handdator

Visa fullständig version : Gör chefen rätt som inte vill ge övertid?


Diggler
2009-03-06, 13:18
Jag jobbar natt 21-07, men oftast kan jag och mina arbetskamrater inte gå förrän 07:05-07:10 pga att de som jobbar dag är sega. (skall skvallra klart, byta om, dricka upp kaffet, tjata massa oväsentligt under rapporten) och det är inte ett sådant jobb som man kan lämna obevakat, så vi måste vara kvar tills vi blir avlösta.

Då sätter vi upp övertid. Detta blir chefen sur på, och anser att kan man inte bjuda på ett par minuter är man illojal, samt "jävligt patetisk att bråka över enstaka minuter", till saken hör även att vi alltid är tidigare till jobbet, och de som jobbar kväll så gott som alltid får gå 15-20min tidigare.

Vid ett fåtal tillfällen har även vi fått gå 10min tidigare, och nu vill chefen att vi tar tjänstledigt för de tillfällena, känns som en ren repressalie.

Så, är jag jävligt patetisk eller är min chef jävligt patetisk?

Ignatius72
2009-03-06, 13:25
Jag jobbar natt 21-07, men oftast kan jag och mina arbetskamrater inte gå förrän 07:05-07:10 pga att de som jobbar dag är sega. (skall skvallra klart, byta om, dricka upp kaffet, tjata massa oväsentligt under rapporten) och det är inte ett sådant jobb som man kan lämna obevakat, så vi måste vara kvar tills vi blir avlösta.

Då sätter vi upp övertid. Detta blir chefen sur på, och anser att kan man inte bjuda på ett par minuter är man illojal, samt "jävligt patetisk att bråka över enstaka minuter", till saken hör även att vi alltid är tidigare till jobbet, och de som jobbar kväll så gott som alltid får gå 15-20min tidigare.

Vid ett fåtal tillfällen har även vi fått gå 10min tidigare, och nu vill chefen att vi tar tjänstledigt för de tillfällena, känns som en ren repressalie.

Så, är jag jävligt patetisk eller är min chef jävligt patetisk?

Ni är patetiska båda två.

CroCop
2009-03-06, 13:32
Först vill jag bara säga att du är skönast på hela kolozzeum.
Till ämnet. Jag tror att du och dina arbetskompisar är jävligt less på jobbet,då börjar såna här "skitsaker" få större proportioner än vad de borde. Tyvärr kommer det inte gå att resonera med din chef verkar det som,det verkar som om det mest kommer slå tillbaka på dig.

Det du behöver göra är att känna att du "går på plus på jobbet". Jag gissar på att du är duktig på ditt jobb så där har han inget att anmärka på,och det faktum att du jobbar natt (förmodligen gör inte din chef det?) öppnar för fina möjligheter att slappa lite lagom. Ta lååånga sköna fikor på natten,gå på toa med någon schysst tidning och sitt där tills du känner hemorojderna börja komma,ja du fattar. Sköt ditt jobb bra (vilket du gör) men softa så mycket du kan. Vidareutbilda dig så mycket som möjligt så det bara är du som kan göra vissa grejer på jobbet,då kan du alltid gå ifrpn och säga att du ska "Fixa vingmuttern på maskin tre:s packning" eller något annat obegripligt till dina arbetskamrater sen går du som sagt på muggen och gör något vettigare.

Ja ta det här för avd det är,skitsnack från en fjunis.

Fatalist
2009-03-06, 13:33
Klart man ska ha lön för den tiden man jobbar, precis som att man inte ska ha lön för den tiden man inte jobbar. Ett företag är inte en familj, det är en vinstmaskin och om man hjälper till att generera vinst skall man givetvis få ta del av den.

renad
2009-03-06, 13:33
Ni är patetiska båda två.

