handdator

Visa fullständig version : Kommer in på trådlöst nät


Musselbank
2009-03-06, 17:44
I väntan på att det egna abonnemanget ska komma igång åker jag snålskjuts på olika grannar som inte skyddar sina nät.

Nu har det hänt en ganska lustig sak. Ett visst nät är ibland skyddat, ibland inte; antagligen försöker ägaren att konfigurera sin router. Om jag loggar in när det är oskyddat ligger jag kvar sen när det blivit skyddat.

Ok, men det är inte det som är grejen. Grejen är att på den bärbara som kör Linux (Linpus) så visas detta nät alltid eller nästan alltid som oskyddat och det är bara att koppla upp sig! Samtidigt som den stationära xp-burken rapporterar att nätet är skyddat alltså.

Är inte detta anmärkningsvärt?

PowPow
2009-03-06, 17:49
Helt klart anmärkningsvärt!
Jag anmärker det direkt.

*anmärker*

Nitrometan
2009-03-06, 17:55
Helt klart anmärkningsvärt!
Jag anmärker det direkt.

*anmärker*

Sitter du där och märker an?

PowPow
2009-03-06, 18:00
Sitter du där och märker an?

Nej. Det var ett ganska enkelt ärende så det var färdiganmärkt ganska snabbt.


Relaterad fråga: Är det olagligt att surfa på grannens öppna nät utan grannens vetskap och tillstånd?

Nitrometan
2009-03-06, 18:02
Relaterad fråga: Är det olagligt att surfa på grannens öppna nät utan grannens vetskap och tillstånd?
Inte än.

Det blir han som får stryk i enlighet med IPRED. :thumbup:

mangs
2009-03-09, 13:02
Mycket anmärkningsvärt.

Dock skulle jag vara försiktig med att koppla upp mig på okända nätverk, speciellt om de skiftar från krypterat till icke-krypterat. Jag skulle tro att det är någon som försöker locka in dig på deras nätverk och när du väl är uppkopplad så kan de göra allt möjligt mysko med din maskin. Se till att din dator är ordenligt skyddad. Dessutom kan det ju vara så att personen ifråga tänker använda din MAC-adress etc för att begå olagligheter. Jag skulle inte koppla upp mig mot något nät där jag inte visste vem som ägde det samt att jag var skyddad från inträng av andra.

Jag tror det säkraste du kan göra nu är att fimpa hårddisken och elda upp din Linux-dator innan polisen kommer och knackar på dörren.

Nitrometan
2009-03-09, 13:14
Jag tror det säkraste du kan göra nu är att fimpa hårddisken och elda upp din Linux-dator innan polisen kommer och knackar på dörren.
Ett bra tips på min ära!



Så här kan man göra:

8qImGK8bHjE

Mr.Cosybear
2009-03-09, 13:26
Mycket anmärkningsvärt.

Dock skulle jag vara försiktig med att koppla upp mig på okända nätverk, speciellt om de skiftar från krypterat till icke-krypterat. Jag skulle tro att det är någon som försöker locka in dig på deras nätverk och när du väl är uppkopplad så kan de göra allt möjligt mysko med din maskin. Se till att din dator är ordenligt skyddad. Dessutom kan det ju vara så att personen ifråga tänker använda din MAC-adress etc för att begå olagligheter. Jag skulle inte koppla upp mig mot något nät där jag inte visste vem som ägde det samt att jag var skyddad från inträng av andra.

Jag tror det säkraste du kan göra nu är att fimpa hårddisken och elda upp din Linux-dator innan polisen kommer och knackar på dörren.

Det Mangs säger är mycket vettigt, om jag var du skulle jag inte koppla upp mig mot ett sådant nätverk. Det jag kan tänka mig att han gör är att han öppnar upp sitt nätverk för att sniffa lösenord eller infektera dig med massa kul, enda anledningen jag ser till att man switchar fram och tillbaka mellan öppet och krypterat nätverk. Jag skulle om jag var du hitta ett annat öppet nätverk eller alternativt enbart surfa, inte logga in någonstans, fixa så att webläsaren inte hämtar bilder, inte acceptera några certifikat alls.

Mangs: När du snackar om att använda hans MAC för olagligheter, vad är farligt med det? Dem är ju inte direkt unika, därför knappast möjliga att använda som bevis och därför även inget att vara rädd för?

mangs
2009-03-09, 13:26
Ett synnerligen anmärkningsvärt förträffligt tillvägagångsätt på min ära!
All heder åt er!

