6. Detta ger ett ratio av 1:2 i blodet vilket får anses vara bra; de flesta individer har ett ratio som är mer förskjutet mot omega 6 än så vilket medför att rapsolja för de flesta faktiskt balanserar upp fördelningen. Trots detta är det många här som undviker vegetabiliska oljor till förmån för produkter med mycket mättat fett och ration som är mer i närheten av 1:4 eller 1:5 (mikaelj m fl). Varför?
Scenario 2
Konverteringsgraden av omega 3-syrorna i rapsolja är så dålig (1%) så att man bara kan tillgodose sig med 0,01 enheter omega 3 per 2 enheter omega 6 (antar här att denna konverteringsgraden är 100%). Helt plötsligt blir rapsolja jättedålig källa med nästan bara omega 6, eftersom omega 3:n knappt kan användas. Detta gör att jag förstår varför så många gärna äter och förespråkar mejerifetter, animaliska källor osv istället.
Så min fråga är: vilket scenario är det som är aktuellt?
Svar på senario 1 är att det inte finns några landlevande djur med ett förhållande som är mindre än 1:4. Vill man inte äta vegetabiliksa oljekällor får man vackert ta depåfett från djuren. Djurens depåfett är styrt av kroppstemperaturen samt av djurens kost vilket styr fettsammansättningen.
Marina fiskar är anpassade till +4 grader C vilket kräver mer omättnad och då ramlar EPA och DHA in.
Senario 2 är ren spekulation. Varför skulle linolsyran omsättas bättre än linolensyran:confused: Vad jag vet så är affiniteten ( förmågan att binda till sig ) hos enzymerna större hos linolensyran och det är därför vi klarar oss med en femtedel, av mängden linolsyra.
Krasst så är alla studier på Omega-3 där man får effekt på stelningstider hos blodet, blodtrycket etc gjorda på marina oljor med EPA och DHA. Vill man ha effekten så får vi nog vackert äta fisk.
Det som stör hypotesen är att veganer lever utan animaliska källor. Skulle omsättningen vara usel skulle veganerna dö som flugor av blodproppar.
Okej tack! Angående spekulationen i scenario 2 så är det ju mikaelj m fl som sagt att konverteringsgraden för omega-3 (linolensyran) i vegetabiliska källor är så låg, men det verkar på dig som detta då gäller även omega-6 (linolsyran)? I så fall blir det ju ratiot som blir intressant.
I simpla ordalag så berör min frågeställning huruvida det är ratiot, eller konverteringsgraden av de individuella fettsyrorna som är intressant i ett livsmedel. Kortare eller enklare än så kan jag inte skriva det :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.