+1 säg till dagskiftet att komma i tid så är saken ur världen (för övrigt kan ni bjuda på dom minuterna)

Achryl
2009-03-06, 13:33
Det är väl snarare något du ska ta upp med dina sena avbytare. Begära 10 minuters övertid innebär mer skada för företaget än nytta för dig som anställd

saab900
2009-03-06, 13:34
Jag jobbar natt 21-07, men oftast kan jag och mina arbetskamrater inte gå förrän 07:05-07:10 pga att de som jobbar dag är sega. (skall skvallra klart, byta om, dricka upp kaffet, tjata massa oväsentligt under rapporten) och det är inte ett sådant jobb som man kan lämna obevakat, så vi måste vara kvar tills vi blir avlösta.

Då sätter vi upp övertid. Detta blir chefen sur på, och anser att kan man inte bjuda på ett par minuter är man illojal, samt "jävligt patetisk att bråka över enstaka minuter", till saken hör även att vi alltid är tidigare till jobbet, och de som jobbar kväll så gott som alltid får gå 15-20min tidigare.

Vid ett fåtal tillfällen har även vi fått gå 10min tidigare, och nu vill chefen att vi tar tjänstledigt för de tillfällena, känns som en ren repressalie.

Så, är jag jävligt patetisk eller är min chef jävligt patetisk?


Låter som om du jobbar på ålderdomshem?

De ni ska tjata på är dagpersonalen, det är naturligtvis inte OK att de drar ut på er arbetstid. Detta har inte chefen någon som skuld till om ni inte påtalat det till honom och bett honom prata med dagpersonalen. Jag förstår att han tycker det är löjligt att ni sätter övertid. Vågar du sätta dig upp mot chefen tycker jag att du vågar sätta dig upp mot dagpersonalen också.

Granatgiraffen
2009-03-06, 13:35
Jag kan betala dina 10minuters övertid om du låser tråden.

Nitrometan
2009-03-06, 13:38
Ni är patetiska båda två.
Japp.

Säg till avbytarna att komma i tid.

Pecto
2009-03-06, 13:39
Helt stört, varför kan inte folk passa en tid? dom borde få sparken, skulle vi komma 10 min försent på mitt jobb varje dag så hade inte vi jobbet kvar länge till!

hoikka poika
2009-03-06, 13:47
Några minuter hit eller dit spelar väl ingen roll MEN om det är varje dag så är det något som är fel. Felet i detta fallet är ju att dagskiftet inte går på när de ska. Om chefen vägrar ta tag i det problemet så tycker jag att ni ska begära övertid för att sätta press på chefen att ta tag i dagskiftet.

Diggler
2009-03-06, 13:48
Låter som om du jobbar på ålderdomshem?

.


psykosavdelning.

hahavaffan
2009-03-06, 13:49
Jag kan betala dina 10minuters övertid om du låser tråden.Det tvivlar jag på att du vill. Det blir ju ändå iallafall 500kr extra i månaden, som du nu tänker betala ut till honom. Iofs jävligt snällt av dig. :thumbup:

Jag tycker din chef är patetisk, och att dina kollegor är dumma i huvudet som kommer för sent. Klart du ska ha betalt för den tid du arbetar på jobbet.

petah
2009-03-06, 13:49
Jag skulle bli irriterad om jag var tvungen att "jobba över" upp till 10min varje dag, utan betalt, faktiskt.

Är det svårt att få dina kollegor att komma i tid, eller chefen inte vill att ni ska skriva övertid, (vilket jag förstår). Så, ta längre raster, kom ihåg det här om du måste gå 30min tidigare någon dag och chefen vill att du ska ta ut ledighet för det. Är han så sniken så hänvisa till att du "jobbar över" 10min varje dag.

