Logga in

Visa fullständig version : Kaloriintag per måltid

Shakemynuts
2009-03-07, 07:04
Hej.
Hoppas min titel på tråden ej blev vilseledande, vet ej hur jag skulle formulera riktigt och jag försökte söka lite men vet inte hur jag ska söka efter detta.

Vad jag undrar över är åtminstone om det finns någon gräns för energi kroppen kan ta upp under ett och samma tillfälle man äter. Dvs, jag har 4000 kalorier på en tallrik, äter upp allt. Kommer kroppen ta upp allt eller finns det någon typ av gräns och kommer resten då ut den naturliga vägen?

För så som jag uppfattat det som är att du äter för mycket mat varje måltid och lägger då på dig överskottsenergi, samtidigt som magsäcken tänjs ut och blir större så du orkar mer hela tiden.
Men finns det någon typ av gräns och är den "rimlig" och vet någon vart den kan ligga?

mikaelj
2009-03-07, 07:07
Kroppen kan bara ta upp en viss mängd energi per tidsenhet, så kaloriintaget är bara intressant att räkna på över längre tid som dagar och veckor eller år. Du kommer helt enkelt hålla dig mätt längre...

Med det sagt, om din måltid består av mycket fett kommer du troligtvis få diarré, men vanligtvis inte.

(sedan är det fantastiskt att kroppen kan behålla homeostas, över tid, med så otroligt små marginaler som det ändå rör sig om)

Shakemynuts
2009-03-07, 07:49
Okej, tack för snabbt svar.
Vet du om några specifika siffror vad en gräns kan vara för en genomsnittlig person?

Finns det nå form av hemsidor jag kan läsa på om detta?

Onigiri
2009-03-07, 08:23
mikaelj: En tidsenhet = samma tillfälle eller är det en specifik tid du menar?

mikaelj
2009-03-07, 08:26
mikaelj: En tidsenhet = samma tillfälle eller är det en specifik tid du menar?

Jag menar just tidsenhet, ospecifierat eftersom jag inte vet exakt hur mycket av det du äter kroppen kan ta upp. Har för mig att kroppen kan tillgodogöra sig 15g protein/timme, men utöver det vet jag inte.

Poängen var att det handlar om energi över tid.

Ceccil
2009-03-07, 08:35
Sticker in en fråga, jag äter alltid som mest på kvällen. Alltså mitt sista mål. Det blir sammanlagt ca 900 kcal inom en ganska kort tidsram. Ca 45 minuter kanske? Är det negativt på något sätt? Jag har en förmåga att "spara mig" tills på kvällen, då jag oftast äter mat + proteinbar + frukt + glass osv...

Scratch89
2009-03-07, 09:03
Kroppen kan ta upp 10 kg glukos, 600 gram protein och 500 gram fett om dagen. Utöver det 10 liter vatten. Jag vågar påstå att kroppen kan ta tillvara på en riktigt stor måltid.

mikaelj
2009-03-07, 09:07
Kroppen kan ta upp 10 kg glukos, 600 gram protein och 500 gram fett om dagen. Utöver det 10 liter vatten. Jag vågar påstå att kroppen kan ta tillvara på en riktigt stor måltid.

Vet du om kroppen reagerar liknande på kolhydrater/protein som för fett, alltså att det bara går rakt igenom när man äter mycket fett?

Scratch89
2009-03-07, 09:09
Vet du om kroppen reagerar liknande på kolhydrater/protein som för fett, alltså att det bara går rakt igenom när man äter mycket fett?

Det gör det nog inte. Fett har en helt annan transport, som tar längre tid och som har ett långsammare maskineri.

mikaelj
2009-03-07, 09:11
Det gör det nog inte. Fett har en helt annan transport, som tar längre tid och som har ett långsammare maskineri.

Likväl är fettdiarré ett faktum. Har det det kanske något med gallan att göra?

Scratch89
2009-03-07, 09:18
Likväl är fettdiarré ett faktum. Har det det kanske något med gallan att göra?

Ja, jag sa väl aldrig att fett i avföringen var något som inte förekom?

