handdator

Visa fullständig version : Bröst!


Fok
2003-07-28, 16:06
2 Frågor.

#1 Om jag kör vanlig bänk, sned bänk och skulle vilja ha en tredje övning, vad skulle ni då rekommendera. Som det är nu kör jag kryssdrag, men min teknik där är ju obefintlig så känns smått hopplöst att hålla på med den för stunden. Så förslag på övningar skulle uppskattas.

#2 Otränad som man är så har jag absolut ingen uthållighet alls i musklerna. 3 reps funkar ju fint sen går det stadigt åt helvete. Med funkar menar jag att det inte ens känns tungt men sen kommer det som en blixt från klar himmel. Bör man köra massa reps med lägre vikter då? (Kör set med 8 reps för stunden) Eller kan det räcka bara att man måste komma igång lite mera?

Tack på förhand

King Grub
2003-07-28, 16:14
1. Dips! Flyes och kryssdrag och pecdeck är slöseri med tid och energi enligt min mening.

2. Det kommer med tiden. Satsa på att överbelasta musklerna med tunga vikter, men utan att förlora kontrollen. 4-7 reps fungerar för mig i alla fall.

Langster
2003-07-28, 16:17
Satsa som sagt på dips.

AciDBL00D
2003-07-28, 16:21
Originally posted by Langster
Satsa som sagt på dips.

Det grubben säger han inte skall göra:
1. Dips! Flyes och kryssdrag och pecdeck är slöseri med tid och energi enligt min mening.

King Grub
2003-07-28, 16:30
Originally posted by AciDBL00D


Det grubben säger han inte skall göra:
1. Dips! Flyes och kryssdrag och pecdeck är slöseri med tid och energi enligt min mening.

Jag skrev: KÖR DIPS!!! Det är flyes och kryssdrag som är slöseri med tid.

mickehbg
2003-07-28, 16:31
Varför inte lära rätt teknik på kryssdrag. Jag tycker den tar superbra. Dock finns det många varianter på kryssdrag. Fråga någon på gymet om hur du ska göra, lär dig tekniken.
Dock är det ingen massa övning, mer finslip på snygga bröst.


Jag & min träningskompis provade en metod som ökade vår uthållighet & styrkan blir markant bättre. Det är att vi kör 8 veckors schema. 2 v tung, 2 v lätt, 2 v tung & avslutar med 2 v lätt. Tung är det att maxa på 3 set & mellan 4-6 reps. När det är lätt kör vi 3 set med 20 reps. Det svider gott att köra lätt.


Detta funkar för mig....inte säkert det gör det för dig.

Langster
2003-07-28, 16:32
Dips, utropstecken, sedan börjar nästa mening... Så fattade jag det iaf...

supremo
2003-07-28, 16:32
Just det!
Folk har ingen respekt för utropstecken nuförtiden :nono:

King Grub
2003-07-28, 16:33
Originally posted by mickehbg
Varför inte lära rätt teknik på kryssdrag. Jag tycker den tar superbra. Dock finns det många varianter på kryssdrag. Fråga någon på gymet om hur du ska göra, lär dig tekniken.
Dock är det ingen massa övning, mer finslip på snygga bröst.


Jag & min träningskompis provade en metod som ökade vår uthållighet & styrkan blir markant bättre. Det är att vi kör 8 veckors schema. 2 v tung, 2 v lätt, 2 v tung & avslutar med 2 v lätt. Tung är det att maxa på 3 set & mellan 4-6 reps. När det är lätt kör vi 3 set med 20 reps. Det svider gott att köra lätt.


Detta funkar för mig....inte säkert det gör det för dig.

Vad menar du med finslip? Hur formar du bröstet med kryssdrag?

Och vilket syfte har det att köra lätt? Vad ger "svedan" för positiva resultat?

King Grub
2003-07-28, 16:33
Originally posted by Langster
Dips, utropstecken, sedan börjar nästa mening... Så fattade jag det iaf...

Och du fattade rätt. :cheers:

Fok
2003-07-28, 16:36
Dips alltså. Synd att man är så jävla klen. Lär inte bli många dips gjorda per set av mig =/

King Grub
2003-07-28, 16:38
Originally posted by Fok
Dips alltså. Synd att man är så jävla klen. Lär inte bli många dips gjorda per set av mig =/

Du blir aldrig starkare om du kör. :) Prova att ställa en bänk bakom dig som du kan hjälpa till en aning med fötterna på, så du kan pressa upp ett par till när det blir tungt.

Grahn
2003-07-28, 16:40
Tycker iofs dips suger för bröst själv.

mickehbg
2003-07-28, 16:42
Genom att kryssdragen tar på ytterkanterna på musklerna. Vilket är svårare med massaövningar. Dock måste man också köra massaövningar för det ska bli snyggt.

Syftet med att köra lätt......att ha mer uthållighet i musklen. Det har fått mig att bli markant starkare när jag kör tung. Kan lyfta mer plus jag slutar oftare på 6 än 4 reps.

King Grub
2003-07-28, 16:43
Originally posted by mickehbg
Genom att kryssdragen tar på ytterkanterna på musklerna. Vilket är svårare med massaövningar. Dock måste man också köra massaövningar för det ska bli snyggt.

Omöjligt att aktivera yttre/inre bröst på det sättet. Muskelfibrerna löper inte så. Det kan du läsa på vilken elementär anatomikurs som helst.

Fok
2003-07-28, 16:47
Tänkte bara tillägga tack för alla svaren. Duktigt snabb respons här ;)

mickehbg
2003-07-28, 16:47
Då funkar inte min träning, men som ger superresultat för mig.....hmmm konstigt.....

supremo
2003-07-28, 16:52
Originally posted by mickehbg
Då funkar inte min träning, men som ger superresultat för mig.....hmmm konstigt.....

Det är väl klart den kan ge resultat, men inte på det sätt som du beskriver, eftersom musklerfibrerna i bröstet löper horisontellt, vilket innebär att du kan träna specifikt övre och nedre bröst, men inte yttre och inre, precis som king grub skrev.

mickehbg
2003-07-28, 16:58
Hur kommer det då sig att om jag kör tex i en pec maskin att jag är mer öm på innersidan av musklerna, och om jag kör flyes liggandes på bänk med hantlar att jag är mycket mer öm på yttersidan av mina muskler?
Jag kan inget om anatomi, vet bara vad jag tränar & var det känns. Men är villig att lära mig.

shirunai
2003-07-28, 18:16
om du är villig att lära dig, läs på forumet så lärde jag mig...jag är numera mer insatt än alla jag känner...bland de mest kunniga i hela staden om jag får be.....tränarna på gymmet är sämre än mig och det glädjer mig

LunaSpice
2003-07-28, 23:29
Originally posted by mickehbg
Hur kommer det då sig att om jag kör tex i en pec maskin att jag är mer öm på innersidan av musklerna, och om jag kör flyes liggandes på bänk med hantlar att jag är mycket mer öm på yttersidan av mina muskler?
Jag kan inget om anatomi, vet bara vad jag tränar & var det känns. Men är villig att lära mig.

När du kör liggande flyes så aktiverar du även (i avsevärt mindre mån dock) intercostalmusklerna, främst Serratus anterior. Det är så jag tolkar när du skriver "yttersidan". Om du ENDAST menar pectoralismuskeln så förstår jag inte hur du kan få ont där. Som flera st. har skrivit så löper pecmuskulaturen horisontellt vilket skulle resultera i övre och under inte yttre och inre. Pecmaskin tränar hela pectoralis lika mkt medan liggande flyes mestadels tränar den övre delen...

Om man nu utför övningarna korrekt vill säga. ;)

Spec^
2003-07-29, 01:05
Passar på att kasta in en fråga om bröst träning här!

Mina bröst ser lite mysko ut, de finns inte mkt till övre-bröst känns som om undre rusar iväg som sjutton men övre hänger inte med.

Har alltid kört bänkpress/hantelpress och sen snedbänk/snedhantelpress.

Alltid börjat med bänkpress/hantelpress.. ska man kanske switcha om till att börja med övre-bröst eller spelar det ingen roll?

Tror väl inte direkt att nån isolations övning kan göra nån skillnad men vem vet?

