handdator

Visa fullständig version : Forskning i framkant: "Är det farligt med fett?" (Super-Size Me)


mikaelj
2009-03-07, 19:51
Fredrik Nyström (Linköpings Universitet) går i videoföreläsningen Är det farligt med fett? (http://www.lio.se/templates/PageWithColumn.aspx?id=47971) igenom hans egna version av Super-Size Me.

Tror lite kort info om den gick på TV för ett tag sedan, så här är den igen om någon missade den. Lite mer detaljerad än den jag såg, vill jag minnas (det var nog bara ett sammandrag på något populärvetenskapligt nyhetsprogram).

Anders The Peak
2009-03-07, 22:41
Tack för att du hittade den här intressanta föreläsningen om studien.
Blir intressant att följa nästa studie Västkost.

Black Star Abyss
2009-03-07, 23:37
Om man kan gå upp 3kg muskler av att bara äta, finns det då någon som på allvar fortfarande kan påstå att man "bara kan gå upp några kg muskelmassa per år"?

saab900
2009-03-08, 00:50
Att man kan gå upp ibästa fall två kilo muskelmassa per år utan diverse receptbelagda saker gäller torrvikt muskelmassa. Räknar du in vätskan i musklerna blir det betydligt mer.

Kreh
2009-03-08, 03:08
Funkar inte för mig.

Någon vänlig själ som kan sammanfatta det lite kort?

mikaelj
2009-03-08, 07:57
Någon vänlig själ som kan sammanfatta det lite kort?

Katten Pejst:

Är det då farligt med fett? Nej, inte direkt enligt Fredrik Nyström. Ju mer mättat fett försökspersonerna åt, desto högre blev deras goda kolesterol (HDL). Ju mer man hade frossat i kolhydrater, desto större risk däremot att få kraftigt stegrade levervärden.

Det mer fanatiska kaloritänkandet (in och ut) får sig också några smällar. Trots att försökspersonerna råddes att helt sluta med träning så ÖKADE deras kaloriförbränning i takt med att de åt mer. 10% i genomsnitt, i vissa fall så mycket som 30%.

---

Nyström berättar även om en annan kul studie han gjort. Försökspersoner fick äta ca 1200 kcal dagligen av antingen smågodis eller jordnötter, i tillägg till sin vanliga mat. De som åt extra smågodis fick höjt insulin, LDL och viktuppgång. De som åt extra jordnötter (...) ingen sån effekt på (...) ökade istället sin basalmetabolism, och verkade bara bränna de extra kalorierna.


Se http://www.kostdoktorn.se/fet-forelasning

Att man kan gå upp ibästa fall två kilo muskelmassa per år utan diverse receptbelagda saker gäller torrvikt muskelmassa. Räknar du in vätskan i musklerna blir det betydligt mer.

Eller hur! Hormoner kan göra underverk för ens muskelmassa!

*...mumlar något ohörbart om metabolic advantage...*

Anders The Peak
2009-03-08, 09:36
Jag tror att vi framöver kommer att få se en hel del omvärdering av den sanning som är gällande idag eller har varit gällande och håller på att omvärderas.
Nu var studien väldigt kort precis som Fredrik Nyström säger att i det korta perspektivet... Men jag antar att att Västkoststudien kommer visa på vad som händer över tid. Forskarna har bra lab-utrustning som kan följa upp värdena "förändringarna" över tid på ett bra sätt.

Eddie Vedder
2009-03-08, 09:37
Samma forskare har för övrigt sökt anslag och bett om etisk prövning för en liknande studie fast med rödvin.

Hypotesen om att regelbundet intag av måttliga mängder vin skall alltså prövas på samma vis, att folk får det gratis och förväntas inta en viss mängd varje dag för att sedan få olika hälsoparametrar undersökta.

Dock var det lite tvekan hit och dit för huruvida studien är etiskt korrekt. Jag hoppas den genomförs. Oavsett vilket lär inte min (obefintliga) alkoholkonsumtion påverkas men jag tycker rödvinet är intressant.

mikaelj
2009-03-08, 09:49
Dock var det lite tvekan hit och dit för huruvida studien är etiskt korrekt. Jag hoppas den genomförs. Oavsett vilket lär inte min (obefintliga) alkoholkonsumtion påverkas men jag tycker rödvinet är intressant.

Är de goda egenskaperna av vinet förstört i avalkoholiserat vin? (tänker mig att man avalkar det genom upphettning)

Trance
2009-03-08, 11:16
Finns det möjligheter att läsa studien någonstans, om den är publicerad?

