handdator

Visa fullständig version : Äta sent på kvällen

Snorkelfarsan
2009-03-06, 00:23
Hej,

Jag brukar allt som oftast ta mig ett kvällsmål ett par timmar efter middag och en eller ett par timmar innan läggdags. Det kan se ut på olika sätt men jag försöker alltid inkludera en rejäl proteinkälla, så det kan vara allt från en proteindrink till kvarg till yoghurt till nötter eller allt på en och samma gång*popcorn*. Kanske även en burk tonfisk eller en liten sallad. Ikväll åt jag Keso, honungsyoghurt, nötter och russin blandat (väldigt gott förövrigt).

Nu till saken; min kära mor ser ju mig gå och äta på kvällarna och påstar att det är "dåligt" och att man "inte ska äta innan man lägger sig" samt att "middagen borde räcka" osv. Jag svarar då att jag gör det eftersom jag är hungrig samt att jag vill ge kroppen och specifikt musklerna lite aminosyror osv för att minimera muskelnedbrytningen under natten. Hon rynkar pannan och tycker att det är ohälsosamt att "äta så mycket som jag gör". Att jag har stenkoll på vad jag stoppar i mig och hur mycket energi jag förbrukar spelar tydligen ingen roll.

Så vad gäller angående sena mål, är det kontraproduktivt eller mer fördelaktigt?

/Snorkelfarsan

ahl-
2009-03-06, 00:42
Jag har inga studier att visa men det står inte på min karta att det skulle vara ohälsosamt att äta hälsosamt innan man lägger sig. Jag har gjort en mix på 3dl fiberberikat havregryn och 500g kvarg innan läggdax i lite över ett år nu. Mår som en prins!

Mina föräldrar förstår sig inte på mig ibland heller, om det kan vara till någon tröst :)

Scratch89
2009-03-06, 00:47
Ur muskelbyggarsyfte är det bara positivt. För din mor, som betalar maten, är det negativt.

Rahf
2009-03-06, 00:49
Om du kan sova på det så är det nog lugnt. En lättare måltid någon timma innan läggdags är nog helt ok, förutsatt att man har normala sovvanor då. Nattätande är inte positivt.

Fatcan
2009-03-06, 00:53
Jag svarar då att jag gör det eftersom jag är hungrig samt att jag vill ge kroppen och specifikt musklerna lite aminosyror osv för att minimera muskelnedbrytningen under natten. Hon rynkar pannan och tycker att det är ohälsosamt att "äta så mycket som jag gör". Att jag har stenkoll på vad jag stoppar i mig och hur mycket energi jag förbrukar spelar tydligen ingen roll.

Sånt där är så extremt irriterande...

Nån som vet hur det ligger till med ett relativt stort fettintag innan läggdags? Har det lättare att lagras in som kroppsfett då?

Scratch89
2009-03-06, 01:28
Sånt där är så extremt irriterande...

Nån som vet hur det ligger till med ett relativt stort fettintag innan läggdags? Har det lättare att lagras in som kroppsfett då?

Om det blir ett energiöverskott, ja. Annars inte.

Turbonisse
2009-03-06, 08:08
Personligen äter jag mina största mål timmarna innan sömn, tränar visserligen tidigt dagen efter. Men för mig fungerar det ypperligt, jag kan inte sova hungrig eller ens "halv-mätt".

Kischen
2009-03-06, 08:57
Personligen äter jag mina största mål timmarna innan sömn, tränar visserligen tidigt dagen efter. Men för mig fungerar det ypperligt, jag kan inte sova hungrig eller ens "halv-mätt".

Samma här, kan tom snåla med mat under dagen bara för att få trycka i mig på kvällen. Speciellt dom dagar jag tränar efter jobbet.

King Grub
2009-03-06, 09:36

Ett högfettmål på kvällen påverkar nästa dags glukosmetabolism negativt (medan ett högkolhydratmål vid det tillfället påverkar triacylglycerolmetabolismen i stället).