:bpump:

stefan82
2003-07-29, 06:47
jag tycker iofs att hantelflyes ger ett enormt bra tryck i brösten , en annan bra övning är pullover

Muskelsmurfen
2003-07-29, 08:24
Jag är helt med på att muskelfibrerna löper horizontellt på pecsen men kan det vara så att olika övningar belastar de olika muskelfästena på olika sätt? Och att det är detta som många refererar till som att ta på mitten av bröstet?

Åse Columbus
2003-07-29, 09:44
Alla är vi olika...våra kroppar reagerar olika...

prova dig fram.....o kör det som känns bra o som ger dig ett resultat som du söker....

jag förkastar ingenting förrän jag provat det själv...känner efter...o bestämmer mig för om jag ska ha kvar det...eller lägga in det som ett utbytetsalternativ lite då o då ..för omväxlkingens skull....

mina tankar bara..;)

LunaSpice
2003-07-29, 09:49
Originally posted by Muskelsmurfen
Jag är helt med på att muskelfibrerna löper horizontellt på pecsen men kan det vara så att olika övningar belastar de olika muskelfästena på olika sätt? Och att det är detta som många refererar till som att ta på mitten av bröstet?

Det stämmer det du skriver. Muskelfästet vid sternum (bröstbenet) belastas olika vid olika övningar och likaså fästet som fäster i humerus (övre armbenet) belastas olika vid andra övningar. Flyes t.ex. belastar humerusfästet mer och i cablekross så belastar du sternumfästet mer. Det är nog det du menar antar jag ? :) Det är garanterat det många refererar till men de tror då att det är MUSKELN som de får ont i och inte fästet.

z_bumbi
2003-07-29, 10:18
Originally posted by LunaSpice
Flyes t.ex. belastar humerusfästet mer och i cablekross så belastar du sternumfästet mer. Det är nog det du menar antar jag ? :) Det är garanterat det många refererar till men de tror då att det är MUSKELN som de får ont i och inte fästet.

Flyes är ju samma typ av övning som cablecross ? Hur kan påverkan ändras ?

Det samma gäller ju för alla övningar vid närmare eftertanke, om en fiber jobbar så påverkar den ju fäste och ursprung och eftersom man inte kan träna en del av en fiber så är väl påverkan den samma ?

Bamse
2003-07-29, 10:57
Originally posted by shirunai
jag är numera mer insatt än alla jag känner...bland de mest kunniga i hela staden om jag får be

Sure :thumbup:

supremo
2003-07-29, 11:34
Originally posted by LunaSpice


Det stämmer det du skriver. Muskelfästet vid sternum (bröstbenet) belastas olika vid olika övningar och likaså fästet som fäster i humerus (övre armbenet) belastas olika vid andra övningar. Flyes t.ex. belastar humerusfästet mer och i cablekross så belastar du sternumfästet mer. Det är nog det du menar antar jag ? :) Det är garanterat det många refererar till men de tror då att det är MUSKELN som de får ont i och inte fästet.

Observera
För de som kanske tro det.
Det LunSpaice skrev innebär inte att muskeln formas olika p.g.a. det känns i muskelfästena.

Wilson
2003-07-29, 12:49
Hantelflyes är väl visst en bra övning... tycker den tar bra.

Niclaaas
2003-07-29, 13:45
Originally posted by Bamse


Sure :thumbup:

:D

Langster
2003-07-29, 14:38
Originally posted by z_bumbi


Flyes är ju samma typ av övning som cablecross ? Hur kan påverkan ändras ?

Det samma gäller ju för alla övningar vid närmare eftertanke, om en fiber jobbar så påverkar den ju fäste och ursprung och eftersom man inte kan träna en del av en fiber så är väl påverkan den samma ? Det är en viss skillnad på övningarna ändå skulle jag vilja påstå, belastningen på kroppen hamnar på olika platser. Om man nu skulle bygga olika pga det har jag ingen aning om, bryr mig inte heller eftersom jag knappt kör några såna övningar.

Peter
2003-07-29, 15:20
Originally posted by shirunai
om du är villig att lära dig, läs på forumet så lärde jag mig...jag är numera mer insatt än alla jag känner...bland de mest kunniga i hela staden om jag får be.....tränarna på gymmet är sämre än mig och det glädjer mig

Anar en utmaning. Eftersom vi bor i samma stad kan vi väl träffas och reda ut vem som har bäst koll i stan.:D