handdator

Visa fullständig version : lugnt på jobbet


johan karlberg
2009-03-06, 12:27
finns inget och göra här i stort sett.. jobbar som montör på en industri, finns inte många orders att göra och jag sitter och slösurfar större delen av veckorna..

finns det inga "rättigheter" att få vara hemma om dem inte kan förse arbetare med jobb?

man får ju smått panik av att bara sitta å inte göra något.

hur är det på era jobb?

MrFit2002
2009-03-06, 12:29
Var glad att du har ett jobb att gå till!

martikainen
2009-03-06, 12:30
Varför klaga när man har kolozzeum att smurfa på? :)

Cilia
2009-03-06, 12:33
Jag förstår din panik. På mitt jobb är det som vanligt, relativt mycket att göra. Jag skulle också få nippran av att inte göra ngt förutom att man förstår att det inte håller i det långa loppet.

mangs
2009-03-06, 12:39
Jag är lite avundsjuk just nu även om jag förstår att din situation är lite dryg. Kan du inte hitta något att vidareutveckla dig och företaget med? Det kommer du ha stor glädje av framöver.

Själv är jag enormt överbelastad just nu och har knappt näsan över vattenytan så jag skulle gärna ha en vecka eller två av lite att göra...

johan karlberg
2009-03-06, 12:40
jo klart man är glad att ha en inkomstkälla, men att inte kunna motivera sig att gå till jobbet suger hårt. har flextid så tar jag mej inte ordentligt i kragen så blir det att man jobbar minsta möjliga tid, och sen kommer det löneavdrag för det, för vet man att man får gå hem kl 3 så är man inte kvar till fem bara för man började senare, inte när det inte finns något att göra iaf.


jo surfar in på kollo många gånger per dag, men det går fort att göra slut på nya inlägg.. skriver inte så mkt inlägg här heller utan tycker det är mest intressant att läsa :)

som det ser ut nu så är det ingen uppgång i företaget heller vad jag förstår, så det kommer nog nya varsel snart skulle jag tro.

johan karlberg
2009-03-06, 12:42
Jag är lite avundsjuk just nu även om jag förstår att din situation är lite dryg. Kan du inte hitta något att vidareutveckla dig och företaget med? Det kommer du ha stor glädje av framöver.

Själv är jag enormt överbelastad just nu och har knappt näsan över vattenytan så jag skulle gärna ha en vecka eller två av lite att göra...

hmm. ser inte vad det skulle vara. går man till chefen och säger att man inte har nåt att göra osv, så får man en sopkvast och skyffel och får sopa under pallar mm.. känns lika lite lockande som jag gör just nu..

man skulle haft ett företag som man kunde sköta från jobbet :)

Bahir
2009-03-06, 12:45
Antingen visar du framfötterna och ber om att få mer att göra, och på så sätt öka chansen att inte bli sparkad, eller så fortsätter du som nu. Förr eller senare lär de väl förstå att det inte är speciellt lönsamt att betala någon för att sitta och surfa, och då får du antingen kicken eller nedskärd arbetstid.

Rahf
2009-03-06, 12:47
Värre är det där jag jobbar i butik. Då har man inte ens tillgång till internet när butiken är ren, vårdad och tom på folk. Vissa söndagar är verkligen fulla av leda, fattar inte ens varför gallerian jag jobbar i har öppet.

The_RobRoy
2009-03-06, 12:50
Här är det lite sådär fredags-lugnt på jobbet. Folk stannar upp och pratar lite längre än vanligt. Lite mer skratt runt om. Skön stämning helt enkelt.

Håller med att det är frustrerande om man har för lite att göra. Tiden kryper fram. Mycket men inte för mycket är perfekt.

Nu ska jag kila bort och kolla om godisskålarna dykt upp :)

johan karlberg
2009-03-06, 12:51
Antingen visar du framfötterna och ber om att få mer att göra, och på så sätt öka chansen att inte bli sparkad, eller så fortsätter du som nu. Förr eller senare lär de väl förstå att det inte är speciellt lönsamt att betala någon för att sitta och surfa, och då får du antingen kicken eller nedskärd arbetstid.

äh, dem vet vad jag kan när det finns att göra. problemet är ju att det är så lugnt för dem flesta av de 130 kollektiv anställda, kan ju inte sparka allihopa :)

saab900
2009-03-06, 12:52
finns inget och göra här i stort sett.. jobbar som montör på en industri, finns inte många orders att göra och jag sitter och slösurfar större delen av veckorna..

finns det inga "rättigheter" att få vara hemma om dem inte kan förse arbetare med jobb?

man får ju smått panik av att bara sitta å inte göra något.

hur är det på era jobb?

Lider med dig. Tio minuter utan något att göra på extrajobbet så klättrar jag på väggarna. Och där har vi inte ens datorer att surfa på :( Total ångest.

Frillan
2009-03-06, 13:47
Installera WoW och bli beroende.