Eldhroka
2009-03-06, 13:53
jag jobbar på ett dygnetrunt bemannat jobb och måste bli avlöst innan jag får gå hem.
Vi har löst det så att vi jobbar dubbelt i 12 minuter så vi hinner lämna över ordentligt.
Dvs jag jobbar 06:30-18:42 och min nattkollega 18:30-06:42

Bahir
2009-03-06, 13:54
Allt beror väl på vad det står i ditt anställningsavtal. Jag jobbade i butik förut och då var det skrivet att om man blev tvungen att stanna i butiken i upp till 20 minuter efter normal sluttid så fick man inte övertid betald, men efter det så fick man ersättning för övertid. Du får väl kolla vad det står i ditt avtal.

Frillan
2009-03-06, 14:05
Vadå patetiska? Rätt ska vara rätt. Man börjar när man börjar.

Tryman
2009-03-06, 14:19
Om du inte pratat med chefen om problemet att de kommer sent innan ni skriver övertid faller det lite på eget grepp. En chef måste få veta att problem finns innan h*n kan åtgärda detta.
När chefen fått veta att ni inte blir avlösta i tid är det h*n som får stå för konsekvenserna om dagsskiftet inte kommer i tid.

Scratch89
2009-03-06, 14:31
Prata med de andra skiften som inte sköter sig. Chefens jobb blir alltså att säga åt dem på skarpen.

I somras när jag jobbade i butik så fick vi betalt varje gång vi var tvungna att jobba över. Någon gång var det så försenat att jag missade min buss hem, då fick jag betalt tills nästa buss gick, som kompensation. Rätt fint när man jobbar helg med dubbelt OB.

Diggler
2009-03-06, 14:46
Givetvis har vi ju diskuterat med dagpersonalen om att de måste släppa iväg oss i tid, de börjar 06:45, skall ha en kvart till rapport och avlösa oss 07:00. Vilket de inte gör, givetvis har jag påpekat detta till chefen, men i dagpersonalen finns folk som chefen umgås med på fritiden etc. Dessutom jobbar chefen enbart dagtid. Vi som jobbar natten är lite utanför resten av de anställda, så det blir ingen ändring på att dagen avlöser oss tidigare, så vi funderar på att vara riktigt jävla obstinata och aldrig släppa iväg de som jobbar kväll ens en minut tidigare. (de som jobbar dag och de som jobbar kväll är samma personer, de har varierande arbetstid).

Så moget kan det gå till bland sjukvårdsanställda herrar och damer med en snittålder på 50bast :D

eleni
2009-03-06, 15:13
Börja skriva nattrapporten på ett papper och gå därifrån kl 07.00. Okej om det händer en enstaka gång men att göra det gång på gång på gång tycker jag är illa, och det är något chefen ska ta tag i. Det är inte din uppgift att se till att dina kollegor är i tid till jobbet.

Ps. Jag är sjukt grinig efter att ha jobbat natt på en vårdavdelning.


Edit: Får de andra betalt från 06.45 eller från den tid de stämplar in?

Solros
2009-03-06, 15:18
Förstår frustrationen, när man jobbat hela natten vill man fan bara hem, och varje minut känns som en timme.
Förklara för chefen hur seg man är efter att ha jobbat hela natten, och att dagpersonalen måste, precis som nattpersonalen, komma i tid till jobbet.

Om han inte talar om för personalen att de måste komma i tid, så skulle jag gå till en högre chef och förklara att er chef inte värnar om personalen, och favoriserar bland de anställda.
Skriv även ner hur mycket du jobbar över, så du har det svart på vitt. Jobba obetalt tre timmar i månaden känns onödigt!

The_RobRoy
2009-03-06, 15:18
Först vill jag bara säga att du är skönast på hela kolozzeum.
Till ämnet. Jag tror att du och dina arbetskompisar är jävligt less på jobbet,då börjar såna här "skitsaker" få större proportioner än vad de borde. Tyvärr kommer det inte gå att resonera med din chef verkar det som,det verkar som om det mest kommer slå tillbaka på dig.