Nitrometan
2009-03-09, 13:29
Mangs: När du snackar om att använda hans MAC för olagligheter, vad är farligt med det? Dem är ju inte direkt unika, därför knappast möjliga att använda som bevis och därför även inget att vara rädd för?
Blanda inte ihop MAC- och IP-adresser. MAC-adressen är relativt unik.

mangs
2009-03-09, 13:32
Mangs: När du snackar om att använda hans MAC för olagligheter, vad är farligt med det? Dem är ju inte direkt unika, därför knappast möjliga att använda som bevis och därför även inget att vara rädd för?

Nej, de är inte unika men skulle tillsammans med övriga bevismaterial kunna användas i en framtida rättegång. Har han som sagt även tillgång till TS- lösenord och login på olika ställen skulle han kunna göra rätt otrevliga saker online och lägga skulden på TS.

Oavsett vilket så innebär det en stor risk att koppla upp sig på ett okänt nät. Jämför det med risken att följa med en okänd snubbe hem sent en lördagkväll på en kopp te. I bästa fall går allting bra men i värsta fall har man fått någonting uppborrat på sin ära. ;)

Nitrometan
2009-03-09, 13:34
Ett synnerligen anmärkningsvärt förträffligt tillvägagångsätt på min ära!
All heder åt er!
om det är en bärbar dator om TS har så kommer här ytterligare ett par tips på vad man kan göra för att hålla sig på den säkra sidan.

kBoONU0z9B0
htjPuLjGEQc

mangs
2009-03-09, 13:38
Blanda inte ihop MAC- och IP-adresser. MAC-adressen är relativt unik.

anmärkingsvärt lätt att i dagens läge byta även MAC-address på sitt nätverkskort på min ära men å andra sidan skulle grannen fulsurfa med din MAC-adress och lösen och åka dit skulle han kunna skylla allt på dig. Att han sedan kör krypterat med (mestadels av tiden) kan få honom att framstå som oskyldig medan du gjort intrång på hans krypterade nätverk. Det dinns som sagt många risker med att surfa oskyddat. Det finns idag ett gummiliknande skydd som man kan trä över sin trådlösa USB-dongle som effektivt skyddar en för obehagliga överaskningar på min ära men om du har inbyggt WLAN i maskinen då är nog Hårddiskborrning att föredra innan det går längre.

Nitrometan
2009-03-09, 13:43
anmärkingsvärt lätt att i dagens läge byta även MAC-address på sitt nätverkskort på min ära...
Visst är det så min gode man. Men det kräver ändå mer än vad en slumpvis vald slösurfande Svensson orkar med.

Mr.Cosybear
2009-03-09, 14:02
Blanda inte ihop MAC- och IP-adresser. MAC-adressen är relativt unik.

Jag blandar inte, jag skulle inte säga att det är relativt unikt, nästan att ta i i min mening då som mangs säger är det väldigt lätt att ändra. MAC ser jag som en bils reggskylt (för mig är inte den unik). Har svårt att förklara hur jag tänker med det så jag skiter i att förklara det, det jag vill få fram är att det kan väll knappast enligt lagen räcka med MAC som bevis. (Iofs så har ju screenshots fungerat)

mangs
2009-03-09, 14:34
När det gäller MAC-address får man ju med många routrar till och med frågan om man vill använda Routerns MAC-adress eller datorn man konfigurerar den med utåt mot Internet.
Tanken från början med MAC-address var att det skulle vara en adress knuten till HW medan IP-adressen mer var som ett telefonnummer.

Som jag redan sagt vide en eventuell undersökning så borde, screendumpar, surfhistorik, MAC-addresser etc. kunna få ägaren av Access-punkten/Routern om han var lite klurig och elak att sätta dit någon som kopplat upp sig mot hans nätverk.

MAC-adressen som sådan kan troligtvis inte allena gälla som bevismaterial men å andra sidan är den som den gode Herrn ovan så riktigt påpekar något som skulle kunna hjälpa till att fria ägaren och sätta dit TS på hans ära.
Att surfa på någon annans nätverk är som att ta sig friheten att gå in i någon annans hus bara för att dörren inte var låst.

Piranha
2009-03-09, 15:17
OT flickor..

rememberence
2009-03-09, 15:46
anmärkingsvärt lätt att i dagens läge byta även MAC-address på sitt nätverkskort

Anmärkningsvärt är att MAC-adressen sitter på ett ROM i nätverskortet.
Vad det innebär kan du fundera på :)

mangs
2009-03-09, 17:01
Vad menar min gode herre? Jag är väl medveten om att en ändring av MAC-adress på en produkt inte ändrar den rikta MAC-adressen för gott men det är trots allt denna nya satta adress som används i kommunikation. SKulle förövaren plocka fram loggar etc. är det den MAC-adressen som gäller.

