handdator

Visa fullständig version : Dopingkoll i Sverige


pellepedal
2009-03-08, 09:13
Känsligt ämne, men försök hålla er till ämnet nu och så....

Finns det någon sorts dopingkoll på någon BB-tävling i Sverige?

kjell33
2009-03-08, 10:06
Eftersom kroppsbyggning inte är medlem i RF, som står för allt testande, tvivlar jag starkt. Att kroppsbyggningen med egna pengar skulle finansiera tester känns ytterst osannolikt.

Erik__
2009-03-08, 10:15
Det var väl dock nån svensk som torskade på vm eller dylik tävling för ett tag sen så det verkar väl finnas på någon nivå i sporten i alla fall.

pellepedal
2009-03-08, 10:32
Det var väl dock nån svensk som torskade på vm eller dylik tävling för ett tag sen så det verkar väl finnas på någon nivå i sporten i alla fall.

Jo, men det var mer svenska tävlingar jag menade.

mini
2009-03-08, 10:38
Nej, det är i princip inga tester på svenska tävlingar. Tror Jörgen skrev att någon testades 03, men jag kan ha fel.

skaparn
2009-03-08, 10:44
Fräscht ämne!

pellepedal
2009-03-08, 10:59
Fräscht ämne!

Jag fick frågan av en släkting idag som är på besök, så därför tänkte jag ta reda på det.

Sebbe_H
2009-03-08, 14:51
Det är bara att kötta på, du har inget att oroa dig över!

palme
2009-03-08, 15:39
Nej det utförs inga dopingtester på bodybuildingtävlingar i sverige.



Ryktats om civare som gått på typ fitnessfestivalen och plockat in folk på piss däremot, tror det var 07?

pellepedal
2009-03-08, 16:19
Nej det utförs inga dopingtester på bodybuildingtävlingar i sverige.

Synd.

Ryktats om civare som gått på typ fitnessfestivalen och plockat in folk på piss däremot, tror det var 07?

Bra ide.

Sverker
2009-03-08, 18:52
Det är bara till att gilla läget:(

Ett tips är att träna på anläggningar där man skriver avtal om att inte använda dopningspreparat. Det ger en teoretisk chans att testas.

Fat tony
2009-03-08, 18:56
Nej det utförs inga dopingtester på bodybuildingtävlingar i sverige.




det är väll samma sak utanför? På Mr olympia testas dem inte heller har jag för mig

ceejay
2009-03-08, 18:58
Skulle de testa på Mr.O skulle ingen kunna vinna

jwzrd
2009-03-08, 18:58
Det är bara till att gilla läget:(

Ett tips är att träna på anläggningar där man skriver avtal om att inte använda dopningspreparat. Det ger en teoretisk chans att testas.

Jag tycker inte att det bara är att gilla läget. Kräv tester på tävlingar och av tävlande om ni vill ha en ren sport.

Sverker
2009-03-08, 19:04
För vilka pengar då ?

Enda chansen är att aktiva tar avstånd från dopning.

jwzrd
2009-03-08, 19:11
För vilka pengar då ?

Enda chansen är att aktiva tar avstånd från dopning.

Haha, förutsägbart som att pissa i motvind. Det där är inte ett seriöst svar, det är ett: Jag vill inte prata mer om den saken-svar.

Alla andra sporter och sammanhang i vilket man har dopingproblem finns det pengar för tester. Det är inte för att de äger sedelpressar eller för att folk öser pengar över dem så att de har råd med allt. Det är snarare faktiskt för att de inte vill ha dopade idrottsmän och raggar pengar för att försöka göra något.

Scratch89
2009-03-08, 19:14
Vad kostar det att göra ett dopingtest, egentligen? Det låter som om det skulle kosta miljoner.

Rahf
2009-03-08, 19:15
Vad kostar det att göra ett dopingtest, egentligen? Det låter som om det skulle kosta miljoner.

Tusentals kronor per test är det väl åtminstone?

tp_88
2009-03-08, 19:16
det är väll samma sak utanför? På Mr olympia testas dem inte heller har jag för mig
Skilj på amatör- och proffstävlingar. Olympia testas inte nej (ptja, oftast inte, det har förekommit) men däremot så testas det på EM/VM t.ex, som är amatörtävlingar.
Vad kostar det att göra ett dopingtest, egentligen? Det låter som om det skulle kosta miljoner.
Några tusenlappar, 3-5000 eller något sådant. (Kronor, inte tusenlappar :))

Scratch89
2009-03-08, 19:16
Tusentals kronor per test är det väl åtminstone?

Hur många tävlande är det på en tävling? Hur många sponsorer har en random byggartävling? Hur mycket kostar biljetterna?

tp_88
2009-03-08, 19:18
Hur många tävlande är det på en tävling? Hur många sponsorer har en random byggartävling? Hur mycket kostar biljetterna?
Med hur mycket vinst går evenemangen utan tester? Hur mycket har SKKF i sin kassa?

Scratch89
2009-03-08, 19:20
Med hur mycket vinst går evenemangen utan tester? Hur mycket har SKKF i sin kassa?

Det som jag försöker få fram är att om nu sporten i sig hade velat ha den ren, hade det utan problem kunnat gå med hjälp av sponsorerna. Eftersom ingen vill ha den ren så kommer inte heller pengarna gå till dopingtester. Sen får man väl tycka vad man vill om det; grova byggare är coolt.

jwzrd
2009-03-08, 19:22
det som jag försöker få fram är att om nu sporten i sig hade velat ha den ren, hade det utan problem kunnat gå med hjälp av sponsorerna. Eftersom ingen vill ha den ren så kommer inte heller pengarna gå till dopingtester. Sen får man väl tycka vad man vill om det; grova byggare är coolt.

+1

L-Sami
2009-03-08, 19:25
Borde bildas ett nytt förbund som aktivt arbetar mot dopning med hjälp av sponsorer. Finns rena tävlingar med lögndetektor och urintest i både USA och England, borde inte vara omöjligt att ha det i Sverige också.

William
2009-03-08, 19:26
Vad kostar det att göra ett dopingtest, egentligen? Det låter som om det skulle kosta miljoner.

Vet inte hur det ligger till för allmänheten, men när vi har diskuterat att dopingstesta våra försökspersoner har det talats om en knapp tusenlapp från dopinglabbet på Huddinge sjukhus.

Baan
2009-03-08, 19:26
Med hur mycket vinst går evenemangen utan tester? Hur mycket har SKKF i sin kassa?

Jwzrd sa det bra - vad spelar det för roll när det finns massvis med idrotter som inte ser mycket pengar men ändå lyckas testa folk? Det gäller att ta första steget och visa vilja att testa, inte visa vilja att hitta på ursäkter.

130kg finsk sisu
2009-03-08, 19:28
Jag har betalat ett test en gång för att jag slog ett nordiskt rekord på en mindre tävling. Det kostade mig 300e. Dvs 3000skr

Scratch89
2009-03-08, 19:29
Borde bildas ett nytt förbund som aktivt arbetar mot dopning med hjälp av sponsorer. Finns rena tävlingar med lögndetektor och urintest i både USA och England, borde inte vara omöjligt att ha det i Sverige också.

Jag tror inte direkt att många av våra största byggare hade velat tävla om de både ska pissa och försöka ljuga utan utslag på mätaren.

jwzrd
2009-03-08, 19:30
Jwzrd sa det bra - vad spelar det för roll när det finns massvis med idrotter som inte ser mycket pengar men ändå lyckas testa folk? Det gäller att ta första steget och visa vilja att testa, inte visa vilja att hitta på ursäkter.