Anders The Peak
2009-03-08, 12:26
Finns det möjligheter att läsa studien någonstans, om den är publicerad?
Antagligen har de underrapporterat eller överrapporterat och inte egentligen haft någon koll på läget så att det han belyser är inget annat hypoteser av noll kvalitativt material.
Ursäkta mig men så är det för det mesta här
*popcorn*

Eddie Vedder
2009-03-08, 12:27
Är de goda egenskaperna av vinet förstört i avalkoholiserat vin? (tänker mig att man avalkar det genom upphettning)

Det är en intressant fråga. Hur pass värmekänsliga flavonoiderna från druvor är och hur pass värmekänsligt resveratrol är vet jag inte heller. Just resveratrol är ju annars en mycket intressant substans. Om du söker lite här på forumet och även googlar hittar du en hel del.

Det enda man VET försvinner om etanolen avlägsnas är ju just etanolen som sådan. Och även själva alkoholen tillskrivs ju en del positiva hälsoeffekter, alltså inte enbart övriga ämnen i vissa alkoholhaltiga drycker utan själva alkoholen.

Anders The Peak
2009-03-08, 12:30
Det är en intressant fråga. Hur pass värmekänsliga flavonoiderna från druvor är och hur pass värmekänsligt resveratrol är vet jag inte heller. Just resveratrol är ju annars en mycket intressant substans. Om du söker lite här på forumet och även googlar hittar du en hel del.

Det enda man VET försvinner om etanolen avlägsnas är ju just etanolen som sådan. Och även själva alkoholen tillskrivs ju en del positiva hälsoeffekter, alltså inte enbart övriga ämnen i vissa alkoholhaltiga drycker utan själva alkoholen.
Resveratrol kan du köpa i tablettform så det är troligen en ganska tålig substans.

mikaelj
2009-03-08, 12:35
Det är en intressant fråga. Hur pass värmekänsliga flavonoiderna från druvor är och hur pass värmekänsligt resveratrol är vet jag inte heller. Just resveratrol är ju annars en mycket intressant substans. Om du söker lite här på forumet och även googlar hittar du en hel del.

När du ugnar blåbär tappar du ungefär hälften av resvatrolet säger en studie som citeras på Wikipediasidan. Och blåbär i sig innehåller en tiondel av mängden i de röda druvornas skal, alltså borde det vara en hyfsad mängd kvar i avalkat vin.

Samma Wikipedia-sida gav mig för övrigt dagens citat:

Resveratrol is found in the skin of red grapes and is a constituent of red wine, but apparently not in sufficient amounts to explain the French paradox that the incidence of coronary heart disease is relatively low in southern France despite high dietary intake of saturated fats.

Så nära, men ändå så långt borta...

Det enda man VET försvinner om etanolen avlägsnas är ju just etanolen som sådan. Och även själva alkoholen tillskrivs ju en del positiva hälsoeffekter, alltså inte enbart övriga ämnen i vissa alkoholhaltiga drycker utan själva alkoholen.

Ehm... skål? :-)

Eddie Vedder
2009-03-08, 12:49
Ehm... skål? :-)

Anledningen till min höga dos konditionsträning är för att kompensera för hur jag misshandlar min hjärt- kärlhälsa genom att inte dricka alkohol.:D

Faktum är att många studier visar ett U-format hälsosamband ed alkoholintag där moderat drickande förefaller bättre ur hälsosynpunkt än total avhållsamhet. Till en början var tidigare riskkonsumtion något man ansåg kunna bidra, dvs f.d. högkonsumenter som numera var nyktra alkoholister med dålig hälsa, men det har man kontrolerat för i andra studier.

Men ett allmänt osocialt liv och extrem livsstil kan ju förstås i sig vara en ohälsosam faktor som är vanligare hos absolutister.

Black Star Abyss
2009-03-08, 12:55
Jag tror att vi framöver kommer att få se en hel del omvärdering av den sanning som är gällande idag eller har varit gällande och håller på att omvärderas.
Nu var studien väldigt kort precis som Fredrik Nyström säger att i det korta perspektivet... Men jag antar att att Västkoststudien kommer visa på vad som händer över tid. Forskarna har bra lab-utrustning som kan följa upp värdena "förändringarna" över tid på ett bra sätt.

Javisst. Personen vars ämnesomsättning gick upp kraftigt ganska tidigt i experimentet visar ju att det kanske ligger någonting i föreställningar om att det är svårt för vissa att gå upp i vik

Trance
2009-03-08, 12:59
Antagligen har de underrapporterat eller överrapporterat och inte egentligen haft någon koll på läget så att det han belyser är inget annat hypoteser av noll kvalitativt material.
Ursäkta mig men så är det för det mesta här
*popcorn*

Jag klagar ganska sällan på studierna utan oftare på vilka slutsatser dras av dem här. Det är lite väl ofta man försöker lirka ut enskilda saker ur en studie för att stödja sin egen poäng, t.ex. t.ex. genom att titta på en viss kost och efterföljande blodvärden men ignorera en viktnedgång. Det blir lite samma som när folk säger att de får jättebra resultat i gymmet efter de har tagit bort kolhydrater men igen ignorerar saker som potentiellt ökat proteinintag eller motivation.

