Visa fullständig version : Fettkälla? Promenad vs. Simning????
Jag hade tänkt att få in lite mer fett i min kost. Jag vet att avokado, olivolja, lax, och nötter är bra fettkällor.
Det är inte direkt några livsmedel som jag är så förtjust i, även om jag kan "offra mej" om jag måste;)
Men jag undrar hur det är med ägg? Gulan i ägget ska väll vara ganska fettrik?
Är det bra fett?
Skulle det vara bra om jag åt 2 ägg per dag? Till frukost hade jag tänkt börja med havregrynsgröt. Annars satsar jag på tonfisk och kyckling och bönor, men det innehåller ju inte värst mycket fett...
Jag undrar även vad ni skulle valt av antingen gå promenad 2h/dag eller simma 1h/dag? Jag är ute efter slankare figur med smidiga former...
Anders The Peak
2009-03-07, 12:48
Jag hade tänkt att få in lite mer fett i min kost. Jag vet att avokado, olivolja, lax, och nötter är bra fettkällor.
Det är inte direkt några livsmedel som jag är så förtjust i, även om jag kan "offra mej" om jag måste;)
Är det bra fett?
Skulle det vara bra om jag åt 2 ägg per dag? Till frukost hade jag tänkt börja med havregrynsgröt. Annars satsar jag på tonfisk och kyckling och bönor, men det innehåller ju inte värst mycket fett...
Jag undrar även vad ni skulle valt av antingen gå promenad 2h/dag eller simma 1h/dag? Jag är ute efter slankare figur med smidiga former...
Utomordentligt bra tänkt. Köp ekologiska omega 3 ägg.
kalajset
2009-03-07, 12:55
1. Jag ser ingen anledning att "överdriva" fettintaget om man inte känner att man måste. 1g fett per kroppskilo vilket brukar räknas som en bra minimigräns är inte så svårt att komma upp till direkt med en helt vanlig blandkost. Att få i sig lite extra Omega 3 i form av kosttillskott om man inte redan äter en hel del fet fisk i kosten kan däremot vara en bra idé. Å andra sidan så räknar du själv upp bra fettkällor, och med dessa i kosten kan det bara bli rätt.
2. Ägg är en mycket bra källa till det mesta. Protein, vitaminer, och fett. Två ägg per dagen är en mycket rimlig siffra att sträva efter, (det är även vad jag själv äter dagligen, apropå inte så mycket).
3. Man behöver inte vara sådär jättestrikt med kosten om man inte vill. Teoretiskt kan man gå ner i vikt av att äta pizza varje dag, nedsköljt med fanta, och sedan äta lösgodis till efterrätt. Med det vill jag ha sagt att det dels inte spelar någon roll vad du äter till frukost ur praktisk viktnedgångssynpunkt, (eller när helst annars på dagen), så länge du inte överskrider ditt energibehov. Det är fortfarande kalori in/kalori ut-principen som gäller vid viktnedgång i slutändan, m ao - gör man inte av med den energi, (kalorier), man stoppar i sig spelar det ingen roll om man så lever på endast tonfisk och grönsallad, man kommer inte gå ner i vikt för det.
M ao, börja ät havregrynsgröt till frukost du, det är ingen fel i sig, men det kommer inte hjälpa dig med din viktnedgång ifall energin du får ifrån gröten överskrider det du tidigare åt till frukost, även om det var grädde och tårta. Sedan ska man komma ihåg att det fortfarande, naturligtvis, är bättre att äta "bra", (vilket allra oftast faktiskt är en fråga om sammanhang i slutändan), livsmedel, som just t ex havregryn eller tonfisk, ur andra synpunkter än just ren viktnedgång, än "mindre bra" som just olika tårtor eller lösgodis.
3. Vad du ska välja för motionssätt beror på dels hur mycket energi du vill bränna, dels hur roligt det är, (faktiskt), och dels hurpass väl du känner att du orkar med det. Spontant känns det dels som du inte behöver motionera i de mängderna du skriver, två timmars promenad dagligen bränner visserligen en del fett, men själv hade jag ansett det vara en väldigt tidsineffektiv förbränning. En timme simning dagligen hade jag hellre valt isåfall, men å andra sidan är det möjligt att det istället blir så jobbigt att hålla i att kroppen säger ifrån, helt beroende på hur hårt du simmar naturligtvis.
I slutändan är det ändå energi in/energi ut som gäller här med. Man kan motionera hur mycket som helst, ifall man ändå kompenserar energiåtgången under motionsaktiviterna med mat/dryck kommer man inte gå ner i vikt iallafall. Vad som spelar roll i slutändan är helt enkelt energiunderskottet, utan det går man inte ner i vikt. Om man sedan åstadkommer det genom att äta mindre, röra på sig mer, eller en kombination av de båda är helt upp till var och en.
