handdator

Visa fullständig version : Bra träningsschema?


Alex333
2009-03-06, 14:27
Hej!

Jag är ny här så jag ber om ursäkt om tråden ligger i fel forumsdel.
Även inom styrketräning och muskeluppbyggnad är jag ny, därför tänkte jag be er som är erfarna att kolla på det träningsschema jag gjort och ge mig tips på eventuella förbättringar.
Om det har betydelse kan jag tillägga att jag är 15 år och är en ectomorph.

Mitt träningsschema:

Måndag - Bröst, Axlar, Biceps

Axlar
Militärpress x3
Skivstångspress x2

Bröst
Bänkpress/hantelpress x4
Lutande bänk/hantel-press x3

Biceps
Skivstångscurl, smalt grepp x2
Skivstångscurl, brett grepp x2
Hantelcurl .......................x2


Onsdag - Ben, Mage

Ben
Knäböj x6
tåhäv x2-3

Mage
Sit ups åt olika håll x4


Fredag - Rygg, Triceps

Rygg
Skivstångsrodd x2
Marklyft x4
Good mornings x2

Triceps
Liggande tricepspress x5

Jag misstänker att det är för lite ben och kanske även för lite mage. Vad tycker ni? Några tips på förbättring?

Mvh
Alex

Alex333
2009-03-06, 14:41
Jag hittade ingen edit-knapp, så jag skrev ett till inlägg.
Jag vill bara tillägga att t.ex. x3 efter en övning menas att jag gör 3 set med den övningen, fast det kanske var uppenbart. Ang reps kommer jag köra 6-8 per set.

Toby Asp
2009-03-06, 15:39
Tycker det ser ganska bra ut. Jag hade lagt till chins på ryggdagen och kanske lårcurl på bendagen.

Vad menar du med skivstångspress? Kör du bakom nacken då? Eftersom du redan kör militärpress så hade jag bytt ut mot nåt annat. Drag till hakan eller sidolyft tex.

Kör magen tungt. Tex viktade crunches. Tror inte du behöver fler specifika magövningar eftersom även andra övningar du kör tar på magen.

Panizz
2009-03-06, 15:53
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Alex333
2009-03-06, 16:02
Tycker det ser ganska bra ut. Jag hade lagt till chins på ryggdagen och kanske lårcurl på bendagen.

Vad menar du med skivstångspress? Kör du bakom nacken då? Eftersom du redan kör militärpress så hade jag bytt ut mot nåt annat. Drag till hakan eller sidolyft tex.

Kör magen tungt. Tex viktade crunches. Tror inte du behöver fler specifika magövningar eftersom även andra övningar du kör tar på magen.

Aa, med skivstångspress menar jag bakom nacken. Okej, då byter jag ut den.
För övrigt, blir det någon skillnad om man har framför eller bakom nacken?

Ang magen. Crunches är väl den övning som är nästan likadan som situps förutom att man har fötterna i luften?
Jag har en träningsbänk som man kan böja satt man ligger med huvudet vid golvet och benen högre upp. Jag har läst att det är bra att böja bänken så när man ska göra sit ups eftersom att man då får full rörelselängd för magen.
Är detta något som är bättre än vanliga sit ups?

Tack för hjälpen och tipsen!

Mvh
Alex

Grazzafukkinrazzi
2009-03-06, 16:05
Jag hade haft en av de tre stora som första övning varje pass.