Ja, bland annat. Fett måste göras lösligt i vatten, och då används kolesterol. Det finns en begränsad mängd kolesterol, och har man antingen brist på det, eller äter för mycket fett, så kommer inte allt fett hinnas transporteras ut från tarmen. Sen är det en jäkla process att bryta ner det och bygga upp det igen; först ska det ske en emulsion, för att sedan kunna bygga upp miceller, kylomikroner och liknande. Fett är ju energirikt av en anledning, skulle jag tro. :)

Det finns ju mediciner som minskar antingen på kolesterolproduktionen, men även minskar reabsorbtionen i slutet av tarmen. Det som händer är att det följer med avföringen ut -> steatorré, och ett försämrat upptag av fett.

King Grub
2009-03-07, 10:37
Man kan ta upp runt 60 gram kolhydrat per minut (glukos; gäller det kolhydrat från mer långsamt upptagbara källor blir siffran lägre), upp till 10 gram protein per timme (rent vassle; långsamt protein eller protein från en vanlig blandad måltid tas upp mycket långsammare) och upp till 14 gram fett per timme.

Äter man större mängder på en gång, tar det bara fler timmar, tills allt tagits upp.

Mental
2009-03-07, 12:06
Tänk på att magen anpassar tömningshastighet efter vad du stoppar i den, stoppar du i fet och proteinrik mat så kommer den att bearbeta och portionera ut maten över flera timmar så tarmarna hinner med att absorbera.
Det går att äta hela sitt dagsbehov i en måltid, men det blir ju en väääldigt lång fasta om man bara äter en gång per dygn.

Shakemynuts
2009-03-08, 06:44
Okej. Tack för alla svar. Tror jag greppat det där litegrann då.
Blev nyfiken bara. :)
Jag håller en ganska strikt kost på mycket fibrer, vegetabiliskt fett, rena köttprodukter och mycket blandade grönsaker. För dom som undrar. :D Fungerar hur bra som helst och fan så gott kan man göra det jämfört med pizza och hamburgare.

mikaelj
2009-03-08, 08:04
Jag håller en ganska strikt kost på mycket fibrer, vegetabiliskt fett, rena köttprodukter och mycket blandade grönsaker. För dom som undrar. :D Fungerar hur bra som helst och fan så gott kan man göra det jämfört med pizza och hamburgare.

Så länge din mage pallar fibrerna är det väl helt okej. När/om den börjar bråka vet du vad du skall skära ner på...

Om du skall äta vegetabiliskt fett (varför?), se till att undvik de värsta oljorna som består av stor del fleromättade fetter (solrosolja, linfröolja, etc) och håll dig till olivolja som mest består av enkelomättat fett.

Shakemynuts
2009-03-08, 08:17
Är det inte bättre med raps och olivolja, samt fetter från t ex solrosfrön etc (som jag har i müsli) och oliver än animaliska fetter som t ex smör?
Enda fiskarna jag äter är alaskapollock, makrill i tomatsås och tonfisk.

Men ja, märker väl om jag skulle få i mig för mycket fibrer. Inga problem. :)

mikaelj
2009-03-08, 08:56
Är det inte bättre med raps och olivolja, samt fetter från t ex solrosfrön etc (som jag har i müsli) och oliver än animaliska fetter som t ex smör?

Fettet i solrosfrön är inte så illa eftersom du äter så lite av det. Poängen var att du skulle minimera mängden omega 6 i maten eftersom det, utöver ökad risk för blodproppar, visat sig vara pro-inflammatoriskt i sig självt. Vegetabiliska fetter med hög andel fleromättade fetter är alltså boven då de i praktiken enbart består av omega n-6 (med en pyttepyttemängd praktiskt användbart omega n-3, räkna på ungefär 0,1% av mängden som står angiven).

(konspirationsläge på)
Faktum är att det var en av huvudpunkterna i den studien som gjordes nyligen för AHA:s räkning, men då det stod att "man skall inte byta ut omega 6 mot omega 3" valde Livsmedelsverket tolkningen "omega 6 är bra" och publicerade det på deras hemsida. Säkerligen tack vare att de är så bundis med margarintillverkare.
(konspirationsläge av)

Enkelomättat och mättat fett drar inte gärna till sig extra syre och härsknar/oxiderar/rostar inte alls lika lätt, vilket bekräftas av att kroppen inte bestär av fleromättat fett och kroppen lagrar in ett överskott av t.ex. kolhydrater som mättat fett. Om jag förstått det rätt, så tar kroppens egna antioxidantproduktion hand om det enkelomättade fettet men jag kan ha missförståt hur det där funkar. Sverker?

