handdator

Visa fullständig version : Vätskeintag vid kortare lopp?


Desiato
2009-03-06, 22:59
Jag ska åka två kortare längdskidlopp denna helg och har lite frågor kring mitt vätskeintag.

Det första loppet är endast 1 mil och tar ungefär 30 min att åka. Kan jag skippa vätskebältet på ett sådant kort lopp eller kan jag tjäna på att ta med det med 2 dl vatten och vitargo? Sedan undrar jag om det är bra att dricka lite vitargo+vatten precis innan loppet?

Lopp nr: 2 är 2,2 mil och där tar jag med vätskebältet.

Mambo
2009-03-06, 23:08
Jag ska åka två kortare längdskidlopp denna helg och har lite frågor kring mitt vätskeintag.

Det första loppet är endast 1 mil och tar ungefär 30 min att åka. Kan jag skippa vätskebältet på ett sådant kort lopp eller kan jag tjäna på att ta med det med 2 dl vatten och vitargo? Sedan undrar jag om det är bra att dricka lite vitargo+vatten precis innan loppet?

Lopp nr: 2 är 2,2 mil och där tar jag med vätskebältet.

Jag åker inte skidor, men om jag översätter det till löpning så hade jag inte tagit med mig vätska för 30 minuters aktivitet. Iallafall inte om du vill åka fort, åker du för en kul och skön upplevelse så kanske det är en annan sak.

Före lopp så gör alla olika... men 2 dl vitargo fem minuter före start funkar säkert bra. Jag brukar behöva komma igång motoriskt först, annars pajjar min mage, men har du inga problem med det så ta en slurk :)

Poxeman
2009-03-07, 07:12
Jag hade helt klart skippat vätskebältet.
För min del klarar jag utan problem fysisk ansträngning i 90 min utan att dricka. (Exempelvis halvmara löpning).

Däremot ska du nog köra som du är van, brukar du dricka på korta träningspass så är det nog läge att fortsätta.

Guddi
2009-03-07, 08:27
Drick 0,5-1 liter extra tillsammans med den närmsta måltiden innan loppet så har du tillräckligt med vätska i dig. Blir det för mycket så hinner du kissa ut det innan loppet.