Sedan kan man ju på sin ära fråga hur TS kan neka när polisen står där med ett åtal och logglistor där hans IP, MAC-adress samt eventuella lösen visas och att det är hans dator som gjort något. Vad jag har förstått surfar han inte under "falsk" MAC-adress heller utan om de hittar en MAC-address 00:11:22:33:44:55 i loggen och den dels används på hans dator och sitter på ROMet i hans nätverkskort är det anmärkningsvärt om inte polisen börjar rikta sina misstankar mot denna personen istället för ägaran av nätverket som ju kan hävda att han kör krypterat på sin ära.


Oavsett vilket, ge fan i att surfa på andras nätverk om ni inte vill riskera otrevliga överaskningar. Olika WLAN-drivare kan visa olika resultat ang. kryptering osv och det kan vara som så att han kör okrypterat men att den WLAN-drivare du har på XP-datorn visar den som krypterad, vad händer om du försöker logag på från den maskinen utan WPA/WEP?

Musselbank
2009-03-09, 17:16
Mina herrar; en utomordentligt givande diskussion detta, vid min buk, anmärkningsvärt så! Och så civiliserad sen.

Vid mitt blod och vid mitt skägg, förträffligt är vad det är. Jag griljerar nogsamt samtliga skivminnen vid stundande Valborg, allrasenast. Om jag dessförinnan inte kommit på bättre tankar, med förlov. Varmt kända tacksägelser utgår till Er, gynnare och välgärningsmän, den saken är given.

Fast ni misstar er en smula, om jag törs vara så framfusig; en legitim orsak bakom "fipplande med skyddet", som ungsvennen sade, ha!, är att man inte förmår bringa någon riktig ordning på sitt lilla nät - tex inte lyckas låsa grannar ute och samtidigt själv komma te. Jag skäms inte att erkänna att jag personligen förfarit just sålunda, så jag vet att det är sanning.

rememberence
2009-03-09, 18:13
Vad menar min gode herre? Jag är väl medveten om att en ändring av MAC-adress på en produkt inte ändrar den rikta MAC-adressen för gott men det är trots allt denna nya satta adress som används i kommunikation.

Då, min vän, anser jag att vi förstår varandra.
Mitt syfte gällande påståendet ansåg endast det allmäna misstörståendet att en tillfällig MAC-adressändring på kernelnivå också avser en bestående ändring i ROM-minnet på nätverkskortet i sig.

Således ber jag om ursäkt om mitt tidigare utlåtande ansågs kritiskt.

hahavaffan
2009-03-09, 18:15
Anmärkningsvärt är att MAC-adressen sitter på ett ROM i nätverskortet.
Vad det innebär kan du fundera på :)Inte särskilt anmärknings värt tbh.

rememberence
2009-03-09, 18:18
Inte särskilt anmärknings värt tbh.

Jag kan ju inte vara en "combobreaker" ;)

Larsson85
2009-03-09, 18:43
Inte än.

Det blir han som får stryk i enlighet med IPRED. :thumbup:

Det är väl klart det måste vara olagligt, det är precis som att göra inbrott i ett hus som inte är låst.

hahavaffan
2009-03-09, 19:20
Det är väl klart det måste vara olagligt, det är precis som att göra inbrott i ett hus som inte är låst.Kan du styrka detta påstående på något vis?

Musselbank
2009-03-09, 19:22
Det är ej olagligt att koppla upp sig på annans nät och använda hens internetuppkoppling.

hahavaffan
2009-03-09, 19:25
Det är ej olagligt att koppla upp sig på annans nät och använda hens internetuppkoppling.Men det är ju exakt samma sak som ett inbrott i ett hus :confused:



(:))

Musselbank
2009-03-09, 19:26
(Läste "Kan du stryka detta påstående på något vis?" 15 ggr innan det blev rätt :-)

- som inte är låst, menar du?

hahavaffan
2009-03-09, 21:09
(Läste "Kan du stryka detta påstående på något vis?" 15 ggr innan det blev rätt :-)

- som inte är låst, menar du?H0h0. Tricky words!

Precis. Undrar faktiskt om han vet detta, eller bara hittar på. Fast du kanske har full koll på läget?

Larsson85
2009-03-09, 21:20
Kan du styrka detta påstående på något vis?

Nej, det var ett rimligt antagande. Kan någon styrka motsatsen?

mangs
2009-03-09, 22:01
Mina herrar,

dagens lagstadga sätter ansvaret på ägaren av nätverket att se till att det är ordenligt krypterat för att undvika objudna gäster. Däremot förefaller det troligt att en finurlig ägare med smutsiga tankar åsidosätter dessa lagar och regler då han helt sonika kan plocka på sig information från din dator medan du fulsurfar via hans ISP. Vill han sedan begå otukt och övriga oangelägenheter online kan han ju skylla detta på dig och din MAC-adress. Desto fler bevis han samlat på sig desto troligare slipper han undan sitt straff och vad än värre är det är du som får en objuden gäst vid din dörr vid namn Farbror Blå.