Det fanns ett jävligt hårt motstånd mot dopingtester inom styrkelyft också för ett par år sedan. Nu finns bara ett fåtal skrikhalsar kvar.

tp_88
2009-03-08, 19:33
Det som jag försöker få fram är att om nu sporten i sig hade velat ha den ren, hade det utan problem kunnat gå med hjälp av sponsorerna. Eftersom ingen vill ha den ren så kommer inte heller pengarna gå till dopingtester. Sen får man väl tycka vad man vill om det; grova byggare är coolt.
Det har ju iofs inte visat sig vara helt lätt för andra sporter heller, inte ens med väldigt omfattande insatser. Skulle man dessutom stå för kostnaden själv, utan hjälp från RF som andra sporter har, så kostar det endel.

Jag är införstådd med att det finns en oerhört stark pro-doping falang inom kroppsbyggningen, men riktigt så enkelt som du vill ha det till tror jag inte det är.

mystic[-_-]
2009-03-08, 19:33
Vettefan om jag skulle vilja se en byggartävling där alla är rena

tp_88
2009-03-08, 19:35
Jwzrd sa det bra - vad spelar det för roll när det finns massvis med idrotter som inte ser mycket pengar men ändå lyckas testa folk? Det gäller att ta första steget och visa vilja att testa, inte visa vilja att hitta på ursäkter.
Är det inte så att RF betalar testerna för idrotter som ingår i RF?

MrBoris
2009-03-08, 19:37
När vi ändå är inne på ämnet, hur länge kan man testas positivt för steroider efter en paus av ett långvarigt bruk?

jwzrd
2009-03-08, 19:38
Är det inte så att RF betalar testerna för idrotter som ingår i RF?

Varifrån tror du RF får sina pengar?

mystic[-_-]
2009-03-08, 19:39
När vi ändå är inne på ämnet, hur länge kan man testas positivt för steroider efter en paus av ett långvarigt bruk?

10 timmar - närmare 2 år. Eller inte alls med vissa saker. Om de nu testar efter specifika saker och inte kvoter på testot i kroppen

tp_88
2009-03-08, 19:45
Varifrån tror du RF får sina pengar?
Både staten och Svenska Spel ger var för sig mer pengar till RF än vad dom i sin tur lägger på dopingbekämpning enligt deras hemsida, klart mer. Så ja, staten bl.a?

http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____605.aspx

-AG-
2009-03-08, 19:48
Det som kostar är väl om jag förstått det hela rätt i stor utsträckning resekostnader och provtagning (dvs att ha folk som utför testerna). Den summan minskar ju per test om man utför flera test samtidigt (säg ett SM i byggning eller strongman). Själva analysen är så våldsamt dyr har jag för mig. Jag tror att det främst är viljan som saknas i både byggning och strongman.

Imni
2009-03-08, 19:52
Känns som om bortfallet skulle vara ganska stort om dopingtester infördes. Dessutom skulle nog inte strongmantävlingarna vara lika intressanta att se på. Iaf inte om man vill se dem lyfta tunga vikter.

130kg finsk sisu
2009-03-08, 19:55
Tyvärr är det ju som så Imni att man kan bli hur stark som helst REN om man bara har anlag för det!

kålman
2009-03-08, 19:55
;3533519']Vettefan om jag skulle vilja se en byggartävling där alla är rena

:em:

L-Sami
2009-03-08, 19:59
Jag tror inte direkt att många av våra största byggare hade velat tävla om de både ska pissa och försöka ljuga utan utslag på mätaren.

Nej exakt, meningen är att kasta ut de som dopar sig och lämna platsen åt rena vinnare. Tror att fler skulle ställa upp i kroppsbyggning om det fanns tester. Storstädning är vad som behövs.


Ett förbund som jobbar aktivt mot dopning skulle vara säkert populärare hos RF än ett som inte gör det. Hur ofta ser man man på byggtävlingar planscher, "dum, dummare, dopad" "rena vinnare" "dopa inte!" och liknande, inte ofta va? Om man inte har råd med tester då ska man på något annat sätt markera att det är inte okej med dopning om man vill komma in i RF. Vet inte vad SKKF har för tankar kring det här, arbetar de aktivt mot dopning? Om inte så borde något annat förbund få ta över som gör det.

skaparn
2009-03-08, 20:03
Tyvärr är det ju som så Imni att man kan bli hur stark som helst REN om man bara har anlag för det!

Och Dedikation!!

Scratch89
2009-03-08, 20:09
Både staten och Svenska Spel ger var för sig mer pengar till RF än vad dom i sin tur lägger på dopingbekämpning enligt deras hemsida, klart mer. Så ja, staten bl.a?

http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____605.aspx

Glöm inte Handslaget, och det senaste (vad det nu hette). En miljard, och sen två miljarder, som RF fick att bolla med.

L-Sami
2009-03-08, 20:10
I Finska Fitnessförbundet skriver man på ett avtal efter man har köpt sin licens för det året man ska tävla att man går med på att man kan bli testad när som helst. Sista januari skulle man har köpt sin licens. Varför måste Sverige vara så mycket sämre när det gäller den biten?

palme
2009-03-08, 21:43
det är väll samma sak utanför? På Mr olympia testas dem inte heller har jag för mig

Olympia testas det bara för vätskedrivande, typ lasix. Men ställer mig tveksam till detta...

Mark_Lyft
2009-03-08, 21:48
Tyvärr är det ju som så Imni att man kan bli hur stark som helst REN om man bara har anlag för det!

Ja det går verkligen utmärkt att bli rejält stark utan massa droger. Men det finns två ytterligheter, eller "falanger", där den ena inte tror att det går att ta ens 150 i bänk utan doping, den andra tror att alla som är starkare än vad man själv är måste vara dopade. Att sköta sin kost och vila, träna hårt och bli starkare med åren - är det så att det är för enkelt? Få vill tro att en så simpel strategi räcker till.

Nä, fram med EsaPro Rage XL, syntetiskt kreatin, demontränare från USSR med magiska träningsformler, gummisnoddar och kedjor, superkompensatoriska statisk accelerationslyft och 16 veckors überladdningsprogram. Här skall sättas nytt per från 122,5 till minst 127,5 kg i bänken.

tp_88
2009-03-08, 21:54
Olympia testas det bara för vätskedrivande, typ lasix. Men ställer mig tveksam till detta...
Nej?

palme
2009-03-08, 21:54
Nej?

Nej? Utveckla gärna.

tp_88
2009-03-08, 22:09
Nej? Utveckla gärna.
Vadå utveckla? Jag är ganska säker på att du har fel.

Hillheim
2009-03-08, 22:14
Well, om jag skulle kalla mig seriös dopingmotståndare finns det vissa saker jag inte skulle göra, typ annordna BB-tävlingar utan tester eller ge ut/skriva i en tidning som till stor del handlar om elit/Proffs-BB. Väljer man att göra sånna saker får man acceptera att ens förtroende hos allmänheten blir ifrågasatt.

Baan
2009-03-08, 22:15
Ja det går verkligen utmärkt att bli rejält stark utan massa droger. Men det finns två ytterligheter, eller "falanger", där den ena inte tror att det går att ta ens 150 i bänk utan doping, den andra tror att alla som är starkare än vad man själv är måste vara dopade. Att sköta sin kost och vila, träna hårt och bli starkare med åren - är det så att det är för enkelt? Få vill tro att en så simpel strategi räcker till.

Nä, fram med EsaPro Rage XL, syntetiskt kreatin, demontränare från USSR med magiska träningsformler, gummisnoddar och kedjor, superkompensatoriska statisk accelerationslyft och 16 veckors überladdningsprogram. Här skall sättas nytt per från 122,5 till minst 127,5 kg i bänken.

