Visa fullständig version : extrema magsmärtor
cosmic_dancer
2009-03-06, 23:53
Jag får då och då senast nu under kvällen extrema magsmärtor, blir ibland (ikväll) även lite kallsvettig. Smärtorna är helt olidliga, det klänns som om någon vrider om tarmarna på mig med en kniv. Vad tror ni det kan ebro på? Nu ikväkk fick jag det starx efter att jag käkat, men ja har även fått det då det gått ett tag efter att jag ätit. Min mamma tror att det har att göra med mitt låga fettintag. Kan det stämma? Jag är själv inne på samma sak lite. Hade lågt blodvärde förut (103) och fick då och då blodtrycksfall, kallsvettningarna och magknipen skulle kunna jämnföras med det, dock tycketr jag magknipen är värre nu och det känns som om jag ska svimma av smörta och inte pga blodtrycksfallet.
Bör jag söka vård, för att få en koll på hur mina värden är och om det är något annat fel på mig.
Agent Cooper
2009-03-07, 00:23
Bör jag söka vård, för att få en koll på hur mina värden är och om det är något annat fel på mig.
Ja, självklart. Vänta dig inte att internet ska kunna ställa bättre diagnoser än en utbildad läkare.
Jag får då och då senast nu under kvällen extrema magsmärtor, blir ibland (ikväll) även lite kallsvettig. Smärtorna är helt olidliga, det klänns som om någon vrider om tarmarna på mig med en kniv. Vad tror ni det kan ebro på? Nu ikväkk fick jag det starx efter att jag käkat, men ja har även fått det då det gått ett tag efter att jag ätit. Min mamma tror att det har att göra med mitt låga fettintag. Kan det stämma? Jag är själv inne på samma sak lite. Hade lågt blodvärde förut (103) och fick då och då blodtrycksfall, kallsvettningarna och magknipen skulle kunna jämnföras med det, dock tycketr jag magknipen är värre nu och det känns som om jag ska svimma av smörta och inte pga blodtrycksfallet.
Blindtarmen?
Eddie Vedder
2009-03-07, 07:03
Jag har drabbats av samma sak vid ett flertal tillfällen. Senast var det under en föreläsning när jag kände hur magen mer och mer började krampa och svälla upp. Det gjorde SJUKT ont i hela magen och enda ut i höfterna.
I pausen fick jag kallsvettningar som du berättar om, var nära att svimma och fick avlägsna mig för att lägga mig i ett vilorum nere i källaren.:( Det har hänt flera gånger, den här gången var dock första på länge.
Magproblem har jag haft länge och de eskalerade under sommaren då jag mådde väldigt dåligt, var enormt stressad och gick ner i vikt. Hade bl.a. anemi dessutom.
Så något var fel på mig och har blivit bättre men inte 100% bra ännu. Tyvärr hittade inte doktorn något fel. Men testa dig även du.
Turbonisse
2009-03-07, 08:18
Har precis samma problem, och har lidigt av dessa magsmärtor i över 10 års tid, men jag har lärt mig att hantera dem och hur jag kan(oftast) undvika dem samt hur jag skall medicinera bort dem när de dyker upp(ofta vid de mest olämpliga tillfällen, jag får dem oftast på morgonen eller kvällen men sällan under dagen)
För min del har det mycket att göra med stress och oro. Jag tar Omeprazol, losec(,nexium), Zantac,(naturligtvis inte samtidigt) samt smärtstillande när jag får ont. För mig hjälper dessa läkemedel.
Jag har genomgått gastroskopi och rektoskopi när jag var yngre.
Fick "diagnosen" kolon irritabile men lider även av magkatarr
samma här, har även fått stickningar, ramlat i hop på golvet för de gjort så J*vla ont!!!!! Om de e samma smärtor förstår jag dig.
Turbonisse
2009-03-07, 11:05
Om det är fösta gången det inträffar bör man dock vara aktsam, magsmärtor är ingenting att leka med, kan vara allt från njursten till gallsten, blindtarmen etc. Om det återkommer, rådgör med en läkare.
cosmic_dancer
2009-03-07, 12:14
samma här, har även fått stickningar, ramlat i hop på golvet för de gjort så J*vla ont!!!!! Om de e samma smärtor förstår jag dig.
stickninagr har jag med jämna mellanrum i fingrarna. Ja det känns som jag ska svimma av smärta vilken sekund som helst.
