handdator

Visa fullständig version : löpa, tid


Mr.Biceps
2009-03-07, 23:30
hur länge ska man helst hålla igång när man löper under en deff? Jag springer ibland 30 minuter och ibland 45 minuter. Är det lagom eller för lite? Hamnar på 5-7 km.

ceejay
2009-03-07, 23:41
beror på hur mkt du vill förbränna, längre tid vid samma intensitet tar givetvis fler kalorier.

Mr.Biceps
2009-03-08, 01:20
Rollarn:D Jag byter speed under loppet :P Jag springer på löpband och höjer och sänker speeden lite då och då :P Men det ska väll inte spela någon större roll? =)

Weekend Warrior
2009-03-08, 14:10
Hur fort du springer spelar väldigt lite roll. Du förbränner ungefär lika mycket om du springer 10 km i 16km/h som du hade gjort ifall du lunkar samma distans i 10km/h

LadyG
2009-03-08, 18:59
Rollarn:D Jag byter speed under loppet :P Jag springer på löpband och höjer och sänker speeden lite då och då :P Men det ska väll inte spela någon större roll? =)

Inte mycket, men du får en rätt bra uppfattning här:
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

ceejay
2009-03-08, 19:14
Hur fort du springer spelar väldigt lite roll. Du förbränner ungefär lika mycket om du springer 10 km i 16km/h som du hade gjort ifall du lunkar samma distans i 10km/h

Farten spelar ju definitivt roll. Saken är den att man inte orkar springa lika länge, som egentligen är det primära målet, när man håller en hög fart. Distansen man springer spelar roll alltså...

Billybilly
2009-03-08, 19:35
Hur fort du springer spelar väldigt lite roll. Du förbränner ungefär lika mycket om du springer 10 km i 16km/h som du hade gjort ifall du lunkar samma distans i 10km/h

Farten, motståndet, terrängen och andra små faktorer motsvarar intensiteten så farten spelar faktiskt en stor roll i hur mycket energi aktiviteten kräver.

LadyG
2009-03-08, 19:48
Farten, motståndet, terrängen och andra små faktorer motsvarar intensiteten så farten spelar faktiskt en stor roll i hur mycket energi aktiviteten kräver.

Han springer på löpband. Ingen terräng mao. Inget luftmotstånd heller.

Billybilly
2009-03-08, 19:54
Han springer på löpband. Ingen terräng mao. Inget luftmotstånd heller.

Har dom inte uppfunnit motstånd på löpbanden än???

LadyG
2009-03-08, 20:29
Har dom inte uppfunnit motstånd på löpbanden än???

Inte luftmotstånd nej :)

Lite (mycket) lutning kan man ju ha men om det verkligen gör att löpningen blir lika tuff som ute vågar inte jag sia om. Det vet jag inte. Jag kör extremt mycket på löpband och tycker ändå det känns lite tyngre ett tag när utesäsongen börjar, innan man vant sig. Men om det är fysiskt eller bara psykiskt vet jag inte :)

Kalkylatorn jag länkade till innan skiljer iaf på löpning och löpning på löpband, så någon skillnad finns det uppenbarligen.

Billybilly
2009-03-08, 21:28
Inte luftmotstånd nej :)

Lite (mycket) lutning kan man ju ha men om det verkligen gör att löpningen blir lika tuff som ute vågar inte jag sia om. Det vet jag inte. Jag kör extremt mycket på löpband och tycker ändå det känns lite tyngre ett tag när utesäsongen börjar, innan man vant sig. Men om det är fysiskt eller bara psykiskt vet jag inte :)

Kalkylatorn jag länkade till innan skiljer iaf på löpning och löpning på löpband, så någon skillnad finns det uppenbarligen.

Okej okej.

Jag skulle aldrig klara av mer än 10 minuter på ett löpband, av den anledningen att det är så förbannat tråkigt, man kommer ingenstanns ;)

Har vid något tillfälle sprungit 45 minuter på bandet och det känns som en evighet om man jämför med 45 minuter på terrängbanan.