Det du behöver göra är att känna att du "går på plus på jobbet". Jag gissar på att du är duktig på ditt jobb så där har han inget att anmärka på,och det faktum att du jobbar natt (förmodligen gör inte din chef det?) öppnar för fina möjligheter att slappa lite lagom. Ta lååånga sköna fikor på natten,gå på toa med någon schysst tidning och sitt där tills du känner hemorojderna börja komma,ja du fattar. Sköt ditt jobb bra (vilket du gör) men softa så mycket du kan. Vidareutbilda dig så mycket som möjligt så det bara är du som kan göra vissa grejer på jobbet,då kan du alltid gå ifrpn och säga att du ska "Fixa vingmuttern på maskin tre:s packning" eller något annat obegripligt till dina arbetskamrater sen går du som sagt på muggen och gör något vettigare.


plus-ett

Diggler
2009-03-06, 15:34
Först vill jag bara säga att du är skönast på hela kolozzeum.
.

heheh tackar tackar, bra ideer där!

Baan
2009-03-06, 16:03
Fattar att du är sur. Antar att det inte är pengar det handlar om egentligen utan mer som en protest att ni får jobba extra? Har jobbat natt själv och det är för fakkin jävligt att behöva dra ut på tiden mer än man måste. Synd att chefen inte samarbetar. Stämplar ni in annars eller något? Det hade kunnat vara ett sätt lösa det på, dvs när man stämplar in, när man ska vara på den och den platsen o.s.v. Kanske lite långsökt att du får igenom en sån idé, men ändå.

palme
2009-03-06, 16:45
Vadå patetisk? Klart som fan att de som börjar kl 7 ska vara där senast 7, speciellt med ett sånt yrke. De visar ingen respekt för de som vill gå hem, men då föreslår jag att du är lika jävlig och sätter dig på skithuset precis innan du ska jobba så de får vänta på dig.

saab900
2009-03-06, 16:47
Givetvis har vi ju diskuterat med dagpersonalen om att de måste släppa iväg oss i tid, de börjar 06:45, skall ha en kvart till rapport och avlösa oss 07:00. Vilket de inte gör, givetvis har jag påpekat detta till chefen, men i dagpersonalen finns folk som chefen umgås med på fritiden etc. Dessutom jobbar chefen enbart dagtid. Vi som jobbar natten är lite utanför resten av de anställda, så det blir ingen ändring på att dagen avlöser oss tidigare, så vi funderar på att vara riktigt jävla obstinata och aldrig släppa iväg de som jobbar kväll ens en minut tidigare. (de som jobbar dag och de som jobbar kväll är samma personer, de har varierande arbetstid).

Så moget kan det gå till bland sjukvårdsanställda herrar och damer med en snittålder på 50bast :D

Jo du, jag känner igen det där, både att dagen ser ned på natten, och att ett gäng 50-åringar kan kasta sand och slå varandra med plastspadar so to speak. Ganska tragisk och jobbig situation om chefen dessutom håller dom bakom ryggen när de kommer försent. Det förhindrar dock inte att det är chefens ansvar.

Jag tolkar dina inlägg som att ni inte pratat med chefen eftersom det "ändå inte är någon idé". Ni är skyldiga att tala med chefen innan ni fortsätter med några "stridsåtgärder". Tro mig, på mitt extraknäck eskalerade det bara, så att natten "inte hann" fixa kaffe och bre smörgåsar till frukosten som de ska göra , och t o m sket i att byta bajsblöjor (vanvård) för att straffa dagpersonalen. Blöjorna ville de ha det till att det kom efter deras sista rond en halvtimme innan första dagpersonal börjar. Och ändå hann det torka in *rolleyes* Du skulle bli förvånad över hur långt såna där meningsskiljaktigheter kan drivas. De boende, eller intagna i ditt fall får ju absolut inte bli lidande. Våra löstes när chefen kom tillbaks från semestern som tur var.

Lyssnar inte chefen har han också en chef, dra det direkt dit i så fall, och inkludera din chef i anmälan.

Audrey
2009-03-06, 16:52
Inför flextid?