(obs: ovanstående är min bild och är säkerligen inte korrekt. läs på livsmedelsverket.se för den diametrala motsatsen)

BigBuck
2009-03-08, 12:47

Då har jag en följdfråga:

Grub nämnde tidigare ang en undersökning i en tråd att kroppen endast tar upp ca 20 g protein (har för mig det var 20..?) vid ett tillfälle och resterande intag "blir kolhydrater".

Om man sen ställer denna vetskap mot den undersökning ang måltidsfrekvens som det också länkats till här på Kolozzeum (där det fastslås att flera små måltider VS några stormåltider är likvärdiga) så undrar jag verkligen HUR ens näringsintag ska se ut? För att komma upp i t ex 200 g protein per dag så måste man väl då äta många små mål per dag....??!?! ( i o m det begränsade proteinupptaget,....)

???

Rätta mig gärna om jag missförstått något.

King Grub
2009-03-08, 12:48
Grub nämnde tidigare ang en undersökning i en tråd att kroppen endast tar upp ca 20 g protein (har för mig det var 20..?) vid ett tillfälle och resterande intag "blir kolhydrater".

Det gällde vid intag av enbart protein i direkt anslutning till styrketräning, inte som en del av en vanlig måltid, där upptaget går mycket långsammare.

En majoritet av proteinet du äter oxiderar till energi i vilket fall som helst, oavsett tillfälle, men det är inget konstigt eller något fel som skall rättas till. Äter du 200 gram protein om dagen så blir det inte 200 gram muskelmassa av det.

Eddie Vedder
2009-03-08, 12:55
fetter från t ex solrosfrön

Solroskärnor är precis som de flesta nötter och frön. Ofta bra källor till vitaminer och mineraler men oduglig fettsammansättning.

Solroskärnor är järnrika, rika på E-vitamin m.m. men har en alldeles bedrövlig fettsammansättning. Så helt klart bättre att välja fröna än solrosolja i alla fall. Nötter och frön är oftast bra livsmedel, smakar väldigt gott och är enkelt för att öka på energiintaget. Av någon anledning har de dock oförtjänt gott rykte som fettkällor.

mikaelj
2009-03-08, 13:06
Av någon anledning har de dock oförtjänt gott rykte som fettkällor.

Hjärtläkare rekommenderar omega 6 (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22795&epslanguage=SV), kanske?

Man konstaterar att intag på 5-10 procent av energiintaget minskar risken jämfört med lägre intag. Man konstaterar också att högre intag förefaller säkert och kan eventuellt innebära ytterligare fördelar som en del av en kost med lågt innehåll av mättat fett och kolesterol.

Kommentar från en på Harvard som hade kontakt med dem som utförde studien:

The main thrust of this perspective and advisory committee, as I understand it, is to make sure that arachidonic acid and other omega-6 fatty acids are not eliminated from the diet in favor of omega-3 fatty acids. There is still much to be done in understanding ratios between these broad groups (fatty acids omega-3 versus omega-6), and still much room for an improved understanding of the minimum daily dose.

Gissningsvis drog någon en trasig slutsats från studiens resultat. Vilket är inte helt otroligt när man ser till deras rekommendationer för att sänka intaget av kolesterol som jag trodde var avhandlat vid det här laget som fullkomligt ofarligt... (och mättat fett förstås, men där är det fortfarande jihad)

Shakemynuts
2009-03-08, 15:51
Räcker ägg och avokado + makrill för att täcka fettbehovet?
Och när jag t ex gör marinad till mitt kött, bör jag ej använda rapsolja? Vad ska jag använda istället då?
Jag klarar tyvärr knappt olivolja så helst något annat. :D Oliver är skitgott, men oljan är något helt annat.

Eddie Vedder
2009-03-08, 16:26
Räcker ägg och avokado + makrill för att täcka fettbehovet?
Och när jag t ex gör marinad till mitt kött, bör jag ej använda rapsolja? Vad ska jag använda istället då?