Men om man ställer in mer lutning på bandet så blir det väl mer intensivt?

Ett tips till er som också avskyr löpbanden och vill ha utesäsong året om, köp ett par orienteringsskor med spikar. Jätte bra mot halka och man kan springa på terrängbanan året om, förutsatt att det inte ligger en meter snö på backen.

LadyG
2009-03-08, 21:37
Kalla det mental träning och bit ihop :)

Vad lutningen innebär och hur den påverkar löpningen vet jag däremot inte riktigt, jag kör med 1% lutning i all löpning som inte är backintervaller (då blir det förståss mer än bara 1%).

Eddie Vedder
2009-03-09, 08:19
Hur fort du springer spelar väldigt lite roll. Du förbränner ungefär lika mycket om du springer 10 km i 16km/h som du hade gjort ifall du lunkar samma distans i 10km/h

Det där är fel.

Intensiteten spelar stor roll. Att löpa en viss sträcka vid en given hastighet förbrukar ca 30% mer energi än att promenera samma sträcka vid en given hastighet.

Vilka hastigheter och vilka distanser man använde när det siffran fastställdes vet jag inte men faktum kvarstår att högre intensitet vid samma distans förbrukar mer energi.

Löpning kontra gång är framför allt en fråga om att man vid löpningen arbetar mot gravitationen på ett helt annat sätt. Mycket mer "hoppande" än att gå framåt. Men även puls, EPOC etc. spelar ju in.

ceejay
2009-03-09, 18:54
Det där är fel.

Intensiteten spelar stor roll. Att löpa en viss sträcka vid en given hastighet förbrukar ca 30% mer energi än att promenera samma sträcka vid en given hastighet.

Vilka hastigheter och vilka distanser man använde när det siffran fastställdes vet jag inte men faktum kvarstår att högre intensitet vid samma distans förbrukar mer energi.

Löpning kontra gång är framför allt en fråga om att man vid löpningen arbetar mot gravitationen på ett helt annat sätt. Mycket mer "hoppande" än att gå framåt. Men även puls, EPOC etc. spelar ju in.

När man går så är det ju ingen "känguru-effekt" som när man joggar/springer. Hur mycket skillnad gör det?

Eddie Vedder
2009-03-09, 18:55
När man går så är det ju ingen "känguru-effekt" som när man joggar/springer. Hur mycket skillnad gör det?

Ca 30%;)

ceejay
2009-03-09, 19:28
Ca 30%;)

:MrT:

Eddie Vedder
2009-03-09, 19:33
:MrT:

Du citerar ju en text där jag skriver just det du frågar efter:D

Att löpa en viss sträcka vid en given hastighet förbrukar ca 30% mer energi än att promenera samma sträcka vid en given hastighet.

[...]

Löpning kontra gång är framför allt en fråga om att man vid löpningen arbetar mot gravitationen på ett helt annat sätt. Mycket mer "hoppande" än att gå framåt.

När man går så är det ju ingen "känguru-effekt" som när man joggar/springer. Hur mycket skillnad gör det?

ceejay
2009-03-09, 19:36
Men, syftade mest på att vaderna absorberade kraften när man träffar marken igen och funkar som något gummiband, att det på så sätt blir lätt att springa :) Såg ett program om kängurur och de kunde återvinna 70% av energin som gick åt att ta sig framåt

fast jag kanske är ute och cyklar på havet...

Ahlner
2009-03-09, 22:04
Men, syftade mest på att vaderna absorberade kraften när man träffar marken igen och funkar som något gummiband, att det på så sätt blir lätt att springa :) Såg ett program om kängurur och de kunde återvinna 70% av energin som gick åt att ta sig framåt

fast jag kanske är ute och cyklar på havet...

Mina vader beter sig iaf inte som några gummiband och min spänst är faktiskt relativt god ;)

ceejay
2009-03-09, 22:09
Mina vader beter sig iaf inte som några gummiband och min spänst är faktiskt relativt god ;)

Jag har för mig nu i efterhand att människan ligger på ca 30% återvinning :P vilket är mmmyyyee lägre men ändå...