Logga in

Visa fullständig version : Multivitaminers vara eller icke vara

der_rickard
2009-03-07, 09:11
Går det att uttala sig säkert om multivitaminer är bra eller dåligt för dig? Jag lyssnade för ett tag sen på en föreläsning med Michael Tonkonogi, som var av den åsikten att man skulle skippa allt vad multivitaminer heter. Samtidigt rekommenderar man ju "alla" att äta mer frukt och grönt, dvs mer vitaminer och mineraler.
Jag får inte riktigt ihop det...

King Grub
2009-03-07, 10:38
Vad får du inte ihop?

Täcker du ditt vitamin- och mineralbehov från kosten behöver du inte tillskott. Svårare är det inte.

Och eftersom det inte är speciellt svårt, är extra tillskott för många bara slöseri i bästa fall eller skadligt i värsta fall, om det handlar om felbalanserade eller megadoserade tillskott.

Det går knappt att överdosera mikronutrienter från en normalkost, men det är inte svårt med tillskott.

Rahf
2009-03-07, 17:04
Kör man på rekommendationen 0,5kg frukt och grönt per dag så går man plus på det mesta.

mikaelj
2009-03-07, 17:16
Kör man på rekommendationen 0,5kg frukt och grönt per dag så går man plus på det mesta.

Blanda inte ihop frukt och grönt, då det tidigare bara ger dig C-vitamin.

Av grönt får du i dig en del av det du behöver, men för att få i dig de absolut viktigaste ämnena (A, B12, D, E, selen m.fl.) får du knapra tillskott eller äta näringsrika livsmedel som ägg, fisk och kött.

Sverker
2009-03-07, 18:17
Det finns massor av vitaminer och mineraler i frukt.
Tänk banan och vips har du kalium.
Tänk mango och vips har du en massa spännande karotener.
Tänk druvor och du får en massa spännande pollyfenoler med antioxidativa egenskaper.

Osv, osv;)

WHITEFOLKS
2009-03-07, 18:27
Det som kan vara klurigast att få i sig tillräckligt av är nog D-vitamin.

Visserligen finns ju solen men det känns ändå lite vanskligt för oss nordbor.

Jochitko
2009-03-07, 18:37
Tänk druvor och du får en massa spännande pollyfenoler med antioxidativa egenskaper.

Osv, osv;)

Tänk om det räckte att bara tänka på maten så har man i sig dess näringsämnen :cool: Då hade jag varit tjock ;)

Men ot: Visst kan multivitamin vara dåligt indirekt, genom att folk ser multivitamin som en enkel lösning på vitamin och mineralbrist och därför aldrig styr om till en nyttig kost och därför trycker i sig massa skit och aldrig förstår tjusningen med nyttig mat och naturens godis. Men jag tror inte att många får i sig för mycket vitaminer sålänge de inte överdoserar just multivitaminen. Eller? Vart ligger igen den ''skadliga'' gränsen? Hur många gånger rekomenderad dos måste man då ligga på?

Rahf
2009-03-07, 18:53
Blanda inte ihop frukt och grönt, då det tidigare bara ger dig C-vitamin.

Av grönt får du i dig en del av det du behöver, men för att få i dig de absolut viktigaste ämnena (A, B12, D, E, selen m.fl.) får du knapra tillskott eller äta näringsrika livsmedel som ägg, fisk och kött.

Jag åsyftade den generella rekommendationen att komplettera sin balanserade kost med ett halvt kilo frukt och grönt. Med tanke på din medverkan i vissa andra trådar så har jag ingen lust att lyssna på något av dina påståenden.

Det verkar som att du tolkade mitt inlägg som någonting helt annat. Nej, jag är inte intresserad av en diskussion.

sz0
2009-03-07, 18:55
Jag har aldrig riktigt förstått om och varför det är att föredra att få i sig vitaminer/mineraler etc från naturliga källor.(fast jag försökt ).

