handdator

Visa fullständig version : Samtidig muskelökning och fettförbränning?


Nikodemus73
2009-03-07, 19:39
Hej!

Är denna ekvation möjlig? Min tanke är att äta en väl sammansatt kost enligt konstens alla regler och på så sätt främja muskeltillväxt, samtidigt som jag ligger på ett litet minusintag för att tvinga fram fettförbränning. Jag har inga tidsmål, utan kan tålmodigt minska fettprocenten på sikt.

Jag misstänker att svaret på denna fråga är nej eftersom de seriösa har uppbyggnadsfaser och deff, men det kanske handlar om att bygga muskler respektive bränna fett under optimala förhållanden (max resultat på kortast tid)? Jag som har gott om tid kanske kan göra båda samtidigt med lite långsammare framsteg jämfört med proffsen?

Tack på förhand!

Rahf
2009-03-07, 20:20
Tänk såhär: Låt det ta tid och träna stenhårt, då kommer du sakta men säkert att uppfylla de mål du har. Men räkna med att vi snackar om en tidsmässig uppskattning på ett par år.

Det är inte omöjligt, men rent praktiskt för en normal individ så är det väldigt svårt. Det är lättare att ha uppbyggnadsfas och viktminskningsfas just för att man kan koncentrera sig på en aspekt i taget. Observera att det inte finns någon norm över hur långa eller omfattande båda faserna skall vara, det är upp till var och en.

tumme
2009-03-07, 20:26
Visst är det möjligt, har själv styrketränat i 1 och ½ år med målet att bli av med fett och få muskler. Det är väll inte optimalt kanske men visst går det.

Nikodemus73
2009-03-07, 21:37
Tack!

Jag får väl testa i några månader och utvärdera framstegen.

gibb
2009-03-08, 02:11
De flesta kommer att avråda dig ifrån det, inte för att det är omöjligt men för att det är så oerhört mycket svårare att lyckas bra med det än om du gör en sak i sänder.

Eddie Vedder
2009-03-08, 06:05
Jag har inga tidsmål, utan kan tålmodigt minska fettprocenten på sikt.

Mycket viktig aspekt. Det handlar som sagt inte om en fysiologisk omöjlighet på något sätt, "bara" det att det är extremt svårt rent praktiskt och med stor risk att inget händer alternativt att det faktiskt går åt ena hållet i vilket fall (dvs viktnedgång eller viktuppgång som resultat även om det inte varit målet).

Men finns gott om tålamod kan du säkert uppnå hyfsade muskelölkningar utan att bli fetare om du tränar seriöst och är noggrann med näringintaget under många år.

Nikodemus73
2009-03-08, 12:39
Tack för alla svar!