LindaS
2009-03-06, 17:03
Be chefen ta ett snack med dom som inte kommer i tid, det handlar bara om att respektera dom som har jobbat klart sitt pass och vill gå hem.

I övrigt vet jag inte många som kan gå från jobbet precis på klocksslaget. Jag är vanligtvis där 5-10 min före och 5-10 min efter mitt pass av, som sagt, respekt för mina arbetskamrater.

manekin
2009-03-06, 17:25
Gör samma sak som dina "arbetskamrater", kom 5-10min sent till ditt pass så förstår dom hur det känns när man vill gå hem. Övertid ska du inte ha, däremot så hör det ju kanske till chefsrollen att ta tag i dom som alltid är för sena. Alt. gå när klockan ring för utstämpling....

shadowfire
2009-03-06, 19:03
Asså, detta är sådan klassiker, fan vad jag har fått drifta detta genom mina år som chef.

Börjar man sitt pass kl XX:XX så ska man vara färdig och redo till det klockslaget. Jag har haft anställda som öppat dörren till jobbet den tiden, utan att vara klädda i sina arbetskläder osv. De har börjat sin arbetsdag med att byta om, ta en kopp kaffe och maska på lite lagom, så en timme efter att deras pass har börjat så börjar de jobba.

I deras värld så börjar de jobba i samband med att de öppnat dörren till jobbet, i min värld börjar de jobba då de ställer sig redo för att påbörja sitt pass.

Hade jag själv resonerat så (som inte har arbetskläder) så hade jag kunnat åka till fillingarna till jobbet, stämpla in och börja med att ta en frukostmacka o läsa morgontidningen i lugn och ro, för att så småningom ta på mig jeans+skjorta+skor och säga att jag jobbat hela tiden.

I min värld ska du inte ha övertid nej, men dina kollegor ska ha en uppskärpning som heter duga. Alternativt ska era skiftesgångar ses över så att ni överlappar varandra och har den marginalen som krävs.

Ignatius72
2009-03-06, 19:08
jag jobbar på ett dygnetrunt bemannat jobb och måste bli avlöst innan jag får gå hem.
Vi har löst det så att vi jobbar dubbelt i 12 minuter så vi hinner lämna över ordentligt.
Dvs jag jobbar 06:30-18:42 och min nattkollega 18:30-06:42

Jag hade inte klarat av ett sådant system mer än tre pass tror jag. Det är inte mänskligt. Vad är det för jobb?

Grelle-
2009-03-06, 19:14
I min värld ska du inte ha övertid nej, men dina kollegor ska ha en uppskärpning som heter duga. Alternativt ska era skiftesgångar ses över så att ni överlappar varandra och har den marginalen som krävs.

Men i din värld så skulle man väl vara klar att börja arbeta vid rätt tid, ska man inte då även sluta vid rätt tid? Alltså borde väl han få betalt för tiden som överstiger sin ordinarie arbetstid?

Men med övertid, menas då övertidsersättning + ordinarie timlön eller bara att timlönen ska täcka de extra 10 min?

Jag tycker du ska ha betalt för den tid du arbetar men vore jag i ledningsposition på denna arbetsplats hade jag gjort det klart och tydligt för de anställda att man börjar på utsatt tid, och betonat att de bara är de anställda som får lida för andras lättja att inte kunna passa tider.

Själv skriver jag min egen tid så jag har inte dylika problem men 10 min per dag är inte bara, blir ju en del i månaden och inte minst per år.

shadowfire
2009-03-06, 19:19
Men i din värld så skulle man väl vara klar att börja arbeta vid rätt tid, ska man inte då även sluta vid rätt tid? Alltså borde väl han få betalt för tiden som överstiger sin ordinarie arbetstid?

Men med övertid, menas då övertidsersättning + ordinarie timlön eller bara att timlönen ska täcka de extra 10 min?