Nä jag tror inte det har med stress att göra, är väldigt lugn av mig som person och streesar sällan upp mig över saker. Det är aldrig någon särskild tidpunkt under dygnet smärtorna kommer kan vara som igår efter middagen, eller så kan det vara eftermiddag, kväll runt 22. Ska ringa min vårdcentral på måndag och få en tid.
Eddie Vedder
2009-03-07, 13:22
Nä jag tror inte det har med stress att göra, är väldigt lugn av mig som person och streesar sällan upp mig över saker.
Negativ stress behöver inte handla om att "stressa upp sig", det kan handla om att rent allmänt oroa sig över saker och ting, grubbla, vara nojjig m.m.
Och om man läser mycket av det du skriver i trådar så verkar det förekomma en hel del sånt i ditt liv. Det stressar på kroppen även det oavsett om du inte blir upphetsad av det.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25812
Utdrag:
Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om
*smärtan kommer plötsligt, är mycket intensiv eller flyttar sig
*man har fått ont efter till exempel ett slag
*man börjar bli matt, yr eller svimmar.
Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd.
Tele: 1177
Dina symptom kan (men måste inte) ha att göra med hur du äter; utöver det att du äter väldigt lite fett (och alltså obalanserat) kanske du överdoserar fibrer? Det är ganska vanligt hos personer som snöat in lite för mycket på att allt måste vara "nyttigt" och magert. Jag tycker nog att problemen är värda att kolla upp, men var noga med att vara ärlig när du söker hjälp; jag har för mig att du har misshandlat kroppen en del, och det kan vara viktigt att det kommer fram hur det ligger till för att du skall få rätt hjälp.
Som tidigare sagts, ring sjukvårdsrådgivningen! Magsmärtor ska man alltid vara misstänksam mot.
cosmic_dancer
2009-03-07, 20:58
tack för råden. Ja det där med fettibntaget stämmer nog. Fick akuta magamärtor idag igen och denna gång innan middagen. Så efter att ha vilat en stund, har jag nu käkat e kebab med mer sås än jag brukar för att få imig lite fett :) och nu är det bättre.
Ska ringa på måndag morgon och berätta hur det ligger till.
Magkatarr?
Magsår?
Hur funkar det på toaletten? Blod?
cosmic_dancer
2009-03-07, 21:22
Magkatarr?
Magsår?
Hur funkar det på toaletten? Blod?
inge blod och toalettbesöken fungerar bra
Då är det (troligen) inte magsår, skönt.
Svensson83
2009-03-08, 13:41
Dina symptom kan (men måste inte) ha att göra med hur du äter; utöver det att du äter väldigt lite fett (och alltså obalanserat) kanske du överdoserar fibrer? Det är ganska vanligt hos personer som snöat in lite för mycket på att allt måste vara "nyttigt" och magert. Jag tycker nog att problemen är värda att kolla upp, men var noga med att vara ärlig när du söker hjälp; jag har för mig att du har misshandlat kroppen en del, och det kan vara viktigt att det kommer fram hur det ligger till för att du skall få rätt hjälp.
Bra sagt, känner igen de där. Hade med enorma problem med min mage ett tag som delvis stämmer in på dina symptom, men gemom att minska fiber intaget så löste jag mitt problem iaf.
cosmic_dancer
2009-03-08, 22:01
Fick sådär ont igår igen och då hade jag inte alls ätit någe mycket fiber. 2 - 3msk musli och en bit frisk och fröig från polabröd, det åt jag på morgonen och sen på kvällen fick jag superont.
Billybilly
2009-03-08, 22:27
Aj, aj, aj. Bokstavligt hatar magsmärtor. Jag hade problem med magen för 4-5 år sedan, fick i princip samma symptom som du beskriver, och det är verkligen ett helvete.
Jag gick till läkaren efter några veckor och det var inte mycket dom kunde göra sa dom, men smärtan försvann mer och mer med tiden. Fast sen kom den tillbaka efter några månader igen, gick då till läkaren igen och jag fick ett recept på novaluzid tror jag det heter, om jag inte minns helt fel.