Ja, fy fan för folk som vill tänka och optimera träningen! Vilka idioter!

palme
2009-03-08, 22:18
Vadå utveckla? Jag är ganska säker på att du har fel.

Att de hävdar att de testar för diuretika? Nej det är sant, sen om de verkligen gör det kan diskuteras. AAS testar de garanterat inte för.

stevebc
2009-03-08, 22:19
Känns som om bortfallet skulle vara ganska stort om dopingtester infördes. Dessutom skulle nog inte strongmantävlingarna vara lika intressanta att se på. Iaf inte om man vill se dem lyfta tunga vikter.Publiken på OL- och SL-tävlingar har inte minskat bara för att man testat mer.

Mark_Lyft
2009-03-08, 22:31
Ja, fy fan för folk som vill tänka och optimera träningen! Vilka idioter!

Optimera med hjälp av EsaPro FX? Snarare ett resultat av placebo, det är bevisat vetenskapligt bortom varje rimligt tvivel att placeboeffekten finns och fungerar.

jwzrd
2009-03-08, 22:32
Optimera med hjälp av EsaPro FX? Snarare ett resultat av placebo, det är bevisat vetenskapligt bortom varje rimligt tvivel att placeboeffekten finns och fungerar.

Men låt oss göra som vi vill. Alla som optimerar gör det inte utan att det händer saker.

Trance
2009-03-08, 22:34
Optimera med hjälp av EsaPro FX? Snarare ett resultat av placebo, det är bevisat vetenskapligt bortom varje rimligt tvivel att placeboeffekten finns och fungerar.

Placeboeffekten är även den mest misstolkade och misshandlade termen någonsin. Det är vetenskapligt bevisat.

hultman
2009-03-08, 22:36
Att de hävdar att de testar för diuretika? Nej det är sant, sen om de verkligen gör det kan diskuteras. AAS testar de garanterat inte för.

Har för mig att Cutler åkte dit för diuretika på Olympia...

tp_88
2009-03-08, 22:51
Att de hävdar att de testar för diuretika? Nej det är sant, sen om de verkligen gör det kan diskuteras. AAS testar de garanterat inte för.
De testade ett år, Cutler var ensam om att åka dit men testet ogiltigförklarades sedan och han fick således ingen avstängning. Det var mig veterligen ett enskilt år, på samma sätt har dom testat för hela registret något enstaka år under 90-talet.

Mark_Lyft
2009-03-08, 22:54
The top-down influence of ergogenic placebos on muscle work and fatigue
Antonella Pollo, Elisa Carlino and Fabrizio Benedetti
Istituto Nazionale di Neuroscienze and Dipartimento di Neuroscienze, Università di Torino, Corso Raffaello 30, 10125, Torino, Italy
Correspondence to Dr A. Pollo, as above.
E-mail: antonella.pollo@unito.it
Copyright Journal compilation © 2008 Federation of European Neuroscience Societies and Blackwell Publishing Ltd
KEYWORDS
conditioning • expectation • human • placebo • quadriceps
ABSTRACT
Placebos have been shown to induce powerful effects in a variety of medical conditions, such as pain and movement disorders, as well as to increase physical performance and endurance in healthy subjects. Here we investigated the effects of an ergogenic placebo on the performance of the quadriceps muscle, which is responsible for the extension of the leg relative to the thigh. In a first experiment, a placebo was administered along with the suggestion that it was caffeine at high dose. This resulted in a significant increase in mean muscle work across subjects, which, however, was not accompanied by a decrease of perceived muscle fatigue. In a second experiment, the placebo caffeine was administered twice in two different sessions. Each time, the weight to be lifted with the quadriceps was reduced surreptitiously so as to make the subjects believe that the 'ergogenic agent' was effective. After this conditioning procedure, the load was restored to the original weight, and both muscle work and perceived fatigue assessed after placebo administration. Compared with the first experiment, the placebo effect was larger, with a significant increase in muscle work and decrease in perceived muscle fatigue. Within the context of the role of peripheral and/or central mechanisms in muscle performance, the present findings suggest a central mechanism of top-down modulation of muscle fatigue. In addition, the difference between the first and second experiment underscores the role of learning in increasing muscle performance with placebos.


--------------------------------------------------------------------------------

Received 14 March 2008, revised 26 May 2008, accepted 30 May 2008

DIGITAL OBJECT IDENTIFIER (DOI)
10.1111/j.1460-9568.2008.06344.x About DOI
European Journal of Neuroscience
Volume 28 Issue 2, Pages 379 - 388
Published Online: 15 Jul 2008

Journal compilation © 2009 Federation of European Neuroscience Societies and Blackwell Publishing

mystic[-_-]
2009-03-08, 23:01
De dopingtestade en Ironman en gång när Shawn Ray vann och han åkte såklart dit och fick avstängning. De testade top 3 och hade gått ut med att de skulle göra det lång tid innan. De andra killarna i top 3 hade bara planerat preppen utefter testet Shawn hade det inte :)

Scratch89
2009-03-08, 23:23
Optimera med hjälp av EsaPro FX? Snarare ett resultat av placebo, det är bevisat vetenskapligt bortom varje rimligt tvivel att placeboeffekten finns och fungerar.

Eh, okay. För att fortsätta på vetenskapligheten; har du sett studierna på EsaPro? Eller var det placebo där också?

Tolkia
2009-03-08, 23:33
Placeboeffekten är även den mest misstolkade och misshandlade termen någonsin.
+123456789.

Mark_Lyft: Du kan inte anföra en studie där man testat effekten av något man vet är verkningslöst för att bevisa att en helt annan substans är verkningslös.

jwzrd
2009-03-09, 00:01
+123456789.

Mark_Lyft: Du kan inte anföra en studie där man testat effekten av något man vet är verkningslöst för att bevisa att en helt annan substans är verkningslös.

Mark_Lyft är inte seriös. För erkänn att det är rätt så roligt att han tycker att effekt är DÅLIGT... om den heter Placebo. Placebo för Mark_Lyft är allt som inte kan hänföras till just hans egen träningsmetod. Och nu kommer det roligaste: Trots att Mark_Lyft har en mängd idéer om hur man bör träna; så många att man skulle kunna skriva en text som ser ganska invecklad ut kring dem, så skulle han ändå med yttersta bestämdhet hävda att han inte har någon. Han bara tränar.

Men han är ganska trevlig och rätt snygg så han är förlåten.

skaparn
2009-03-09, 07:50
Optimera med hjälp av EsaPro FX? Snarare ett resultat av placebo, det är bevisat vetenskapligt bortom varje rimligt tvivel att placeboeffekten finns och fungerar.

Givetvis. Det är Amino Rush!! som gäller.

130kg finsk sisu
2009-03-09, 08:10
Och Dedikation!!

Saatana! Glömde det!
Jag tror man kan bli starkast i världen utan doping om:
A. Har bra anlag
B. Är dedikerad
C. Gillar träning mer än porr&sprit

Snobbe
2009-03-09, 08:51
C. Gillar träning mer än porr&sprit

Där tog det slut för mig iaf:(

Mark_Lyft
2009-03-09, 23:38
Men låt oss göra som vi vill. Alla som optimerar gör det inte utan att det händer saker.

Du får självklart göra som du vill.

Placeboeffekten är även den mest misstolkade och misshandlade termen någonsin. Det är vetenskapligt bevisat.

Det var ord och inga visor. Exemplifiera gärna.