Jag tycker du ska ha betalt för den tid du arbetar men vore jag i ledningsposition på denna arbetsplats hade jag gjort det klart och tydligt för de anställda att man börjar på utsatt tid, och betonat att de bara är de anställda som får lida för andras lättja att inte kunna passa tider.

Själv skriver jag min egen tid så jag har inte dylika problem men 10 min per dag är inte bara, blir ju en del i månaden och inte minst per år.

Givetvis.
Du ska vara på plats och redo den tid som avses och du ska kunna gå hem den tid som avses. Det som ställer till det i hans fall är ju "avbytarskiftet". Det är de som inte följer punkt1.

Övertidsersättning innebär extra tillägg för att man arbetar specifik tid och i de flesta fall ska den vara beordrad (eller i efterhand godkänd) av närmaste chef för de enstaka tillfällen det inträffar. Övertid ska inte vara något man nyttjar i vardagliga lag och gör man det så är det något som är väldigt fel (som i detta fall).

Jag har full förståelse för trådskaparens agerande och jag ser att dennes chef har ett o annat o styra upp. Trådskaparens agerande är dock rätt drastiskt, istället för att bara påtala att en förändring krävs så går trådskaparen direkt på tidredovisningen o demonsterar sin åsikt där. Det hade även jag blivit lite lack på, men nu vet jag inget om hur mkt till dialog som diggler haft med sin chef om detta ännu.

I min värld tar man en dialog o sedan löser man problemet innan det blir ett problem.

Baan
2009-03-06, 20:19
Jag hade inte klarat av ett sådant system mer än tre pass tror jag. Det är inte mänskligt. Vad är det för jobb?

Jag tror inte det är mer än så många på raken, d.v.s att du klarar max tre pass hade kanske räckt ;)

Det jag märkte av när jag jobbade skift i industrin (deltids- och sommarjobb) var att man jobbade slappare när man körde megapassen på 12.4h jämfört med säg ett 7-8h-pass. Kanske så man hanterar den episka arbetstiden?

Eldhroka
2009-03-06, 20:27
Jag hade inte klarat av ett sådant system mer än tre pass tror jag. Det är inte mänskligt. Vad är det för jobb?

Hur menar du... inte palla 12h12min arbetsdag?

Jag jobbar inom bevakningsbranschen.

Eldhroka
2009-03-06, 20:28
Jag tror inte det är mer än så många på raken, d.v.s att du klarar max tre pass hade kanske räckt ;)

Det jag märkte av när jag jobbade skift i industrin (deltids- och sommarjobb) var att man jobbade slappare när man körde megapassen på 12.4h jämfört med säg ett 7-8h-pass. Kanske så man hanterar den episka arbetstiden?

Precis, det är 2 eller 3 dagar på raken, sen ledig 2-3 dagar.

Ignatius72
2009-03-06, 20:56
Hur menar du... inte palla 12h12min arbetsdag?

Jag jobbar inom bevakningsbranschen.

Att man räknar 12 minuter. Den typen stämpelklocksskift hade jag blivit galen av.
Vid närmare eftertanke så jobbade jag några månader på ett stålverk med stämpelklocka. Men det var, för att uttrycka det milt, det slöaste jag gjort. Fackkillen stämplade in alla när han kom och han stämplade ut alla när han gick. Förutom fredagar då man turades om att stanna kvar och stämpla ut alla. Det hände att vi jobbade, men inte så att det störde.

hultman
2009-03-06, 20:59
Att man räknar 12 minuter. Den typen stämpelklocksskift hade jag blivit galen av.
Vid närmare eftertanke så jobbade jag några månader på ett stålverk med stämpelklocka. Men det var, för att uttrycka det milt, det slöaste jag gjort. Fackkillen stämplade in alla när han kom och han stämplade ut alla när han gick. Förutom fredagar då man turades om att stanna kvar och stämpla ut alla. Det hände att vi jobbade, men inte så att det störde.

Hahha. Det är en riktigt klassiker att någon stannar kvar och stämplar ut alla.

