handdator

Visa fullständig version : Simning, beach -09


drejjan
2009-03-05, 20:25
Ska tillägga att detta är min första tråd, så var snälla, är inte insatt i ämnet :)

Nu är det så att jag, och säkert en hel del av er där ute har börjat tänka på figuren inför sommaren! Själv har jag börjat simma 3 gånger i veckan, och även slutat helt med läsk och godis/chips och även kakor! Frågan är bara om jag kan hålla detta, började med dessa vanor denna vecka!

Vad man ska göra, vad man ska äta, inte äta osv för att få en bra start, och även fortsättning på den nya kost och träning som detta medföljer. Gärna även för oss som bor hemma och själva inte kan ändra matvanorna helt och hållet, utan behöver hålla oss inom familjens ramar!

Lite info om mig:

Ålder: 17 (91:a)
Längd: 1.80 +- 2 cm (inte mätt mig på ett tag)
Vikt: ca 85
Tränar: Börjat träna 3 gånger i veckan, simmar ca 1 km i badhus med varierade simsorter, dock mest bröstsim, men även några längder krål och ryggsim! Bassängen är 25 m lång.

Har jag glömt något så kolla även på
http://www.fragbite.se/?threadID=729815
gjorde en tråd där med ungefär samma text, var dock tvungen att radera några rader när jag postade här. Visste inte att detta forum fanns :)


Tack på förhand

drejjan
2009-03-05, 20:30
Eftersom jag inte kunde göra en edit, lägger jag en ny comment istället:


Mitt mål är främst att bli av med fett på magen, lår och rumpan, där det gärna samlar sig på mig. Vet att det inte går att punktförbränna fett, men någon kanske vet vilka simstilar jag kan sikta mig in på, skall i första hand bara syssla med simning. Har lite ont i knäna, så kan inte springa särskilt mycket. Men ni som är insatta i simning och hur man bäst förbränner underhudsfett och samtidigt får lite muskler under magen är hjärtligt välkomna att lägga ett fotspår i tråden :)

Tack på förhand!

Kappman
2009-03-05, 20:34
Se deffguiden här på forumet, följ den och fortsätt simma så kommer allt att ordna sig.

Neco
2009-03-05, 20:38
Här har du massor av information så att du kan bli insatt, det är avgörande för att du ska lyckas nå dina mål.

Börja med deffguiden och sök dig vidare i forumet utifrån det, finns verkligen MASSOR. Det flesta frågor är redan besvarade flera gånger :)

Deffguiden ligger högst upp i i diet/deffforumet.

Billybilly
2009-03-05, 21:07
Tjenna, och välkommen :)

Deff-guiden har det mesta om hur man "minskar i fett"
Kaloriunderskott och simning med så hög intensitet, så länge som möjligt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Där har du guiden.

Betsson1
2009-03-05, 21:19
Tjena! Välkommen till kolozzeum, hoppas du trivs här.

Först och främst skulle jag börja styrketräna ett par gånger i veckan och kombinera det med simningen. Som andra säger, fortsätt med simningen, det är en skit bra motionsform, även underhållande.

Jo angående maten så äter jag 5 portioner varje dag. Hellre 5 små än 3 stora, du kanske har hört det uttrycket förut.
Men hur som helst ser mitt schema ut ungefär så här:
Frukost: 8:00
Lunch:11-12
Mellanmål:15:00
Middag:18:00
Mellanmål:21:00

Och sedan minska portionerna med tiden. Detta har hjälp mig och gå ner från 95 kg(15:e januari) till 88.5 (5:e mars) Jag går stadigt ner och hoppas på 80kg fram till sommaren. Men givetvist beror det också på om du småäter smågodis, någon klunk av det här och någon bit av det där så kommer det inte och funka. Följ tallriksmodellen och ät mindre än du gör av med så måste det funka! Det handlar inte om tur eller otur, äter du mindre än du förbrukar så går du ner!


Sen är viljan viktigast av allt tycker jag. Är så du pass motiverad att du stoppar in en godipit i munnen och spottar ut den innan du hinner svälja den så kommer du och nå dina mål!

LYCKA TILL! :) Vi två borde fan tävla, haha. Fast du ligger 3kg före mig:smash:

Bencker
2009-03-07, 13:29
^Man kan ju tävla i kilo :)

drejjan
2009-03-08, 10:04
Idag söndag, ca en vecka efter förra vägningen väger jag 83,5 (morgonvikt) eller 83,6 (igår vid halv sju tiden).. Jag vet att det kan bero på vattenmängd och dylikt, men jag blev iaf lite mer motiverad :) Vet dock inte hur jag ska kunna göra med kaloriräkningen etc, då jag inte kan sitta i skolan och räkna osv, får helt enkelt köra på magkänslan och känna efter hungern :P

Neco
2009-03-08, 10:20
Idag söndag, ca en vecka efter förra vägningen väger jag 83,5 (morgonvikt) eller 83,6 (igår vid halv sju tiden).. Jag vet att det kan bero på vattenmängd och dylikt, men jag blev iaf lite mer motiverad :) Vet dock inte hur jag ska kunna göra med kaloriräkningen etc, då jag inte kan sitta i skolan och räkna osv, får helt enkelt köra på magkänslan och känna efter hungern :P

Det finns sidor på internet där du kan räkna efter du har ätit. Sök på piggelino. Sen så är ju maten i skolan rätt enformig, lär dig (genom att mäta hemma) hur mycket kcal en viss mängd ris/pasta/potatis/mjölk etc så går det lättare att uppskatta i skolan. Hitta något att jämföra med, typ storleken på knytnäve eller del av tallriken eller något sånt :)

enzodiac
2009-03-08, 10:23
Hungern är inget bra tecken på hur många kcal du käkat. Äter du långsamt kommer du dessutom känna dig mättare på mindre mängd mat.

drejjan
2009-03-13, 22:04
Idag väger jag lite mer än 82 kg, ca 82,6 närmare bestämt:) Jag antar att det går för fort, men kan det bero på att jag slutat med godis och dricka helt och hållet? Eller bryts helt enkelt mina muskler ner? Isåfall får jag ta och äta mycket mer, vill inte att musklerna skall synas. Kollade även mitt midjemått förra gången jag postade, den 8/3, och då låg den på 87 cm! Vet inte om det är mycket för min ålder och vikt och längd, men antar att det är lite över det normala. Skall mäta omkretsen under nästa vecka, får se om det hänt något då! :)

Simmade 30 längder (25m) =750m i går på ungefär 19 minuter, vilket ger ungefär 36-37 sekunder per längd. Det låter som en godkänd fart enligt mina förutsättningar iaf :P Vad brukar man simma på? Hur länge ska man simma för att det ska ge någon effekt? Vad ger de olika simsätten för träning, tränar bröstsim några speciella muskelgrupper, crawl någon annan eller hur ligger det till?

Neco
2009-03-14, 11:04
Simmade 30 längder (25m) =750m i går på ungefär 19 minuter, vilket ger ungefär 36-37 sekunder per längd. Det låter som en godkänd fart enligt mina förutsättningar iaf :P Vad brukar man simma på? Hur länge ska man simma för att det ska ge någon effekt? Vad ger de olika simsätten för träning, tränar bröstsim några speciella muskelgrupper, crawl någon annan eller hur ligger det till?

Det sägs att 0,5 kg i veckan brukar vara bra för att inte så mycket muskler ska försvinna. Men du BÖR börja läsa lite om träning, och få en grundläggande förståelse för muskeluppbyggnad etc. Läs bland annat deffguiden...

"Man" brukar inte simma på någon särskild tid, utan "man" simmar i det tempo man trivs med, som förhoppningvis blir högre allt eftersom. Elittider kan du ju alltid plocka fram från internet.
Vilken effekt vill du åt då om nu inte vill att musklerna ska synas? Uthålligare muskler, mer explosiva muskler?

Simning tränar hela kroppen med fokus på axlar och musklerna runt skuldrorna, självfallet jobbar du mer med insidan av låren vid bröstsim. Men använd sökfunktion både här och google för att hitta mer djupgående svar, oftast finns det mesta redan besvarat.

drejjan
2009-03-14, 23:13
Det sägs att 0,5 kg i veckan brukar vara bra för att inte så mycket muskler ska försvinna. Men du BÖR börja läsa lite om träning, och få en grundläggande förståelse för muskeluppbyggnad etc. Läs bland annat deffguiden...

"Man" brukar inte simma på någon särskild tid, utan "man" simmar i det tempo man trivs med, som förhoppningvis blir högre allt eftersom. Elittider kan du ju alltid plocka fram från internet.
Vilken effekt vill du åt då om nu inte vill att musklerna ska synas? Uthålligare muskler, mer explosiva muskler?

Simning tränar hela kroppen med fokus på axlar och musklerna runt skuldrorna, självfallet jobbar du mer med insidan av låren vid bröstsim. Men använd sökfunktion både här och google för att hitta mer djupgående svar, oftast finns det mesta redan besvarat.


Jo jag vet att 0,5 kg är det man borde gå efter, men nu har jag rasat i vikt. Det kan ju självfallet bero på vatten och hur mycket man ätit osv, men lite borde jag ändå gått ner om jag väger 82,5 nu o 85,6 innan...

Jag vill främst att underhudsfettet, dvs synligt fett på mage, lår, röv osv skall försvinna, men självklart vill jag ha större synligare muskler när fettet sedan försvinner.. Dock är det största målet att få bort massa synligt fett, så att man ser smalare ut, och även så att muskler jag har nu blir synligare..

Neco
2009-03-15, 00:15
Jo jag vet att 0,5 kg är det man borde gå efter, men nu har jag rasat i vikt. Det kan ju självfallet bero på vatten och hur mycket man ätit osv, men lite borde jag ändå gått ner om jag väger 82,5 nu o 85,6 innan...

Jag vill främst att underhudsfettet, dvs synligt fett på mage, lår, röv osv skall försvinna, men självklart vill jag ha större synligare muskler när fettet sedan försvinner.. Dock är det största målet att få bort massa synligt fett, så att man ser smalare ut, och även så att muskler jag har nu blir synligare..

Var fettet försvinner kan man ju tyvärr inte välja :)

Men alltså, beror inte alltid viktförlusten primärt på hur mycket man ätit?
Ta och kontrollera hur många kalorier du äter och hur mycket du ungefär gör av med och så anpassar du nivån så att du bara går ner så mycket du känner är bekvämt och som gör att du inte mår dåligt (trött/sjuk/grinig etc).

pectoralis
2009-03-15, 17:54
Fragbite är inte rätt forum för sånna här saker iaf =D.

Ät som vanligt, fast träna mer.

drejjan
2009-03-27, 20:45
I dagsläget ligger jag på ca 81 kg, något hg över (vägde mig igår efter simningen, låg då på 80,2 hg, men eftersom jag tränat så kan jag inte mäta det måttet med föregående..). Var på en hälsokontroll hos skolsköterskan (vilket alla skulle gå på) och vi pratade lite om min träning och viktnedgång etc.. Hon sade att två kg i början var ren vätska i form av vatten som jag gjorde mig av med. Stämmer det med två kg? 85,6 - 81 kg = 4,6 kg - 2 kg = 2,6 kg. Alltså har jag gått ner i runda slängar 2,5 kg i rent kroppsfett? Eller vad är det jag egentligen blir av med nu i början?

Som sagt, var och simmade igår, blev en riktig genomkörare. Jag hade 2,5 timmar på mig tills tåget gick så det blev en lång tid i dusch innan för att sedan köra 80 längder = 2 km på cirkus 54 minuter vilket blir 40,5 sekunder/längd. Är detta en bra medeltid nu i början av min träning? Eller går det för långsamt? Jag tror nog att jag kunnat ta i något mer, men jag kände att jag ville spara ut mig under resans gång för att inte trötta ut mig så att jag inte kunnat fullborda de 80 längder jag bestämde att jag skulle simma. Det kom efter ca 30 längder, då kände jag, äh vafan, jag har 1,5 timme på mig, jag drar 50 till så har jag 2 km :D Och så gjorde jag det, *något stolt*... Kände att jag vart riktigt hungrig efteråt, så jag gick till Ica och köpte 1 hg naturella cashewnötter (stavningen?) och två gainomax som jag sedan drack en utav (extra pris)... är detta en bra dryck att dricka efter träningen? har nämligen inte beställt proteindryck eller något sådant, men man kanske ska göra det? Oj, märker att det blir en hel del frågor och en massa text, så jag kanske ska avrunda.. Är mycket nöjd med min träning hittills, och att pekaren på vågen dalar och dalar för varje träningspass som går gör mig bara ännu mer motiverad. En vikt runt 70-75 är något jag hoppas närma mig innan sommaren, kommer jag nå den via enbart simning, eller kommer jag behöva börja springa osv??

Hoppas någon orkar läsa all text, hjälpen man får här uppskattas rejält, det visar resultat i träningen :) Tack på förhand!

Snobbe
2009-03-27, 20:49
Du behöver inte ens simma för att nå din vikt. Handlar om att förbruka mer energi än vad du stoppar i dig. Angående protein drinkar så är det bara mat i flytande form så du kan välja själv om du vill ta det lr äta.

drejjan
2009-03-27, 21:18
Du behöver inte ens simma för att nå din vikt. Handlar om att förbruka mer energi än vad du stoppar i dig. Angående protein drinkar så är det bara mat i flytande form så du kan välja själv om du vill ta det lr äta.

Jo men nu är det så att jag vill skaffa mig lite muskler också under tiden, och man får snygg kropp av simning också ;) Angående proteindrinkarna, har du inte lite fel där? En andel mat vs en proteindryck, där bör proteindrycken innehålla mer protein? Varför använder sig så många av proteindryck annars? Jag måste ju äta också... Tänker du inte lite mer på diet pulver, sånt som man ersätter måltiderna med? Ska inte säga att jag är helt säker på vad jag säger, men det du sa lät lite fel i mina öron :P

Guddi
2009-03-27, 21:23
Jo men nu är det så att jag vill skaffa mig lite muskler också under tiden, och man får snygg kropp av simning också ;) Simmare styrketränar flera dagar i veckan. Det till stor del denna träning som gör att de ser ut som de gör. Det och deras medfödda förutsättningar som gjort just dem till bra simmare.

Du kan inte titta på hur folk ser ut på TV som utför en viss sport och sen tro att du kommer se ut på samma sätt bara för att du utför den sporten.
http://traningslara.se/blogg/en-idiotisk-jamforelse/

drejjan
2009-03-27, 21:33
Du kan inte titta på hur folk ser ut på TV som utför en viss sport och sen tro att du kommer se ut på samma sätt bara för att du utför den sporten.
http://traningslara.se/blogg/en-idiotisk-jamforelse/

Nej, självklart inte, det tror jag inte heller, verkligen inte. Dessa ligger på elitnivå, och den nivån finns inga chanser för mig att uppnå, och jag vet att de styrketränar samtidigt också, vilket jag säkert också kommer att börja med om någon/några månader. Men de flesta man pratar med säger så,- att man får snygg kropp av simning- och därav slängde jag mig ur det, lite som en försvarsmekanism... Däremot kommer jag ju att träna de musklerna, och till början är simning en bra träning (rätta mig om jag har fel). Om ni inte läst från ruta ett så är en stor faktor till att jag valt just simning som träning att jag har lite krux i knäna, jag kan inte springa utan att jag efter ett tag får ont, knappt så att jag kan gå långa sträckor... En annan sak är att jag redan har slösat bort 2600 på ett gymkort jag för den mesta av tiden aldrig använde, då jag inte behöll motiveringen, kanske mest pga. att jag tränade själv... Plus att jag trivs väldigt bra i vattnet :)

Guddi
2009-03-27, 22:08
Siming är bra och skonsam träning absolut. Men om du vill gå ner i vikt på bästa sätt så borde du försöka hitta lite plats för styrketräning också. Det behöver inte vara så mycket. En 4-5 övningar som kör igenom hela kroppen två gånger i veckan räcker långt.

Fast det kan gå bra för dig ändå, det handlar ju också om hur höga mål du har. Tycker att det låter som att du har en sund och realistisk inställning ialla fall. Många som skriver här säger att de ska göra allting optimalt utan att egentligen ha tänkt igenom om de har ork, tid och vila för att sen genomföra det.

drejjan
2009-03-27, 23:42
Siming är bra och skonsam träning absolut. Men om du vill gå ner i vikt på bästa sätt så borde du försöka hitta lite plats för styrketräning också. Det behöver inte vara så mycket. En 4-5 övningar som kör igenom hela kroppen två gånger i veckan räcker långt.

Fast det kan gå bra för dig ändå, det handlar ju också om hur höga mål du har. Tycker att det låter som att du har en sund och realistisk inställning ialla fall. Många som skriver här säger att de ska göra allting optimalt utan att egentligen ha tänkt igenom om de har ork, tid och vila för att sen genomföra det.

Tack, all positiv respons gör mig bara mer taggad :) Jag kan ju ta och berätta lite hur min vecka ser ut.

Måndag: Skola, dator
Tisdag: Skola, Simmar
Onsdag: Skola, Vilar, kommer hem för sent för att kunna simma då, kanske på gränsen till en 30 minuters simning
Torsdag: Skola, Simmar, den dagen jag oftast kör hårdast. Kommer hem ca fyra, kl 6 går tåg till flickvän vilket jag åker till oftast.
Fredag: Skola, återhämtning med flickvän
Lördag: Simning efter förmågan, badhuset är fullt av småbarn som leker överallt, får sicksacka mellan dem.
Söndag: Badhuset stängt, återhämtning med flickvän.

Saken är den att jag åker med min lillasyster på 8 år på tisdagar och lördagar, så min träning blir lite tidsbegränsad. Hon simmar så mycket hon orkar, sen vill hon leka med mig. Så jag är lite handikappad vad gäller tiden.

Här är öppetiderna för badhuset.

Månd: Stängt
Tisd-fred 11.00-20.00
Lörd 7.30-14.00.
Tisd 7.00-9.00 morgonbad vuxna
Sönd: Stängt

Om jag nu börjar träna styrketräning samtidigt på ett gym, så kanske kan lösa det på så vis att jag köper ett årskort på bad, plus gym (de har ett litet men trevligt gym på badhuset också), och kör där? Men hur ska jag då lägga upp schemat? Jag måste ju återhämta mig en dag i mellan simningspassen. Och på helgen är det tveksamt att jag kan gymma, min flickvän börjar redan bli skeptisk över att jag simmar tre dagar i veckan, jag vill inte veta hur responsen blir när hon får reda på att jag ska börja gymma på helgen också:P Vi kan bara träffas på helgerna nämligen, eller rättare sagt torsdag-söndag. Så då får jag spendera mer tid till henne, vilket påverkar min träning något. Men det ska man väl kunna lösa?

Snobbe
2009-03-28, 00:49
Säger inte att simning är en dålig träning. Absolut inte det handlar dock om att du vill gå ner i vikt och det kommer du göra även fast du inte simmar om du bara äter mindre. Sen så enligt vad jag läst på detta forumet så är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt eftersom du måste ligga på energi minus för att gå ner i vikt. Omöjligt är det tydligen inte men väldigt svårt om jag fattat det rätt. Men om du vill behålla så mycket av dina muskler som möjligt samtidigt som du går ner i vikt så är styrketräning bra.

rockafellah
2009-03-28, 01:12
Säger inte att simning är en dålig träning. Absolut inte det handlar dock om att du vill gå ner i vikt och det kommer du göra även fast du inte simmar om du bara äter mindre. Sen så enligt vad jag läst på detta forumet så är det svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt eftersom du måste ligga på energi minus för att gå ner i vikt. Omöjligt är det tydligen inte men väldigt svårt om jag fattat det rätt. Men om du vill behålla så mycket av dina muskler som möjligt samtidigt som du går ner i vikt så är styrketräning bra.

man ska oxå äta mycket proteiner typ:)

drejjan
2009-04-26, 11:39
En snabb uppdatering:

Idag väger jag cirkus 78,5 kg! Når mina mål i lagom tempo, har börjat gymma lite smått och idag har jag även beställt lite proteinpulver! Godis och läsk förbudet går bra, blev ju lite smått o gått över påsk, men i stort sett är jag riktigt nöjd med hur jag slutat slösa pengar på detta sockerberoendeframkallande snack skit... =)

BigBaby
2009-04-26, 17:53
Jag har inte läst igenom hela tråden eftersom jag är för trött efter jobbet, men vill ändra bidra med vilka muskler du använder mest vid olika simsätt.

Fjäril/fjärilskickar(du har armarna framåt och gör juckövningen) - Mage, axlar, triceps, ben
Frisim - Triceps, axlar, lats, rygg, ben
Ryggsim - Triceps, ben
Bröstsim - Ska du skippa, bara skit ;)

drejjan
2009-04-28, 15:38
Jag har inte läst igenom hela tråden eftersom jag är för trött efter jobbet, men vill ändra bidra med vilka muskler du använder mest vid olika simsätt.

Fjäril/fjärilskickar(du har armarna framåt och gör juckövningen) - Mage, axlar, triceps, ben
Frisim - Triceps, axlar, lats, rygg, ben
Ryggsim - Triceps, ben
Bröstsim - Ska du skippa, bara skit ;)

Okej, tack så mycket :P Du är den första som svarar på denna fråga jag hela tiden undrat över :P Haha jasså, bröstsim, det säger du? :P

Ska börja gymma nu på tisdagar också, efter simningen. Använder simpasset som uppvärmning, och kör sen gymmet. Frågan är vilken dag jag ska använda till vilka muskelgrupper? Kan jag få tillräcklig träning om jag gymmar endast tisdag och torsdag, eller måste jag gymma ännu en dag, t.ex. lördag? Har lite svårt på lördagar nämligen... Vilka muskelgrupper ska jag köra på vilken dag?
Torsdagar är bra o köra bänk på, då är det lite folk där så det passar mig och min mentala bit bättre :P På tisdagar blir det ju inte förrän efter 6-halv 7 tiden, och då bör det vara mer folk än på torsdagar halv 4...
Nu har iaf proteinpulver i form av Whey-80 kommit hem, skall hämta det på torsdag då studiebidraget kommer! Nästa vecka blir det hårdpumpning, funderar på om jag skall pröva på en maxning i bänk för att se hur mycket jag tar så jag har någonting att jämföra med senare.
Som det ser ut nu kör jag på 10@18(stången), 6@40,3*6@50(med viss hjälp från pappa, förutom första settet).
Om jag kör t.ex. 10@18(stången),4@30,3@40,1@40,1@50 och sen prövar en på 55 alternativt 60 beroende på hur jag känner? Eller är det för många,för få?

Algstrand
2009-04-28, 16:42
Vill bara säga grattis till dig. Kul att det går framåt med viktminskningen. Om du vill kolla ditt max på bänkpressen så är det att föredra om du inte gör av med så mycket ork på uppvärmningen. Kör 10-12 snabba lätta med stången sen 5*30 och 4*40 (eller liknande, vet inte riktigt hur mycket du orkar, vänj musklerna vid belastning utan att trötta ut för mycket) Sen kan du ju prova med 1*55 och klarar du de slänger du på 60. Det är så jag skulle ha gjort, om det är opti eller inte får någon annan svara på =)

drejjan
2009-04-28, 20:59
Vill bara säga grattis till dig. Kul att det går framåt med viktminskningen. Om du vill kolla ditt max på bänkpressen så är det att föredra om du inte gör av med så mycket ork på uppvärmningen. Kör 10-12 snabba lätta med stången sen 5*30 och 4*40 (eller liknande, vet inte riktigt hur mycket du orkar, vänj musklerna vid belastning utan att trötta ut för mycket) Sen kan du ju prova med 1*55 och klarar du de slänger du på 60. Det är så jag skulle ha gjort, om det är opti eller inte får någon annan svara på =)

Tack! Idag var jag ju iväg till badhuset/gymmet. Jag började med att simma 500 meter och sedan leka lite med min lillasyster, fram tills att hon blev hämtad. Jag gick in o duscha, bytte om och sedan gick jag upp till gymmet. Till min förvåning var jag ensam där, så jag tänkte att jag lika gärna kunde ta mig ann bänkpressen.
Jag började lite smått med 12@20 kg, 6@40, 4@50 och sedan la jag på 55. Här brast det. Jag sänkte den ner till bröstet, och tryckte till. Kan det vart 10 centimeter tro? Det stod helt still, hur mycket jag än tog i gick den inte längre upp. Det slutade med att jag fick luta den åt sidan så att tyngderna ramla av :S :P Smått pinsamt, men skönt att jag var själv där.
Men nu efteråt känner jag att jag inte ska försöka mig på maxningen helt ensam, jag presterar nog bättre med någon som hjälper till om det skulle gått snett, kan nog slappna av mer och fokusera på momentet då. Sedan sänkte jag till 50 igen, men då lyckades jag inte heller. Så jag tog av 10 och körde 6*3 @ 40 istället, och sedan började jag köra med hantlar istället...

Nästa gång jag försöker maxa kör jag troligtvis något i stil med 15 lätta med stången, snabba intensiva blandat med långsamma. Sedan kör jag några på 30, någon mindre på 40, en på 50 och sedan en på 55, klarar jag den och känner att jag klarar 5kg till lägger jag på 60 o prövar. Dock får jag ta detta när jag har någon med mig...
Hur ska jag träna på bänken annars, när jag inte har någon med mig?Börja som när jag maxa, fast istället pumpa på 45/50 ? typ 3*6 på det tyngsta jag orkar? Jag är ju ute efter explosiva, stora muskler, så jag måste ju ligga på det tyngsta jag orkar hela tiden.

