handdator

Visa fullständig version : Utländska kvinnor?


shadowfire
2009-03-08, 00:22
Intressant o höra vad ni andra har för erfarenheter...

En närastående vän har blivit kontaktad av en rysk kvinna över nätet. Nu bor hon iofs i samma stad och bor i Sverige sedan något år tillbaka. Samtidigt så kom hon till Sverige genom att träffa en 17 år äldre svensk herre och de gifte sig väldigt snabbt (hela relationen var knappt 2år).

Han datear henne nu, men han är enormt försiktig just med tanke på hennes bakgrund och att hon nyligen varit gift. Hon vill ha barn inom 2 år och vill gifta sig innan hon skaffar nästa barn.

Dessutom vill hon vara hemmafru och ser att mannen ska ha högre lön och försörja hushållet och slappna av på sin fritid, medan kvinnan sköter barn och hushåll. Jag får inte ens in det i mitt huvud, vi lever i snart 2010-talet och jag får bara inte ihop hur ett land så nära oss kan tänka så annorlunda.

Jag är för dålig på det här med olika kulturer o så, men i min värld så känns det bra otroligt riskabelt att inleda ett förhållande sprillans nytt med en kvinna som vill ha barn inom 2 år. Dessutom att man ska gifta sig inom samma period.

Jag vet inte om det är en rysk-baltisk kultur eller om det är ett specialfall. Har ni några erfarenheter? Liknar det scenariot med män som träffa Thailändska kvinnor?

jwzrd
2009-03-08, 00:24
argh, fel del, ska vara allmänt såklart.

Och närastående vän ska vara undertecknad såklart.

shadowfire
2009-03-08, 00:27
Och närastående vän ska vara undertecknad såklart.

inte i detta fall, nej, jag lever tack och lov under celibat. :P

rockafellah
2009-03-08, 00:30
Kan inte så mycket om detta område men detta är vad jag tycker:
Det är ju ändå vad hon tror på, vi tror ju på annat (det rätta enligt oss). Yes, jämställdhet är ju självklart bättre än det sättet hon tänker på men om det är det hon tror på och accepterar så...
Din polare borde självklart gå efter vad han känner för, men det är ju inte vanligt att man skaffar barn och gifter sig inom 2år. Men som sagt, det är ju vad hon tror på och vill han inte det kanske hon lämnar honom eller så stannar hon för att hon älskar honom:)

Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Men det hände en liknande grej för typ min polares farsas kusin eller nåt. Han träffade en ryss som trodde på det här och dom gifte sig inom 2 år och har nu 6 barn och lever superlyckligt. Hon tror dock mer på jämställdhet nu tack vare hennes man som ska hjälpa till med allt!:thumbup:

shadowfire
2009-03-08, 00:32
Det är ju ändå vad hon tror på, vi tror ju på annat (det rätta enligt oss). Yes, jämställdhet är ju självklart bättre än det sättet hon tänker på men om det är det hon tror på och accepterar så...
Din polare borde självklart gå efter vad han känner för, men det är ju inte vanligt att man skaffar barn och gifter sig inom 2år. Men som sagt, det är ju vad hon tror på och vill han inte det kanske hon lämnar honom eller så stannar hon för att hon älskar honom:)

Kommer inte riktigt ihåg hur det var. Men det hände en liknande grej för typ min polares farsas kusin eller nåt. Han träffade en ryss som trodde på det här och dom gifte sig inom 2 år och har nu 6 barn och lever superlyckligt. Hon tror dock mer på jämställdhet nu tack vare hennes man som ska hjälpa till med allt!:thumbup:

intressant...
det jag tycker är skrämmande med storyn är att ett land så nära oss har ett sådant antikt synsätt, att det verkligen är kvinnan vid spisen och mannen som drar hem pengar och sedan sitter i soffan med ena näven innanför brallan o fjärrkontrollen i andra näven... men vad jag har förstått så menar tjejen på att det är lycka för henne, så länge de har en god relation och är kära.

Sverker
2009-03-08, 08:01
Borde man inte skilja på person och Ryss ?