Eh, okay. För att fortsätta på vetenskapligheten; har du sett studierna på EsaPro? Eller var det placebo där också?

Du har helt rätt, jag har inte läst undersökningarna, istället drog jag EsaPro över samma kam som andra obetydliga faktorer för att bli stor och stark.

+123456789.

Mark_Lyft: Du kan inte anföra en studie där man testat effekten av något man vet är verkningslöst för att bevisa att en helt annan substans är verkningslös.

Helt rätt, det vore ologiskt. Den har med största säkerhet en mätbar effekt, för den som tror starkt på produkten men kanske även på andra. Dock en liten och obetydlig effekt jämfört med huvudorsakerna bakom styrka. Som grundläggande orsaker räknar jag t.ex. effekter i musklerna av tunga baslyft.

Mark_Lyft är inte seriös.

Jo

För erkänn att det är rätt så roligt att han tycker att effekt är DÅLIGT... om den heter Placebo.

Ja, det är väl dåligt att hänga upp sina prestationer på flyktiga och övergående effekter och att lura sig själv. Bättre då att söka källan till ökad prestationsförmåga inom sig själv.

Placebo för Mark_Lyft är allt som inte kan hänföras till just hans egen träningsmetod.

Placebo är en mätbar medicinsk effekt, där verkningslösa substanser i vissa fall får effekt om försökspersonen tror att de skall fungera. Mediciner som har fysiologisk effekt kan även få förstärkt inverkan på en patient. Effekten är relativt lätt att mäta i sammanhang som blodtryck, smärtlindring, uthållighet mm. Det har konstaterats att vissa färger på tabletter är mer verksamma än andra, att stora piller är mer verksamma än små, att (upplevt) dyra mediciner är mer verksamma än billiga.

Min personliga tolkning är ett vi ser en manifestation av hjärnans makt över kroppen. Det är en spekulation, men kanske är det så att den extra förmåga som rekryteras i vissa fall med placebo borde kunna bemästras och tas fram vid behov av duktiga idrottsmän.

Och nu kommer det roligaste: Trots att Mark_Lyft har en mängd idéer om hur man bör träna;

Två egentligen - Styrkan ökar när följande kombineras:
1. tunga lyft
2. bra teknik

så många att man skulle kunna skriva en text som ser ganska invecklad ut kring dem, så skulle han ändå med yttersta bestämdhet hävda att han inte har någon. Han bara tränar.
Men han är ganska trevlig och rätt snygg så han är förlåten.

Sluta lipa, håll dig till ämnet.

Givetvis. Det är Amino Rush!! som gäller.

Tack för tipset!

Saatana! Glömde det!
Jag tror man kan bli starkast i världen utan doping om:
A. Har bra anlag
B. Är dedikerad
C. Gillar träning mer än porr&sprit

Jag tror som du. A är mycket vanligare än B och C.... Var finns den övre gränsen för styrka? I de flesta fall i huvet på folk.

jwzrd
2009-03-09, 23:48
Alltså, Placebo är alla effekter som man kan mäta - alltså helt verkliga och helt riktiga effekter - som inte kan knytas till det patienten utsatts för.

Att en persons sinnestämning och motivation påverkar effektiviteten hos behandlingar är en annan (men välkänd!) sak.

Jag förstår faktiskt inte ditt korståg här och du ljuger när med din tvåpunktslista. Hur ofta? Hur tungt? Hur många reps? Hur många set? Hur många veckor? Vad är för mycket/för lite, etc. Alla de här sakerna har du svar på när det gäller dig själv och du skulle även kunna hjälpa andra med dem. Din metod finns så det blir så löjligt och onödigt av dig att förringa andra som i väsentlig mening faktiskt gör samma sak som du.

Sniggel
2009-03-10, 10:52
Nej exakt, meningen är att kasta ut de som dopar sig och lämna platsen åt rena vinnare. Tror att fler skulle ställa upp i kroppsbyggning om det fanns tester. Storstädning är vad som behövs.


Ett förbund som jobbar aktivt mot dopning skulle vara säkert populärare hos RF än ett som inte gör det. Hur ofta ser man man på byggtävlingar planscher, "dum, dummare, dopad" "rena vinnare" "dopa inte!" och liknande, inte ofta va? Om man inte har råd med tester då ska man på något annat sätt markera att det är inte okej med dopning om man vill komma in i RF. Vet inte vad SKKF har för tankar kring det här, arbetar de aktivt mot dopning? Om inte så borde något annat förbund få ta över som gör det.

Eller att ett annat förbund skapas som har sina egna tävlingar.

Sniggel
2009-03-10, 11:00
Ja, det är väl dåligt att hänga upp sina prestationer på flyktiga och övergående effekter och att lura sig själv. Bättre då att söka källan till ökad prestationsförmåga inom sig själv.


+1
Tycker ofta många fokuserar för mycket på siffror och statistik istället för att känna efter vad som gör att man blir bättre, även om det inte höjer proteinsyntesen med 500% i en timme.

the_PL_man
2009-03-10, 11:56
Eller att ett annat förbund skapas som har sina egna tävlingar.

Om nu så många har åsikter om hur SKKF skall drivas, stod ni i kö till en styrelseplats under helgens årsmöte?

Dvs fixa det som är trasigt istället för att skapa en kopia?

the_PL_man
2009-03-10, 11:58
Det fanns ett jävligt hårt motstånd mot dopingtester inom styrkelyft också för ett par år sedan. Nu finns bara ett fåtal skrikhalsar kvar.

Det är rätt många år sedan det var ett massivt motstånd mot dopingtester inom SL, tror nog du får gå tillbaka åtminstone till SM 1991 för att hitta sista "stora" protesten mot dem....

the_PL_man
2009-03-10, 12:00
Det som kostar är väl om jag förstått det hela rätt i stor utsträckning resekostnader och provtagning (dvs att ha folk som utför testerna). Den summan minskar ju per test om man utför flera test samtidigt (säg ett SM i byggning eller strongman). Själva analysen är så våldsamt dyr har jag för mig. Jag tror att det främst är viljan som saknas i både byggning och strongman.


Strongman kan bli testade idag, iaf de strongman som tävlar i Rune Anderssons tävlingar. Han ansökte om medlemsskap i dragkampsförbundet, och genom att lägga in en sådan övning så kunde han då lösa det hela.

Mark_Lyft
2009-03-10, 22:30
Alltså, Placebo är alla effekter som man kan mäta - alltså helt verkliga och helt riktiga effekter - som inte kan knytas till det patienten utsatts för.

Att en persons sinnestämning och motivation påverkar effektiviteten hos behandlingar är en annan (men välkänd!) sak.

Jag orkar inte förklara mer eftersom du så uppenbart inte vill förstå.

Jag förstår faktiskt inte ditt korståg här och du ljuger när med din tvåpunktslista.

Som man känner sig själv dömer man andra.

Hur ofta? Hur tungt? Hur många reps? Hur många set? Hur många veckor? Vad är för mycket/för lite, etc. Alla de här sakerna har du svar på när det gäller dig själv och du skulle även kunna hjälpa andra med dem. Din metod finns så det blir så löjligt och onödigt av dig att förringa andra som i väsentlig mening faktiskt gör samma sak som du.

Om du menar att jag i en anna tråd föreslog hur man kan räkna volym, istället för Fetknoppens trubbiga linjära mått, så är det inget jag ägnar mig åt i min träning. Så länge tekniken är intakt kör jag på, men när jag inte längre lyfter med bra teknik byter jag övning. Du får gärna kalla det för min metod om du önskar.

jwzrd
2009-03-10, 22:38
Jag orkar inte förklara mer eftersom du så uppenbart inte vill förstå.



