handdator

Visa fullständig version : Någon som vill göra ett schema till mig?


newberger
2009-03-05, 20:52
Hej allihop!
Det ligger till såhär att jag har tröttnat på mitt nuvarande 3-dagars schema och vill pröva nånting nytt. Tänkte börja köra fyra pass i veckan där hela kroppen är inkluderad.
Jag har tränat seriöst på gym i lite mer än ett halvår och känner att jag börjar få hyffsad koll på hur man ska göra övningar och sådär, även om jag fortfarande har en bit kvar tills jag känner mig helt bekväm med vad jag sysslar med bland vikterna!
Jag är 23 år gammal, kille, 193cm lång och väger numera 90kg. har gått upp 5 kilo på ungefär 1-2 månader då jag började dricka gainer efter träning.
Hade tänkt att köra hårt nu fyra dagar i veckan i ungefär två månader för att sedan börja gå på diet inför sommaren och då också gå tillbaka till mitt 3 dagars schema, för att orka med cardio träning också. Sedan efter dieten gå tillbaka till det utmärkta 4-dagars program vi ska göra här:thumbup:
Till att börja med, hur låter mitt upplägg? Verkar det vettigt att gå upp på fyra dagar osv...
Sen får ni som vill och tycker det är kul, och även är lite kunniga, komma med förslag på hur ni tycker jag ska köra. Mitt mål med träningen är först och främst att öka i storlek, styrkan är nr2 på prioriteringslistan!
Jag tänkte att jag lägger upp mitt nuvarande program, så ni vet vad jag går för. En notering ni kan se på det är att jag inte kört några basövningar som knäböj eller marklyft...
Jag skickar med lite länkar på de övningar som jag själv inte visste vad de hette, resten borde vara rätt kända tror jag!

Pass 1: rygg, axlar, biceps.
Jag tycker själv att det här passet tar lååång tid att genomföra!

Chins, 3 x ungefär 5, orkar inte mer... brukar efter jag inte orkar fler hoppa upp och bromsa ner 2ggr per set.

Latsdrag, 3 x 10-15.

Hantellyft åt sidan, 3 x 8-12
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Baksida axel i maskin, 3 x 8-12. Inte samma maskin, men samma rörelse.
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html

En övning i smith som jag inte vet vad den heter och jag hittar den inte heller i banken. Men jag klistrar in en fin paint bild som inte bara visar upp mina konstnärliga förmågor, utan även klockrent förklarar övningen;)
59566
Kanske bäst jag förklarar ändå. Man står med ryggen mot smithen, greppet tar man så att man får handflatorna emot sig, och sedan lyfter man upp och ner enligt bilderna 1 och 2. Sorry för den dåliga förklaringen men någon kanske vet vad övningen kallas...

Hantelcurl, 3 x 6-10. Har aningen snett grepp hela vägen.

Hammercurl, 3 x 6-10.

Scottcurl, 3 x 6-8.

Ryggresningar, 3 x 12-15.

Pass 2: Ben och vader. Går snabbt jämfört med ovanstående pass.

Benpress, 3 x 10-15

Benspark, 3 x 10-12.
Man sätter vikter på varje ben, så man gör ett ben i taget så att säga. Så man inte fuskar och tar i mer med ett ben utan att man tänker på det.

Liggande lårcurl, 3 x 10-12.

Vadpress i hacklift, 3 x max. Kör först vänster ben, sen höger ben, sen båda tillsammans, det är ett set. brukar kanske bli 20 på vardera ben, sedan 20 till med båda benen tillsammans.

Pass 3: Bröst och triceps. Det roligaste passet tycker jag.

Lutande hantelpress, 3 x 10-12.

Liggande hantelpress, 3 x 10-12

Peckdeck, 3 x 10-12 eller cable cross over 3 x 10-12. Nångång då och då så kör jag båda dessa plus de två ovanstående.