Eldhroka
2009-03-06, 21:01
Att man räknar 12 minuter. Den typen stämpelklocksskift hade jag blivit galen av.
Vid närmare eftertanke så jobbade jag några månader på ett stålverk med stämpelklocka. Men det var, för att uttrycka det milt, det slöaste jag gjort. Fackkillen stämplade in alla när han kom och han stämplade ut alla när han gick. Förutom fredagar då man turades om att stanna kvar och stämpla ut alla. Det hände att vi jobbade, men inte så att det störde.

Tiden finns där om vi behöver den... alltsomoftast går avlämningen snabbare,
då är det ju onödigt att stå å hänga över axeln på den som löst av en.

Men för att vi inte ska dra så fort klockan slår halv utan att lämna över viktig
information till nattpasset så är vi betalda ytterligare 12 minuter.

mattilainen
2009-03-06, 22:19
säg som det är, ni slutar 07:00, jobbar ni extra skriver ni upp det. Ska han klaga, klaga då på dom som alltid är 10 minuter sena, så slipper han ju er som skriver upp övertid. Inte ni som gör fel, utan dom andra. Hälsa från mig

Pudzianovski
2009-03-06, 22:28
Rätt ska vara rätt. Jag hade brutit ihop och bränt ner hela arbetsplatsen i min fantasi. Du ska jobba den tid du är anställd för. Jag ogillar starkt personer som "skiter" i tider på det sätt du beskriver.

shadowfire
2009-03-06, 23:13
Tiden finns där om vi behöver den... alltsomoftast går avlämningen snabbare,
då är det ju onödigt att stå å hänga över axeln på den som löst av en.

Men för att vi inte ska dra så fort klockan slår halv utan att lämna över viktig
information till nattpasset så är vi betalda ytterligare 12 minuter.
Föredömligt, på många sätt och vis. :thumbup:

säg som det är, ni slutar 07:00, jobbar ni extra skriver ni upp det. Ska han klaga, klaga då på dom som alltid är 10 minuter sena, så slipper han ju er som skriver upp övertid. Inte ni som gör fel, utan dom andra. Hälsa från mig
Jag lovar att ditt namn står på min lista.

Rätt ska vara rätt. Jag hade brutit ihop och bränt ner hela arbetsplatsen i min fantasi. Du ska jobba den tid du är anställd för. Jag ogillar starkt personer som "skiter" i tider på det sätt du beskriver.
Ja, rätt ska vara rätt, sedan kan man fråga sig om sättet att lyfta frågan är bäst i att bränna ner arbetsplatsen i fantasin, skita i vilket o plocka övertid, eller faktiskt påtala det för ledningen o komma med förslag för förbättringar. Jag vågar påstå att ett av alternativen väger lite tyngre när det kommer till lönerevision.

Cilia
2009-03-06, 23:29
Det stora problemet här är väl att du har en svag chef. Hade han tagit tag i problemet direkt när det dök upp så hade ni inte behövt agera. Nu blir han sur på er för att ni skriver upp tiden. Å andra sidan har även ni ett ansvar. Är man inte nöjd med någons beteende så måste man säga till, inte springa till pappa (chefen) och säga att någon är dum. Ni är alla vuxna människor.

Tönt_Anders
2009-03-07, 00:02
Tycker det låter som ni har låg arbetsmoral, tänk om alla var som er! Inte gjorde ett dugg mer än man blev tillsagd, maskade och latade sig. Ujujuj, hur skulle inte världen se ut då.

5-10 minuter är verkligen ingenting att bråka om, fånigt att sätta upp det som övertid. Skulle ha förståelse för den som har en buss att passa och blir tvungen att vänta i 30min på nästa, men förlorar man inte mer än dessa 5-10 minuter så känns det verkligen dåligt mot företaget att kräva övertidsersättning.

ceejay
2009-03-07, 00:12
tönt_anders

10minuter varje dag blir mkt i längden

Jure
2009-03-07, 00:14
5-10 minuter är verkligen ingenting att bråka om, fånigt att sätta upp det som övertid. Skulle ha förståelse för den som har en buss att passa och blir tvungen att vänta i 30min på nästa, men förlorar man inte mer än dessa 5-10 minuter så känns det verkligen dåligt mot företaget att kräva övertidsersättning.