Som man känner sig själv dömer man andra.



Om du menar att jag i en anna tråd föreslog hur man kan räkna volym, istället för Fetknoppens trubbiga linjära mått, så är det inget jag ägnar mig åt i min träning. Så länge tekniken är intakt kör jag på, men när jag inte längre lyfter med bra teknik byter jag övning. Du får gärna kalla det för min metod om du önskar.

Mark_lyft, det är du som går hårt åt alla som inte gör som du. Glöm inte bort varifrån detta kommer och vem som driver vad.

Det du kallar för att jag inte förstår är helt fel uppfattat. Jag ser exakt vad du skriver men har en annan åsikt.

Jag menar inget annat än det jag säger här och pratar heller inte om något du skrivit någon annanstans än här heller. Du summerade din träningsmetod i 2 punkter eftersom du själv inte vill vara en av dem du utpekar som EsaPro FX Placebo osv osv. JAG tycker inte att du tränar på ett dåligt sätt eller att du har ett dåligt system och jag tror inte du slösar tid på att göra konstiga saker. Men om man använder DIN mall för att döma folk så skulle även du falla för den.

Du spelar inte med öppna kort här och ... det är väl sin sak men jag undrar bara varför. Vad är syftet?

Vad handlar din kommentar om att känna andra genom sig själv om? Min träningsmetod har bara en punkt så den är lättare än din.
1. Stfu n träna.

Mark_Lyft
2009-03-13, 23:22
Mark_lyft, det är du som går hårt åt alla som inte gör som du. Glöm inte bort varifrån detta kommer och vem som driver vad.

Det du kallar för att jag inte förstår är helt fel uppfattat. Jag ser exakt vad du skriver men har en annan åsikt.

Jag menar inget annat än det jag säger här och pratar heller inte om något du skrivit någon annanstans än här heller. Du summerade din träningsmetod i 2 punkter eftersom du själv inte vill vara en av dem du utpekar som EsaPro FX Placebo osv osv. JAG tycker inte att du tränar på ett dåligt sätt eller att du har ett dåligt system och jag tror inte du slösar tid på att göra konstiga saker. Men om man använder DIN mall för att döma folk så skulle även du falla för den.

Du spelar inte med öppna kort här och ... det är väl sin sak men jag undrar bara varför. Vad är syftet?

Vad handlar din kommentar om att känna andra genom sig själv om? Min träningsmetod har bara en punkt så den är lättare än din.
1. Stfu n träna.

Jamen det var väldigt vad snarstucken du är. Jag varken går hårt åt eller ser ner på någon som inte gör som jag. Det är precis tvärtom, gör som du vill. Tro bara inte att Esapro eller annat hokuspokus ger dig resultat, däremot är kommer din enpunkts träningsmetod fungera utmärkt.

Cerberus
2009-03-13, 23:32
i usa finns det ju naturliga föreningar, jag tror dock de finns semidopare där också dock men de är iaf inte lika hårt dopade som proffsbyggning.

jag vill inte se mr olympia ren, det e ballt med fettbefriade freaks.

jwzrd
2009-03-13, 23:45
Jamen det var väldigt vad snarstucken du är. Jag varken går hårt åt eller ser ner på någon som inte gör som jag. Det är precis tvärtom, gör som du vill. Tro bara inte att Esapro eller annat hokuspokus ger dig resultat, däremot är kommer din enpunkts träningsmetod fungera utmärkt.

Mina resultat kommer av att jag kontinuerligt pressar "fronten" framåt genom att hålla koll på var den är nu. Jag har EAA hemma men ids nästan aldrig använda det men däremot både kreatin, proteinpulver och koffein. Kreatinet och koffeinet är inte hokus pokus.

skaparn
2009-03-14, 08:07
Den som säger till mig att en koffeintablett är hokus pokus kvalificerar sig till en hedersplats på AFK-ignore - en lista jag jobbar på att för förståndets skull praktisera.

Jacksatan
2009-03-14, 10:57
Saatana! Glömde det!
Jag tror man kan bli starkast i världen utan doping om:
A. Har bra anlag
B. Är dedikerad
C. Gillar träning mer än porr&sprit

Vilket bygger på att sporten är så jävla liten att det inte kommer fram någon med liknande anlag, dedikation och gillar träning mer än porr&sprit +att han även öser i sig steroider.

Nitrometan
2009-03-14, 12:46
Vilket bygger på att sporten är så jävla liten att det inte kommer fram någon med liknande anlag, dedikation och gillar träning mer än porr&sprit +att han även öser i sig steroider.
Varför måste sporten vara liten?

Fatalist
2009-03-14, 12:58
Varför inte bara låta de tävlanden betala för en del av, eller hela kostnaden för dopingkontrollen om de önskar att vara med på någon typ av lista? Det är väl inte hela världen att betala 1000:- för att få sitt världsrekord validerat och för en överskådlig framtid rentvått enligt dagens tekniska begränsningar?

Eller anställa en jävla labbtekniker som utför dopingkontrollerna, det är inte direkt komplicerade grejer och med rätt utrustning och lite upplärning kan vilken gymnasieelev som helst utföra dessa.

jwzrd
2009-03-14, 13:01
Varför inte bara låta de tävlanden betala för en del av, eller hela kostnaden för dopingkontrollen om de önskar att vara med på någon typ av lista? Det är väl inte hela världen att betala 1000:- för att få sitt världsrekord validerat och för en överskådlig framtid rentvått enligt dagens tekniska begränsningar?

Eller anställa en jävla labbtekniker som utför dopingkontrollerna, det är inte direkt komplicerade grejer och med rätt utrustning och lite upplärning kan vilken gymnasieelev som helst utföra dessa.

Säg det till våra ungdomar. Testet kostar runt 4000 sen.

Nitrometan
2009-03-14, 13:04
Varför inte bara låta de tävlanden betala för en del av, eller hela kostnaden för dopingkontrollen om de önskar att vara med på någon typ av lista? Det är väl inte hela världen att betala 1000:- för att få sitt världsrekord validerat och för en överskådlig framtid rentvått enligt dagens tekniska begränsningar?
I SL får veteranerna betala sina egna tester om de slår rekord på en internationell tävling. Eller iaf IPF's avgift för dopingtestet.

tano
2009-03-14, 13:07
Eller anställa en jävla labbtekniker som utför dopingkontrollerna, det är inte direkt komplicerade grejer och med rätt utrustning och lite upplärning kan vilken gymnasieelev som helst utföra dessa.

Du förstår väl att vem som helst inte kan göra testerna? Krävs en väldigt hög säkerhet vid handhavandet, annars försvinner hela meningen med testerna.

Nitrometan
2009-03-14, 13:08
Du förstår väl att vem som helst inte kan göra testerna? Krävs en väldigt hög säkerhet vid handhavandet, annars försvinner hela meningen med testerna.
Framförallt en noggrann "chain of custody". Så att man vet var proverna har befunnit sig hela tiden.

Martin Löwgren
2009-03-14, 13:13
jag tycker inte att det bara är att gilla läget. Kräv tester på tävlingar och av tävlande om ni vill ha en ren sport.+100.000

Martin Löwgren
2009-03-14, 13:23
Nej exakt, meningen är att kasta ut de som dopar sig och lämna platsen åt rena vinnare. Tror att fler skulle ställa upp i kroppsbyggning om det fanns tester. Storstädning är vad som behövs.