Det är även en bra idé att läsa "deffguiden" på detta forum: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Lycka till!
Är det bra fett?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118970&highlight=%E4ggula
Angående motionen skulle jag ha valt simningen alla gånger, personligen föredrar jag vältränade tjejer jfrt med bara låg BF, så jag är ju partisk ;)
En del simmartjtjer på elitnivå, t ex de bruijn (stavning) har ju ett utseende som kanske inte är så eftersträvansvärt för de flesta tjejer, men det är inget att oroa sig för. Det är likadant som med styrketräning, det tar sannolikt flera år innan axlarna fastnar i dörröppningen ;)
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00424/inge_424492b.jpg
Tack för att ni tar er tid att svara=) Jag älskar detta forum för man får fan svar direkt och det är konstigt att detta e gratis egentligen;) de e ju experthjälp!
1. Jag ser ingen anledning att "överdriva" fettintaget om man inte känner att man måste. 1g fett per kroppskilo vilket brukar räknas som en bra minimigräns är inte så svårt att komma upp till direkt med en helt vanlig blandkost. Att få i sig lite extra Omega 3 i form av kosttillskott om man inte redan äter en hel del fet fisk i kosten kan däremot vara en bra idé. Å andra sidan så räknar du själv upp bra fettkällor, och med dessa i kosten kan det bara bli rätt.
2. Ägg är en mycket bra källa till det mesta. Protein, vitaminer, och fett. Två ägg per dagen är en mycket rimlig siffra att sträva efter, (det är även vad jag själv äter dagligen, apropå inte så mycket).
3. Man behöver inte vara sådär jättestrikt med kosten om man inte vill. Teoretiskt kan man gå ner i vikt av att äta pizza varje dag, nedsköljt med fanta, och sedan äta lösgodis till efterrätt. Med det vill jag ha sagt att det dels inte spelar någon roll vad du äter till frukost ur praktisk viktnedgångssynpunkt, (eller när helst annars på dagen), så länge du inte överskrider ditt energibehov. Det är fortfarande kalori in/kalori ut-principen som gäller vid viktnedgång i slutändan, m ao - gör man inte av med den energi, (kalorier), man stoppar i sig spelar det ingen roll om man så lever på endast tonfisk och grönsallad, man kommer inte gå ner i vikt för det.
M ao, börja ät havregrynsgröt till frukost du, det är ingen fel i sig, men det kommer inte hjälpa dig med din viktnedgång ifall energin du får ifrån gröten överskrider det du tidigare åt till frukost, även om det var grädde och tårta. Sedan ska man komma ihåg att det fortfarande, naturligtvis, är bättre att äta "bra", (vilket allra oftast faktiskt är en fråga om sammanhang i slutändan), livsmedel, som just t ex havregryn eller tonfisk, ur andra synpunkter än just ren viktnedgång, än "mindre bra" som just olika tårtor eller lösgodis.
3. Vad du ska välja för motionssätt beror på dels hur mycket energi du vill bränna, dels hur roligt det är, (faktiskt), och dels hurpass väl du känner att du orkar med det. Spontant känns det dels som du inte behöver motionera i de mängderna du skriver, två timmars promenad dagligen bränner visserligen en del fett, men själv hade jag ansett det vara en väldigt tidsineffektiv förbränning. En timme simning dagligen hade jag hellre valt isåfall, men å andra sidan är det möjligt att det istället blir så jobbigt att hålla i att kroppen säger ifrån, helt beroende på hur hårt du simmar naturligtvis.
I slutändan är det ändå energi in/energi ut som gäller här med. Man kan motionera hur mycket som helst, ifall man ändå kompenserar energiåtgången under motionsaktiviterna med mat/dryck kommer man inte gå ner i vikt iallafall. Vad som spelar roll i slutändan är helt enkelt energiunderskottet, utan det går man inte ner i vikt. Om man sedan åstadkommer det genom att äta mindre, röra på sig mer, eller en kombination av de båda är helt upp till var och en.
Det är även en bra idé att läsa "deffguiden" på detta forum: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Lycka till!
Oj tack för så mycket svar=)
Mja, men jag vill gärna göra det så smidigt som möjligt så jag slipper träna hela dagarna bara för att jag ätit onyttigt...De e enklare o äta nyttigt isåfall:)
Vad menar du med att det inte känns som jag behöver träna så?
Mja, jag tycker nog båda e lika "roligt", så jag undrar vilken som är mest effektiv i förbrännings/träningssynpunkt?