Jag vet att när man behandlar med hormoner eller liknande i medecin fungerar det sällan eller aldrig lika bra som det naturliga, men gäller detsamma på något vis vitaminer etc ?

Har det att göra med kvaliteten av vitaminerna/mineralerna, med att upptaget är större i kombinationer som de finns i naturlig mat, inehåller maten fler ämnen än kosttillskotten vars effekter inte är helt kartlagda eller är det rentav precis lika bra att äta tillskott?

mikaelj
2009-03-07, 19:53

Var kan man få fatt i såna som inte är tokbesprutade, då? På dagis avråds de numera från att äta de flesta frukter och många grönsaker pga bekämpningsmedel.

Men sure, du har en poäng.

Sverker
2009-03-07, 19:55
Regel nummer 1.
Ät frukt som går att skala. De flesta bekämpningsmedlen är inte systemiska utan sitter på ytan för att motverka mögelangrepp.

mikaelj
2009-03-07, 19:57
Regel nummer 1.
Ät frukt som går att skala. De flesta bekämpningsmedlen är inte systemiska utan sitter på ytan för att motverka mögelangrepp.

De där attans druvorna är så jäkla svårskalade bara! :(

Eddie Vedder
2009-03-08, 05:52

Du räknar upp EN mineral här. Bananer är en okej kaliumkälla och i övrigt finns en del C-vitaminrika frukter. du nämner även andra ämnen och det är ju främst den typen av mer eller mindre identifierade bioaktiva ämnen som kan tänkas vara den stora fördelen med fruktintag.

Men att det är mineral- och vitaminrikt stämmer inte och det behöver man bara kolla i vilken random livsmedelsdatabas som helst för att se. Förstår inte att myten om vitamin- och mineralrikedom i frukt lever kvar.

Sverker
2009-03-08, 07:50
Livsmedelsverkets hemsida går inte att nå just nu:furious:

Du har helt rätt Eddie. Räknar man per 100 g eller per kcal blir det inte så mycket. Kött som är ett koncentrat av näringsämnen kommer alltid att vinna där.

Samma sak med lagringsstabiliteten. Höstens äpplen kan ligga till jul men sedan är de inte så roliga. Potatis som är synnerligen näringastätt klarar sig långt bättre. Nästan ända fram till nästa skörd.

Det finns ett plus. Frukt smakar sött och gott och vi äter frukt. Det är först när vi äter någonting som vi kan utnyttja näringen...även om min teoretiska uppräkning var en katastrof i pedagogik:D

mikaelj
2009-03-08, 08:00
Livsmedelsverkets hemsida går inte att nå just nu:furious:

Det har Andreas Eenfeldt redan ordnat åt dig:

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg

Sverker
2009-03-08, 08:10
Tack. Det var ett mycket tydligt diagram.

Självklart går det inte att jämföra frukt med näringskoncentrat som ägg och lever. Fördelarna med frukt blir tydligare när man vet att man bör hålla koll på retinolen i lever.

Ägg kan vi diskutera men jag tror att vi har koncensus kring något eller några enstaka ägg per dag.

När det gäller makrill får jag skriva Makrill i tomatsås och hoppas att lycopenet i tomaterna räddar mig:D

Kvar har vi karotener och pollyfenoler med antioxidativa egenskaper i frukten.

mikaelj
2009-03-08, 08:44
När det gäller makrill får jag skriva Makrill i tomatsås och hoppas att lycopenet i tomaterna räddar mig:D

Kvar har vi karotener och pollyfenoler med antioxidativa egenskaper i frukten.

Glöm inte (de fettlösliga) tokoferolerna i makrillen och ägget!

Sverker
2009-03-08, 08:50
Jag skulle aldrig glömma våra vänner tokoferolerna:D

Det är bara enkla fettlösliga reduktionsmedel. En liten del av den långa kedjan av antioxidanter som skyddar oss mot oxidation.

stargate
2009-03-08, 08:52
jag äter nästan aldrig frukt och grönt, man köper det och så blir det gammalt efter 1-2 dagar. alltid samma visa...

