handdator

Visa fullständig version : Frågor angående knäböj


dicedalton
2009-03-07, 23:32
Jag har hört att skaderisken för knäna är större än om man stannar vid 90grader gentemot att gå djupare. Stämmer det och vad beror det isf på?

Hur djupt bör man gå?

Vilka muskler aktiveras från startposition och till 90grader och eventuellt vilka fler muskler aktiveras om man går djupare? Förlorar man anspänning i quadriceps om man går djupare än 90grader?

Vilka för- eller motargument har ni för att gå till bara 90grader gentemot djupare, samt de som förespråkare djupare, hur djupt är tillräckligt?

ceejay
2009-03-07, 23:37
Det stämmer

Lite under parallell tycker jag funkar bra

Djupare så aktiveras gluteus mer har jag för mig

Man lär inte förlora anspänning i quads

Snällare mot knän och mycket bättre träning helt enkelt, att gå djuuupt. dock måste man vara gnska smidig för det

Arnoldski
2009-03-08, 09:31
Hej!

Jag vet inte om du läste lite för snabbt eller om trådskaparen krånglade till formuleringen för sig.
Frågan som ställdes var
"skaderisken för knäna är större än om man stannar vid 90grader gentemot att gå djupare"
vilket för mig låter som det står -"Skaderisken är större än om man stannar vid 90" = "stanna vid 90 ger lägre skaderisk"

Oklar på om det var det som avsågs. Meningen är svårdeschiffrerad.

Osagt vilket, så är det enligt min uppfattning skonsammare för knäna att böja leden tills det tar naturligt stopp. Att stanna vid 90 grader, eller i alla fall parallellt, ger störst statisk belastning i det läge där hävarmen på knäleden är som längst. Man bör alltså gå ner en bit till om målet är att träna ben och rumpa så bra som möjligt.

Om målet är att göra knäböj på så tung vikt som möjligt rekommenderar jag att man böjer fem centimeter och sedan ställer sig upp igen.

110 kg Finne
2009-03-08, 12:38
Det beror helt och hållet på hur du knäböjer, teknikerna skiftar man måste se lyftet för kunna göra en bedömning, men vanligtvis tar knäna mer stryk ju mer framåt du trycker dom.

Cerberus
2009-03-08, 13:09
varför ska man egentligen köra så djupa böj? Ja kör bottenböj, vilket har blivit som ritual för mig o kan inte köra på något annat sätt. Men vad är fördelen med bottenböj jämfört med lite under 90 grader, säg 100 grader? Vet att ja klarar mer vikter med en lägre grad men ökar ett sånt utförande skaderisk? Varför i så fall?

King Grub
2009-03-08, 13:12
The purpose of this study was to measure the relative contributions of 4 hip and thigh muscles while performing squats at 3 depths. Ten experienced lifters performed randomized trials of squats at partial, parallel, and full depths, using 100-125% of body weight as resistance. Electromyographic (EMG) surface electrodes were placed on the vastus medialis (VMO), the vastus lateralis, (VL), the biceps femoris (BF), and the gluteus maximus (GM). EMG data were quantified by integration and expressed as a percentage of the total electrical activity of the 4 muscles. Analysis of variance (ANOVA) and Tukey post hoc tests indicated a significant difference (p < 0.001*, p = 0.056**) in the relative contribution of the GM during the concentric phases among the partial- (16.9%*), parallel- (28.0%**), and full-depth (35.4%*) squats. There were no significant differences between the relative contributions of the BF, the VMO, and the VL at different squatting depths during this phase. The results suggest that the GM, rather than the BF, the VMO, or the VL, becomes more active in concentric contraction as squat depth increases.

J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):428-32. The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles.

LindaS
2009-03-08, 13:12
varför ska man egentligen köra så djupa böj? Ja kör bottenböj, vilket har blivit som ritual för mig o kan inte köra på något annat sätt. Men vad är fördelen med bottenböj jämfört med lite under 90 grader, säg 100 grader? Vet att ja klarar mer vikter med en lägre grad men ökar ett sånt utförande skaderisk? Varför i så fall?Lite under 90 grader är väl 80 isf?

Edit: Jag kanske tänker på en annan vinkel än du.

Cerberus
2009-03-08, 13:18
Lite under 90 grader är väl 80 isf?

Edit: Jag kanske tänker på en annan vinkel än du.

visste inte hur ja skulle uttrycka mig, 90 grader e ju rätvinkligt och "under" i verkligheten är ju att man går ner ytterligare vilket är 100 grader(om ja inte tänker helt fel nu).


Intressant studie där grub, arslet har sannerligen växt av bottenböj iaf :/. E väl inte direkt mitt mål att ha jättearsle.

Arnoldski
2009-03-08, 17:32
Du tänker fel.

När man står med uträtade ben är det ~180 graders vinkel mellan lår och underben, eller i knäleden på knäveckssidan om man så önskar.

Om du lyckas gå så pass djupt att dit lår ligger helt och hållet emot din vader har vinkeln i knävecket blivit nästan 0 grader.

Med andra ord lite djupare än 90 grader borde vara 70-70 grader. :)