Bahir
2009-03-06, 13:56
äh, dem vet vad jag kan när det finns att göra. problemet är ju att det är så lugnt för dem flesta av de 130 kollektiv anställda, kan ju inte sparka allihopa :)

Om du har ambitioner så kan du fråga om det finns några administrativa sysslor som du kan hjälpa chefen med. Sånt kan löna sig.

LindaS
2009-03-06, 17:20
Har du betalt? Isf bestämmer arbetsgivaren om du ska vara tillgänglig på arbetsplatsen eller hemma.

Finns det utrymme för att ta egna initiativ?

På mitt jobb finns det alltid något att göra, ibland lite för mkt t o m.

johan karlberg
2009-03-06, 20:24
Har du betalt? Isf bestämmer arbetsgivaren om du ska vara tillgänglig på arbetsplatsen eller hemma.

Finns det utrymme för att ta egna initiativ?

På mitt jobb finns det alltid något att göra, ibland lite för mkt t o m.

är väl klart jag har betalt :) jo men ibland är min chef riktigt sur och kan inte släppa iväg en 2 timmar tidigare även om det inte finns något att göra. antar att måste visa att jag är hans b**ch eller nåt.

nja inte så mkt till egna initiativ och ta.. jag gör det jag blir tillsagd och lite mer därtill..

Granatgiraffen
2009-03-06, 20:28
är väl klart jag har betalt :) jo men ibland är min chef riktigt sur och kan inte släppa iväg en 2 timmar tidigare även om det inte finns något att göra. antar att måste visa att jag är hans b**ch eller nåt.

nja inte så mkt till egna initiativ och ta.. jag gör det jag blir tillsagd och lite mer därtill..

!?!?!
Grym arbetsmoral! Chefen släpper inte iväg dig 2 timmar tidigare för att visa att du är hans bitch. Ja vafan! Så måste det vara. :)

mattilainen
2009-03-06, 22:21
lär dig jonglera, stå på händerna, finns massa att göra :) rubixkub eller hur det stavas :p

Osten80
2009-03-06, 22:23
På ett tidigare dödstrist jobb, satt jag och övade på att hålla andan. Blev rätt grym ett tag, men sedan lade jag ner.

Bubban
2009-03-06, 22:26
Lär dig jonglera och spinna med pennor för att fördriva tiden.

Snobbe
2009-03-06, 23:14
Fyfan värsta som finns är o bara sitta av tiden 1 timme kan kännas som 10 tbh.

redbullen
2009-03-06, 23:20
Första inlägget för min del :)

Det går upp och ner på mitt jobb, bygger styrenheter på ett företag som bygger moderniseringskit till hissar.
Vi har inte direkt känt av "krisen" men ligger ändå nere i en liten svacka, men kan vara skönt efter mycket övertid som jag brukar säga

Säger iallafall Hej till allihopa och har suttit många timmar dom sista kvällarna här inne och läst så mycket jag orkat
Känner att det är dax att ta tag i min/mitt kropp/liv, fyllde 30 förra fredagen, har fått på papper att jag har kärlkramp, rökt som ett rökeri (ca 20-25st om dagen)i 12år, konstant trött, ingen motivation, ingen ork...men måste göra något annars firar jag igen 35års dag som läkaren sak lite ironiskt :P
Så vem vet, kanske dyker upp en Mission imposseble tråd någon dag..

Mvh Peter

Tönt_Anders
2009-03-07, 00:57
TS: Ta med dig en bok och läs istället för att bara surfa bort tiden.
För att visa dig duktig kanske du kan städa lite, om företaget har inhyrd städpersonal i vanliga fall så kan ju ni anställda göra det jobbet istället. Blir ingen stor arbetsinsats om ni är många som delar på det.

Redbullen: Röker du fortfarande? Trappa ner och byt till snus istället. Rena hälsokuren jämfört med cigaretter.

mattilainen
2009-03-07, 02:24
Får säga Hej på dig också redbullen :) Kör hårt

redbullen
2009-03-07, 23:18
Tönt_Anders : Ja tyvär, kommer köra lite med snus så jag får ner dom onödiga ciggen till en början....men på sikt sluta helt med både röka och snus.:hbang:

mattilainen : Tackar så hemskt mycket....Och hej hej

johan karlberg
2009-03-08, 22:24
!?!?!
Grym arbetsmoral! Chefen släpper inte iväg dig 2 timmar tidigare för att visa att du är hans bitch. Ja vafan! Så måste det vara. :)

jag menar om man frågar om att få ta kompledigt..

johan karlberg
2009-03-08, 22:26
TS: Ta med dig en bok och läs istället för att bara surfa bort tiden.
För att visa dig duktig kanske du kan städa lite, om företaget har inhyrd städpersonal i vanliga fall så kan ju ni anställda göra det jobbet istället. Blir ingen stor arbetsinsats om ni är många som delar på det.

Redbullen: Röker du fortfarande? Trappa ner och byt till snus istället. Rena hälsokuren jämfört med cigaretter.

läste ut stieg larssons sista bok, 700 sidor på 3 dagar..