Ett förbund som jobbar aktivt mot dopning skulle vara säkert populärare hos RF än ett som inte gör det. Hur ofta ser man man på byggtävlingar planscher, "dum, dummare, dopad" "rena vinnare" "dopa inte!" och liknande, inte ofta va? Om man inte har råd med tester då ska man på något annat sätt markera att det är inte okej med dopning om man vill komma in i RF. Vet inte vad SKKF har för tankar kring det här, arbetar de aktivt mot dopning? Om inte så borde något annat förbund få ta över som gör det.Mycket bra skrivet Sami.

Ja det går verkligen utmärkt att bli rejält stark utan massa droger. Men det finns två ytterligheter, eller "falanger", där den ena inte tror att det går att ta ens 150 i bänk utan doping, den andra tror att alla som är starkare än vad man själv är måste vara dopade. Att sköta sin kost och vila, träna hårt och bli starkare med åren - är det så att det är för enkelt? Få vill tro att en så simpel strategi räcker till.
Håller med men ser du en 18åring på 100kg stenhård och som lyfter 300kg i marklyft är klart många drar på ögonbrynen?

Klart man kan bli grov som fan och stark som en oxe men det måste få ta tid och vissa juniorer i detta land verkar ej vilja vänta.

Publiken på OL- och SL-tävlingar har inte minskat bara för att man testat mer.

Och respekten för sporten i mina ögon har höjts enormt. Det är riktigt roligt att följa då det iallafall finns en chans att vinnaren är helt ren.


C. Gillar träning mer än porr&spritVa fan :furious:

*flex*

Mark_Lyft
2009-03-15, 22:03
Vilket bygger på att sporten är så jävla liten att det inte kommer fram någon med liknande anlag, dedikation och gillar träning mer än porr&sprit +att han även öser i sig steroider.

En viktig egenskap glömmer du, han måste dessutom vara ett geni på att dopa sig utan upptäckt. Den ekvationen går knappast ihop.

WHITEFOLKS
2009-03-15, 22:23
Är det verkligen jättesvårt att dopa sig så att man inte är ren vid ett bestämt datum/test? De bästa testerna är ju de oannonserade.

jwzrd
2009-03-15, 22:25
Är det verkligen jättesvårt att dopa sig så att man inte är ren vid ett bestämt datum/test? De bästa testerna är ju de oannonserade.

Folk testas oannonserat också men du har ändå delvis rätt. Tyvärr är det nog fortfarande ganska lätt att komma undan.

CrazyJoeDavola
2009-03-15, 22:29
Varför gör inte polisen oanmälda dopingtester på BB-galor? De gör ju drogtester på popartister under offentliga galor.

Dreas
2009-03-15, 22:31
Varför gör inte polisen oanmälda dopingtester på BB-galor? De gör ju drogtester på popartister under offentliga galor. Skulle de ta alla därifrån menar du? Vet inte ifall det är direkt rättvist att göra så, de åker för att tävla så åker de dit för doping, vilket alla vet att de håller på med ändå!

jwzrd
2009-03-15, 22:33
Skulle de ta alla därifrån menar du? Vet inte ifall det är direkt rättvist att göra så, de åker för att tävla så åker de dit för doping, vilket alla vet att de håller på med ändå!

Som sagt. Klarhet till klarhet.

Dreas
2009-03-15, 22:37
Som sagt. Klarhet till klarhet.Puss på dig med *kissass* Du får ju gärna förklara dig också ;)

Självfallet förstår jag att meningen med oannonserade tester är just att ta de som dopar sig, tror inte det skulle uppskattas av varken arrangörer eller de som deltar ifall de blev testade då de skulle tävla.

WHITEFOLKS
2009-03-15, 22:37
Folk testas oannonserat också men du har ändå delvis rätt. Tyvärr är det nog fortfarande ganska lätt att komma undan.

Jag tänkte främst för bodybuilding och att man då skulle testas i samband med tävlingen. Om det inte är "svårt" att testa rent om man vet när testet ska ske så skulle det ju enbart vara spel för galleriet.

Sniggel
2009-03-15, 22:49
Om nu så många har åsikter om hur SKKF skall drivas, stod ni i kö till en styrelseplats under helgens årsmöte?

Dvs fixa det som är trasigt istället för att skapa en kopia?

Jag påstod inte att jag personligen hade åsikter om hur SKKF ska jobba, jag bara svarade på hur man möjligen skulle kunna skapa tävlingar med regelbundna dopingtester. Krävs dock en eldsjäl för att starta något nytt.
Och varför skulle det vara fel att skapa något nytt inom samma område förresten?

jwzrd
2009-03-15, 22:51
Puss på dig med *kissass* Du får ju gärna förklara dig också ;)

Självfallet förstår jag att meningen med oannonserade tester är just att ta de som dopar sig, tror inte det skulle uppskattas av varken arrangörer eller de som deltar ifall de blev testade då de skulle tävla.

Men vad i helvete Dreas? Det är väl ändå klart som korvens spad för alla normalt funtade människor att en dopad människa inte vill bli utsatt för ett dopingtest?

jwzrd
2009-03-15, 22:53
Jag tänkte främst för bodybuilding och att man då skulle testas i samband med tävlingen. Om det inte är "svårt" att testa rent om man vet när testet ska ske så skulle det ju enbart vara spel för galleriet.

Jag tänkte på lyftare eller andra prestationssporter och inte uppvisningssporter där ett visst utseende i kombination med en viss kroppsstorlek är helt omöjlig utan vissa mediciner. Det är klart att prestationen för dopade lyftare minskar när de går av men inte på samma förödande sätt.

Dreas
2009-03-15, 22:57
Men vad i helvete Dreas? Det är väl ändå klart som korvens spad för alla normalt funtade människor att en dopad människa inte vill bli utsatt för ett dopingtest?Ja det är ganska logiskt måste jag säga :D

Mark_Lyft
2009-03-15, 23:20
Mina resultat kommer av att jag kontinuerligt pressar "fronten" framåt genom att hålla koll på var den är nu.

Kombinerat med att glufsa i sig allt som inte spikats fast i bordet - en fin plan.

Jag har EAA hemma men ids nästan aldrig använda det men däremot både kreatin, proteinpulver och koffein. Kreatinet och koffeinet är inte hokus pokus.

Har du testat att avstå från kreatin och koffein och se om dina framsteg på något sätt kommer långsammare?

Den som säger till mig att en koffeintablett är hokus pokus kvalificerar sig till en hedersplats på AFK-ignore - en lista jag jobbar på att för förståndets skull praktisera.

Koffein har en liten centralstimulerande effekt. Droger som kokain och amfetamin har en mycket starkare centralstimulerande verkan. Den amerikanska kvinnliga sprintern Kelli White avstängdes för några år sedan efter att ha använt modafinil, en liknande drog.

Centralstimulantia påverkar kroppens "stridsreflex", pulsen och blodtrycket ökar, det upplevda självförtroendet stärks och trötthetskänslor undertrycks. Personer upplevs av sin omgivning som speedade.

Givetvis är det ingen stor faktor för hur mycket du skall lyfta om du har tagit koffein eller inte. Genom att långsiktigt träna upp din förmåga till fokusering och koncentration bör du helt kunna bortse från den. Om du gör som Jawamannen och applicerar ett osannolikt stort antal tunga knäböjar på din kropp, då kommer du se hur stora sjok med muskler ansamlas helt utan koffeinpiller och annat hokus pokus.

the_PL_man
2009-03-15, 23:33
Och varför skulle det vara fel att skapa något nytt inom samma område förresten?

För att det inte leder någonstans att splittra sporten.
Se på de senaste 20 åren av SL i USA, bara lett till kaos.

palme
2009-03-16, 00:19
Koffein har en liten centralstimulerande effekt. Droger som kokain och amfetamin har en mycket starkare centralstimulerande verkan. Den amerikanska kvinnliga sprintern Kelli White avstängdes för några år sedan efter att ha använt modafinil, en liknande drog.

