handdator

Visa fullständig version : Två veckors underhåll efter avslutad deff?


Trytter
2009-03-07, 12:58
Jag vill minnas att jag läst lite här och var på forumet att det är en bra idé att ligga på kaloribalans ca två veckor efter en deff, innan man börjar gå upp i vikt igen om det är målet.
Skälet skulle vara att direkt efter en viktnedgång är kroppen inställd på att lagra fett.
Hursomhelst ville jag läsa lite mer om det men hittar inte trådarna var det diskuterats så jag frågar helt enkelt.
Är det något som är "viktigt" att göra eller är det skillnader på marginalen vi snackar om?
Hur många gör såhär i praktiken?
De som vill dela med sig av sina erfarenheter på hur de upplever deras kropp reagerar på övergången är varmt välkommna.
Sen undrar jag också om inte perioden med kaloribalans bör vara avhängig av längden på deffen. Dvs en kortare deff fordrar en kortare period och vice versa?
Sist men inte minst undrar jag om det finns några studier som gjort på det här fenomenet eller om Herr Mcdonalds ord ska betraktas som vetenskaplig sanning i sammanhanget?:)

kalajset
2009-03-07, 13:06
Lyle McDonald rekommenderar detta, båda efter avslutad bulk, och avslutad deff, har i huvudsakligen att göra med hormoner.

Denna artikel, (som jag förövrigt anser vara mycket bra i annars med), tar upp det litet mot slutet av den: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html

Finns säkerligen mer i ämnet på hans hemsida också.

mattilainen
2009-03-07, 13:11
kroppen ställer väl aldrig in sig på att lagra fett? Det är väl den metabolaeffekt av hormonförändringarna som förändras? Någon kan väl skriva om jag har rätt, så jag inte sitter och lär ut fel :p

Trytter
2009-03-08, 12:14
Dök upp en liten följdfråga.
Om man går från kaloriminus till plus minus noll borde det väl ändå innebära en liten viktuppgång då glykogenlagren fylls?
Börjar få en känsla av att det handlar om finlir det här?
Är det som sagt någon här på forumet som brukar göra såhär efter deff?

kalajset
2009-03-08, 12:47
Spekulerar litet:

Jag har aldrig gjort det, men tänker göra det när min nuvarande deff är klar. Jag antar frågan om ev. viktuppgång p ga mer glykogen är helt dosrelaterad. Jag går vad jag märker knappt ner något "extra" i form av glykogen denna deff, när jag håller mig på omkring 50-55% energi från kolhydrater per dag, om inte mer. Inte ens i början upplevde jag tappande av "de där två-tre kilona" som "alltid" sägs följa av den första deffveckan, utan tvärtom har jag haft en relativt stabil viktnedgångskurva i två månader hittills. Jag är alltså tveksam till att det i mitt fall skulle innebära någon märkbar viktuppgångsskillnad vid energibalans. Å andra sidan tycker jag teoretiskt det skulle kunna bli just en viktuppgång, trots energibalans, om man plötsligt börjar äta mer kolhydrater än vanligt, och försöker ligga just vid balans två veckor i rad. Absolut energibalans är ju för det första omöjlig att uppnå i praktiken, och med en mer kolhydratskost än vanligt ser jag inte varför det inte skulle kunna bli en viss viktuppgång. Exemplen om tävlande byggare som går upp "hur mycket som helst" de första dagarna efter en tävling är många, trots att de inte smällt i sig mat direkt.