Hur som helst, anledningen till att jag ville läsa studien (har inte orkat se filmen) är att jag var nyfiken hur deras proteinintag ändrades och vad han sade om det.

Sverker
2009-03-08, 13:13
Genom att sänka trycket över vinet så går det att få alkoholen att koka vid 5 - 25 grader C, lite beroende på vad man vill uppnå och vilken utrustning man har.
Nu är jag inte säker att man kokar bort alkoholen från vin. Massor av aromämnen följer med.
En bättre teknik är att använda semipermiabla membran där alkoholen passerar fortare än resten av vinet.

Ola Wallengren
2009-03-08, 13:38
Fredrik Nyström presenterade sin studie på ett forskarmöte på vår avdelning där vi ahde möjlighet att diskutera en hel del kring studien.
Resultaten är mycket intressanta det tycker jag med, men Fredrik presenterar dem gärna på ett sätt som stödjer de terser som tilltalar honom. När ahn presenterade sin resultat för oss nutritionsforskare så var slutsatserna lite mer "dämpade".
Detta hadlar om kraftig överätning av främst det vi kallar skräp/snabb mat, inte specifikt kolhydrater och socker. De åt mycket på Mcdonalds och liknande och fick även öka upp fettet om de inte gick upp som det var tänkt.

Angående jordnötsstudien så är det inte så förvånande. Vad gäller "metabolic advantage" så var inteaget för det första inte kotrollerat men effkterna kan i stirt sett förklaras med att man bajsar ut mer energi från jornötterna samt att man har sett ökad energiomsättning efter en kost med högre andel fleromättat fett.

Vad säger den här forskinngen? Ät inte förmycket, speciellt inte godis och snabbmat.
Jag hade nog detta på känn redan innan.

Anders The Peak
2009-03-08, 13:44
Jag klagar ganska sällan på studierna utan oftare på vilka slutsatser dras av dem här. Det är lite väl ofta man försöker lirka ut enskilda saker ur en studie för att stödja sin egen poäng, t.ex. t.ex. genom att titta på en viss kost och efterföljande blodvärden men ignorera en viktnedgång. Det blir lite samma som när folk säger att de får jättebra resultat i gymmet efter de har tagit bort kolhydrater men igen ignorerar saker som potentiellt ökat proteinintag eller motivation.

Hur som helst, anledningen till att jag ville läsa studien (har inte orkat se filmen) är att jag var nyfiken hur deras proteinintag ändrades och vad han sade om det.
Av vad jag kan förstå så fördubblades antagligen proteinintaget. Det som jag tycker är rätt intressant är mer ur ett byggarperspektiv och tycker att det finns en hel del av den studien man kan ta till vara i ett byggtänk. En sak som jag har haft uppe tidigare är det här med att kroppen överlagrar protein i form av muskelmassa och det kan man säga att studien visade. Den här vältränade personen som fick avsluta studien i förtid. Han gick upp 15% i kroppsvikt på mycket kort tid och hade fortfarande deffad mage med tydliga rutor efter viktuppgången. Man får anta att han hade relativt låg fettprocent i utgångsläget och fördubblade energiintaget där kan man tro att den största uppgången var i muskelmassa...ABCDE dieten rätt utförd skapar kanske potential för muskeltillväxt långt över vad vi har trott vara möjlig.

Anders The Peak
2009-03-08, 13:49
De åt mycket på Mcdonalds och liknande och fick även öka upp fettet om de inte gick upp som det var tänkt.
Var det inte så att när de inte orkade äta snabbmat i tillräcklig omfattning längre fick de ersätta kcal med tex grädde för att komma upp till dubbelt energiintag.

Ola Wallengren
2009-03-08, 13:53
Jo, ungefär, så vitt jag minns.

MEEP
2009-03-08, 13:59
Var det inte så att när de inte orkade äta snabbmat i tillräcklig omfattning längre fick de ersätta kcal med tex grädde för att komma upp till dubbelt energiintag.

Stämmer. Dvs, energiintaget konstant (dubbelt upp/dag mot innan studien), men hamburgare utbytt mot choklad (för vissa som ledsnade på hamburgare).

Riktigt intressant studie! Han visar ju även att mättat fett är bättre än omättat eller fleromättat fett även ur hälsosynpunkt? Fram med smör o grädde...

MEEP
2009-03-08, 14:15
Jag klagar ganska sällan på studierna utan oftare på vilka slutsatser dras av dem här. Det är lite väl ofta man försöker lirka ut enskilda saker ur en studie för att stödja sin egen poäng, t.ex. t.ex. genom att titta på en viss kost och efterföljande blodvärden men ignorera en viktnedgång. Det blir lite samma som när folk säger att de får jättebra resultat i gymmet efter de har tagit bort kolhydrater men igen ignorerar saker som potentiellt ökat proteinintag eller motivation.

Hur som helst, anledningen till att jag ville läsa studien (har inte orkat se filmen) är att jag var nyfiken hur deras proteinintag ändrades och vad han sade om det.

Här talar vi inte om viktNEDgång utan viktUPPgång, med bättre blodvärden. Vidare så funderar ju all forskning så här, inget specifikt för honom. Dock lite onödigt av honom att lägga in personliga grejer dock, såsom hans egen kost, men detta poängteras mot slutet som tur är.

mikaelj
2009-03-08, 14:18
Han visar ju även att mättat fett är bättre än omättat eller fleromättat fett även ur hälsosynpunkt? Fram med smör o grädde...

Changing perspective on fat, saturated fat & heart disease (http://www.nationaldairycouncil.org/NationalDairyCouncil/Health/Digest/dcd76-2Page3.htm)

Att man får dåliga levervärden av kolhydrater har varit känt ända sedan vi började serietillverka (fet) gåslever...

MEEP
2009-03-08, 14:28
Changing perspective on fat, saturated fat & heart disease (http://www.nationaldairycouncil.org/NationalDairyCouncil/Health/Digest/dcd76-2Page3.htm)

Att man får dåliga levervärden av kolhydrater har varit känt ända sedan vi började serietillverka (fet) gåslever...

Läs det jag skrev igen.. Jag skrev inget om kolhydrater. Det vet jag redan, men tack ändå.

Salle
2009-03-08, 19:01
Är de goda egenskaperna av vinet förstört i avalkoholiserat vin? (tänker mig att man avalkar det genom upphettning)

Jag hoppas att du tänker på i de fall man har vin i såser och inte funderar på att koka ett fint rödvin. :D

mikaelj
2009-03-08, 19:03
Jag hoppas att du tänker på i de fall man har vin i såser och inte funderar på att koka ett fint rödvin. :D

Nah, det känns som slöseri med energi & pengar när det redan finns alkoholfritt vin på systemet. Det var mer en fundering om huruvida de nyttiga bitarna av vanligt vin fortfarande finns kvar i det avalkade.

Snorkelfarsan
2009-03-08, 19:58
Han visar ju även att mättat fett är bättre än omättat eller fleromättat fett även ur hälsosynpunkt? Fram med smör o grädde...

:confused:. Stämmer det i alla avseenden? Självklart ska man äta alla olika typer av fetter, men är verkligen mättat fett nyttigare eller bättre än omättat fett? Kanske beror på om man vill gå ner eller upp i vikt?

mikaelj
2009-03-08, 20:02
:confused:. Stämmer det i alla avseenden? Självklart ska man äta alla olika typer av fetter, men är verkligen mättat fett nyttigare eller bättre än omättat fett? Kanske beror på om man vill gå ner eller upp i vikt?

Du får definiera nyttigt.

Mättat fett ökar mängden HDL-kolesterol, fleromättat minskar den.

Däremot ökar även mängden LDL-kolesterol av mättat fett, som återigen minskar av fleromättat. Där är det lite oenighet just nu, eftersom ett Apo-test visar att det är en harmlös sorts LDL som ökar.

I regel visar mättat fett (eller ja, lågkolhydratkost) att blodfettprofilen förbättras relativt t.ex. SNR. Men då drar man kanske lite fel slutsatser, eftersom det inte säger något om huruvida det var uteslutandet av kolhydrater eller ökningen av det mättade fettet som var orsaken.

MEEP
2009-03-08, 23:40
Du får definiera nyttigt.

Mättat fett ökar mängden HDL-kolesterol, fleromättat minskar den.

Däremot ökar även mängden LDL-kolesterol av mättat fett, som återigen minskar av fleromättat. Där är det lite oenighet just nu, eftersom ett Apo-test visar att det är en harmlös sorts LDL som ökar.

I regel visar mättat fett (eller ja, lågkolhydratkost) att blodfettprofilen förbättras relativt t.ex. SNR. Men då drar man kanske lite fel slutsatser, eftersom det inte säger något om huruvida det var uteslutandet av kolhydrater eller ökningen av det mättade fettet som var orsaken.

Jo, men man kan väl inte säga att de helt uteslöt kolhydrater i denna studie? Vet inte om de bara åt hamburgare, eller hela menyer, men det verkade vara endast hamburgare. Blir väl ändå en hel del vitt bröd..

Scratch89
2009-03-08, 23:42
I regel visar mättat fett (eller ja, lågkolhydratkost) att blodfettprofilen förbättras relativt t.ex. SNR.

Hur var det nu med att inte prata om studier där försökspersonerna går ner i vikt?

mikaelj
2009-03-09, 07:46
Hur var det nu med att inte prata om studier där försökspersonerna går ner i vikt?

Ditt resonemang implicerar att det inte går att påverka blodfetter på annat sätt än att gå ned i vikt, och att normalviktiga omöjlgen kan ha en dålig blodfettprofil. Ser du missen?

Du har själv förresten lite frågor som väntar på dig ang. blodfetter och kolhydrat i en annan tråd!

mikaelj
2009-03-09, 07:50
Jo, men man kan väl inte säga att de helt uteslöt kolhydrater i denna studie? Vet inte om de bara åt hamburgare, eller hela menyer, men det verkade vara endast hamburgare. Blir väl ändå en hel del vitt bröd..

Lite dålig koll på energimängden, men ponera att du enbart äter QP, säg 600 kcal? Fyra stycken ger 8 skivor bröd. Om du inte dricker läsk eller pommes blir det ändå ganska lite kolhydrater. Så om man nu får för sig att enbart äta på McD och utesluter kassa kcal (pommes, läsk) tror jag att det hade varit en helt okej bantningskur. :)

Morty
2009-03-09, 13:19
tror jag att det hade varit en helt okej bantningskur. :)

Mmmm natriumklorid mmm moar

mikaelj
2009-03-09, 13:23
Mmmm natriumklorid mmm moar

Can I has vätskebrist?

MEEP
2009-03-09, 15:36
:confused:. Stämmer det i alla avseenden? Självklart ska man äta alla olika typer av fetter, men är verkligen mättat fett nyttigare eller bättre än omättat fett? Kanske beror på om man vill gå ner eller upp i vikt?

Han kommer väl inte direkt fram till någon direkt slutsats annat än att mättat inte verkar vara så farligt som man tidigare trott. I denna studien fick de ju t.o.m bättre blodvärden av att äta pommes o hamburgare (där det även finns transfett). Enkelt kan man säga att det farliga i blodet ökar, men kroppen kompenserar genom att även öka ett ämne som motverkar det farliga. Det han också kommer fram till är att mättat fett motverkar diabetes bättre än omättat och fleromättat. Hans slutsats i detta är väl dock inte att mättat fett är bäst utan att det krävs mer undersökningar, då det är mer komplext eftersom olika fetter är bra för olika saker i kroppen. Det går nog inte att bara säga att ett visst fett är bäst verkar det som. Det jag tar med mig e dock att jag nog inte ska vara så rädd för mättat fett som jag tidigare varit.

mikaelj
2009-03-09, 20:06
Hans slutsats var att LDL-nivån påverkades marginellt, men HDL-nivån ökade markant av framförallt mättat fett. Kolhydraterna kvaddade levervärdena. Alltså borde en kost som är rik på mättat fett ge skydd mot hjärtsjukdom. Utöver skydd för hjärtsjukdom visar han även hur palmsyra och (nästan lika bra) stearinsyra minskar risken för diabetes genom aktiviteten i ett hormon (PPAR-gamma) i fettcellen ökar. Fleromättat har överhuvudtaget ingen effekt.

Intressant om den finska 6-årsstudien ("mentalstudien") som visar hur kroppens fettsammansätning helt bestäms av vad du äter, där han skämtade lite om transfett i kakor...

Den lilla studien om smågodis & nötter:

Smågodisätarnas insulin-, LDL- och viktnivåer ökade, vilket det inte gjorde på jordnötter. Isokaloriskt, utöver din vanliga konsumtion. Vän av dietistförbund/Pubmed kommer säga att ad libitum inte säger någonting. Vilket är väldigt märkligt, då samma personer samma andetag brukar säga att den enda bra dieten är den du håller...

Sverker
2009-03-09, 20:22
Kvadda levervärden:confused:

Gifter och läkemedel kan skada levern och skicka upp värdena av leverenzym i blodet. Inte alls bra men efteråt brukar levern repa sig rätt bra.
Teoretisk kan jag tänka mig att härsket fett kan ge samma effekt.

Hur kan kolhydrater kvadda levern ?

mikaelj
2009-03-09, 20:25
Kvadda levervärden:confused:

Gifter och läkemedel kan skada levern och skicka upp värdena av leverenzym i blodet. Inte alls bra men efteråt brukar levern repa sig rätt bra.
Teoretisk kan jag tänka mig att härsket fett kan ge samma effekt.

Hur kan kolhydrater kvadda levern ?

Fredrik Nyström sade att ALAT-värdet höjdes till en nivå som är förknippat med en icke-fungerande lever.

Anders The Peak
2009-03-09, 20:40
Fredrik Nyström sade att ALAT-värdet höjdes till en nivå som är förknippat med en icke-fungerande lever.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9309

creperiet
2009-03-09, 20:42
Ditt resonemang implicerar att det inte går att påverka blodfetter på annat sätt än att gå ned i vikt, och att normalviktiga omöjlgen kan ha en dålig blodfettprofil. Ser du missen?

Du har själv förresten lite frågor som väntar på dig ang. blodfetter och kolhydrat i en annan tråd!

Dina hallelujahstudier Karlshamn och Shai 2008, har visat förbättrade blodfetter samtidigt som viktnedgången varit större för lågkolhydratgruppen, gentemot högkolhydrat. Detta på i stort sett isokaloriska dieter. Du har därför inte grund för att säga vad det är som har gett upphov till de bättre värdena. Möjligt att det var vad Scratch ville påpeka.

Sen är jag idel öra för argumentet bakom att gå ner mer i vikt på en högfettkost med samma energiinnehåll som en lågfettkost.

Sverker
2009-03-09, 20:44
Alanin aminotransferas i blodet. Hur skulle kolhydrater kunna skada levern:confused: Det måste finnas annat med i bakgrunden som alkohol eller dyl.

Sverker
2009-03-09, 20:48
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9309

Tack Anders The Peak !

Det verkar rätt enkelt. Överät inte och levern klarar sig.

Anders The Peak
2009-03-09, 20:52
Dina hallelujahstudier Karlshamn och Shai 2008, har visat förbättrade blodfetter samtidigt som viktnedgången varit större för lågkolhydratgruppen, gentemot högkolhydrat. Detta på i stort sett isokaloriska dieter. Du har därför inte grund för att säga vad det är som har gett upphov till de bättre värdena. Möjligt att det var vad Scratch ville påpeka.

Sen är jag idel öra för argumentet bakom att gå ner mer i vikt på en högfettkost med samma energiinnehåll som en lågfettkost.

Har du några egna ideér på vad som kan vara orsaken bakom viktnedgången. Antagligen är det bara de låga insulinvärdena som ligger bakom viktnedgången och tyvärr kan man inte se en människa som ett slutet system därför kan man inte använda termodynamikens lagar. Du kanske kan förstå att människor är inte speciellt bra lämpade för den här typen av studier de är för komplicerade. De gör inte som man säger till dem att göra utan ljuger istället för att rädda ansiktet. Karlshamnsstudien är bra i det här fallet. De följde deltagarna under lång tid och därför har man fått ett relativt trovärdigt signifikant resultat av studien.

Scratch89
2009-03-09, 21:47
Du har själv förresten lite frågor som väntar på dig ang. blodfetter och kolhydrat i en annan tråd!
Du får gärna länka; jag har haft mycket att stå i de senaste dagarna.

Du har därför inte grund för att säga vad det är som har gett upphov till de bättre värdena. Möjligt att det var vad Scratch ville påpeka.


Yepp.

RandomC
2009-03-09, 21:58
Du har själv förresten lite frågor som väntar på dig ang. blodfetter och kolhydrat i en annan tråd!

Kasta inte sten i glashus...

A.Steinbach
2009-03-09, 21:58
Har du några egna ideér på vad som kan vara orsaken bakom viktnedgången. Antagligen är det bara de låga insulinvärdena som ligger bakom viktnedgången och tyvärr kan man inte se en människa som ett slutet system därför kan man inte använda termodynamikens lagar. Du kanske kan förstå att människor är inte speciellt bra lämpade för den här typen av studier de är för komplicerade. De gör inte som man säger till dem att göra utan ljuger istället för att rädda ansiktet. Karlshamnsstudien är bra i det här fallet. De följde deltagarna under lång tid och därför har man fått ett relativt trovärdigt signifikant resultat av studien.

Det är därför det finns metabolic ward studier där man inte kan ljuga om vad man äter för att det finns inget annat att äta och det man äter kontrolleras strikt. Och då ser man ingen signifikant skillnad i fettnedgång mellan dieter med variation i kolhydratnivån och skillnader i insulinnivån.

mikaelj
2009-03-09, 22:01
Du får gärna länka; jag har haft mycket att stå i de senaste dagarna.

Hur är det med LCHF egentligen, sidan 19. Men det är mest huruvida du hittat mer info om mättat fetts och kolhydraters påverkan på blodfetter, i din bok. Vore kul att veta vad författarna anser.

Anders The Peak
2009-03-09, 22:13
Det är därför det finns metabolic ward studier där man inte kan ljuga om vad man äter för att det finns inget annat att äta och det man äter kontrolleras strikt. Och då ser man ingen signifikant skillnad i fettnedgång mellan dieter med variation i kolhydratnivån och skillnader i insulinnivån.
Fast jag är inte riktigt lika säker på det är så fullt ut. Det finns för många observationer/studier som säger motsatsen.

Black Star Abyss
2009-03-09, 22:19
Hur stor är egentligen reliabiliteten på en sådan här studie där man uppmanat försökspersonerna att göra på ett visst sätt, och sedan litat på dem när de rapporterat in vad de gjort. I själva verket vet vi ju ingenting om hur de ätit och rört på sig. Är det bara jag som tycker det är ett problem?!?

creperiet
2009-03-09, 22:24
Fast jag är inte riktigt lika säker på det är så fullt ut. Det finns för många observationer/studier som säger motsatsen.

Jag tittar gärna på dessa. Ingen sarkasm utan jag vill bara föra saklig argumentation.

Scratch89
2009-03-09, 22:32
Hur är det med LCHF egentligen, sidan 19. Men det är mest huruvida du hittat mer info om mättat fetts och kolhydraters påverkan på blodfetter, i din bok. Vore kul att veta vad författarna anser.

Jag äger inget eget exemplar av Näringslära För Högskolan, tyvärr, så jag kan inte titta upp det.

Eddie Vedder
2009-03-10, 06:31
Är det bara jag som tycker det är ett problem?!?

Nej det är ett stort och välkänt problem som du kan läsa att forskare berör i varenda diskussionsdel när koststudier görs.

Det är inte en fråga OM försökspersonerna felrapporterar utan HUR MYCKET. Så är det alltid, officiella kostrekommendationer bygger till stor del på den typen av svårtolkade studier.

Guddi
2009-03-10, 10:39
Fast jag är inte riktigt lika säker på det är så fullt ut. Det finns för många observationer/studier som säger motsatsen.Det finns flera studier på råttor och möss där man sett en "metabol fördel" utav att äta lågkolhydratskost, men i samtliga dessa så syns effekten mer eller mindre direkt (ett par dagar bara), tex http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17299079

Hur kommer det sig att denna effekt inte syns direkt hos människor? Det finns trots allt metabolic ward studier som pågått i över en månad utan att man kunnat se någon skillnad.

Anders The Peak
2009-03-10, 11:08
Det finns flera studier på råttor och möss där man sett en "metabol fördel" utav att äta lågkolhydratskost, men i samtliga dessa så syns effekten mer eller mindre direkt (ett par dagar bara), tex http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17299079

Hur kommer det sig att denna effekt inte syns direkt hos människor? Det finns trots allt metabolic ward studier som pågått i över en månad utan att man kunnat se någon skillnad.
Karlshamnsstudien visar på att den inte behöver vara på så sätt.
Den här är rätt bra:http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/24#B1

Guddi
2009-03-10, 11:17
Karlshamnsstudien visar på att den inte behöver vara på så sätt.
Den här är rätt bra:http://www.nutritionandmetabolism.com/content/3/1/24#B1Karlshamnstudien hade inte koll på kalorierna och säger ingenting i frågan. Jag frågade dessutom efter en mekanism, hur ska man förklarar att det finns någon slags metabol fördel som inte slår in förrän efter en månad på lågkolhydratskost. Hur förändras vår metabolism vid denna tidpunkt och varför beror den endast på förhållandet mellan kolhydrater och fett och inte någon annan faktor som mycket nötter eller kalcium i kosten?

Anders The Peak
2009-03-10, 13:00
Jag pratar inte om någon metabol fördel(I sportssammanhang) utan om helt andra saker det kanske kan vara så att vi pratar om varandra...
Som jag sa tidigare finns det för många observationer/studier som visar på annat.

Tycker det här med råttor är ganska lågt.

I ärlighetens namn så tycker jag att "dåliga övningar" på er blogg är det bra exempel hur ni hanterar fakta som visar på brister i erfarenheterna av ämnet. Klart ni är rätt unga om man jämför med gammelfarfar Anders.*popcorn*

Guddi
2009-03-10, 14:04
Jag pratar inte om någon metabol fördel(I sportssammanhang) utan om helt andra saker det kanske kan vara så att vi pratar om varandra...
Som jag sa tidigare finns det för många observationer/studier som visar på annat.Det som diskuterades var fettnedgång när man skiljer på fett och kolhydrater. Du sa att du inte trodde att det stämde då det finns många observationer/studier som visade på annat. Jag bad dig om exempel och du gav mig en studie som inte ens tittade på ämnet.

Det enda studierna jag vet som visat på någon skillnad är hos råttor och möss och det var därför jag tog upp dom.

I ärlighetens namn så tycker jag att "dåliga övningar" på er blogg är det bra exempel hur ni hanterar fakta som visar på brister i erfarenheterna av ämnet. Klart ni är rätt unga om man jämför med gammelfarfar Anders.*popcorn*För det första är inläggen inte skrivna av oss utan av Joel och vad du tycker om hans hantering i av information i dom inläggen har inget med mig eller min hantering utav fakta att göra.

Om du inte anser att Joels inlägg är bra så skriv gärna en kommentar med en bra motivering om varför. Vad jag vet har du bara kommennterat ett av inläggen och då började du tala om ett annat utförande än det som Joel tog upp och när han bad dig visa ett exempel på det utförande du talad om så har du inte svarat.

Anders The Peak
2009-03-10, 14:55
Det som diskuterades var fettnedgång när man skiljer på fett och kolhydrater. Du sa att du inte trodde att det stämde då det finns många observationer/studier som visade på annat. Jag bad dig om exempel och du gav mig en studie som inte ens tittade på ämnet.

Det enda studierna jag vet som visat på någon skillnad är hos råttor och möss och det var därför jag tog upp dom.

För det första är inläggen inte skrivna av oss utan av Joel och vad du tycker om hans hantering i av information i dom inläggen har inget med mig eller min hantering utav fakta att göra.

Om du inte anser att Joels inlägg är bra så skriv gärna en kommentar med en bra motivering om varför. Vad jag vet har du bara kommennterat ett av inläggen och då började du tala om ett annat utförande än det som Joel tog upp och när han bad dig visa ett exempel på det utförande du talad om så har du inte svarat.

Jag tycker att Joel gör ett bra jobb här kollo.
När det gäller er blogg så har jag redan lagt in en kommentar som ni behagade radera.
När det gäller studier på dieter med samma antal kalorier(isokalorisk diet) men med olika makronutrientfördelning så har det varit ett antal som har visat skillnader på 15-20% men där man säger att det är antingen felrapporterat eller att det beror på proteininnehållet osv.

Guddi
2009-03-10, 21:34
Jag tycker att Joel gör ett bra jobb här kollo.
När det gäller er blogg så har jag redan lagt in en kommentar som ni behagade radera.
När det gäller studier på dieter med samma antal kalorier(isokalorisk diet) men med olika makronutrientfördelning så har det varit ett antal som har visat skillnader på 15-20% men där man säger att det är antingen felrapporterat eller att det beror på proteininnehållet osv.Vi hade ett ganska dåligt antispamfilter förr, kom kommentaren upp och försvann sen? Jag har ialla fall inte raderat någon kommentar och jag har svårt att tro att någon av de andra har raderat någon heller, men jag ska kolla med dom. Så länge får du gärna lägga upp din kommentar igen (eller något med samma poäng) så ska jag se till att den får ligga kvar.

Angående studierna så har vi gått igenom det redan, de duger inte enligt mig för att avgöra något sådant. Men vi får vara överrens om att inte vara överrens här.

Ch4rles
2009-10-08, 13:45
Fredrik Nyström var med igår på en SVT-dokumentär där man fick se hans experiment där deltagare fick överäta under en viss tid. Intressant tyckte jag att det var

http://svtplay.se/v/1719894/dokument...ala_inte_feta_

EDIT: Egentligen skulle det nog varit denna tråd jag skulle bumpat : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133666

Ljuvligt
2013-02-11, 21:17
För er som är intresserade kan jag meddela att Fredrik Nyström är i farten med en ny studie där undersökningen innefattar påverkan av brunt fett vid köldbelastning. Jag ska själv deltaga, men blev lottad till kontrollgruppen.

stafh
2013-02-13, 23:08
För er som är intresserade kan jag meddela att Fredrik Nyström är i farten med en ny studie där undersökningen innefattar påverkan av brunt fett vid köldbelastning. Jag ska själv deltaga, men blev lottad till kontrollgruppen.

Vet du hur studien ser ut? Hur lång är mätperioden? Gör de biopsier eller bara PET? Kollar de på bruning av vitt fett också?

Ljuvligt
2013-02-14, 06:07
Vet du hur studien ser ut? Hur lång är mätperioden? Gör de biopsier eller bara PET? Kollar de på bruning av vitt fett också?

Kortfattat: 28 läkarstudenter som deltar, 16 som köldprovoceras 1timme/dygn i sex veckor. 12 kontrollanter som ej ska frysa (alls) under samma tid. BMR, helkropps-MR och omfattande blodstatus före studiestart och efter.

Mental
2013-02-14, 08:31
Kortfattat: 28 läkarstudenter som deltar, 16 som köldprovoceras 1timme/dygn i sex veckor. 12 kontrollanter som ej ska frysa (alls) under samma tid. BMR, helkropps-MR och omfattande blodstatus före studiestart och efter.

Låter rätt skönt att vara kontroll.

"köldprovoceras" låter som något en ondskefull fänrik gör mot sina väringar i fält.