Dips, 3 x 6-8.

enarms hantelextension 3 x 10-12 eller stående tricepsextension i cable 3 x 10-12.

Pushdowns i cable, 3 x 10-12.

Dessa är mina tre pass. Mage försöker jag köra var fjärde dag och lägger till magövningarna till oberoende på vilket passa jag kör, även om jag försöker att undvika att köra mage på ryggpasset, för då blir det så satans långt. Men ett exempel på hur ja kör mage kan va: måndag-fredag-tisdag-lördag osv osv.
Då brukar jag oftast köra:

Cablecrunches 3x 12-15.

crunches på boll, 3 x 12-15.

Känner jag mig extra motiverad så brukar jag lägga till rygglyft, benkast eller dragonflags också. Då 3 x 8-12 , oberoende vilken av övningarna.

Sådär, jag tror jag har skrivit allt som behövs. Har jag glömt nåt så får ni hojta till!
Har nästan tagit mig en timme å få ihop de här inlägget! rekord för min del iaf:thumbup:
Hoppas ni vill hjälpa mig nu, så jag inte skrivit det i onödan. Ursäkta om det blev långt...

kjell33
2009-03-05, 20:56
Mycket bröst och biceps, lite ben och rygg.....

ceejay
2009-03-05, 20:58
bumbis 3-split finnd i en stickytråd här i denna forumdel :)

Jag tycker du iaf ska försöka få med de tre stora

Bänkpress
Marklyft
Knäböj

newberger
2009-03-05, 21:05
bumbis 3-split finnd i en stickytråd här i denna forumdel :)

Jag tycker du iaf ska försöka få med de tre stora

Bänkpress
Marklyft
Knäböj

mmm jag tänkte också på det att jag borde få in lite basövningar.. Ni tror inte utförandet kan vara svårt med tanke på min ringa erfarnhet?

3-split programmet är väl just 3 pass, vilket jag inte vill ha?

Morty
2009-03-05, 21:08
Denna 4-split la jag några trådar under. Jag tycker att det verkar helt ok dock. Kanske lite för lite rygg, lägg in lite rodd om du vill det på sista passet.

Måndag - triceps, bröst, axlar
Multi:
1. Bänkpress 3 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Lutande hantelpress 3 set 4-6 reps
3. Dips

Bröst
1. Flies valfri form 3 set 6-10 reps

Axlar
1 Militärpress stående med stång 3 set 4-6 reps

Triceps
1 Liggande extensions 3 set 4-6 reps


Tisdag - Rygg & biceps (underarmar)
Rygg
1. Chins....4 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Marklyft 4 set 2-4 reps
3. Framåtböjd skivstångsrodd....2 set 6-8 reps
4. Omvända pushups (häng i smithen)....2 set 6-8 reps

Biceps
1. Skivstångscurl 3 set 4-6 reps
2. Curl i CC:n 2 set 8-10 reps
3. Omvända skivstångscurls 2 set 6-8 reps

Onsdag - Ingen träning


Torsdag - Ben & mage
Ben
1. Knäböj....5 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Benpress....1 set 4-6 reps
3. Stela marklyft....3 set 4-6 reps

Mage
1. "Maghjulet" med skivstång med vikter på 3 set 4-6 reps
2. Crunches med vikt 2 set 6-8 reps
3. Hängande benlyft 2 set 6-8 reps


Fredag - Prehab, rehab, armar, feelgood
Rotatorkuffar
1. Inåtrotation i cable 4 set 15 reps
2. Utåtrotation i cable 4 set 15 reps
3. Antagonistset 3 sets, pushdowns och cablecurls 10 reps
4. Bakre axlar av någon typ 2 set 10 reps
5. Utrymme för rodd
6. Gripper om du har 3 set så mycket du klarar ^_^

ceejay
2009-03-05, 21:08
woa, läste inte den delen :)

mina pass är upplagda såhär

Bröst triceps
Rygg
Ben
Axlar biceps

Sen lägger jag till mage om det behövs, jag kör knäböj bendage, bänk bröstdagen och mark ryggdagen

newberger
2009-03-05, 21:13
woa, läste inte den delen :)

mina pass är upplagda såhär

Bröst triceps
Rygg
Ben
Axlar biceps

Sen lägger jag till mage om det behövs, jag kör knäböj bendage, bänk bröstdagen och mark ryggdagen

