handdator

Visa fullständig version : Matsäck?

Ytox
2009-03-05, 17:58
Ja då har jag börjat köra lite hårdare på gymmet senaste veckorna men har stött på ett smärre problem. Gymmet är ganska långt hemifrån och jag har därför försökt klämma in passen direkt efter skolan, eller före.

Problem efter skolan är att jag ofta slutar runt 4 tiden, och åt då senast runt 12. Har tat me någon macka och så men är endå som oftast hungrig och slö innan träning.

Nån som har några tips på vad man kan ta me å käka, som ger bra grund att träna på och är smidigt? Sen undrar jag också hur snabbt efter passet man måste få i sig mat?

Tacksam för svar !

WHITEFOLKS
2009-03-05, 18:13
Drick valfri mängd gainer precis innan/i början av träningen :)

1684_
2009-03-05, 19:17
matlåda

Scratch89
2009-03-05, 20:01
Kan du inte äta mer till lunch då? Fyra timmar borde man inte hinna bli så hungrig på.

mikaelj
2009-03-05, 20:33
Kokta ägg är praktiskt förpackade.

Ytox
2009-03-05, 20:58
Kan du inte äta mer till lunch då? Fyra timmar borde man inte hinna bli så hungrig på.

Jag blir ... Sen är väll lunchen inte av nån vidare kvalite heller.

L-Sami
2009-03-05, 21:15
En gainer brukar jag ta innan ett pass, brukar vara ca 4-5h mellan lunch och träning. Lunchen jag äter brukar vara enorm så hungrig är jag inte, förutom ibland.

jompa
2009-03-05, 23:34
En preworkout produkt funkar prima för mig i sådana fall, ger en liten extra kick och fokus blir på topp. Äter sällan något innan träning däremot efter.

Scratch89
2009-03-05, 23:57
Jag blir ... Sen är väll lunchen inte av nån vidare kvalite heller.

Vad är det för fel på lunchen?

Ytox
2009-03-06, 15:48
Vad är det för fel på lunchen?

Uppvärmd massproducerad skolmat.

Rahf
2009-03-06, 15:53
Uppvärmd massproducerad skolmat.

Lägg av nu. Skolmaten är allt som oftast helt ok. Kräver du en gastronomisk succè som är tillagad av en kock?

villblienfyrkant
2009-03-06, 16:18
Lägg av nu. Skolmaten är allt som oftast helt ok. Kräver du en gastronomisk succè som är tillagad av en kock?

tror inte skolmaten är av så bra kvalite om jag ska vara ärlig. Tex vårullar med ris och inuti vårullarna finns nästan bara ris, alltså ris med ris, var e mitt kära protein:cryout:

vicarious
2009-03-06, 16:40

+1.

Helt otroligt hur bortskämda vissa är.

Rahf
2009-03-06, 17:14
tror inte skolmaten är av så bra kvalite om jag ska vara ärlig. Tex vårullar med ris och inuti vårullarna finns nästan bara ris, alltså ris med ris, var e mitt kära protein:cryout:

Nä men ta med en matlåda varje dag då och sluta gnäll. Jag blir uppriktigt förbannad över de som gnäller över skolmaten. Nej, kvaliteten är knappast den bästa när det gäller storkok och gällande makronutrientsfördelning så får man väl kompensera under de andra måltiderna ifall det visar sig att dagens rätt är köttsoppa.

Skärp till er nu. Ät det som bjuds eller fixa något eget.

Ahlner
2009-03-06, 21:52
nä men ta med en matlåda varje dag då och sluta gnäll. Jag blir uppriktigt förbannad över de som gnäller över skolmaten. Nej, kvaliteten är knappast den bästa när det gäller storkok och gällande makronutrientsfördelning så får man väl kompensera under de andra måltiderna ifall det visar sig att dagens rätt är köttsoppa.

Skärp till er nu. Ät det som bjuds eller fixa något eget.

+1

Eddie Vedder
2009-03-07, 07:14
var e mitt kära protein:cryout:

Var är din fantasi?

Jag antar att mjölk finns att tillgå t.ex.? Om du tar med en shaker med en skopa pulver (knappast något opraktiskt att släpa på) och blandar den med mjölk som har du en utmärkt proteinkost, särskitl i kombination med riset vars protein blir fullvärdigt kombinerat med mjölkprotein.

Shakemynuts
2009-03-07, 07:39
Så lätt och gott det bara blir är att koka ris, lägga i en låda, blanda ihop med tonfis, pressa över citron och krydda med svartpeppar! Allt ligger i en liten smidig låda och så gaffel på det. Blir ju inte mycket lättare.

Skolmaten är alldeles utmärkt, du är bara kräsen i ett bortskämt i-land.

Jag undrar om det finns nån som egentligen kan peka på några faktiska fel med skolmaten. Vissa saker kanske inte är det godaste, såklart, men det har ju oftast inget med kvalitén att göra väl?

Rahf
2009-03-07, 09:07
Så lätt och gott det bara blir är att koka ris, lägga i en låda, blanda ihop med tonfis, pressa över citron och krydda med svartpeppar! Allt ligger i en liten smidig låda och så gaffel på det. Blir ju inte mycket lättare.

Skolmaten är alldeles utmärkt, du är bara kräsen i ett bortskämt i-land.

Jag undrar om det finns nån som egentligen kan peka på några faktiska fel med skolmaten. Vissa saker kanske inte är det godaste, såklart, men det har ju oftast inget med kvalitén att göra väl?

Det beror ju på vad man jämför med också. Drar man en linje mellan skolmat och hemlagat så vinner givetvis hemlagat. Kvalitetsmässigt så tror jag de syftar på råvarorna som använts, vilka förmodligen inte alls skiljer sig speciellt mycket.

JakeShaft
2009-03-08, 18:53
Jag kommer i håg att jag brukade mixa 1 banan, 1 dl gryn, 3-4dl mjölk 2 råa ägg sedan slänga i lite is och svepa i mig lagom tid innan träningen fungerade prima. Om du tycker det smakar äckligt släng i lite kakao eller bär. Inte ett dugg jobbigt att släpa runt på.

Eller så kan du bara ha med dig gainer/proteinpulver och blandamed vatten närhelst du vill.

Billybilly
2009-03-08, 19:52

Lägg av nu, det är absolut inget fel på skolmaten som serveras, och hade den tenderat till att folk fick "näringsbrist" pga utesluten protein, så kan jag garantera att dom inte hade fått servera den maten.

Ska jag vara ärlig så förstår jag faktiskt inte hur folk kan klaga på skolmaten, det är väl jättebra att ni över huvud taget får skolmat?

Och sen får ni väl inte vårrullar två gånger i veckan?

hjalten
2009-03-08, 19:53

4 timmar? skojar du? det är hur lång tid som helst, speciellt om man ska träna 4 timmar efter en måltid.

mojoo
2009-03-08, 21:14
+1.

Helt otroligt hur bortskämda vissa är.

tycker inte du ska uttala dig i den frågan då det finns otroligt dålig mat på våra skolor i sverige. Och inte minst när de tar maten från golvet(!) :furious:

Rahf
2009-03-08, 21:15
tycker inte du ska uttala dig i den frågan då det finns otroligt dålig mat på våra skolor i sverige. Och inte minst när de tar maten från golvet(!) :furious:

Och du är kvalificerad att uttala dig därför att? Gällande mat på golvet så var det en engångshändelse som hade turen att filmas, tror du att de slänger maten på golvet av pin kiv?

Jag undrar om maten är så dålig, eller om det är skolbarnen som är jävligt gnälliga.

mojoo
2009-03-08, 21:29
Och du är kvalificerad att uttala dig därför att? Gällande mat på golvet så var det en engångshändelse som hade turen att filmas, tror du att de slänger maten på golvet av pin kiv?

Jag undrar om maten är så dålig, eller om det är skolbarnen som är jävligt gnälliga.

Nej jag är nog inte kvalificerad att säga det men alla man umgås med klagar på maten. Det är något man kollar(de jag umgås med bland annat) när man söker in till gymnasiet, är maten god nog ?

Och jag vet inte om NI som är 20+ har något att säga om maten heller?

mojoo
2009-03-08, 21:34
Nej jag är nog inte kvalificerad att säga det men alla man umgås med klagar på maten. Det är något man kollar(de jag umgås med bland annat) när man söker in till gymnasiet, är maten god nog ?

*edit*

och det här med att de filmas. tycker du att de kan säga om de flesta saker som filmas ? "det var en engångshändelse". T.ex. de här poliserna som filmades när de sa jävla apjävlar i Rosengård (om jag inte minns fel). Tycker du det bara är en engångshändelse som man ska skita i ?

och resten kan du ta på PM eftersom vi kommer lite OT

Billybilly
2009-03-08, 21:34

Gymnasiematen är likvärdig all annan skolmat.

Och sen tror jag det är en "grej" att man ska klaga på skolmaten, eftersom alla andra gör det så är det svårt att själv säga "tack för maten, det var jättegott!" till de damer som serverar maten.
Testa och tacka för maten nästa gång du är i matsalen ska du se hur glada dom blir.

Och så förbannat dålig är inte maten. Jag gick ur gymnasiet för drygt ett år sedan och har aldrig under mina 12 skolår klagat på maten, snarare tvärtom, tyckt att den faktiskt är god.

Angående Malmö och Rosengårds "kravallerna" och där poliser säger olämpliga saker i sina bilar, har jag faktiskt full förståelse för. Dom har ett yrke där dom ständigt får en skopa skit från höger och vänster, och dom handskas med människor av den lägre intelligensnivån, självklart blir dom också förbannade.

Lillputten
2009-03-08, 21:38
Lägg av nu, det är absolut inget fel på skolmaten som serveras, och hade den tenderat till att folk fick "näringsbrist" pga utesluten protein, så kan jag garantera att dom inte hade fått servera den maten.

Ska jag vara ärlig så förstår jag faktiskt inte hur folk kan klaga på skolmaten, det är väl jättebra att ni över huvud taget får skolmat?

Och sen får ni väl inte vårrullar två gånger i veckan?

I min skola är det faktiskt råvarorna det är fel på. Potatisen har ibland mask, grytorna har undermåligt kött (däribland vener). Lärarna som knappast är kräsna klagar till och emd på skolans mat. Jag skulle tycka det var okej att maten höll dålig kvalite om den var gratis, men fallet är att jag betalar för den. :furious:

OnT: Jag brukar ha med mig 3-4 frukter varje dag för att hålla blodsockret uppe. Sedan precis innan träning dricker jag 1/3 av min gainer.

Billybilly
2009-03-08, 21:42
I min skola är det faktiskt råvarorna det är fel på. Potatisen har ibland mask, grytorna har undermåligt kött (däribland vener). Lärarna som knappast är kräsna klagar till och emd på skolans mat. Jag skulle tycka det var okej att maten höll dålig kvalite om den var gratis, men fallet är att jag betalar för den. :furious:

OnT: Jag brukar ha med mig 3-4 frukter varje dag för att hålla blodsockret uppe. Sedan precis innan träning dricker jag 1/3 av min gainer.

Så illa tror jag faktiskt inte fallet är, överdrift.

Din mamma och pappa betalar din skolmat.
Och det är många saker som jag betalar för som jag anser är högst olämpligt.

mojoo
2009-03-08, 22:18
Gymnasiematen är likvärdig all annan skolmat.

Och sen tror jag det är en "grej" att man ska klaga på skolmaten, eftersom alla andra gör det så är det svårt att själv säga "tack för maten, det var jättegott!" till de damer som serverar maten.
Testa och tacka för maten nästa gång du är i matsalen ska du se hur glada dom blir.

Och så förbannat dålig är inte maten. Jag gick ur gymnasiet för drygt ett år sedan och har aldrig under mina 12 skolår klagat på maten, snarare tvärtom, tyckt att den faktiskt är god.

Angående Malmö och Rosengårds "kravallerna" och där poliser säger olämpliga saker i sina bilar, har jag faktiskt full förståelse för. Dom har ett yrke där dom ständigt får en skopa skit från höger och vänster, och dom handskas med människor av den lägre intelligensnivån, självklart blir dom också förbannade.

*edit*

de här med skolmaten. Det är klart att de ocks finns bra skolor med mat....Blackebergs & Spånga gymnasium har ett väldigt bra rykte för bra mat men det betyder inte att de finns dåliga skolor för det

Jo visst har jag också förståelse för de poliserna, men jag tycker inte man uttrycker sig sådant när man är aktiv polis och är på väg till kravallerna.

och jag skrev detta för att att någon ovan sa något om engångshändelser

Billybilly
2009-03-08, 22:33
*edit*

de här med skolmaten. Det är klart att de ocks finns bra skolor med mat....Blackebergs & Spånga gymnasium har ett väldigt bra rykte för bra mat men det betyder inte att de finns dåliga skolor för det

Jo visst har jag också förståelse för de poliserna, men jag tycker inte man uttrycker sig sådant när man är aktiv polis och är på väg till kravallerna.

och jag skrev detta för att att någon ovan sa något om engångshändelser

Om nu fallet är så, att maten är så vidrig så den inte är ätbar, varför tar du inte med dig något eget hemifrån? Det är valfritt att äta maten i skolan.

Blir bara så ledsen när vi har paserat den gräns där det är acceptabelt att klaga på att vi faktiskt får skolmat. I min värld stämmer inte det, inte någonstanns.

Shakemynuts
2009-03-08, 22:54

Tror du ingen 20+ har gått i skolan eller? :D
Kan säga att det var samma tjafs då jag gick i skolan i högstadiet/gymnasiet. Jävla trams. Jag åt maten och tyckte den var jättegod, mina kompisar också. Sen fanns de idioter som klagade på den, bortskämda snorungar alltså. Alltid samma folk som klagade dessutom.

Edit: För övrigt så fick vi kuponger till en restaurang och välja mellan 3 olika maträtter + salladsbuffé. Sen hoppade jag av och började på ett gymnasie i min hemkommun istället för inne i city. Men ja, jag var lika glad för maten jag fick i andra skolan, tror aldrig jag ens tänkte tanken om att det var sämre. Det är mat, det smakar bra, det gör mig mätt och ger mig energi. Är väl inget att gnälla om?

mojoo
2009-03-08, 23:02
Tror du ingen 20+ har gått i skolan eller? :D
Kan säga att det var samma tjafs då jag gick i skolan i högstadiet/gymnasiet. Jävla trams. Jag åt maten och tyckte den var jättegod, mina kompisar också. Sen fanns de idioter som klagade på den, bortskämda snorungar alltså. Alltid samma folk som klagade dessutom.

Edit: För övrigt så fick vi kuponger till en restaurang och välja mellan 3 olika maträtter + salladsbuffé. Sen hoppade jag av och började på ett gymnasie i min hemkommun istället för inne i city. Men ja, jag var lika glad för maten jag fick i andra skolan, tror aldrig jag ens tänkte tanken om att det var sämre. Det är mat, det smakar bra, det gör mig mätt och ger mig energi. Är väl inget att gnälla om?

haha jo visst, hoppas alla har varit unga nån gång !

ja visst finns de gnällspikar på alla skolor, men jag tror det är en stor del av alla skolor som har väldigt dålig mat. Ja menar de finns gnällspikar som ser något negativt när allt är perfekt. Förr i tiden har jag för mig att alla hade mattanter som lagade maten i skolan ? det vill jag för in igen. Nu är de slöa och beställer bara in fryst mat som de värmer upp :(

Billybilly
2009-03-08, 23:04
haha jo visst, hoppas alla har varit unga nån gång !

ja visst finns de gnällspikar på alla skolor, men jag tror det är en stor del av alla skolor som har väldigt dålig mat. Ja menar de finns gnällspikar som ser något negativt när allt är perfekt. Förr i tiden har jag för mig att alla hade mattanter som lagade maten i skolan ? det vill jag för in igen. Nu är de slöa och beställer bara in fryst mat som de värmer upp :(

Men nu får du ge dig, du har just placerat dig själv i den kategorin du talar emot. Det handlar om pengar, inte att de är "slöa".

Cohen
2009-03-09, 00:16
Kan det helt enkelt inta vara som så att en del skolor har bra mat samtidigt som andra skolor har sämre mat?

Alla diskussioner om skolmaten tycks utmynna i två lag där det ena talar om den bedrövliga skolmaten och det andra om bortskämda tonåringar. Tycker bara att många missar det uppenbara i att kvaliteten på skolmaten är olika i olika skolor.

Rahf
2009-03-09, 00:43
Kan det helt enkelt inta vara som så att en del skolor har bra mat samtidigt som andra skolor har sämre mat?

Alla diskussioner om skolmaten tycks utmynna i två lag där det ena talar om den bedrövliga skolmaten och det andra om bortskämda tonåringar. Tycker bara att många missar det uppenbara i att kvaliteten på skolmaten är olika i olika skolor.

Då är det upp till eleverna i samråd med lärare att poängtera detta för sin skola. Att sätta sig vid en dator och gnälla, eller att gnälla för sina kompisar, kommer inte påverka ett jävla skit.

Jag kan meddela att jag gick i skolan för inte alldeles för många år sen. Jag klagade som fan på skolmaten, men inser nu i efterhand att den var faktiskt helt ok. Kanske inte optimal eller jättebra kvalitet, men det funkade. Gällande skolmat med klart bristande kvalitet så är det handlingskraft från eleverna som krävs också. Man kan inte bara sätta sig på golvet och grina för att därefter förvänta sig att saker ändrar sig till det bättre. Det funkar på dagis men sällan annars.

Funkar det inte att klaga till skolledningen så är det bara börja ta med sig egna matlådor. Har man inte viljan eller handlingskraften att göra något åt saken så får man jobba sig runt det.

Ytox
2009-03-09, 18:57
Ojdå här hade det tagit fart.

Men det är väll rätt självklart att det skiljer sig från skola till skola.
Men överlag i just mitt skolkök är det skit, sen får ni kalla mig bortskämd och vad ni vill. Senaste i årskiftet drog dom ner kostnaden på varje portion med 3kr, varav följderna blev att dom tog bort salladsbord, juice och mjuktbröd.

Sen för att klara ekonomin severas numera blodpudding 1 gång i veckan, (tidigare var tredje) Och fisk serveras numera i endast i sopputförande.

Men det klart, det här är mitt Gymnasium. Klart det skiljer sig.

WHITEFOLKS
2009-03-09, 19:30
Om ni har mjölk så är det ju bara dricka 2-3 glas mjölk och komplementera med knäckebröd eller liknande.

Bra mat och standardiserat. Bra om du vill räkna kcal på det (om man vill vara så seriös) och bra näringsinnehåll.

Cohen
2009-03-09, 20:00
Då är det upp till eleverna i samråd med lärare att poängtera detta för sin skola. Att sätta sig vid en dator och gnälla, eller att gnälla för sina kompisar, kommer inte påverka ett jävla skit.

Jag kan meddela att jag gick i skolan för inte alldeles för många år sen. Jag klagade som fan på skolmaten, men inser nu i efterhand att den var faktiskt helt ok. Kanske inte optimal eller jättebra kvalitet, men det funkade. Gällande skolmat med klart bristande kvalitet så är det handlingskraft från eleverna som krävs också. Man kan inte bara sätta sig på golvet och grina för att därefter förvänta sig att saker ändrar sig till det bättre. Det funkar på dagis men sällan annars.

Funkar det inte att klaga till skolledningen så är det bara börja ta med sig egna matlådor. Har man inte viljan eller handlingskraften att göra något åt saken så får man jobba sig runt det.

Visst är det så, eleverna har i de flesta skolor möjligheter att påverka (och kanske mer ju längre upp i skolåren man kommer).

Nonetheless finns emellertid det faktum kvar att budgeten i många fall är begränsad på en ganska låg nivå, vilket i sin tur begränsar vilken mat som kan serveras. På min tid var skolmaten näringsmässigt helt ok, men samtidigt fruktansvärt tråkig och enformig. Problemet löstes genom att jag varvade skolmaten med matlåda lite om vartannat.