Det lär finnas 200 miljoner personer inom Rysslands gränser. Alla är inte säkert stöpta i samma form och åsikten är säkert bunden till varje person. Det är väl bara till att leva ihop och se ifall man passar eller inte.

Ignatius72
2009-03-08, 08:19
intressant...
det jag tycker är skrämmande med storyn är att ett land så nära oss har ett sådant antikt synsätt, att det verkligen är kvinnan vid spisen och mannen som drar hem pengar och sedan sitter i soffan med ena näven innanför brallan o fjärrkontrollen i andra näven... men vad jag har förstått så menar tjejen på att det är lycka för henne, så länge de har en god relation och är kära.


Då får man väl lita på henne. Jag hade för egen del tyckt det var en perfekt fördelning om min fru tjänade så stora pengar att jag hade kunnat vara hemma med ungarna på heltid.

Sverker
2009-03-08, 08:52
Varför inte. Skulle vara kul de första 10 åren. Sedan går barnen i skolan och dagarna kan bli rätt lååånga.

Ignatius72
2009-03-08, 09:20
Varför inte. Skulle vara kul de första 10 åren. Sedan går barnen i skolan och dagarna kan bli rätt lååånga.

Ta det lugnt med ungarna på morgonen, hinna göra saker med dem innan och efter skolan, träna två pass om dagen. Ligga i soffan och läsa, skriva, gå ut/träna med hunden, snickra på huset, vara lite social, etc etc.
Nä, nu fan får kärringen börja jobba!

Piranha
2009-03-08, 09:29
Ett äktenskapsförord borde lösa ev oro om hurpass seriös personen är.

shadowfire
2009-03-08, 09:37
Borde man inte skilja på person och Ryss ?


Det lär finnas 200 miljoner personer inom Rysslands gränser. Alla är inte säkert stöpta i samma form och åsikten är säkert bunden till varje person. Det är väl bara till att leva ihop och se ifall man passar eller inte.
Jo, man ska givetvis inte dra alla människor över en kam, men det går inte heller o sticka under stolen med att det kryllar av sådana där siter där ryska kvinnor går ut för att hitta en svensk man att gifta sig med.

Det verkar överlag som om kulturen där är så att man gifter sig väldigt snabbt, här i Sverige är det väl knappast till vanligheten att man gifter sig efter 1 års förhållande (även om det förekommer).

Då får man väl lita på henne. Jag hade för egen del tyckt det var en perfekt fördelning om min fru tjänade så stora pengar att jag hade kunnat vara hemma med ungarna på heltid.
för min del känns det otroligt snevridet i dagens samhälle att ha en hemmafru, oavsett, men jag läste någonstans att det var trenden...

Många åker ju till Thailand just för att de har liknande kultur där. Då får de en hemmafru här som fixar allt.

mini
2009-03-08, 09:42
Jag skulle dra öronen åt mig om jag träffade en man som verkade ha helt andra värderingar än jag. Jag skulle tro att de kan ha lite olika syn på det där med kärlek och relationer om hon har en rad "regler" för hur det ska vara, i vilken ordning osv. Att ha försörjningsplikt för sin fru känns inte som en toppensituation.

Sofia4_4
2009-03-08, 09:43
Det finns gammaldagstraditioner som lever kvar i Ryssland och flera andra länder och det bland annat Sverige, trots att de är i mycket mindre utsträckning och håller på att dö ut. Men ja, i Ryssland så är kvinnogöra att laga mat, ta hand om barnen osv och att mannen försörjer familjen.
Sen är det så att det beror på personen också. Nu är jag inte rysk men faller under betäckningen utländska kvinnor (som har svensk pojkvän), men jag är/har alltid varit tvärtom det som min kultur ville tvinga mig att vara. Jag vill inte ha barn, vi delar på hushållsysslorna och så är jag mån om att bäge vi utvecklas i våra profesionella liv. Men jag får hela tiden försvara mig när jag åker hem, för folk där tycker att jag inte är en riktig kvinna. Men det kan jag bjuda på, man lär ha väldigt tråkigt när ens liv begränsar sig mellan köket och barnsängen, de kan väl skvallra på om mig om det ger dem lite omväxling.