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505

Den här studien på flickor visade att ett sent, fettsnålt mål resulterade i en betydligt mer negativ fettbalans än ett fettrikt mål:

http://www.nature.com/oby/journal/v12/n7/full/oby2004141a.html

Ahlner
2009-03-06, 09:40
Samma här, kan tom snåla med mat under dagen bara för att få trycka i mig på kvällen. Speciellt dom dagar jag tränar efter jobbet.

Jag äter för tillfället ca 70% av mitt dagliga intag på ca 4000 kcal efter träning som slutar ca 20:00, jag går i allmänhet till sängs runt 23:00. Det fungerar bra :) Så jag är med dig :thumbup:

Eddie Vedder
2009-03-06, 13:35
Att regelbundet äta väldigt sent (nattätande) är negativt men att t.ex. käka en måltid vid 21-tiden är ju förstås inga bekymmer. Har du tränat precis innan är det av stor vikt med en ordentlig måltid. Annars kan ju ett litet mindre kvällsmål vara klokt vid den tiden och den stora middagen kanske vid 18-19.:)

http://traningslara.se/blogg/somn-del-3/
http://traningslara.se/blogg/nattarbete-och-dess-halsokonsekvenser/

Fru_Flisa
2009-03-06, 13:42
Jag brukar äta rejält (>1/3 del av dagens totala energiintag) vid 21.30-22.00 de dagar (kvällar) jag tränat.
Sen känner jag endå att jag måste kvällsfika så alldeles innan jag lägger mej, före 24, så äter jag lite mer :) Jag blir inte nöjd om middagen är det sista målet, hur sent det än är.

Jochitko
2009-03-06, 14:12
Haha, vi verkar vara många som gillar att äta på kvällen :D Jag gör det samma, och min mor säger exakt samma sak till mig; att det är dåligt att äta sent på kvällen. Men för oss som i överlag son är väldigt aktiva under dagen så är det skönt att ta och varva ner ett par timmar med lite hälsosam mat på kvällen :P

Jag tror att ''myten'' om att det skulle vara så ohälsosamt kommer från just folk som inte tränar helt enkelt och inte utnyttjar den energi lika bra som vi under sömnen. Bara gissning dock.

Slimfit
2009-03-06, 14:35
Har ätit stora mål på kvällen (22:00 och senare) i flera år utan att magrutorna har försvunnit. Igår blev det tex en stor portion havregryn och rågflingsgröt, två stora mackor med skinka, sallad och brieost, ett rejält knäckebröd med kalkonsalami och gurka, en kanelbulle, ett äpple och som avslutning en skopa vaniljglass och en bit mörk choklad, mums!

nickodemus
2009-03-06, 14:56
i 9 av 10 fall så äter jag
17;30 Mat
19;30 Keso , blåbär och mjölk
22 Mat
23 Keso Mjölk
23:15 läggdags

känns inte direkt optimalt, men samtidigt så har jag inte så mycket annat val om jag vill ligga på kcal+

Snorkelfarsan
2009-03-08, 13:08
Tack för svaren, nu har jag kanske något att kontra med nästa gång detta kommer på tal :).

Snorkelfarsan
2009-03-08, 13:11
Ett högfettmål på kvällen påverkar nästa dags glukosmetabolism negativt (medan ett högkolhydratmål vid det tillfället påverkar triacylglycerolmetabolismen i stället).

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505

Den här studien på flickor visade att ett sent, fettsnålt mål resulterade i en betydligt mer negativ fettbalans än ett fettrikt mål:

http://www.nature.com/oby/journal/v12/n7/full/oby2004141a.html

dvs att fettförbränningen var högre om man åt ett fettsålt kvällsmål?

King Grub
2009-03-08, 13:15
Ja.

In conclusion, the results of the present study suggest that HF intake at dinner does not stimulate subsequent fat oxidation. Moreover, overnight endogenous fat oxidation was much lower (as compared with intake) after an HF low-carbohydrate dinner than after an isocaloric, isoproteic LF dinner. As a result, short-term fat balance was compromised if the dinner consumed contained too high a percentage of fat.