Jag tar en multivitamin varje morgon som innehåller allt (även omega-3). Räcker detta för mig eller kommer jag dö snart?

Nattljus
2009-03-08, 08:56
köp frysta grönsaker istället. de håller sig mycket bättre :)

Halldin
2009-03-08, 09:13
Nackdelen med frukt och grönt är att det är så nedrans dyrt.
Sänkt moms hade kanske varit något?

Eddie Vedder
2009-03-08, 09:33
jag äter nästan aldrig frukt och grönt, man köper det och så blir det gammalt efter 1-2 dagar. alltid samma visa...

Jag tar en multivitamin varje morgon som innehåller allt (även omega-3). Räcker detta för mig eller kommer jag dö snart?

Köp fryst broccoli och fryst spenat t.ex. kanske en sådan där mix med blomkål, morötter och broccoli? Då blir det inte gammalt. Någon sån portion per dag och ett i övrigt näringsmässigt balanserat kostintag räcker långt.

Om du läser tråden så framgår det ju att du inte går miste om särskilt mycket av de essentiella mikronäringsämnena om frukt skippas. Ett hyfsat rikt grönsaksintag kombinerat med näringstäta livsmedel som ägg, kött, fisk, mjölkprodukter, fullkornsprodukter och baljväxter ger dig mer än RDI av det mesta skulle jag tro.

Bahir
2009-03-08, 09:55
Angående levern i diagrammet: vilket djur kommer levern ifrån? Jag har nämligen sett kycklinglever i en köttbutik i närheten, och funder på att köpa.

mikaelj
2009-03-08, 10:03
Angående levern i diagrammet: vilket djur kommer levern ifrån? Jag har nämligen sett kycklinglever i en köttbutik i närheten, och funder på att köpa.

Om man går efter smaken borde det vara nötlever eftersom den smakar mer (läs: sämre) än kycklinglever, och alla vet ju att nyttigheten är omvänt proportionell mot hur gott något är. ;-)

King Grub
2009-03-08, 10:07

Har du inte ätit lever förut, så prova kycklinglever först. Den smakar mycket mildare än nötlever, inte lika mycket "lever".

Sverker
2009-03-08, 10:26
Finns massor med fin leverpastej. Finns också i praktiska 75 gramsförpackningar. Räcker några dagar och man håller sig inom rimliga mängder retinol och nitrit.

Snakebite
2009-03-08, 12:58
Tror det är svårt att säga till ALLA hårt tränande individer att "du täcker dina vit/mineralbehov genom kosten". Själv är jag ofta trött trots att jag sover bra och äter väldigt allsidigt. Upplever att jag har mer energi efter att jag börjat ta en multivitamin/mineral med bl.a. 400mg av magnesium. Upplever även att jag får mindre kramp/pump av intensiv högrep träning.

King Grub
2009-03-08, 13:09
Har du vitamin- och mineralbrist äter du inte allsidigt och bra.

Och har du inte brist, får du inte energi av vitamintillskott.

Snakebite
2009-03-08, 14:16
Jag tror det är omöjligt att dra alla över en kam. Skillnad på en brist och att ligga i underkant. Någon som ligger i underkant av ett järnintag lär ju alla gånger få mer energi av att få i sig mer järn...trots att det inte handlar om en brist. Likaså b-vitaminerna. Jag faller inte in i dem grupperna men äter 3 lagade mål med mycket rotfrukter, bra kolisar, bra fetter samt vettiga proteinkällor. Känner jag mig "fräschare" av ett ytterligare intag från ett tillskott så funkar ju detta för mig...oavsett om jag nu borde täcka mitt intag eller ej via kosten. Det kan ju uppenbarligen skilja på teori och praktik.

z_bumbi
2009-03-08, 14:27
Nackdelen med frukt och grönt är att det är så nedrans dyrt.
Sänkt moms hade kanske varit något?

Jag vet inte om det är så dyrt och mängderna är ju inte heller helt enorma 5-8 kr/dag är för de flesta ingen större kostnad.