Klart du kan använda rapsolja som marinad om du vill. Huruvida nämnda fettkällor "räcker" handlar ju om mängder men visst är det bra och nyttiga livsmedel med bra fettkvalité-

Jag klarar tyvärr knappt olivolja så helst något annat. :D Oliver är skitgott, men oljan är något helt annat.

Gillar du inte olivolja finns ju ingen anledning att välja olivolja. Det är ju knappast som att mäniskan har ett essentiellt olivoljebehov.;) Tycker du oliver vore välkommet som fettkälla är det ju ett bra val även det.:)

Scratch89
2009-03-08, 17:34
Ägg är annars en väldigt bra källa för fett och.. ja, det mesta, egentligen.

Shakemynuts
2009-03-08, 18:54
Med "räcker" syftade jag på om jag får i mig de olika fetter jag behöver och så via de produkter jag nämnde. Kan inget om fett egentligen så jag har bara höftat lite.
Kanske inte ens behöver olika fetter, kan ju såvitt jag vet räcka med o pressa i sig avokado för att täcka fettbehovet.

mikaelj
2009-03-08, 19:00
Med "räcker" syftade jag på om jag får i mig de olika fetter jag behöver och så via de produkter jag nämnde. Kan inget om fett egentligen så jag har bara höftat lite.
Kanske inte ens behöver olika fetter, kan ju såvitt jag vet räcka med o pressa i sig avokado för att täcka fettbehovet.

Omega 3 (fisk, veg. räknas inte) och omega 6 (växtoljor, jordnötter, ...) är essentiella och skall ätas i förhållandet (ungefär) 2 delar omega 6, 1 del omega 3. Risken är stor att man får överskott om man äter mycket margarin, vegetabiliska oljor eftersom de bara innehåller omega 6 i praktiken.

Resterande mängd fett kan kroppen tillverka själv från t.ex. kolhydrater. Men det är inget bra skäl till att utesluta fett från kosten eftersom ett enormt intag av kolhydrater och inget fett har elaka bieffekter.

Välj bara fullfeta varianter av allting du äter, som fet ost, fett kött, fet fisk, ät ägg och var inte rädd för att steka i smör, så behöver du inte bekymra dig.

Sedan kan man ju alltid ligga på en nivå kring 80-85E% fett, så behöver man inte oroa sig. ;)

Shakemynuts
2009-03-09, 13:25
Allright, tack för den här sidoinfon om fett. Uppskattar det!
Är väl lite väl offtopic nu så. :D

Har ju fått svar på allt jag ville veta så om nån vill fortsätta det här kör på, men jag har nog tyvärr inte så mycket att säga om saken då jag ej vet. :)

spoon
2009-03-10, 18:31
Jag gissar att jag har missuppfattat det här med ätardagar då. Trodde inte att kroppen klarade att ta upp mer än ett visst antal kcal över en dag.

Gissar att anledningen till ätardagar under deff är att ligga såpass mycket minus på veckan så att man kan "unna" sig lite mer en dag på helgen.

Har jag tänkt rätt nu? :D

roonja
2009-03-10, 19:56
Resterande mängd fett kan kroppen tillverka själv från t.ex. kolhydrater. Men det är inget bra skäl till att utesluta fett från kosten eftersom ett enormt intag av kolhydrater och inget fett har elaka bieffekter.

Välj bara fullfeta varianter av allting du äter, som fet ost, fett kött, fet fisk, ät ägg och var inte rädd för att steka i smör, så behöver du inte bekymra dig.

Sedan kan man ju alltid ligga på en nivå kring 80-85E% fett, så behöver man inte oroa sig. ;)

Vilka elaka bieffekter blir det vid ett enormt intag av kolhydrater och inget fett?

mikaelj
2009-03-10, 20:03
Vilka elaka bieffekter blir det vid ett enormt intag av kolhydrater och inget fett?

Du tar upp näring sämre/inte alls, eftersom mycket av den näring du måste få i dig är fettlöslig. Sedan tror jag, men är inte säker, att könshormoner påverkas.

King Grub
2009-03-10, 20:08

Död, så småningom. Fett är livsnödvändigt, kolhydrat är det inte.

Men talar vi isolerade tillfällen får en frisk person inga bieffekter. Vi har normalt en mycket väl fungerande blodsockerreglering.