Ditt upplägg verkar vettigt! kanske vore nåt...
programmet ovanför där verkade också vettigt, även om jag inte hängde med riktigt på det sista passet. Va det något blandpass eller nåt?

kjell33
2009-03-05, 21:15
Självklart tar det lite tid att nöta in rätt teknik särskilt i böj och marklyft men ge det lite tid. Börja med lätta vikter och ge inte upp.

Morty
2009-03-05, 21:16
Ditt upplägg verkar vettigt! kanske vore nåt...
programmet ovanför där verkade också vettigt, även om jag inte hängde med riktigt på det sista passet. Va det något blandpass eller nåt?

Ja, där tränas rotatorkuffar, grepp, armar i antagonistset för att det är nice att pumpa armar (ego), bakre axlar för att man normalt kör för mycket främre, även rodd om man vill för att få ett bättre förhållande mellan rodd och press.

newberger
2009-03-05, 21:16
Självklart tar det lite tid att nöta in rätt teknik särskilt i böj och marklyft men ge det lite tid. Börja med lätta vikter och ge inte upp.

Tack Kjell, precis sånt man vill höra som nybörjare:thumbup:

newberger
2009-03-05, 21:55
Ja, där tränas rotatorkuffar, grepp, armar i antagonistset för att det är nice att pumpa armar (ego), bakre axlar för att man normalt kör för mycket främre, även rodd om man vill för att få ett bättre förhållande mellan rodd och press.


Vad är antagonist set och vad gör rotatorkuffarna? är det nån muskel man ser eller är det för att stärka leder eller nåt?

ceejay
2009-03-05, 22:14
antagonistset är typ att du kör biceps, sen kör du triceps :)
Rotatorkuffarna är muskler i axeln, de som vrider axeln kan man säga.

Morty
2009-03-05, 22:55
Vad är antagonist set och vad gör rotatorkuffarna? är det nån muskel man ser eller är det för att stärka leder eller nåt?

Precis, rotatorkuffarna är muskler som är klassiska att skada i styrketräning pga dåligt utförda rörelser och ingen som helst träning av dem. Dom sitter i axlarna, titta i övningsbanken!

Antagonistset är när du, utan vila, växlar mellan först bicepscurl, sedan triceps pushdown. Går ju att göra med alla antagonister, ex benspark/bencurl, latsdrag/militärpress. Dock är armarna det vanligaste att antagonistseta. Jag kör i cablecrossen när jag antagonistsetar armar, för att det är bara att ändra höjden på trissan och köra, kanske ändra vikt.


Damn, pucktvåa :p

newberger
2009-03-06, 15:35
Okej, så hittills så har jag fått fram att jag borde börja köra basövningarna på mina pass. Sen då, hur ska resten se ut? Jag vill iaf ha ett benpass. Där kan jag väl köra som jag gör idag, och kanske bara lägga till knäböj?
Övriga pass då? ska jag köra som nu bröst å triceps tillsammans eller ska jag göra som många verkar göra att dela upp brölst å triceps på olika dagar?

ceejay
2009-03-06, 17:40
om du lägger till knäböj i ditt benpass så blir det passet bra.