Din kompis som har skaffat den ryska tjejen måste vara medveten om att hon pratar allvar och att han borde diskutera de frågorna ordentligt med henne annars kommer det inte att sluta väl.

LindaS
2009-03-08, 10:28
Ta det lugnt med ungarna på morgonen, hinna göra saker med dem innan och efter skolan, träna två pass om dagen. Ligga i soffan och läsa, skriva, gå ut/träna med hunden, snickra på huset, vara lite social, etc etc.
Nä, nu fan får kärringen börja jobba!Städa, tvätta, diska..

Scratch89
2009-03-08, 10:32
Städa, tvätta, diska..

Det är ju kvinnogöra!

shadowfire
2009-03-08, 10:34
Städa, tvätta, diska..

:laugh:

Ignatius72
2009-03-08, 11:00
Städa, tvätta, diska..

Äh, skärp dig. Hushållsnära tjänster är min melodi.
Faktiskt jävligt roligt att jag "glömde" bort just de sysslorna. Det gäller att fokusera på det roliga. Sen måste jag ju tänka på min fru, jag ska ju itne ta hennes hobby ifrån henne bara för att hon jobbar.

Cilia
2009-03-08, 11:26
Det är ju kvinnogöra!
tihi så busigt



Jag skulle dra öronen åt mig om jag träffade en man som verkade ha helt andra värderingar än jag. Jag skulle tro att de kan ha lite olika syn på det där med kärlek och relationer om hon har en rad "regler" för hur det ska vara, i vilken ordning osv. Att ha försörjningsplikt för sin fru känns inte som en toppensituation.
Jag håller med mini men frågan är om dom har olika värderingar. Hon har andra värderingar än vad Skuggan har men vi vet inte vad kompisen tycker.


Däremot tycker jag det är strongt av henne att vara ärlig. Det finns säkert dom som inte rakt ut säger sin tidplan utan det bara blir så *hepp*. Nu vet han iaf vad han går in i och kan besluta utifrån det.

Men i min värld är ett förhållande mer än att ta hand om hemmet och att se till så att det finns pengar. Allt där emellan då? Vad tar det vägen? Det som gör att man har ett förhållande och inte en anställd hushållerska eller får försörjningsstöd.

LindaS
2009-03-08, 11:34
Äh, skärp dig. Hushållsnära tjänster är min melodi.
Faktiskt jävligt roligt att jag "glömde" bort just de sysslorna. Det gäller att fokusera på det roliga. Sen måste jag ju tänka på min fru, jag ska ju itne ta hennes hobby ifrån henne bara för att hon jobbar.En sann gentleman. Imponerande.

Ignatius72
2009-03-08, 11:42
tihi så busigt




Däremot tycker jag det är strongt av henne att vara ärlig. Det finns säkert dom som inte rakt ut säger sin tidplan utan det bara blir så *hepp*. Nu vet han iaf vad han går in i och kan besluta utifrån det.

.

Just tidplaner tycker jag det hörs rätt mycket om bland brudarna i 30+ trakten som inte har några ungar och vill ha sådana. Fullt förståeligt då tiden är begränsad, orka svamla runt med någon som inte vill samma sak. Lika bra att vara tydlig.

Cilia
2009-03-08, 11:44
Just tidplaner tycker jag det hörs rätt mycket om bland brudarna i 30+ trakten som inte har några ungar och vill ha sådana. Fullt förståeligt då tiden är begränsad, orka svamla runt med någon som inte vill samma sak. Lika bra att vara tydlig.
då är vi överens om att det är bra?

Trance
2009-03-08, 11:47
Det finns en del kulturer där "kärlek" inte är prio ett i en relation, framför allt för kvinnor. Så där har man väl tur att det inte är så i Sverige.

Ignatius72
2009-03-08, 11:56
då är vi överens om att det är bra?

Apselut

Tolkia
2009-03-08, 11:58
Apropå ursprungsfrågan tror att det skiljer en hel del inom varje land. Det är säkert stor skillnad mellan centrala Moskva och en bushby på landsbygden, kanske nog så stor som mellan Sverige och Ryssland (om vi begränsar oss till synen på äktenskap och barn).

