handdator

Visa fullständig version : Går det att minska en muskel?


Phillelicious
2009-03-05, 22:38
Går det att minska en muskel samtidigt som man bygger andra?

Om jag vill minska mina Latissimus dorsi, går det att bygga andra muskler samtidigt?

Och hur gör jag för att minska den? är det bara till att låta bli att träna? eller låta bli att träna Latissimus dorsi?
Men om jag har mitt dagliga intag av protein kan muskler minska om man inte tränar de eller måste man träna de för att bibehålla musklerna?

Tack på förhand/ Philip

L-Sami
2009-03-05, 22:41
Musklerna minskar i storlek när man slutar belasta dem, så om du vill få mindre lats så tränar du inte den helt enkelt.

hasic
2009-03-05, 22:42
Frågan är ju varför man skulle vilja göra det.

Ekman_
2009-03-05, 22:44
Frågan är ju varför man skulle vilja göra det.

Kanske väldigt osymmetrisk?

Phillelicious
2009-03-05, 22:46
Kanske väldigt osymmetrisk?

Man kanske känner sig....som en fågel med stora vingar ibland...

Phillelicious
2009-03-05, 22:47
[QUOTE=L-Sami;3528053]Musklerna minskar i storlek när man slutar belasta dem, så om du vill få mindre lats så tränar du inte den helt enkelt.[/QUOTE


Låter bra! enkelt...

DSBM
2009-03-05, 22:50
Annars kan du ju träna dem i 15reppare med låg vikt utan att ta ut dig... Känns ju inte så bra att helt sluta träna dem.. Kan du inte posta en bild på dina lats eller något? Verkar konstigt att du vill ha mindre lats, ge lite till alla oss som vill ha större istället! ;)

Raschmus
2009-03-05, 22:52
Jag har själv inte problemet med "för stora" lats men i mina öron låter det helt gudomligt. :D Helt ärligt kan jag inte se mig själv vilja minska en muskel.

Oavsett så har du väl fått svar av l-sami så 'nugh said

Ahlner
2009-03-05, 22:54
Annars kan du ju träna dem i 15reppare med låg vikt utan att ta ut dig... Känns ju inte så bra att helt sluta träna dem.. Kan du inte posta en bild på dina lats eller något? Verkar konstigt att du vill ha mindre lats, ge lite till alla oss som vill ha större istället! ;)

Hade ju faktiskt varit väldigt intressant med en bild. Inte för att ifrågasätta din åsikt utan av ren nyfikenhet :)

joriice
2009-03-05, 23:29
Man tränar dem mindre.

Bahir
2009-03-06, 00:34
"You'll never hear a judge complaining about a guy having too big a back"
-Kommentator till Arnold Classic 2005, om jag minns rätt.

Man kan inte ha för stora lats.

ahl-
2009-03-06, 00:39
Having too big a back? :)

Konvex
2009-03-06, 00:41
Tror faktiskt latsen just blir svårt att minska utan att sluta träna rygg nästan helt (marklfyft endast kanske vore något), om det var just bara latsen och inte hela ryggen som var för stor alltså.

Sniggel
2009-03-06, 06:02
Är rädd för att övningar såsom bänkpress, om den körs regelbundet kan vara tillräcklig för att underhålla latsens storlek.

z_bumbi
2009-03-06, 07:40
Hur ser träningschemat ut idag? Det går ju i alla fall att försöka begränsa vidare tillväxt och om man anstränger sig så kan man eventuellt också lyckas minska vidden något.

Toby Asp
2009-03-06, 08:57
Having too big a back? :)

Ja det är korrekt engelska om det var det du undrade.

Rodge
2009-03-06, 16:32
Bild krävs fan om man vill minska en muskel! ;) Jag tänker mig nåt i myostatin-fiffel-stil..

saab900
2009-03-06, 16:52
Bild krävs fan om man vill minska en muskel! ;) Jag tänker mig nåt i myostatin-fiffel-stil..

Varför krävs en bild? Det är väl i och för sig ganska vanligt att folk överskattar hur stora muskler de har (särskilt fotbollsspelare och ben av någon anledning). Det bästa är förstås att träna på tills resten växer ikapp.

Men det är ändå TS kropp och TS val. Tycker TS att han har för stora lats, och vill ha dessa mindre, så kan han väl få ställa frågan hur han åstadkommer detta utan att bli häcklad, även om svaret torde vara rätt uppenbart, sluta träna muskeln.

Det är ju egentligen inte konstigare än alla frågor om hur man ska träna en muskel större, men mindre "accepterat".

Rahf
2009-03-06, 17:08
Det är klart att det inte finns några krav på en bild. Däremot kan man uttrycka sitt intresse eftersom det är klart ovanligt att någon vill minska storleken på en muskel så som lats. Det kan vara befogat och det kan vara en dålig självbild.

regus
2009-03-06, 17:28
Och det kan vara dålig självbild men fortfarande befogat. Det är hans kropp, vi har alla olika idial. Det är bara låta folk vara, om det inte är någon skruv som är feldragen, typ som ÄS.

Phillelicious
2009-03-24, 15:45
Annars kan du ju träna dem i 15reppare med låg vikt utan att ta ut dig... Känns ju inte så bra att helt sluta träna dem.. Kan du inte posta en bild på dina lats eller något? Verkar konstigt att du vill ha mindre lats, ge lite till alla oss som vill ha större istället! ;)

Varsegod... ta hur mycket du vill... ska posta en bild snart.

dellan
2009-03-24, 19:31
unpatiently waiting

Snoken94
2009-03-24, 20:31
Hah, har du arnorld vingar eller? :D
Det är ju bara snyggt o ha latsar, men men..du gör som du vill.
Det viktigaste är nog att du inte göra chins.