Bröst triceps kan du köra samma dag tycker jag, men rygg biceps tycker iaf jag är bättre att dela på...

akerstrom
2009-03-06, 19:25
Övningen ser ut att vara drag till hakan!(som du visat med fina paintskills :D)

Kolla sedans dessa länkar i min quote:
Läs den här allra först! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200)

Läs sedan dessa länkar:

Läs denna efter den första (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=17457)

Den här för att se ett bra program/schema du kan köra (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Denna för att se hur övningarna ska utföras (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

Denna för svar på frågor. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25204)

newberger
2009-03-06, 22:37
Fast man har ju ryggen mot smithen, så man drar ju snarare upp mot skuldrorna, men det kanske kallas drag till hakan iaf?
Tack för länkarna, hade redan läst de flesta av dem dock!
Vet inte om det var en liten vink till mig att jag inte ska göra den här tråden, utan läsa på andra eller nåt...
Menar du med länkarna att jag inte borde gå upp på ett fyra dagars program? Eller om du menar att jag borde köra det där nybörjarschemat, så går ju inte det, då det bara är 3-dagars.
När det gäller sökfunktionen så är ju den bra och jag använder den ofta. Men när det kommer till att göra ett program så tänkte jag att det kan va bra att göra ett som passar mig individuellt, med parametrar som min ålder, erfarenhet, längd osv...
Sen så är man ju inte heller tvingad att skriva i tråden om man inte vill..
Men om jag missförstod dig och du menade väl, så tack!
Läste förövrigt att om man va tvungen å fråga om ett program va bra, så va man inte kunnig nog att sätta ihop ett eget, vilket då borde innebära att man skapar en sån här tråd för att få hjälp.

akerstrom
2009-03-06, 22:56
Fast man har ju ryggen mot smithen, så man drar ju snarare upp mot skuldrorna, men det kanske kallas drag till hakan iaf?

Tack för länkarna, hade redan läst de flesta av dem dock!
Vet inte om det var en liten vink till mig att jag inte ska göra den här tråden, utan läsa på andra eller nåt...

Menar du med länkarna att jag inte borde gå upp på ett fyra dagars program? Eller om du menar att jag borde köra det där nybörjarschemat, så går ju inte det, då det bara är 3-dagars.

När det gäller sökfunktionen så är ju den bra och jag använder den ofta. Men när det kommer till att göra ett program så tänkte jag att det kan va bra att göra ett som passar mig individuellt, med parametrar som min ålder, erfarenhet, längd osv...

Sen så är man ju inte heller tvingad att skriva i tråden om man inte vill..
Men om jag missförstod dig och du menade väl, så tack!

Läste förövrigt att om man va tvungen å fråga om ett program va bra, så va man inte kunnig nog att sätta ihop ett eget, vilket då borde innebära att man skapar en sån här tråd för att få hjälp.

Jag ville hjälpa dig, men du måste förstå att många ställer samma frågor, så det är ju i princip samma svar man ger, därför har jag gjort en quote som jag ger till alla som har någorlunda lika frågor.

Sen angående din övning, var ju lite svårt att se ifall det var rygg eller bröst som var fram(läste inte tillräckligt noga) Den övningen kallas skånedrag av några här på forumet, jag vet inte dess ''riktiga'' namn men skånedrag är vad jag har hört.

Angående din längd så spelar det inte någon roll i val av schema och övningar(om man inte har problem med rygg eller sånt) jag är själv 203cm så är inte så kort själv.

''Läste förövrigt att om man va tvungen å fråga om ett program va bra, så va man inte kunnig nog att sätta ihop ett eget, vilket då borde innebära att man skapar en sån här tråd för att få hjälp''

Eller kollar efter trådar med 4dagars program som andra redan har frågat efter.

