handdator

Visa fullständig version : En fundering

morc
2009-03-08, 07:32
Jag har hört personer säga att man ska inte äta banan med kaffe eller dricka mjölk till spenat för att de "motverkar varandra", det skulle tydligen förstöra enzymerna i bananen om man drack kaffe till den. De hänvisar till den vanliga "det sa man ju förr i tiden".

Jag tycker det låter knas o tänkte bara höra om det är knas eller om det finns någon sanning i det. Någon som vet?

Toby Asp
2009-03-08, 18:34
Traditionellt har man sagt att kalcium hämmar upptaget av järn. Dock finns det tydligen studier som pekar åt olika håll. Är man orolig för sitt järnvärde så drick vatten till maten, eller iaf inte mjölk till allt.

Vad det är för viktiga enzymer i bananen som skulle förstöras vet jag inte. Tveksam om det ens finns några. Drick du ditt kaffe med en fin gul banan till.

mikaelj
2009-03-08, 18:53
Kalcium binder till allt möjligt: fett, järn, natriumlevothyroxin och säkert C-vitamin.

Vore det inte för att ost är så gott & benbrott är så tråkigt borde vi förbjuda det! :-)

Toby Asp
2009-03-08, 20:28
Binder kalcium till järn? Båda bildar ju positiva joner.

mikaelj
2009-03-08, 20:31

Mjölkfrämjandet påstår det (http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/naringsfakta/jarn/kalcium_jarn_sant)

(det klassiska "ät inte mjölk och blodpudding ihop")

Toby Asp
2009-03-08, 21:00
Står ju ingenstans att de skulle binda till varandra. Hämmat upptag kan ju uppstå på annat sätt.

mikaelj
2009-03-08, 21:05
Står ju ingenstans att de skulle binda till varandra. Hämmat upptag kan ju uppstå på annat sätt.

My bad.

Nettoeffekten är att mindre järn tas upp när du äter kalcium.

morc
2009-03-08, 22:56
Jahaja då finns det ju lite sanning till det ändån antar jag, fast såklart inte så mycket att man måste oroa sig över att äta en banan till kaffet. Tack för upplysningarna!

Eddie Vedder
2009-03-09, 06:23

Ja kalcium hämmar järnupptaget. Både hemjärn och icke hemjärn faktiskt.

Toby Asp
2009-03-09, 09:40
Jo jag vet. Frågan är hur? Om kalcium binder till järn, hur sker det?

Eddie Vedder
2009-03-09, 17:47
Jo jag vet. Frågan är hur? Om kalcium binder till järn, hur sker det?

Inte binder väl? Handlar det inte om konkurrens om samma transportmekanismer?

Toby Asp
2009-03-09, 19:53
Ja det tror jag med. Jag reagerade mot påståendet i post 3. Sen i post 9 lät det som du stödde detta påstående.