Centralstimulantia påverkar kroppens "stridsreflex", pulsen och blodtrycket ökar, det upplevda självförtroendet stärks och trötthetskänslor undertrycks. Personer upplevs av sin omgivning som speedade.



Var väl effedrin hon torska för?


Stridsreflex? Det är inte adrenalinet som går igång för att du drar en kaffe killen, det har med dopamin att göra. Och alla blir inte speedade av tjack.

WHITEFOLKS
2009-03-16, 00:21
Hon har erkänt bruk av modafinil (tror det var det hon åkte dit på), EPO och THG (Balco).

jik
2009-03-16, 12:13
Känsligt ämne, men försök hålla er till ämnet nu och så....

Finns det någon sorts dopingkoll på någon BB-tävling i Sverige?

Nej!

Fråga: Hur populär sport är BB i sverige?? = NOLL!!

Fråga 2: Hur populär skulle den vara med odopade tävlande?? = - 100!!

Hoppas ni fattar..

pellepedal
2009-03-16, 12:20
Jag tror att det är bra för byggningen i sverige att man skapat CBB.
Min uppfattning är i alla fall att man kan tävla bra i CBB utan att behöva dopa sig. För att komma nånvart i BB däremot måste de flesta använda sig av en hel del otillåtna prepp.

jik
2009-03-16, 12:23
Jag tror att det är bra för byggningen i sverige att man skapat CBB.
Min uppfattning är i alla fall att man kan tävla bra i CBB utan att behöva dopa sig. För att komma nånvart i BB däremot måste de flesta använda sig av en hel del otillåtna prepp.

Du har tyvärr fel..

jik
2009-03-16, 12:28
Är det inte nån som är aktiv på det här forumet som tävlar ren iaf påstår ha det (Axon)? Han kom ju sist i sin CBB-tävling. Och han verkar ju vara väldigt ambitös..

pellepedal
2009-03-16, 12:29
Du har tyvärr fel..

På svensk nivå menar jag.. Ser man de bästa i CBB i världen är det ju helt galet..

pellepedal
2009-03-16, 12:30
Är det inte nån som är aktiv på det här forumet som tävlar ren iaf påstår ha det (Axon)? Han kom ju sist i sin CBB-tävling. Och han verkar ju vara väldigt ambitös..

Det var väl hans första tävlingssatsning?
Ge han några år så kommer det gå bättre.

porja
2009-03-16, 13:42
enda alternativet är att tävla mot sig själv

tar man doping i just min gren AF, så förtjänar man ingenting i livet...

kelk
2009-03-16, 13:44
Det var väl ändå lite hårt porja. Fortsätt tävla mot dig själv istället för att önska olycka på andra människor!

palme
2009-03-16, 14:25
enda alternativet är att tävla mot sig själv

tar man doping i just min gren AF, så förtjänar man ingenting i livet...

Vill du ha namn? ;)

Simon.
2009-03-16, 14:34
Under 80 och 90-talet testades det i alla fall inom svensk byggning, var mellan 10-15 st som torskade under denna period.

Jorgen
2009-03-16, 18:50
Du har tyvärr fel..

*bs*


Och ni som internetkrigar. Se till att engagera er på riktigt och inte bara på ett internetforum, det kommer inte att leda till något. Kom till SKKF´s årsmöte, bli invalda i styrelsen eller arbeta aktivt mot era mål. Sitta här och skriva kommer inte att ge ett skit.

Visa nu att ni bryr er. Och ursäkten att "jag har inte tid" visar bara att man egentligen inte bryr sig.

Osten80
2009-03-16, 19:04
*bs*
Visa nu att ni bryr er. Och ursäkten att "jag har inte tid" visar bara att man egentligen inte bryr sig.

Ungefär som ursäkten "det finns inga pengar".

Jorgen
2009-03-16, 19:21
Ungefär som ursäkten "det finns inga pengar".

Har du varit på årsmöten? Har du tagit del av årsredovisningarna?
Inte?

Men du "vet" att det inte finns pengar. Hur vet du det? Är det något du "hört" eller?

;)

Osten80
2009-03-16, 19:24
Har du varit på årsmöten? Har du tagit del av årsredovisningarna?
Inte?

Men du "vet" att det inte finns pengar. Hur vet du det? Är det något du "hört" eller?

;)

Nej, jag har varken varit på något årsmöte eller tagit del av årsredovisningarna. Det var du själv som skrev det i en tråd för ett par år sedan.

Jorgen
2009-03-16, 19:24
Nej, jag har varken varit på något årsmöte eller tagit del av årsredovisningarna. Det var du själv som skrev det i en tråd för ett par år sedan.

Men det är ingen ursäkt. Det är fakta.

Osten80
2009-03-16, 19:30
Men det är ingen ursäkt. Det är fakta.

Ja, och jag har skrivit det förr, och jag gör det igen. Vill ni testa så är det fullt genomförbart. Börja med att testa de på pallen i den tyngsta klassen.
Tretusen kronor per prov ger niotusen kronor.
Den summan kan ni utan problem samla in. Sälj binglotter, anordna en loppmarknad, starta en insamling osv. Insamling kan du till och med starta här på kolo. Jag tror att det finns en hel del männsikor här som skulle vilja bidra till något sådant.

pellepedal
2009-03-16, 19:43
*bs*


Och ni som internetkrigar. Se till att engagera er på riktigt och inte bara på ett internetforum, det kommer inte att leda till något. Kom till SKKF´s årsmöte, bli invalda i styrelsen eller arbeta aktivt mot era mål. Sitta här och skriva kommer inte att ge ett skit.

Visa nu att ni bryr er. Och ursäkten att "jag har inte tid" visar bara att man egentligen inte bryr sig.

Var hittar man info om det årsmötet?

Jorgen
2009-03-16, 19:43
Ja, och jag har skrivit det förr, och jag gör det igen. Vill ni testa så är det fullt genomförbart. Börja med att testa de på pallen i den tyngsta klassen.
Tretusen kronor per prov ger niotusen kronor.
Den summan kan ni utan problem samla in. Sälj binglotter, anordna en loppmarknad, starta en insamling osv. Insamling kan du till och med starta här på kolo. Jag tror att det finns en hel del männsikor här som skulle vilja bidra till något sådant.
Tyvärr så kostar det mer än så. Något du skulle vetat om du varit mer insatt.

Så istället för att sitta här och gnälla, ta och engagera dig.
Visa att du vill.

Trance
2009-03-16, 19:47
Tyvärr så kostar det mer än så. Något du skulle vetat om du varit mer insatt.

Så istället för att sitta här och gnälla, ta och engagera dig.
Visa att du vill.

Så ditt försvar består av det finns inte pengar och ät upp dina grönsaker för det svälter barn i Somalia? Ungefär.

Varför inte bara erkänna att det inte finns någon vilja att dopingtesta?

jik
2009-03-16, 19:49
JORGEN vadå *bs* ??

Om du tror att dom tävlande i CBB är rena så är du naiv. Jag har ingen åsikt om detta, jag har stor respekt för dom som tävlar. Dom är duktiga idrottsmän. Dessutom så tävlar ju dom på lika villkor..

Som någon skrev "tror inte jag skulle vilja se en tävling där alla är rena"
Som jag skrev tidigare: Hur populär är sporten egentligen..

Osten80
2009-03-16, 19:50
Tyvärr så kostar det mer än så. Något du skulle vetat om du varit mer insatt.