Ett bra 4dagars schema som jag(och andra) brukar rekommendera är:

Måndag:Bröst/Axlar/Triceps
Tisdag:Ben/Rygg/Biceps
Onsdag:Vila
Torsdag:Bröst/Axlar/Triceps
Fredag:Ben/Rygg/Biceps
Lördag/Söndag:Vila

set och reps kan förslagsvis vara
3set med 10reps i varje

newberger
2009-03-06, 23:02
Om man ska köra det där schemat, hur många övningar gör man per muskelgrupp? Jag antar att man inte kan köra allt för intensivt, med tanke på att man tränar samma muskelgrupper två ggr i veckan?

akerstrom
2009-03-06, 23:08
Om man ska köra det där schemat, hur många övningar gör man per muskelgrupp? Jag antar att man inte kan köra allt för intensivt, med tanke på att man tränar samma muskelgrupper två ggr i veckan?

förslagsvis

Bröst/axlar/triceps

2-3 för bröst
1 för utsida axlar
1 för baksida
1 övning för framsida axlar(lätt)
1-2 för triceps

Ben/rygg/biceps

Knäböj/benpress (tar på hela benen, mest framsida och röven)
1 för framsida
1 för baksida
1 för vader
2 för bredden på ryggen(olika chins och latsdrag)
2 för tjockleken (olika roddar)
Shurgs för trapetsius
1-2 för biceps

Känn efter själv vad som passar dig, du ska känna dig ''fräsch'' i musklerna innan nästa pass för samma muskelgrupp ska köras.(alltså du ska känna dig fräsch i bröst innan nästa bröstpass)

newberger
2009-03-06, 23:24
Okej, tack! Ska prova nåt sånt här nästa vecka! Man behöver inte köra nån underarmsövning?
Har jag träningsvärk när jag ska köra bröstpass nummer två, betyder det att musklerna återhämtat sig för lite? Vad tycker du om det här med basövningarna? Borde jag lägga in marklyft och bänkpress i passen?

akerstrom
2009-03-06, 23:35
Okej, tack! Ska prova nåt sånt här nästa vecka! Man behöver inte köra nån underarmsövning?
Har jag träningsvärk när jag ska köra bröstpass nummer två, betyder det att musklerna återhämtat sig för lite? Vad tycker du om det här med basövningarna? Borde jag lägga in marklyft och bänkpress i passen?

Underarmar kan du slänga in på ben,rygg och biceps passet om du vill.

Tänkte mer på att du ska känna dig pigg i kroppen och musklerna du ska köra, träningsverk spelar nog inte så stor roll, kör lätt om du känner dig lite trött. använd sunt förnuft:)

Marklyft och bänkpress är mycket bra övningar som du kan köra!

Angående Marklyft och Knäböj

Du kan göra Lätt marklyft och tung knäböj/benpress på tisdagen
Sen Tungt marklyft och lätt knäböj/benpress på torsdag Te.x.

Commando1980
2009-03-06, 23:38
mån pass 1 böj+framsida lår komplement+baksida lår (ev. inkl raka marklyft)+vader
tis pass 2 bänk+triceps+biceps
tors pass 3 mark+lätt böj+rygg
lör pass 4 lätt bänk+axlar+triceps

mage läggs in 2 ggr i veckan i slutet på något av passen.

eventuellt körs marklyft och raka marklyft på samma dag. (pass 3)

biceps kan ev flyttas till mark/ryggdagen

newberger
2009-03-06, 23:38
mm okej, tack för hjälpen. Ska bli kul med ett nytt schema! har kört samma nu i ett halvår, kände att de va dags för lite ombyte. Återkommer med reflektioner när jag kört en vecka.
Om någon har något annat att säga om akerstroms schema så får ni gärna skriva det, alla tips uppskattas!

newberger
2009-03-06, 23:39
mån pass 1 böj+framsida lår komplement+baksida lår (ev. inkl raka marklyft)+vader
tis pass 2 bänk+triceps+biceps
tors pass 3 mark+lätt böj+rygg
lör pass 4 lätt bänk+axlar+triceps

mage läggs in 2 ggr i veckan i slutet på något av passen.

eventuellt körs marklyft och raka marklyft på samma dag.

Du får gärna skriva lite mer utförligt! Jag blir bara snurrig när jag läser massa förkortningar å så som jag inte vet va de riktigt betyder..:smash: