handdator

Visa fullständig version : Substitut för Choklad?? Proteinpulver vs. Oboypulver??


roonja
2009-03-05, 11:56
Finns det någon som har bra substitut för choklad om man vill ha lite gott som fortfarande är kalorisnålt?
Jag har testat chokladgröten som var helt ok, men finns det mer???

Jag undrar även om det är bättre att köpa proteinpulver med chokladsmak och ha i tex bakning/i glass/mm, istället för att använda oboypulver om man vill vara så kalorisnål som möjligt?
Vilket proteinpulver är isåfall bäst (choklad-smakmässigt och så)? Är det viktigt NÄR man äter proteinpulver (tex direkt efter träning eller nåt). För jag kommer isåfall använda det bara som "snacks".

Om nån har recept så skriv gärna ut kaloriinnehåll och portionsmängder. Ibland kan det bli att man äter mer i tron om att det är supernyttigt, fast det egentligen blir mer än det skulle blivit om man åt "vanligt" godis.

Tacksam för svar och goda recept-tips!! Obs. Det ska va choklaaaad:)

Kreh
2009-03-05, 12:07
Double Pro - Double Chocolate. Eiselt.

Blanda 1/5 pulver/mjölk i vikt. Ha ner lite mer kakao. Ställ in i kylen i en tio minuter.

roonja
2009-03-05, 12:12
Double Pro - Double Chocolate. Eiselt.

Blanda 1/5 pulver/mjölk i vikt. Ha ner lite mer kakao. Ställ in i kylen i en tio minuter.

Tack. Vet du om det är kalorisnålare med proteinpulver istället för oboypulver? Det är ganska mkt pulver.

Sniggel
2009-03-05, 12:41
Proteinpulver är nästan uteslutande protein, där är lite fett och lite kolhydrater också men det blir nästan 400 kcal per 100 g. Oboy är nästan uteslutande socker, och socker innehåller 400g per 100g så det borde också ligga ganska nära 400 kcal för oboy per 100g.

Cerberus
2009-03-05, 12:43
100g protein mättar sjukt mkt bättre än 100g oboy/socker iaf.

roonja
2009-03-05, 13:10
Proteinpulver är nästan uteslutande protein, där är lite fett och lite kolhydrater också men det blir nästan 400 kcal per 100 g. Oboy är nästan uteslutande socker, och socker innehåller 400g per 100g så det borde också ligga ganska nära 400 kcal för oboy per 100g.

100g protein mättar sjukt mkt bättre än 100g oboy/socker iaf.

Gött!:hbang: Men är det gott då? Alltså godis-gott? hehe
Detta ska absolut testas:) Jag har inte provat kvarg heller, och det verkar ju vara kolozzeum-besökares favorit!
Det finns ju så många olika sorters pulver, men är Double Pro - Double Chocolate. Eiselt det som rekommenderas av er om jag bara ska ha det som godis?

Juliette
2009-03-05, 13:12
Jag brukar göra en chokladpudding på kesella, kakao och sötningsmedel. Ibland blandar jag i lite funlight apelsin så det blir apelsin/choklad smak.

Nu var ju inte det här svar på din fråga, men ett bra substitut för choklad när man är sugen.

Brukar även göra som Kreh föreslog, blanda chokladprotte med lite mjölk och ställa i kylen eller frysen ett par minuter. Blir godast om man mixar det med mixerstav och gärna en isbit i som fluffar till det.

Eldhroka
2009-03-05, 13:15
Double Pro - Double Chocolate. Eiselt.

Blanda 1/5 pulver/mjölk i vikt. Ha ner lite mer kakao. Ställ in i kylen i en tio minuter.

+1

Galet gott. Godisgott!

roonja
2009-03-05, 13:23
Låter ju helbra!
Är det denna ni menar??
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=195
Det tar slut ganska snabbt va? Alltså man använder ganska mycket på en gång eller?

Eldhroka
2009-03-05, 13:27
Låter ju helbra!
Är det denna ni menar??
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=195
Det tar slut ganska snabbt va? Alltså man använder ganska mycket på en gång eller?

Jepp den.

Jag tar 40g pulver till ca 2,5-3dl iskallt vatten.

750g/paket ger nästan 19 portioner.

roonja
2009-03-05, 13:28
Thanks:) Ska köpa den då!

Nattljus
2009-03-05, 13:54
Jag brukar göra en chokladpudding på kesella, kakao och sötningsmedel. Ibland blandar jag i lite funlight apelsin så det blir apelsin/choklad smak.

vilka mängder?

roonja
2009-03-05, 14:05
Alltså, vad är det för skillnad mellan alla proteinpulver??? Det finns ju en hel MÄNGD med olika märken och varianter!! Jag får ju beslutsångest... Jag funderar på att köpa nån mer när jag ändå är igång. Är chokladsmaken bäst överlag tro?
Hur lång e leveranstidpå Kolozeum om jag beställer idag? NÅn som vet?

saab900
2009-03-05, 14:29
Gött!:hbang: Men är det gott då? Alltså godis-gott? hehe
Detta ska absolut testas:) Jag har inte provat kvarg heller, och det verkar ju vara kolozzeum-besökares favorit!
Det finns ju så många olika sorters pulver, men är Double Pro - Double Chocolate. Eiselt det som rekommenderas av er om jag bara ska ha det som godis?


Det är så gott att jag nästan misstänker att det inte är ett proteinpulver överhuvudtaget :)

MyungChul
2009-03-05, 15:28
Oboy är 97% socker afaik.
Proteinpulver brukar väl ligga på 80-90%, länge sedan jag använde mig av tillskott utöver omega3.

Ceccil
2009-03-05, 15:40
Kanske inte riktigt som choklad.. men med lite fantasi så! ;)
Jag brukar vispa två äggvitor ganska hårt med flytande suketter och kakao, slänga ner ca 1 dl kesella eller lite mindre och vispa igen. Chokladmousse!

roonja
2009-03-05, 20:06
Kanske inte riktigt som choklad.. men med lite fantasi så! ;)
Jag brukar vispa två äggvitor ganska hårt med flytande suketter och kakao, slänga ner ca 1 dl kesella eller lite mindre och vispa igen. Chokladmousse!

Hehe, tack för tips!!=) Jag tog alltid o blandade oboypulver o vatten för jag tänkte att det va nyttigare. men jag kom ofta upp i stora mängder pulver så det blev nog inte så nyttigt i slutändan ändå;)

Jag har försökt att vispa äggvitor när jag skulle göra chokladmousse en gång. Jag vispade vitorna med oboypulver i, men det blev ju aldrig nån tjock konstistens?? Först försökte jag för hand, och sen med elvisp jättelänge, men det var lika vattningt som i början. Gjorde jag nåt fel??:confused:

roonja
2009-03-05, 20:09
Och en sak till: var får ni tag på flytande suketter?? Jag skulle köpa på Ica men hittade bara pulver. Suketter-strö och ett annat sötningsmedel med ljusblå etikett och lock. (minns inte vad märket hette). Jag gjorde mufffins på detta sötningsmedel och det smakade SKIIT! Man kunde verkligen inte äta dem.
Så flytande medel kanske är bättre? Smakar det sådär konstgjort som sötningsmedel kan göra (Tex som oboy utan socker eller liknande?)

Cohen
2009-03-05, 20:18
Hehe, tack för tips!!=) Jag tog alltid o blandade oboypulver o vatten för jag tänkte att det va nyttigare. men jag kom ofta upp i stora mängder pulver så det blev nog inte så nyttigt i slutändan ändå;)

Jag har försökt att vispa äggvitor när jag skulle göra chokladmousse en gång. Jag vispade vitorna med oboypulver i, men det blev ju aldrig nån tjock konstistens?? Först försökte jag för hand, och sen med elvisp jättelänge, men det var lika vattningt som i början. Gjorde jag nåt fel??:confused:

Ska du blanda något (såsom kakao) i vispad grädde eller vispad äggvita ska du först vispa och sedan blanda.

roonja
2009-03-05, 20:22
jassååå...Det ska jag tänka på nästa gång dårå:) Varför är det så?

MyungChul
2009-03-05, 21:14
För att fettet i bunken motverkar effekten av att vispa in luft i äggvitan.
Får du med dig mer än lite äggula i vitorna så kan du vispa i dagar utan att det händer något.

Icefire
2009-03-06, 09:03
10 g mörk choklad av bra kvalitet. Då behöver man inte tumma på smaken, och jämfört med övriga förslag i tråden ger det färre kalorier.

Juliette
2009-03-10, 18:21
vilka mängder?

