handdator

Visa fullständig version : Vill bara tipsa om en intressant studie från 2007

Black Star Abyss
2009-03-06, 15:14
http://www.megaupload.com/?d=LU88LHWM

A controlled trial of reduced meal frequency without caloric
restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults
Kim S Stote, David J Baer, Karen Spears, David R Paul, G Keith Harris, William V Rumpler, Pilar Strycula,
Samer S Najjar, Luigi Ferrucci, Donald K Ingram, Dan L Longo, and Mark P Mattson

Om den varit uppe förut ber jag om ursäkt.

Jag tycker det är intressant detta med hur man kan motverka cancer och allmänt åldrande genom att påverka sin måltidsfrekvens. I studien beskriver man dock hur blodtrycket ökade när försökspersonerna bara åt ett mål om dagen jämfört med tre, men som man också påtalar så mätte man blodtrycket vid olika tidpunkter på dagen så det resultatet ger jag inte mycket för.

Även om man inte vill äta ett mål om dagen så tror jag att det ur hälsosynpunkt borde vara bättre med två mål om dagen än 3 eller fler. Nu verkar ju flera studier peka mot att färre måltider på samma kaloriintag minskar fettmassan och motverkar sjukdomar.

King Grub
2009-03-06, 15:55
Ett stort problem med den studien är mätningarna på gruppen som åt tre mål gjordes på morgonen, medan mätningarna på gruppen som år ett mål gjordes eftermiddagen. En sådan sak kan förklara dom flesta skillnaderna, från kroppssammansättningen (man är fetare på morgonen än på kvällen (ja, inte på riktigt, men skiftningar i vätskebalansen som gör stora skillnader med en mätmetod som BIA)) till kortisolnivåerna.