handdator

Visa fullständig version : Nu måste nått göras..


perkarrman
2009-03-08, 00:39
Tjena
Börjar med lite snabbfakta innan storyn och frågorna kommer:

Kön: Grabb
Ålder 26 i sommar
Längd: 186cm
Vikt: 100pannor*cry*
Har tränar "amatör" seriöst i 1,5 år, strikt sista halvåret.
--------------------------------------------------------------------------

Som sagt ställde mig på vågen här i veckan den rackarn visade 100kg *gah!*
Ursh kändes faktist riktigt illa till mods, kan ju inte direkt säga att de är muskler *cry*
Så va gör man börjar plöja igenom allt va deff och fettförbränning heter, försöker sammanfatta allt till nått vettigt.. men de flesta säger och tycker olika. Vet inte om ja orkar räkna kalorier på allt jag äter, men är de enda vettiga sättet så får ja ju göra de, jag ska ner till 80-85kg *grr27*

Så frågorna lyder:
*Är kaloriräknandet de rätta och effektivaste sättet??

*Finns de nån kalkylator på nätet som man typ skriver in vikt på maten och får kalorier ut??

*Allt detta tjat om morgon Promenader, är de effektivast att knalla på morgonen??

*Kan nån ge mig ett konkret koncept som håller i viktnergång?

Ja tackar ödmjukast för alla evetuella svar!!

mvh//Pär

Spiderpig
2009-03-08, 00:54
Är kaloriräknandet de rätta och effektivaste sättet??

*Finns de nån kalkylator på nätet som man typ skriver in vikt på maten och får kalorier ut??

Köp en våg och kolla på vad livsmedlet innehåller per 100 gram.

*Allt detta tjat om morgon Promenader, är de effektivast att knalla på morgonen??

Jag har för mig att det bränner mest eftersom att man inte äter på hela natten.

*Kan nån ge mig ett konkret koncept som håller i viktnergång?

Träna och ät RÄTT.

Jag är dock ingen expert men.

biffmeister
2009-03-08, 03:23
Ska jag vara ärlig så finns det en enkel lösning. Det går att ändra matvanorna men är man mycket överviktig så är det grymt jobbigt o tar grymt lång tid. Man kommer alltid fuska och gå/springa är så trist.

Jag vägde 100kilo i förra vintern har alltid lirat hockey i ett seriöst lag men levt på min talang. Jag kunde blivit något om inte all skräp mat kom före. Jag bestämde mig för att göra nåt med mitt liv efter att lovat mig själv varje sommar. Jag provade naturdiet pulverdricka med vatten och det funkar garanterat. Jo du tappar muskler men du tappar framförallt fett. Det går fort som satan kör i 3veckor och kilona kommer rasa sen efter det börjar du lägga upp en måltids plan som du följer. Du kommer garanterat tappat ungefär 8-10kilo då kommer allt va mycket roligare och du kommer ha ett mycket bättre självförtroende och suget på att fuska är borta :)

Jag körde det där i 3veckor gick ner runt 8kilo sen efter det börja jag träna och jag har kanske druckit 6glas cocacola 1godispåse 4x donken 4xpizza sen förra året. Mitt sug efter godis/cocacola/chips/kakor/mackor osv finns inte längre jag äklas av godis chips o cocacola.


JAG HOPPAS PÅ DIG OCH VILL BARA GE DIG ÄT TIPS DETTA ÄR EN GRYMMT BRA START.

Finns att köpa lite överallt

perkarrman
2009-03-08, 10:04
Ska jag vara ärlig så finns det en enkel lösning. Det går att ändra matvanorna men är man mycket överviktig så är det grymt jobbigt o tar grymt lång tid. Man kommer alltid fuska och gå/springa är så trist.

Jag vägde 100kilo i förra vintern har alltid lirat hockey i ett seriöst lag men levt på min talang. Jag kunde blivit något om inte all skräp mat kom före. Jag bestämde mig för att göra nåt med mitt liv efter att lovat mig själv varje sommar. Jag provade naturdiet pulverdricka med vatten och det funkar garanterat. Jo du tappar muskler men du tappar framförallt fett. Det går fort som satan kör i 3veckor och kilona kommer rasa sen efter det börjar du lägga upp en måltids plan som du följer. Du kommer garanterat tappat ungefär 8-10kilo då kommer allt va mycket roligare och du kommer ha ett mycket bättre självförtroende och suget på att fuska är borta :)

Jag körde det där i 3veckor gick ner runt 8kilo sen efter det börja jag träna och jag har kanske druckit 6glas cocacola 1godispåse 4x donken 4xpizza sen förra året. Mitt sug efter godis/cocacola/chips/kakor/mackor osv finns inte längre jag äklas av godis chips o cocacola.


JAG HOPPAS PÅ DIG OCH VILL BARA GE DIG ÄT TIPS DETTA ÄR EN GRYMMT BRA START.

Finns att köpa lite överallt

Man tackar..
Får nog bli de som en kickstart.. och som du säger lägga upp en kostplan som håller efter de sen. Just nu känns allt tungt i ordets rätt bemärkelse.
//P

mikaelj
2009-03-08, 10:12
En bra bok om just det är TNT Diet (http://www.bokus.com/b/9781594866593.html)

j2b
2009-03-08, 11:36
*Är kaloriräknandet de rätta och effektivaste sättet??

ja! och det kan verka krångligt först men blir snabbt en vana

*Finns de nån kalkylator på nätet som man typ skriver in vikt på maten och får kalorier ut??

ja det finns en excelmall i kost&närings-forumet här på kolozzeum

*Allt detta tjat om morgon Promenader, är de effektivast att knalla på morgonen??

jag skulle säga marginellt och att folk lägger för stor vikt vid att promenera på morgonen, i slutändan handlar det väl om hela dagens energiomsättning ändå..

*Kan nån ge mig ett konkret koncept som håller i viktnergång?

Räkna ut dit enerigbehov, väg och räkna ut vad du stoppar i dig, ha tålamod..

läs grubs deffguide här på forumet!

perkarrman
2009-03-08, 13:21
Nu har ja fått de svar ja behövde, ja bugar och tackar ödmjukast.
Har nu bestämt mig för följande..
I morgon Måndag 9 mars ska ja börja en kickstart med nutrilett pulver diet + frukt bara för att få tugga på nått. Kommer dra ner på träningen något eftersom ja vet sen tidigare att man har noll energi när man går på pulver diet.
Ska satsa på att få in en timmas promenad varje dag, för att sen under dieten börja planera om min kosthållning och räkna ut ett så exakt kaloriintag som möjligt som ja behöver varje dag.

åter igen tack för motivationen grabbar!!

//Pär

j2b
2009-03-08, 13:27
tänk på att frukt innehåller en del kalorier trots sin "nyttighet"

Svensson83
2009-03-08, 13:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Viktnedgång handlar om att ligga på -kcal, alltså att äta mindre än va du gör åt. Dock inte gemon att sluta äta, ät bara mindre. Ditt kcal intag/dag kan du räkna ut genom ekvationen i länken. Va en ny studie som kom för ett tag sen, där dom menar på att de spelar ingen roll vilket kcal intag (protein, kolhydrater, fet) du sänker utan att den totala kcal/dag sänks.

Jag använde mig tex av GI metoden, den funka fint men man har ingen energi för GI metoden handlar om att miska kolhydrat intaget.

perkarrman
2009-03-08, 13:31
tänk på att frukt innehåller en del kalorier trots sin "nyttighet"

jo de vet ja, ska givetvis välja frukt med omsorg.. *drool*

Jontez
2009-03-08, 15:35
Bra att du tar tag i saken. Jag har precis börjat med min deff. Jag vägde 91 när jag började och hade bra koll på hur mycket jag åt varje dag. Nu äter jag helt enkelt mindre, jag räknar inte kalorier men känner efter hur mätt jag blir. Sen har jag ökat på och kör cardio varannan dag på gymmet och har även ökat på vardagsmotionen en hel del genom att aldrig ta hiss/rulltrappor, gå av en station tidigare för att gå hem osv. Har även inhandlat en stegräknare så jag har lite koll.

På det här sättat har jag gått ner 5 kilo på 2 veckor vilket är alldeles för fort mot vad jag har planerat, så hade jag räknat kalorier strikt osv hade det kanske hållit sig till min plan, men samtidigt är det skönt att ha fått fart på viktminskningen och nu vet jag ungefär hur mycket jag kan äta/träna osv.

GasseG
2009-03-09, 18:30
*Kan nån ge mig ett konkret koncept som håller i viktnergång?
Lär dig vara hungrig......funkar!

makkans
2009-03-09, 18:50
Tja
Jag ska också börja min deff idag men har tänkt att träna hårt och äta som vanligt.. (äter som en gris). Förra året när jag testa detta funka det inte så bra även om jag var noga med vad jag åt.
Men min bror skrev på mig på msn och fråga om råd inför hans styrketräning hur han ska lägga upp det m.m. samtidigt berätta han att han har deffat nu i fem veckor med nutrilett och gick ner 10kg jag blev grymt förvånad och jag sa till honom att det där kan inte vara bra:P men han sa att han mår jätte bra med ett skit bra självförtroende och är väldigt sugen på att gå upp några kilo igen men i muskelmassa :D
Jag ska gå efter hans exempel men jag tänker dock äta lite vid sidan av som fiberrika macker, kött m.m.

Jag tror på dig perkarrman!!!

perkarrman
2009-03-10, 00:27
Tja
Jag ska också börja min deff idag men har tänkt att träna hårt och äta som vanligt.. (äter som en gris). Förra året när jag testa detta funka det inte så bra även om jag var noga med vad jag åt.
Men min bror skrev på mig på msn och fråga om råd inför hans styrketräning hur han ska lägga upp det m.m. samtidigt berätta han att han har deffat nu i fem veckor med nutrilett och gick ner 10kg jag blev grymt förvånad och jag sa till honom att det där kan inte vara bra:P men han sa att han mår jätte bra med ett skit bra självförtroende och är väldigt sugen på att gå upp några kilo igen men i muskelmassa :D
Jag ska gå efter hans exempel men jag tänker dock äta lite vid sidan av som fiberrika macker, kött m.m.

Jag tror på dig perkarrman!!!

nice respons.. uppskattas.. Ja vi får se hur länge jag står ut med att dricka mina måltider.. Ja hoppas min motivation är tillräcklig. Ska redan idag börja titta på kaloriintaget, och mer o mer går över från nutrilette till börja käka igen, fast med en -500 till -1000 kaloriers intag per dag, kommer gymma på som vanligt, har kört HST gymupplägg nu i 8 veckor, men tycker nog inte de var jihaa direkt utan kommer gå tillbaka till mitt gamla kära MAX-OT som ja tyckte funkade fint för mig, inge krångel utan bara ren köttning.
Kommer bli en 3dagars split, 4 veckor 8-10reps övningar sen 4veckor 4-6 reps övningar.. sen en veckas vila kommer klämma in 2 dagars kondition, i form av raska promenader nu när isen fortfarande ligger i skog och mark, för att sen gå över till löpning när våren kommer lite mer. Jag ska försöka fota lite och lägga upp en liten journal här så de som vill och även ja kan se förändringen.. (om de nu blir någon *flex*)