Nu höftar jag bara, (sen är det skillnad om jag har proteinpulver i - då måste man även ha mer vätska i) men jag gissar att det är ca:

1/2 burk kesella
några maskedar kakao (jag gillar stark chokladsmak)
1/2 - 1 dl canderel (jag häller bara i, men det beror ju på hur sött du vill ha det)
2 msk koncentrerad funlight apelsin. Ibland har jag i funlight jordgubb istället.

-----------------------------------

Vill du använda choklad proteinpulver i, kör samma recept och lägg till;
ca en halv skopa proteinpulver,
ha i mer funlight, eller blanda i lite mjölk, så det blir lagom tjockt/löst.

Det är dock lätt att det blir klumpigt så börja med bara kesellablandningen, om du är kräsmagad :)

Lellan
2009-03-10, 18:39
För den som gillar fina praliner kan man testa detta jag gjorde i helgen:

2 msk kakaopulver + 2 tsk valfri sylt (finns ju praliner med lingon, hallon el hjortronsmak - min favvo är lingon. Helst hemlagat såklart) och såpass med vatten att det går att blanda. Smakade på pricken som lingonpraliner, bitterljuvt sådär.. *drool* Fast lika bildskönt blev det ju inte förståss..

fyrkantig_rondell
2009-03-10, 18:44
Finns det någon som har bra substitut för choklad om man vill ha lite gott som fortfarande är kalorisnålt?
Jag har testat chokladgröten som var helt ok, men finns det mer???
Tacksam för svar och goda recept-tips!! Obs. Det ska va choklaaaad:)

Den här kanske?

http://www.canderel.se/SE/Vara-produkter/latt-chokladdryck.asp

Ett smalare chokladpulver som har används både i kessellan, gröten och bakning här hemma.

roonja
2009-03-10, 19:49
Tusen tack för alla svar!! Det är jättekul och bra att folk engagerar sig*cupid*
Man kan ta oboypulver i kesella och ställa i frysen. Smakar som krämig glass:) Gottttt, fast man måste ha ganska mkt oboypulver dock

För den som gillar fina praliner kan man testa detta jag gjorde i helgen:

2 msk kakaopulver + 2 tsk valfri sylt (finns ju praliner med lingon, hallon el hjortronsmak - min favvo är lingon. Helst hemlagat såklart) och såpass med vatten att det går att blanda. Smakade på pricken som lingonpraliner, bitterljuvt sådär.. *drool* Fast lika bildskönt blev det ju inte förståss..

Oj det låter minst sagt annorlunda, men spännande;) Will try...

Nu höftar jag bara, (sen är det skillnad om jag har proteinpulver i - då måste man även ha mer vätska i) men jag gissar att det är ca:

1/2 burk kesella
några maskedar kakao (jag gillar stark chokladsmak)
1/2 - 1 dl canderel (jag häller bara i, men det beror ju på hur sött du vill ha det)
2 msk koncentrerad funlight apelsin. Ibland har jag i funlight jordgubb istället.

-----------------------------------

Vill du använda choklad proteinpulver i, kör samma recept och lägg till;
ca en halv skopa proteinpulver,
ha i mer funlight, eller blanda i lite mjölk, så det blir lagom tjockt/löst.

Det är dock lätt att det blir klumpigt så börja med bara kesellablandningen, om du är kräsmagad

Thanks!! Jag har köpt proteinpulver nu så det blir att testa

Den här kanske?

http://www.canderel.se/SE/Vara-produkter/latt-chokladdryck.asp

Ett smalare chokladpulver som har används både i kessellan, gröten och bakning här hemma.

Låter ju skitbra!! Ska köpa i helgen
Men hoppas det inte smakar alltför konstgjort... oboy utan socker är ju helt FRUKTANSVÄRD!*spy* Har ni smakat? Usch...

fyrkantig_rondell
2009-03-15, 10:27
Låter ju skitbra!! Ska köpa i helgen
Men hoppas det inte smakar alltför konstgjort... oboy utan socker är ju helt FRUKTANSVÄRD!*spy* Har ni smakat? Usch...

har smakat det nån gång, brukar inte dricka oboy tycker inte om smaken riktigt. men den utan socker var fan värre, helt odrickbar.

men detta pulver är faktiskt helt OK, smakar lite mer mörk choklad ungefär.

J.V
2009-03-15, 13:06
Blanda en lättkesella/kvarg med en sån där liten portionsförpackning chokladpudding, blir riktigt bra.

Annars, som tidigare rekommenderat, Double Pro.