Så istället för att sitta här och gnälla, ta och engagera dig.
Visa att du vill.

Hur stor är kostnaden då?
Jag personligen bryr mig inte om att folk dopar sig, men jag ogillar hyckleri.
Det är inte rimligt att tro, att om ni verkligen ville, inte skulle lyckas skrapa ihop pengar till ett fåtal tester.

Jorgen
2009-03-16, 19:52
Varför inte bara erkänna att det inte finns någon vilja att dopingtesta?
Nej, för jag vill inte ljuga.


JORGEN vadå *bs* ??

Om du tror att dom tävlande i CBB är rena så är du naiv. Jag har ingen åsikt om detta, jag har stor respekt för dom som tävlar. Dom är duktiga idrottsmän. Dessutom så tävlar ju dom på lika villkor..

Nej, jag är inte naiv. Men jag vet att man kan komma långt utan doping.

Jorgen
2009-03-16, 19:53
Hur stor är kostnaden då?
Jag personligen bryr mig inte om att folk dopar sig, men jag ogillar hyckleri.
Det är inte rimligt att tro, att om ni verkligen ville, inte skulle lyckas skrapa ihop pengar till ett fåtal tester.

Varför skall jag fortsätta diskutera med dig då?

jik
2009-03-16, 19:53
Hur stor är kostnaden då?
Jag personligen bryr mig inte om att folk dopar sig, men jag ogillar hyckleri.
Det är inte rimligt att tro, att om ni verkligen ville, inte skulle lyckas skrapa ihop pengar till ett fåtal tester.

Sporten skulle försvinna ifall dom gjorde det..kan ha nåt med d att göra ;)

Trance
2009-03-16, 19:54
Nej, för jag vill inte ljuga.


Om jag formulerar det såhär:

Det finns inte någon vilja bland majoriteten sponsorer, tävlande och engagerade att dopingtesta.

Jorgen
2009-03-16, 19:55
Det finns inte någon vilja bland majoriteten sponsorer, tävlande och engagerade att dopingtesta.

Källa på det?

Osten80
2009-03-16, 19:56
Varför skall jag fortsätta diskutera med dig då?

För att jag vill ha reda på varför ni inte kan testa. Tyvärr brukar det se ut så här när du skriver i den här typen av trådar. "Ni fattar inte", och sedan försvinner du.
Kan du inte bara förklara för oss som inte förstår, vari problemet ligger?

Jorgen
2009-03-16, 19:59
För att jag vill ha reda på varför ni inte kan testa. Tyvärr brukar det se ut så här när du skriver i den här typen av trådar. "Ni fattar inte", och sedan försvinner du.
Kan du inte bara förklara för oss som inte förstår, vari problemet ligger?

Det finns inte tillräckligt med pengar i kassan för att finansiera ett testprogram.

Osten80
2009-03-16, 20:00
Det finns inte tillräckligt med pengar i kassan för att finansiera ett testprogram.

Hur mycket kostar tre st test?

WHITEFOLKS
2009-03-16, 20:01
Och då blir följdfrågan, vad är planen för att åtgärda det finansiella tillkortakommandet?

Trance
2009-03-16, 20:02
Källa på det?

Din ma... just jäklar du är moderator.

Nej, jag har ingen källa. Inte mer än att det inte existerar några dopingkontroller. Det känns inte heller som någon av de största kosttillskottsbolagen kommer stolt presentera att de sponsrar dopingtesterna på vinnarna i nästa stora tävling heller.

Jorgen
2009-03-16, 20:04
Hur mycket kostar tre st test?

Räkna med 3500:- per test plus den juridiska biten som krävs.

Men tre test accepteras inte utan kravet är ett komplett testprogram med out of competition tester och summan blir då åtskilliga hundra tusen.

Är du med nu?

Osten80
2009-03-16, 20:07
Räkna med 3500:- per test plus den juridiska biten som krävs.

Men tre test accepteras inte utan kravet är ett komplett testprogram med out of competition tester och summan blir då åtskilliga hundra tusen.

Är du med nu?

Kravet från vilka?
Ja, då förstår jag bättre. Det var väl inte så svårt att till slut svara på frågan?

Jorgen
2009-03-16, 20:07
Och då blir följdfrågan, vad är planen för att åtgärda det finansiella tillkortakommandet?

Få ihop tillräckligt med pengar?

Något som är upp till styrelsen att fixa. Jag sitter inte där längre.

Jorgen
2009-03-16, 20:10
Kravet från vilka?
Ja, då förstår jag bättre. Det var väl inte så svårt att till slut svara på frågan?

Ja, vad nu det internationella organet heter kommer jag faktiskt inte ihåg just nu.

Men, jag har ju svarat på frågan flera gånger. Det finns inga pengar. Men det svaret accepteras ju aldrig. Av folk som inte har en susning.

Som att prata med en vägg oftast. Blir man trött på det? Svar ja.


Nu har jag sagt mitt i denna tråden. :)

Osten80
2009-03-16, 20:23
Ja, vad nu det internationella organet heter kommer jag faktiskt inte ihåg just nu.

Men, jag har ju svarat på frågan flera gånger. Det finns inga pengar. Men det svaret accepteras ju aldrig. Av folk som inte har en susning.

Som att prata med en vägg oftast. Blir man trött på det? Svar ja.


Nu har jag sagt mitt i denna tråden. :)

Ok, jag menade att det var väl inte så svårt att utveckla svaret lite grand mer som du nyss gjorde, än att bara säga att det inte finns pengar, när enskilda tester är hyfsat billiga.
Väggar är till för att slås ner, om än bara med förklaringar. Tack för förklaringen. :thumbup:

Sverker
2009-03-17, 06:53
Jag är fortfarande övertygad om att arbetet måste komma från de aktiva.

Det är, enligt mig, upp till de aktiva att göra något. Höj licensavgiften från 500:- till 1500:-. Helt plötsligt finns det pengar till att testa var fjärde tävlande. Uppger man i licensansökan ifall man ska tävla i april, oktober eller december går det att styra själva testningen.

Låt företag som vill använda svenska byggare som blickfång betala en avgift på 1 - 2 tester. Kan även gälla egena företagare som vill visa upp sin fysik på plancher eller andra typer av reklam. Helt plötsligt finns det ett mervärde för företaget som vill synas i sammanhanget. De tävlande är faktiskt testade.

Lägg på 50:- på varje biljett till en tävling. Ger ett test per 100 besökare. Skulle kunna användas till några tester vid invägningen. Större chans att besökarna får se rena resultat.

Bara några tankar kring ekonomin.

skaparn
2009-03-17, 09:22
Lägg på 50:- på varje biljett till en tävling. Ger ett test per 100 besökare. Skulle kunna användas till några tester vid invägningen. Större chans att besökarna får se rena resultat.

Bara några tankar kring ekonomin.

Just den idén måste jag få protestera mot. Byggartävlingar är idag absurt dyra och högre biljettpris skulle bara leda till färre besökare och ännu sämre lönsamhet. Det verkar som att man inte lyckats se det orsakssambandet i ledningen för de stora tävlingarna, för när man inte får in tillräckligt med biljettintäkter ökar man priset i tron om att antalet sålda biljetter ska vara konstant. Spontanbesökare kommer inte om det kostar 400 spänn, hur rena de än är på scenen.

Mark_Lyft
2009-03-17, 22:06
Var väl effedrin hon torska för?

modafinil

Stridsreflex? Det är inte adrenalinet som går igång för att du drar en kaffe killen, det har med dopamin att göra.

Då är det utrett.

Och alla blir inte speedade av tjack.

Om du säger det så...