Och det hjälpte faktiskt, har inte haft problemen på säkert 4 år nu.
Läkaren sa att det berodde förmodligen på pH värdet i magen, och den medicinen neutraliserade väl ph värdet.
Har du pratat med någon läkare om dina besvär, och isåfall, hur många gånger?
LunaSpice
2009-03-09, 06:30
Lindrig IBD?
IBS?
Celiaki?
Gå till läkare och få det hela undersökt för böveln. Ingen idé att dra åt på det tills det blir ännu värre.
Jag förstår om du tycker detta är konstiga frågor, men det skulle underlätta för min diagnos (hade själv magproblem med smärta m.m. för nästan ett år sedan.
Var i magen gör det ont, så att säga? Är det allmänt, övre, undre mage?
Känns det som att det sitter "djupt" eller mer ytligt?
Är det likt kramp i magmuskulaturen?
Är ingen doktor eller dyl. men har som sagt själv haft ett problem med magen som jag sedan blev av med (tack och lov.)
cosmic_dancer
2009-03-09, 21:09
Jag förstår om du tycker detta är konstiga frågor, men det skulle underlätta för min diagnos (hade själv magproblem med smärta m.m. för nästan ett år sedan.
Var i magen gör det ont, så att säga? Är det allmänt, övre, undre mage?
Känns det som att det sitter "djupt" eller mer ytligt?
Är det likt kramp i magmuskulaturen?
Är ingen doktor eller dyl. men har som sagt själv haft ett problem med magen som jag sedan blev av med (tack och lov.)
Ja det är i nedre delen av magen. Ja det sitter djupt och jag skulle vilja påstå att det är lite likt kramp. Jag får ju så apss ont att jag inte kan stå upprätt och viker mig nästan dubbel av smärta och det är som om tarmarna vrids om åt alla håll och kanter med en slö brödkniv.
Ringde min vårdcentral idag och läakren som jag hade sist då jag avr där skulle ringa upp mig på torsdag och höra mer och om jag ska till han först eller få remiss till medicin. Så det är bara att vänta. :)
Ja det är i nedre delen av magen. Ja det sitter djupt och jag skulle vilja påstå att det är lite likt kramp. Jag får ju så apss ont att jag inte kan stå upprätt och viker mig nästan dubbel av smärta och det är som om tarmarna vrids om åt alla håll och kanter med en slö brödkniv.
Ringde min vårdcentral idag och läakren som jag hade sist då jag avr där skulle ringa upp mig på torsdag och höra mer och om jag ska till han först eller få remiss till medicin. Så det är bara att vänta. :)
Okej, för det första som ploppade upp i min skalle var nämligen magkatarr.. Men bästa är såklart att snacka med "proffsen" (även om de tyvärr i mitt fel aldrig "hittade felet" - det fick jag ta reda på själv och fixa)
Men för mig var det, som du nog förstå, magkatarr. Jag hade troligtvis fått det av omedveten stress, som jag inte direkt kände av, faktiskt. Så det var bara att försöka göra sig av med stressen (som berodde på att jag var sent ute med mitt projektarbete i skolan..) Sen skaffa tabletter som hjälper emot halsbränna, då det ej finns direkt medicin mot magkatarr. Sedan drog man ner på stark, kryddig och stekt mat bla, osv...
Jag har också återkommande magproblem (IBS) som oftast är under kontroll. Själv har jag sällan ont av det, men många får plötsliga skarpa smärtor, antingen pga gaser eller tillfälliga motorikproblem i tarmen. Jag dristar mig dock inte att säga att du troligen har det, eftersom jag inte är läkare, det här är internet, och magproblem är väldigt komplexa och många besvär och sjukdomar ger likartade symptom. Men du skrev att det funkade som det skulle på muggen, och det utesluter förhoppningsvis de värsta sjukdomarna som Chrons och Ulcerös kolit, samt magsår med tanke på var smärtan är lokaliserad. Mina besvär kommer ofta tillbaka när jag stressar mycket. Jag är lite förvånad att det tar sån tid att få ett läkarbesök, jag fick det fixat samma morgon som jag ringde, och fick direkt en remiss till kontraströntgen.
Hoppas att det löser sig :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.