Ignatius72
2009-03-08, 12:04
Apropå ursprungsfrågan tror att det skiljer en hel del inom varje land. Det är säkert stor skillnad mellan centrala Moskva och en bushby på landsbygden, kanske nog så stor som mellan Sverige och Ryssland (om vi begränsar oss till synen på äktenskap och barn).

Just ryssland har jag ignen erfarenhet av men väl ett annat östland, Polen. Där är skillnaderna gigantiska mellan storstaden och landsbygden på många olika sätt. Men just när det kommer till äktenskap, ungar, one night stands osv så verkar den katolska läran hålla ett fast grepp.

Ganymedes
2009-03-08, 12:05
Knepig sits. Vi behöver mer information: är hon snygg?

Exdiaq
2009-03-08, 12:21
Knepig sits. Vi behöver mer information: är hon snygg?

Jadå!
http://www.horizonsunlimited.com/tstories/blum/images/Siberia-Russian-babushka.jpg

Ganymedes
2009-03-08, 12:28
Jadå!
http://www.horizonsunlimited.com/tstories/blum/images/Siberia-Russian-babushka.jpg

Det där oroar mig, Exdiaq. Har du bilder på gamla ruggugglor liggandes eller googlade du bara på "old hag"? ;) För övrigt ser hon snäll ut, men jag tvivlar att hon orkar föda så många barn mer. Eller att hon är något att ha i... köket. ;)

Exdiaq
2009-03-08, 12:45
Det där oroar mig, Exdiaq. Har du bilder på gamla ruggugglor liggandes eller googlade du bara på "old hag"? ;) För övrigt ser hon snäll ut, men jag tvivlar att hon orkar föda så många barn mer. Eller att hon är något att ha i... köket. ;)


Wanna see them naughty pics too?

Googlade "russian woman".

Kwon
2009-03-08, 13:03
ÄH! Varför leta utomlands när det finns så underbara/vackra/stabila/superba kvinns här i Sverige!?

shadowfire
2009-03-08, 13:08
...Jag håller med mini men frågan är om dom har olika värderingar. Hon har andra värderingar än vad Skuggan har men vi vet inte vad kompisen tycker.

Han har ungefär samma värderingar som mig i just denna fråga iaf, dvs att man delar på hushållsarbete, har gemensam ekonomi (eller delar på utgifter mm), hjälps åt med det som behöver göras typ... ska kåken målas så målar båda osv. Han tycker hon verkar vara en härlig person i sig och hon ser extremt bra ut, lite modellvarning på henne osv, men det är just det där med hennes syn på barn och giftemål samt hur relationen ska se ut som sätter kryss i luvan på honom.

Knepig sits. Vi behöver mer information: är hon snygg?
Ja, hon ser mkt bra ut.

shadowfire
2009-03-08, 13:10
Nu på förmiddagen fick jag lite mer information. I hennes förra relation så var hon tillsammans med en 15 år äldre svensk herre (hon är 30 år själv). Han hade en bra ekonomi och levde mer eller mindre på avkastning från aktier mm, så hon levde på hans inkomst/förmögenhet under sina första år här i Sverige och betalade inte ett öre.

Undrar hur hon tar det om min vän kräver att hon ska göra rätt för sig och betala hyra mm.

LindaS
2009-03-08, 13:10
...hon ser extremt bra ut, lite modellvarning på henne osv, men det är just det där med hennes syn på barn och giftemål samt hur relationen ska se ut som sätter kryss i luvan på honom.


Ja, hon ser mkt bra ut.Vilket tycker han är viktigast?

Cilia
2009-03-08, 13:12
Tycker du att det låter som om dom är i läget att ta det här vidare till giftemål den närmaste framtiden? Måste han bestämma det redan nu? Vem försörjer henne just nu? Kan dom inte bara dejta och se vad det leder och om det funkar med att skapa en gemensam syn på livet.

shadowfire
2009-03-08, 13:12
Vilket tycker han är viktigast?

Det får nog han svara på, men som jag har förstått det så klaffar allt (kemi, attraktion osv), men det är just problemen jag beskrivit som gör att han velar och inte vet om han ska tuta och köra och ta risken eller inte.