/Snoken

mojoo
2009-03-24, 22:38
waitin and waitin..*popcorn*

Phillelicious
2009-03-24, 23:34
Jag försöker undvika ryggövningar där jag tränar lattisimus dorsi.
Här är mitt träningschema! Kommentera om jag tränar Lattisimus i någon övning! Men jag måste träna t.ex bröst, även fast det tar väldigt lite på lattisimus.

Dag 1: Bröst+Triceps

Bänk eller hantelpress
Vinklad bänk eller hantepress
Cablecross
Pec deck
3x max antal armhävningar

Triceps:
Triceps press
Triceps press mot bänk
En arms triceps drag (cablecross)

Dag 2: Rygg+Biceps
Rygg:
(tränar bara undre rygg på lutande bänk) vet ej vad det heter men hoppas ni förstår...rygglyft?
Marklyft 3 set 10 reps 40-50 kg lättavikter.
Cablecrossen (ståendes fast tvärtom) man drar bakåt,

Biceps:
Bicepscurl
Hammercurl
Scottcurlbräda

Dag 3: Axlar+Mage
Axlar
Sittande hantelpress
Lateral raises
Front raises

Mage:
Boll sittup
Stå på nacken

Dag 4: Vila!

Jag förstyår att ni är intresserade av en bild men det kanske kommer... upp till mig.... Men så länge dela med er av er kunskap!
Tack på förhand/ Philip

ceejay
2009-03-24, 23:37
Jag tycker iaf att du ska stimulera muskeln, men du behöver inte köra den så hårt.

Matsa
2009-03-25, 04:53
Varför krävs en bild? Det är väl i och för sig ganska vanligt att folk överskattar hur stora muskler de har (särskilt fotbollsspelare och ben av någon anledning). Det bästa är förstås att träna på tills resten växer ikapp.

Men det är ändå TS kropp och TS val. Tycker TS att han har för stora lats, och vill ha dessa mindre, så kan han väl få ställa frågan hur han åstadkommer detta utan att bli häcklad, även om svaret torde vara rätt uppenbart, sluta träna muskeln.

Det är ju egentligen inte konstigare än alla frågor om hur man ska träna en muskel större, men mindre "accepterat".

Även jag "kräver" en bild. Inte för att jag ämnar försöka bestämma över vad TS ska göra med sin kropp eller ens påverka hans beslut, utan för att detta väcker ordentligt med nyfikenhet.

;)

Phillelicious
2009-03-25, 08:51
Kan någon kommentera på mitt träningschema? tränar jag lats något?

Damien Thorne
2009-03-25, 09:49
Jag ser inte nån övning där du tränar lats (förutom minimalt i bröstövningarna).

Rygglyft kallas ryggresningar. Men ordet rygglyft fungerar lika bra :thumbup:

mangs
2009-03-25, 14:35
Håller till viss del med Damien men det finns etyt stort antal av de övningar du kör där övre ryggmuskulaturen hjälper till att antinegn stabiliserar eller hjälper till. Dessutrom kan ett felaktigt utförande göra att man kopplar in lats.

Jag har markerat "risk"-övningarna som jag ser det.


Jag försöker undvika ryggövningar där jag tränar lattisimus dorsi.

Dag 1: Bröst+Triceps

Bänk eller hantelpress
Vinklad bänk eller hantepress
Cablecross
Pec deck
3x max antal armhävningar

Triceps:
Triceps press
Triceps press mot bänk
En arms triceps drag (cablecross)

Dag 2: Rygg+Biceps
Rygg:
(tränar bara undre rygg på lutande bänk) vet ej vad det heter men hoppas ni förstår...rygglyft?
Marklyft 3 set 10 reps 40-50 kg lättavikter.
Cablecrossen (ståendes fast tvärtom) man drar bakåt,

Biceps:
Bicepscurl
Hammercurl
Scottcurlbräda

Dag 3: Axlar+Mage
Axlar
Sittande hantelpress
Lateral raises
Front raises

Mage:
Boll sittup
Stå på nacken



Det är nog omöjligt att helt exkludera latsen från din träning men att undvika renodalade övninagr är ju ett bra tips. Sedan jömnas säkert din muskelutveckling ut med tiden när de andra msukelgrupperna växer ifatt.

Phillelicious
2009-03-25, 16:25
Tack för det mangs! hoppas jag gör rätt nu då..

Phillelicious
2009-03-26, 13:30
Fler råd eller mer info? någon? Tack påförhand>!

lagerchefen
2009-03-31, 09:24
När ni skriver att man ska träna mindre på just den muskeln. Innebär det då att man fortfarande kör någon/några övningar varje eller varannan vecka, eller att man ska sluta träna den helt?

Borde inte muskeln bli slapp och inte lika välformad om man lägger av träningen helt?

Ett alternativ är kanske att gå ner väldigt mycket i vikt för att muskeln fortfarande ska vara i trim.

Bara några egna tankar..

z_bumbi
2009-03-31, 09:33
Plockar man bort precis allt som belastar muskeln så kommer den att krympa och även tappa tonus "bli slapp", därför ser jag ingen anledning att plocka bort så många övningar utan se till att man i alla fall behåller en viss nivå på belastning.
Sen begränsar man troligen resten av träningen och ökar skaderisken om man försvagar en så pass viktig muskel som latsen så jag skulle hellre acceptera läget men alla är olika..

Phillelicious
2009-04-01, 09:06
Då kan jag ju köra mitt vanliga träningsprogram då med tanke på att jag får med lite lats i vissa övningar... Jag tränar lats i vissa axelövningar och även andra övningar så jag får lite träning i muskeln... men jag behöver inte köra rena latsövningar....