handdator

Visa fullständig version : Grafik på vad olika repsantal "ger"


Black Star Abyss
2009-03-06, 23:51
Såg en bra bild förut på forumet där man illustrerade vilka olika typer av träning som gav mest av vad. Det var från lågreps till högreps, ökning i styrka, muskelmassa, bentäthet m.m.

Om någon vet var jag hittar den igen vore det jättesnällt.

Danny Devito
2009-03-07, 02:57
Jag tror det är den här du menar:

http://traningslara.se/blogg/wp-content/uploads/2008/09/hypertrofividolikarep.jpg

Guddi
2009-03-07, 08:37
Jag tror det är den här du menar:

http://images.upload2world.com/get-3-2009-upload2world_com_qucehl.jpg (http://images.upload2world.com) Kul att du använder våra bilder men lägg då upp bilden på en annan server så det inte tar från vår bandbredd, vi har en maxgräns för hur mycket trafik vi får ha varje månad och då vi inte har några inkomster för bloggen så är vi inte så sugna på att betala extra utan att folk besöker bloggen.

Mr.Cosybear
2009-03-07, 09:41
Och om jag ska tolka bilden rätt så är det svarta det "bästa" och sedan ju ljusare det blir desto "sämre" blir det?

pellepedal
2009-03-07, 12:53
Mer muskler = 1 - 20 reps . :thumbup:

Kräket
2009-03-07, 13:21
Kul att du använder våra bilder men lägg då upp bilden på en annan server så det inte tar från vår bandbredd, vi har en maxgräns för hur mycket trafik vi får ha varje månad och då vi inte har några inkomster för bloggen så är vi inte så sugna på att betala extra utan att folk besöker bloggen.

Mycket intressant.

En fråga; Åtföljs denna bild av någon diskussion på er blogg? Surfade in där och fann en massa spännande saker. Däremot skulle jag gärna läsa era kommentarer/uppfattningar om grafen. Kunde dock inte hitta den.

Kan du isåfall länka?

ceejay
2009-03-07, 13:24
Skillnad på Strenght och Power?

9-12 verkar iaf ge mest av allt :)

Sniggel
2009-03-07, 13:34
Skillnad på Strenght och Power?

9-12 verkar iaf ge mest av allt :)

Power kan väl beskrivas som explosiv styrka, som kan generera väldigt hög kraft under kort tid. Kör man 1-2 reps blir repsen oftast för sega för att man ska kunna utveckla maximal power (de mest explosiva fibrerna "förbrukas") medans om man kör en vikt där man gör 3-5 reps kan man göra repsen så snabba att de mest explosiva fibrerna orkar med hela setet.
... skulle jag tro.

Anders The Peak
2009-03-07, 13:41
Kul att du använder våra bilder m.
Era bilder. Nu skämtar du allt det finns rättigheter på den där bilden som inte ni innehar.

Black Star Abyss
2009-03-07, 13:46
Det var precis den jag var ute efter. Tack tack. :)

Danny Devito
2009-03-07, 16:54
Kul att du använder våra bilder men lägg då upp bilden på en annan server så det inte tar från vår bandbredd, vi har en maxgräns för hur mycket trafik vi får ha varje månad och då vi inte har några inkomster för bloggen så är vi inte så sugna på att betala extra utan att folk besöker bloggen.

Sorry. Ska göra det nästa gång. :)

Grym blogg förresten, jag läser alla artiklar. *yourock*

Delta_
2009-03-07, 21:35
skulle nån vilja förklara vad dom olika grejerna betyder?

Lillputten
2009-03-07, 23:36
Håller med. Skulle vara kul och veta vad alla olika saker betyder :)

krellik
2009-03-08, 01:06
skulle nån vilja förklara vad dom olika grejerna betyder?

Jag kan göra ett försök även fast det kanske inte blir klockrent...

Strength - Maxstyrka
Myofibrilar hyphertrophy - muskeltillväxt bestående av att muskelfibrerna ökar i storlek.
Sarcoplasmic hyphertrophy - muskeltillväxt av "vätska" i muskeln, inte nödvändigtvis följt av styrkeökning...
Power - att lyfta något tungt snabbt. Tar det 10 sekunder för din kompis att lyfta en vikt och du lyfter samma vikt på 2 sekunder så har du mer power. Explosiv styrka helt enkelt...
ATP/PC storage efficiency - de anaerobiska systemen som behövs för intensiva ansträngningar av olika slag.
Neural adaptation - Träning av nervsystemets förmåga att få musklerna att dra ihop sig. Mer effektivt nervsystem mer styrka utan att behöva mer muskler.
Capilarity - hur utvecklat försörjningssystemet med blod till musklerna för uthålighetsarbete är.
Lactate generation - förmågan för muskeln att tåla mjölksyra??
Pain tolerance - tränad förmåga att uthärda smärta
Bone density - Hur kompakta och starka benen är.


...Det var mitt bästa försök, rätta mej gärna där jag har fel så lär jag mig samtidigt, under tiden kanske det kan hjälpa lite iallafall...

Guddi
2009-03-08, 12:54
Mycket intressant.

En fråga; Åtföljs denna bild av någon diskussion på er blogg? Surfade in där och fann en massa spännande saker. Däremot skulle jag gärna läsa era kommentarer/uppfattningar om grafen. Kunde dock inte hitta den.

Kan du isåfall länka?Bilden tillhör ett inlägg om bodypump (http://traningslara.se/blogg/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/), jag håller på att skriva ett inlägg om reps och set, men det verkar inte som att jag kommer slutföra det på ett bra tag.

Era bilder. Nu skämtar du allt det finns rättigheter på den där bilden som inte ni innehar.
Jag är väl medveten om detta Anders och jag anger även referens i mitt inlägg i bloggen. Blev felformulerat här dock, jag menade så klart bilder som låg på vår webserver. Jag gjorde inte något copyrightanspråk direkt.

Kräket
2009-03-08, 12:58
Bilden tillhör ett inlägg om bodypump (http://traningslara.se/blogg/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/), jag håller på att skriva ett inlägg om reps och set, men det verkar inte som att jag kommer slutföra det på ett bra tag.


Okej. Synd.

Måste verkligen tacka för er blogg. Surfade in där från länken i din signatur och överraskades totalt över innehållet. Välskrivna artiklar som verkar vara väl vetenskapligt förankrade samtidigt som de lyckas finna den nivå som även tilltalar oss glada amatörer och okunniga men intresserade.

Ett otroligt jobb helt enkelt! :thumbup:

Guddi
2009-03-08, 15:24
Okej. Synd.

Måste verkligen tacka för er blogg. Surfade in där från länken i din signatur och överraskades totalt över innehållet. Välskrivna artiklar som verkar vara väl vetenskapligt förankrade samtidigt som de lyckas finna den nivå som även tilltalar oss glada amatörer och okunniga men intresserade.

Ett otroligt jobb helt enkelt! :thumbup:Tack så mycket