När bör man se resutat efter man börjat träna?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118970&highlight=%E4ggula
Angående motionen skulle jag ha valt simningen alla gånger, personligen föredrar jag vältränade tjejer jfrt med bara låg BF, så jag är ju partisk ;)
En del simmartjtjer på elitnivå, t ex de bruijn (stavning) har ju ett utseende som kanske inte är så eftersträvansvärt för de flesta tjejer, men det är inget att oroa sig för. Det är likadant som med styrketräning, det tar sannolikt flera år innan axlarna fastnar i dörröppningen ;)
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00424/inge_424492b.jpg
Du menar alltså att man blir vältränad av simningen?
Jag styrketränar visserligen också, fast det är inte särsilt tungt då jag inte vill få dtora muskler, så det bör väl inte vara nån fara?
När bör man se resutat efter man börjat träna?
Du menar alltså att man blir vältränad av simningen?
Jag styrketränar visserligen också, fast det är inte särsilt tungt då jag inte vill få dtora muskler, så det bör väl inte vara nån fara?
Absolut ingen fara öht. Du uppnår snarare ditt mål med fasta muskler. Det är ett otroligt jobb att bli biffig, både i form av träning och överätning med påfäljande deff. Hon har jobbat målmedvetet många år för att få den där kroppen. Simma på du, det tränar hela kroppen, och ger bra kondition.
Kroppen börjar kännas fastare inom ett par veckor bara pga ökad glykogeninlagring i musklerna. Att få musklerna att faktiskt bli större förutom glykogeninlagringen kräver att man ligger på kcal+ förutom att träna.
Det är förstås ditt val, men du kan gott styrketräna ganska tungt också. Det tar som sagt flera års målmedveten träning att bli biffig, så det är ingen risk att du vaknar upp en morgon och är biff helt plötsligt för att du tagit i lite extra. Snarare går det fortare att uppnå ditt mål med en vältränad slank kropp. Du är medveten om att man inte får slanka muskler av lätt träning och bulliga av tung träning? Det enda du kan ändra är musklernas storle, inte formen.
kalajset
2009-03-07, 16:21
Visst finns det helt klart experter på detta forum, men jag själv är ingen sådan iallafall. Jag är bara kost/träningsintresserad i allmänhet, men det är kul att hjälpen uppskattas!. :)
saab900 skriver bra saker, ingen risk att man blir biffig "bara sådär", inte ens om man tränar tungt flera dagar i veckan. Tvärtom tycker jag själv absolut att tung träning, (tungt är förstås ett relativt begrepp), i den mån man orkar med bara har fördelar, särskilt under en viktnedgång. Det behåller den muskelmassa som finns, (ökar däremot inte nämnvärt så länge man inte äter mer än man gör av med=viktuppgång), och den får en att bli starkare, vilket bara har fördelar.
Med att den träningsmängden du beskrev känns "onödig" menar jag just att promenaderna först och främst känns tidsineffektiva i förhållande till de kalorier de gör av med. Enligt www.caloriesperhour.com, (mycket bra sida förövrigt), gör man åt ungefär 250kcal per timme i normal promenadfart, om man väger 60kg. (Nu vet jag ju inte vad du själv väger, men gör ett ungefärligt antagande för att visa vad jag menar). Det betyder att 500kcal går åt under två timmars promenad. 500kcal är visserligen en relativt stor summa kalorier, (särskilt i ditt fall, där du troligtvis har ett kaloribehov någonstans mellan 2000-3000 kcal per dag för att stå still i vikt), fast det beror helt på hur mycket du rör dig en dag, och hur mycket du väger i dagsläget, så den siffrar är alltså bara en ren gissning för att ytterligare kunna visa på vad jag menar). De 500 kalorierna är även detsamma som att skippa t ex två mindre muffins per dag eller skippa två mackor med smör, samt två glas mjölk till mackorna. (På ett ungefär såklart). Skippar man t ex nu de där muffinsarna per dag behöver man inte röra sig något extra överhuvudtaget, och ändå gå ner precis lika mycket i vikt som man skulle gjort ifall man åt de två muffinsarna, och två timmars promenader dagligen.
Dessutom är aktiviteter som löpning, (och simning), mycket mer kaloriförbrännande ifall man kan ha tempo på det, och hålla på med aktiviteten i fråga lika länge som promenaden. Därav är det även svårt att svara på vad som bränner mest av just promenader två timmar och simning en timme, då det är helt beroende på hur jobbigt man gör det för sig. Men visst, har man tiden till att t ex promenera två timmar varje dag i sig, och tycker det är OK i övrigt, är det absolut inget fel i att göra så. Man kan ju också se det som att man faktiskt kan äta de där extra muffinsarna per dag, och samtidigt gå ner i vikt. Om man sedan tycker det är värt det eller inte är helt upp till var och en.