Jag har även en annan fråga. Jag har sett folk som sitter med armen på bänken med en hantel i handen och kör upp och ner med endast handen. Tränar man underarmen då eller är det handleden eller vad tränar man egentligen?

Kommer i fortsättningen köra simning som uppvärmning och sedan gym på tisdagar, gym på torsdagar... Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta mig till gymmet på lördagar, men det är inte helt säkert. Hur tycker ni att jag skall dela upp det? Biceps osv på tisdag, bröst o triceps osv på torsdag eller tvärt om?

Kul att den här tråden fortfarande får inlägg, när den jag gjorde för inte alls länge sedan (en nyare alltså) redan dött efter två inte allt för effektiva svar.:)

Nyare tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129879

EDIT: Efter simningen låg jag på 78 kg :)

Algstrand
2009-04-28, 21:15
Personligen så tycker jag det är lättare att köra tyngre med hantelpress när jag är ensam. Lättare att lägga vikterna åt sidan om man inte orkar den sista. Som i mitt fall när det gäller bänk, jag kör då på 70*5 med nån som passar om jag kör tungt. Är jag ensam kör jag på 60-65*9 istället kanske. Man får helt enkelt skippa den där sista, så gör jag iaf. Sen vill jag påminna dig om att det finns fler övningar för bröst. Hantelpress (som jag nämnt), Flys, cablecross och div maskiner för bröstpress. Finns en övningsbank här som du kan titta i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Och övningen du såg är nog för underarmen om jag har förstått dig rätt

drejjan
2009-04-28, 21:53
Personligen så tycker jag det är lättare att köra tyngre med hantelpress när jag är ensam. Lättare att lägga vikterna åt sidan om man inte orkar den sista. Som i mitt fall när det gäller bänk, jag kör då på 70*5 med nån som passar om jag kör tungt. Är jag ensam kör jag på 60-65*9 istället kanske. Man får helt enkelt skippa den där sista, så gör jag iaf. Sen vill jag påminna dig om att det finns fler övningar för bröst. Hantelpress (som jag nämnt), Flys, cablecross och div maskiner för bröstpress. Finns en övningsbank här som du kan titta i http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Och övningen du såg är nog för underarmen om jag har förstått dig rätt

Okej, jo lutande hantelpress kör jag efter bänkpressen. Då orkade jag dock bara köra med 10kgs hantlarna, 2*8 @ 10 kg, och sedan 5 @ 12,5 kg. Sedan körde jag Pecdeck, där jag körde 2*8 @ 45 kg om jag inte minns fel. Sedan gick jag över till Sittande militärpress. Sedan bytte jag till Cable Puschdown där jag körde slut mig helt, använde rep i slutet för att verkligen köra slut mig. Under tiden blandade jag också med lite Stående tricepsextention i cable, tänkte att eftersom jag var ensam ville jag pröva lite övningar jag kommer ihåg från förra gången jag gymma. När jag vilade armarna gjorde jag situps också. I slutet prövade jag även Pullover, men var för trött då. Eftersom det vankas fest på torsdag kände jag att jag var tvungen att snabb köra biceps och rygg, därför körde jag några snabba Stångcurl på 10kg+stång (vetefan vad den väger,men en sån där standard med böjd stång) och sedan lite vanliga Hantelcurl på 10kg, och sedan kom de och sa att det var stängningsdags :P Och den där övningen jag frågade om, om underarmen, den prövade jag också. Fick grymt ont i armen, det verkade ta som fan!

Grymt bra övningsbank, blev till att lägga till som bokmärke med en gång :D

Kul med någon som visar intresse att hjälpa till, blir motiverad som aldrig förr :P

drejjan
2009-05-04, 20:20
Update: Från och med idag denna vecka kommer jag spela fotboll i korpens fotbollsturnering:P det kommer bli en match i veckan, så där får jag lite gratis motion. Sprang även 4 km i skolan idag, märkte att jag fått bättre kondition än jag trodde, då jag förut inte orkade löpa hälften av sträckan utan att behöva gå. Nu löpte jag hälften och 1/4 till, sen vart jag tvungen och pissa. Sedan gick det lite sådär, stannade två eller tre gånger och gick 70 meter eller ngt, sen löpte jag igen. Tog även en proteinportion i form av Whey-80+lättmjölk, är detta något jag bör ta efter matcherna eller ses det som onödigt slöseri på proteinet? Matcherna är 2*20, 7 manna plan. Har dock inte vägt mig, men gör det efter gymbesöket imorgon =)