handdator

Visa fullständig version : Bra gratis föreläsningsserie i grundläggande näringslära från UC Berkeley (mp3or)


Agent Cooper
2009-03-07, 19:09
Vad är detta?
En lättförståelig grundkurs i näringslära från Berkeley University i USA i mp3-format.

Varför ska jag ladda ner och lyssna på den?
För att du kanske vill lära dig mer om näringslära,optimera din träning, och förstå vad Grub mfl pratar om.

Var finns den?
Den finns gratis att ladda ner från Itunes University.
Ladda ner Itunes
http://www.apple.com/se/itunes/
Installera.
Gå in i Itunes store
METOD 1
I menyn till vänster, gå in på Itunes U, klicka dig sedan vidare till UC Berkeley. Kursen heter Nutritional sciences and toxicology 10 (NS10)
METOD 2 SOM ÄR ÄNNU ENKLARE
Sök på UC Berkeley Nutritional science i Itunes store. Ladda hem eländet.

För den som orkar läsa:
Jag har nu lyssnat igenom en föreläsningsserie i grundläggande näringslära från UC Berkeley, ett av USAs bästa universitet.

Föreläsningarna finns tillgängliga via Itunes stores tjänst Itunes U, där många välrenommerade universitet lägger ut gratis ipodvänliga föreläsningar.

Professorn heter Nancy Amy och låter som en käck,snäll gammal tant som går stavgång och har hornbågade glasögon. I början tycker man hennes röst är irriterande, men det glömmer man snart eftersom ämnet är intressant och hon är bra på att förklara. Föreläsningarna är metodiskt överpedagogiska på det där amerikanska sättet, och nöter in begreppen bra. Med andra ord lär man sig en hel del även om man bara lyssnar med halva örat. Kursen går igenom kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer, spårämnen, vatten och berättar hur kroppen använder dem och vad som händer när vi blir utan. Den tar också upp viktiga saker som metabolism och kostråd åt tränande.

En del väldigt grundläggande kemikunskaper krävs kanske, men har man läst på forumet då och då tror jag att man kan förstå det här utan problem.

Jag har lärt mig mycket av de här föreläsningarna och rekommenderar dem varmt. Till exempel har de gett mig svaren på följande frågor:

Cooper:Varför har västerlänningar enzymer i magsäcken som bryter ner alkohol medan asiater inte har det?
Nancy Amy: Det börjar i det gamla Egypten och det gamla Kina. Vattnet är fullt med dysenteri och tyfus och jävlighet på bägge ställena. Ingenstans går det att dricka. Egyptierna löser detta genom att dricka öl hela tiden. De dricker nästan inget annat. I ingången på alla deras tempel står det "GUDAR,GE OSS ALLT BRÖD OCH ÖL SOM LANDET KAN FRAMBRINGA". Och så fortsätter det genom västerlandets historia. De som dricker öl och vin överlever och får barn. Dumma jävlar som dricker vatten dör av dysenteri och får inga barn. Och de som tål sprit bäst lever längre och får flest barn. På så sätt utvecklas toleransen för alkohol lite mer för varje generation.
I Kina är det annorlunda. Där lär man sig tidigt att koka vattnet och dricka te. I asien spelar det ingen roll om du tål sprit eller inte. Du klarar dig på te.Det gör att även nykterister överlever och får barn och för sina arvsanlag vidare.

Cooper:Varför vaknar jag kl 4 på natten, varje natt?
Nancy Amy: Du är uttorkad, idiot. Du äter mer protein än du använder till proteinsyntes och underhåll, och det krävs 7 ggr mer vatten för att bryta ner 1g protein till energi och urinämne än 1 g kolhydrat. Dessutom dricker du 3 koppar kaffe om dagen och dricker bara vatten när du är törstig, trots att kroppens törstsignaler inte är att lita på efter cardiopass. Drick mer vatten.

Som ni hör har det här hjälpt mig att hitta felen i min egen diet. I natt sov jag 8 timmar för första gången på en månad. Så otroligt skönt.

Efter att ha lyssnat på det här, tycker jag faktiskt att jag hänger med lite när diskussionen här på forumet blir full av konstiga ord på g (glycerider, glukagon, glykogenes, gastrin osv osv). Om ni är som jag, och vill ha bättre koll på näringslära, tycker jag ni ska ge det en chans. Nu ska jag lyssna på fortsättningskursen NS 130, som finns på samma ställe.

Agent Cooper
2009-03-07, 19:48
Här finns den som direktlänk, för den som inte gillar Itunes:
http://webcast.berkeley.edu/course_details.php?seriesid=1906978462

Anton Fräs
2009-03-07, 19:49
Håller på och laddar ner alla delarna nu :) Tack på förhand!

Anton Fräs
2009-03-07, 20:00
Precis börjat lyssna på introt. Lär bli lite sömn inatt *popcorn* Vissa av nedladdningarna verkade tyvärr inte fungera på itunes store :cryout:

Agent Cooper
2009-03-07, 20:02
Har du testat direktlänken?

Itunes store kan bugga ibland när man har många nerladdningar igång samtidigt. Ta bort dem från filhämtningslistan och ladda ner igen. Då brukar det funka.