Ägg är bra. Å andra sidan behöver du inte gå över ån efter vatten i ditt sökande efter fettkällor; det kanske räcker med att sluta fettsanera resten av kosten (dina tidigare trådar, t.ex. den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126965), leder mig att tro att du kanske gör det), steka i matfett, använda lite smör på brödet osv.
Visst finns det helt klart experter på detta forum, men jag själv är ingen sådan iallafall. Jag är bara kost/träningsintresserad i allmänhet, men det är kul att hjälpen uppskattas!. :)
Dessutom är aktiviteter som löpning, (och simning), mycket mer kaloriförbrännande ifall man kan ha tempo på det, och hålla på med aktiviteten i fråga lika länge som promenaden. Därav är det även svårt att svara på vad som bränner mest av just promenader två timmar och simning en timme, då det är helt beroende på hur jobbigt man gör det för sig. Men visst, har man tiden till att t ex promenera två timmar varje dag i sig, och tycker det är OK i övrigt, är det absolut inget fel i att göra så. Man kan ju också se det som att man faktiskt kan äta de där extra muffinsarna per dag, och samtidigt gå ner i vikt. Om man sedan tycker det är värt det eller inte är helt upp till var och en.
Hehe, ja men du är mycket mer expert än mej iaf;)
Mja, grejen är att jag har dålig kondition (alltså jag har uthållighet så länge jag inte tycker det är alldeles för jobbigt, men så fort pulsen går upp så tycker jag det blir för jobbigt och tråkigt) så jag trivs med promenader, och tror att simning kan vara OK också.
Springa "Kan" jag inte...Är helt slut efter 3 min!
Finns det nån annan träning som skulle passa mig tro? Vilken är den bästa förbränningsträningen?=)
Ägg är bra. Å andra sidan behöver du inte gå över ån efter vatten i ditt sökande efter fettkällor; det kanske räcker med att sluta fettsanera resten av kosten (dina tidigare trådar, t.ex. den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126965), leder mig att tro att du kanske gör det), steka i matfett, använda lite smör på brödet osv.
Ja, men nu blir jag förvirrad. I en annan tråd så klagade nån på att jag hade för lite fett. Jag skrev då att jag äter choklad på helgerna så då får jag i mig lite fett iaf. (jag ville spara på kalorierna och därför skippa fettet på vardagar)
Jag fick då till svar att det var helt värdelöst och inte alls nåt bra fett som kroppen vill ha.
Då är min tanke att jag ska vara lite sparsam men fettet, MEN, satsa på BRA fetter, och därför kanske äta 2ägg/dag. Men smör som du då rekommemderar är väl inte bra fett?
Jag vill ju som sagt inte äta fett bara för fettets skull, jag vill bara få ut det nyttiga av det.:D
Eddie Vedder
2009-03-08, 05:42
Ja, men nu blir jag förvirrad. I en annan tråd så klagade nån på att jag hade för lite fett. Jag skrev då att jag äter choklad på helgerna så då får jag i mig lite fett iaf. (jag ville spara på kalorierna och därför skippa fettet på vardagar)
Jag fick då till svar att det var helt värdelöst och inte alls nåt bra fett som kroppen vill ha.
Varför läste du nte vidare i den tråden för?
Att choklad bara är transfett (som den personen påstod) dementerades ju direkt efteråt. Att choklad sedan inte är något välsammansatt livsmedel är ju en helt annan sak.
Och oavsett vilken fettkälla man väljer är det ju förstås dumtatt resonera som så att "jag äter fettfritt under veckorna och kompenserar med mer fett på helgen".
Och oavsett vilken fettkälla man väljer är det ju förstås dumtatt resonera som så att "jag äter fettfritt under veckorna och kompenserar med mer fett på helgen".
+1000. Sedan verkar det ju i trådskaparens fall vara så att det äts för lite fett totalt, p.g.a. omotiverad oro för att fett är dåligt och gör en fet. I det läget - när den största svårigheten är att våga äta fett överhuvudtaget - tycker jag att det är overkill att börja analysera sina fettkällor i detalj och göra även dessa till en begränsning (inte kunna äta smör på en macka, men börja oroa sig om man inte kan äta sina dagliga matskedar avokadomos osv.). Den totala bristen på fett är huvudproblemet då.
Det är väl balansen mellan de olika fettsorterna som är väsentligt, om man får i sig en del fleromättade och omättadefetter under dagen så gör det inte så värst mycket om man har smör på mackan eller äter två ägg om dagen. Det är helt annat om man bara får i sig transfetter och mättade fetter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.