handdator

Visa fullständig version : hjälp med Kostråd


ludwig-92
2009-03-07, 16:12
Hej jag är 17 år väger 51 kilo och är 169 lång och har nyss börjat på gym eller rättare sakt tränat i 3 veckor och jag undrar hur mycket man ska äta före och efter det att man har tränat. om jag tar som idag till exempel så såg den ut såhär.
Frukost: mackor med skinka och grönsaker (brödet var ett bröd med 50 %fullkorn)
Träning gym 70 minuter hela kroppen 2 reps och 15 kilo i vikter på varje maskin, sedan kondition 45 minuter crosstrainer.
Efter träningen åt ja 5 mackor (två med ost och 3 med skinka plus 3 bananer)
kvällsmat: kommer att äta pasta med tomat och skaldjurssås.

och då undrar jag är detta för mycket eller är det för lite?

tack till alla svar:D

CVN
2009-03-07, 16:19
Det beror på, vill du gå upp eller ner i vikt?

Annars så tycker jag ditt träningspass verkar helt onödigt, du tränar 2 reps och 15 kg på alla maskiner? Varav maten är det väldigt svårt att säga där med då vi inte vet hur mycket av tex kvällsmaten du åt. Men läs "Deffguiden" som är en sticky här på forumet i "Deff.. delen" så får du förmodligen en större inblick hur vikten och maten fungerar.

ludwig-92
2009-03-07, 16:44
Oj jag skrev fel menade att jag kör med 15 kilos vikter 15 gånger sedan vilar ja och sedan kör jag så igen ;)

CVN
2009-03-07, 16:56
Oj jag skrev fel menade att jag kör med 15 kilos vikter 15 gånger sedan vilar ja och sedan kör jag så igen ;)

Men fortfarande, kör du detta på alla maskiner? Vem har lurat in dig att köra på något sådant? Och du glömde svara ifall du ville gå upp eller ner i vikt.

ludwig-92
2009-03-07, 17:02
Jo jag skulle köra så enligt gyminstruktören i 6 veckor och sedan skulle jag få ett nytt schema som skulle rikta in sig på olika delar av kroppen men jag kör inte 15 kilo på alla men det ligger runt där.jag vill behålla vikten inte gå upp eller ner. Men är det sant att mackor är fettbildande?

saab900
2009-03-07, 17:17
Jo jag skulle köra så enligt gyminstruktören i 6 veckor och sedan skulle jag få ett nytt schema som skulle rikta in sig på olika delar av kroppen men jag kör inte 15 kilo på alla men det ligger runt där.jag vill behålla vikten inte gå upp eller ner. Men är det sant att mackor är fettbildande?

Nej, mackor i sig är inte fettbildande, ett energiöverskott är.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Förklarar ganska enkelt grunderna i matintagets påverkan på kroppen.
Som tillägg: Vill du ligga kvar på exakt samma kroppsvikt kan du inte bygga muskler. Man måste öka i vikt för att öka i muskelmassa.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Bra nybörjarprogram, tränar du på Nautilus kan du slänga ut instruktörens program genom fönstret.

EDIT: Alla övningar i programmet finns det en massa trådar om redan om man söker, utifall det är några konstigheter.

CVN
2009-03-07, 18:35
Förklarar ganska enkelt grunderna i matintagets påverkan på kroppen.
Som tillägg: Vill du ligga kvar på exakt samma kroppsvikt kan du inte bygga muskler. Man måste öka i vikt för att öka i muskelmassa.


Man kan omvandla fett till muskelmassa istället och ligga kvar på samma vikt.

saab900
2009-03-07, 19:04
Man kan omvandla fett till muskelmassa istället och ligga kvar på samma vikt.

Mycket svårt i praktiken. Fett kan inte omvandlas till muskelmassa, men jag fårstår vad du menar.

Ostknäcket
2009-03-07, 20:33
Man kan omvandla fett till muskelmassa istället och ligga kvar på samma vikt.

Kan inte omvandla fett till muskler. :P

saab900
2009-03-08, 12:54
Mycket svårt i praktiken. Fett kan inte omvandlas till muskelmassa, men jag förstår vad du menar.

Kanke ska förtydliga detta till trådskaparen. Du kan inte omvandla fett till muskelmassa, men du kan som CVN menar ersätta ex antal kilo fett med lika många kilo muskler. Men det blir mycket svårt, eftersom kroppen behöver ett överskott av energi för att bygga muskler, och ett underskott av energi för att bränna fett. Det är på intet sätt omöjligt, men tar sannolikt många gåmger längre tid än det behöver, med risken att du trots allt hamnar på ett överskott eller underskott i alla fall då det är svårt att räkna fram speciellt en exakt energiförbrukning.

Det är därför det stora flertalet kör enligt bulk/deff-metoden. I ditt fall skulle detta innebära att du i steg 1 skulle ligga på överskott en tid, och således öka i både muskelmassa och fettmassa, för att sedan sakta deffa bort överflödig fettmassa, och behålla det mesta av den nya muskelmassan. Rätt utfört går det många gånger snabbare att gå upp samma mängd muskelmassa på detta sätt än det föregående. Nettoresultatet blir således det samma, du ersätter ex antal kilo fett med lika många kilo muskler jämfört med ursprungsläget, och det mycket snabbare.

Observera att även en moderat viktuppgång på t ex 10 kilo på 8 månader också är en bulk. Man behöver inte äta allt som är fastspikat och lägga på sig 20 kg på ett halvår. Bulk har också i alla fall en betydande nackdel. När du en gång bulkat kommer efterföljande bulkar att resultera i mindre muskler/fett - ratio, alltså bli mindre effektiva. Trots detta finns det en hel del grova på Kolozzeum som bulkat många gånger, så det fungerar trots detta.

En aktuell tråd om samma ämne:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127363

Fortsätt gärna att ställa frågor om detta i den tråden om du vill.