Nåja, nu är det ju 10 min varje dag = 50 min i veckan tar det på dom veckorna du jobbar så får du se att det är en hel del som han jobbar "gratis"

Rätt ska fanimig vara rätt!

Loke
2009-03-07, 00:16
Övertidsersättning innebär extra tillägg för att man arbetar specifik tid och i de flesta fall ska den vara beordrad (eller i efterhand godkänd) av närmaste chef för de enstaka tillfällen det inträffar. Övertid ska inte vara något man nyttjar i vardagliga lag och gör man det så är det något som är väldigt fel (som i detta fall).

Den är ju beordrad i och med att de inte får lämna stället utan att avlösningen har gjorts ordentligt. Chefen är tvungen att godkänna övertiden så länge han kräver att dom ska vara kvar, annars skulle det ju inte vara något problem från hans sida.

Tönt_Anders
2009-03-07, 00:42
tönt_anders

10minuter varje dag blir mkt i längden



Nåja, nu är det ju 10 min varje dag = 50 min i veckan tar det på dom veckorna du jobbar så får du se att det är en hel del som han jobbar "gratis"

Rätt ska fanimig vara rätt!


Mm, jo i och för sig, i längden blir det en del, det har ni rätt i. 10 min om dagen ger ganska exakt en 40-timmarsvecka per år.
Såg också att han jobbade inom sjukvården/åldrevården, kanske inte drömjobbet som man verkligen brinner för heller.

HajduMan
2009-03-07, 01:35
Rätt ska vara rätt, och ni ska ha betalt, antingen i lön eller något annat, får ni inte det så lämnar ni 07.00 och skiter i bevakningen. Att vara snäll på arbetsmarknaden lönar sig inte, gnäller mest tjänar mest.

mattilainen
2009-03-07, 01:43
räknade lite snabbt på om vi säger att du jobbar över ca 40 minuter i veckan och räknar ut hur mycket pengar du skulle tjänat på ett år av de så tog jag ca 110 kr/h i lön och ca 3900 kr per år går du back för att jobba 5-10 minuter extra varje dag i genomsnitt.

Tänk på vad man skulle kunna göra med nästan 4000 kr per år, ganska mycket!

Cilia
2009-03-07, 09:04
Tycker det låter som ni har låg arbetsmoral, tänk om alla var som er! Inte gjorde ett dugg mer än man blev tillsagd, maskade och latade sig. Ujujuj, hur skulle inte världen se ut då.
Dom som har låg arbetsmoral är kompisarna som får betalt för att sitta och fika och struntar i att deras arbetskamrater får jobba över gratis.


plus igen en chef som inte verkar orka ta tag i problemet utan blir sur på dom som blir drabbade.

masse7
2009-03-07, 09:23
Det är lustigt att det alltid är arbetaren som ska bjuda på 10 minuter.

Arbetsgivaren kan ju lika gärna bjuda på 10 min, eftersom det ändå inte spelar någon roll för denne..

Granatgiraffen
2009-03-07, 10:17
Arbetsgivaren bjuder säkerligen redan på ett par timmar om dagen. Inte direkt så att det är stenhårt jobb hela tiden på arbetsplatser.

saab900
2009-03-07, 11:21
Rätt ska vara rätt. Jag hade brutit ihop och bränt ner hela arbetsplatsen i min fantasi. Du ska jobba den tid du är anställd för. Jag ogillar starkt personer som "skiter" i tider på det sätt du beskriver.

http://www.youtube.com/watch?v=ZvGwr5wj8A8 ;)