Han är rädd för att hon kan utnyttja honom och leva på hans inkomst/suga ut pengar (särskilt om man kommer till ett giftemål) och så drar hon något år senare bara.

Cilia
2009-03-08, 13:15
Det får nog han svara på, men som jag har förstått det så klaffar allt (kemi, attraktion osv), men det är just problemen jag beskrivit som gör att han velar och inte vet om han ska tuta och köra och ta risken eller inte.
hhmmm jag tror attraktionen klaffar. Det är inte första gången man tänker med fel huvud i början av en relation.

Igen, varför måste han ha så bråttom? Hon har en tidplan, ja men han behöver väl inte följa den? Går den inte att diskutera skulle jag tänka mig för en gång till.

LindaS
2009-03-08, 13:17
Det får nog han svara på, men som jag har förstått det så klaffar allt (kemi, attraktion osv), men det är just problemen jag beskrivit som gör att han velar och inte vet om han ska tuta och köra och ta risken eller inte.

Han är rädd för att hon kan utnyttja honom och leva på hans inkomst/suga ut pengar (särskilt om man kommer till ett giftemål) och så drar hon något år senare bara.Det är väl upp till honom att sätta begränsningen för vad han vill ge henne? Några garantier för att någon INTE "drar", det finns nog aldrig.

palme
2009-03-08, 13:33
Ja undrar vad hon kan va ute efter...och hur det kommer gå...

Diggler
2009-03-08, 13:37
Vill din polare ha en sån hustru, och har liknande värderingar kan han säkert få någon yngre rysska, varför välja en 30åring istället för en 20åring om han betalar för det och vill ha en statusfru?

Sofia4_4
2009-03-08, 13:44
Många rysska kvinnor jag känner börjar uppskatta det jämnställda fördelningen av hushållsysslor/ekonomi som svenska män är uppfostrade med. Tyvärr är det lika många som tappar respekten för sina män och de lägger sig för mycket i matlagning och barnpassning, och som inte accepterar att försörja familjen. Det kan bli väldigt bra eller så kan hon lämna honom också, det kan man inte veta i förväg. Därför är det alltid en risk om man har olika värderingar, oavsett land eller kultur.

mxh
2009-03-08, 14:02
La helt ned infödda svenska tjejer för ett tiotal år sedan. Har levt ihop med en kvinna från Libanon de senaste 3 åren, dejtade dessförinnan kvinnor av olika nationaliteter. I will never go back. Har gärna svenska flickor som vänner men inte mer än så. Generaliserar naturligtvis vilt, finns säkert en och annan infödd svensk kvinna som kan vara flickväns- eller sambomaterial - men jag har aldrig träffat någon.

Kwon
2009-03-08, 14:03
Luktar äktenskapsförord / rysk golddigger.

The_RobRoy
2009-03-08, 14:16
La helt ned infödda svenska tjejer för ett tiotal år sedan. Har levt ihop med en kvinna från Libanon de senaste 3 åren, dejtade dessförinnan kvinnor av olika nationaliteter. I will never go back. Har gärna svenska flickor som vänner men inte mer än så. Generaliserar naturligtvis vilt, finns säkert en och annan infödd svensk kvinna som kan vara flickväns- eller sambomaterial - men jag har aldrig träffat någon.

Hur träffade du dessa kvinnor? Mycket flygbiljetter eller var du bara en jävel på att snacka på blåa-linjen?

Jay-Z
2009-03-08, 15:39
Hur träffade du dessa kvinnor? Mycket flygbiljetter eller var du bara en jävel på att snacka på blåa-linjen?

persianwife.com

The_RobRoy
2009-03-08, 16:16
persianwife.com

Sidan kan inte visas *grr*

shadowfire
2009-04-28, 10:39
Bumpar denna, fick höra nu att tjejen i fråga redan dumpat två män (efter att ha utnyttjat dem lite) och ryktet säger att det ligger en polisanmälan på henne nu också.

Kwon
2009-04-28, 11:08
Då är väl ditt råd till din vän ganska enkel? :)

I wouldnt trust that shit.