handdator

Visa fullständig version : Återhämtningsdrycker och Gainomax


miner
2009-03-04, 22:52
Hej, jag har tränat i lite drygt en vecka. Är 17 år, ca 187 cm och lite småmullig (mage och lår främst). Väger 81 kg, vet inte om det till större delen är fett/muskler men har nu på senare tid fått ett ökat intresse för träning och kost, vilket tidigare i mitt liv har varit "care" som man numera säger. Var mest dator och läsk som gällde då.

Jag har hursomhelst kollat runt lite på forumet om återhämtningsdrycker och gainomax, och av det jag har läst så verkar Gainomax inte ha några direkta nackdelar förutom priset. Men en kompis till mig sa att man bara behövde återhämtningsdrycker/gainomax om man var för smal och hade svårt att bygga muskler, medan jag som har någolunda bra fettreserver inte behöver det för att bygga om dem till muskler - Att gainomax var för folk som ville "gain weight".

Kort sagt; kan jag köra på Gainomax (och kanske senare börja blanda egen Gainer när jag orkar) eller kommer jag bara bli tjockare för att jag inte behöver det? Har inga direkta problem med ekonomin.

Tack på förhand
miner

Nordenator
2009-03-04, 22:59
Klart du kan det. Sen är det väl inte varken det bästa ur ekonomisk synpunkt eller muskelbyggande. Utan protein tar man sig inte långt, även om man är fet. Din polare vet jag inte om du ska lyssna allt för mycket på. Gainomax är däremot läskigt gott *drool*

Scratch89
2009-03-04, 23:00
Javisst! Att inte få i sig näring efter träning är katastrofalt för resultaten. Fett kan inte omvandlas till muskler; det är hokus pokus, och din vän har fel.

Det är inte Gainomaxen i sig som kommer få dig att gå upp eller ner i vikt, utan maten och motionen sammanlagt. Äter du mer än vad du förbrukar går du upp i vikt, och tvärtom.

Rahf
2009-03-04, 23:02
Gainomax har räddat återhämtningen under denna vecka som jag testar dubbla pass :D. Det är min tro, åtminstone under ett sånt extremt upplägg som jag har. Som återhämtningsdryck/gainer är Gainomax väldigt god, men väldigt dyr också.

Som Scratch påpekade, skapar Gainomaxen ett energiöverskott så kommer du att gå upp i vikt, annars händer ingenting mer än att du återhämtar dig bättre efter ett pass.

kjell33
2009-03-04, 23:03
Tyvärr väldigt mkt socker i gainomax. Ät bananer i stället och blanda en proteindrink när du kommer hem.

CVN
2009-03-04, 23:04
Det som Gainer jämfört med proteinpulver skiljer åt är att Gainer har mycket fler kolhydrater och oftast mer fetter. Gainer symboliseras också med viktökning så jag tycker inte att du ska köra på det då du inte vill gå upp i vikt.

Det du istället bör köra på är ett proteintillskott, exempelvis EAA eller Whey 80-100.

bara så du kan se vad som skiljer en gainer och ett proteintillskott åt så har jag quotota innehållet;

Protein tillskott (Whey)
NÄRINGSVÄRDE / 30 gram*

Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Kolhydrater 1.4

Fett 2.0 - 2.1

Fukt 1.1

Mineraler 1.0

Energi (KCAL) 115

Gainer

Näringsvärde per portion 132 g

Kalorier 513

Protein 34,3g

Kolhydrater ( varav 6,6 g laktos) 91g

Fett 1,3g

Rahf
2009-03-04, 23:06
Tyvärr väldigt mkt socker i gainomax. Ät bananer i stället och blanda en proteindrink när du kommer hem.

Socker har inte samma metabola nackdel efter träning som vid vilken annan tidpunkt på dygnet. Därför lämpar sig inte Gainomax speciellt bra under någon annan tidpunkt än just efter träning.

CVN
2009-03-04, 23:15
För andra som vill veta;


Proteintillskott (proteindrink)
Proteintillskott alias proteindrink. En produkt som innehåller olika mängder rent protein i form av antingen vassle eller kasein. Vassle är snabba protein och kasein är långsam protein, precis som det finns snabba och långsamma kolhydrater närmare allmänt känt som GI (glykimiskt index). Proteintillskott strävar efter att vara så rent som möjligt i form av fria essientiella aminosyror som till stor del ska kunna förbrukas snabbt efter styrketräning när kroppen är under en katabol (nedbrytande) fas. Proteintillskott är bra som komplement till en vanlig allsidig kost direkt efter ett styrketräningspass eftersom kroppen då är i behov av byggstenar (protein) och det kan vara svårt att slänga i sig mat på så kort tid. Men notera att ett proteintillskott endast är nödvändigt om du inte får i dig tillräckligt med protein från din vanliga mat eller om det dröjer en längre tid (säg längre än en timma) att få i sig mat direkt efter träning.

Gainer
Gainer, en mix av snabba kolhydrater i form av malto och snabba och långsamma proteiner.
Proteindelen i en gainer är fördelaktigen lika stor som i en vanlig proteindrink. Dvs. att proteinens funktion i en gainer är lika med det som står ovanstående. Gainern går under många varumärken men har oftast "Gainer" eller "Recovery" som samlingsnamn på produkterna. Vanligtvis är dessa gainers fördelade med 67% snabba kolhydrater och resterande protein. Skillnaden mellan en gainer och ett proteintillskott är att kolhydrater under en kort tid höjer insulinet och resulterar vidare i ett bättre återhämtningsstadie inför nästa fysiska aktivitet. Kolhydrater har en knappt märkbar effekt på proteinstimuleringen som är den faktor som bygger muskler, och är således inte nödvändig för dig som bara styrketränar. Dvs. Att proteintillskott direkt efter träning räcker. Tränar du istället cardio eller övriga idrotter som syftar till bättre syreupptagningsförmåga eller kondition så bör du således satsa lite extra pengar på snabba kolhydrater.

miner
2009-03-04, 23:21
Kolhydrater har en knappt märkbar effekt på proteinstimuleringen som är den faktor som bygger muskler, och är således inte nödvändig för dig som bara styrketränar. Dvs. Att proteintillskott direkt efter träning räcker. Tränar du istället cardio eller övriga idrotter som syftar till bättre syreupptagningsförmåga eller kondition så bör du således satsa lite extra pengar på snabba kolhydrater.

Eftersom jag gärna vill få bort en del fett från kroppen så bör jag väl köra kondition nån gång i veckan? Bör jag dra i mig en gainer efter konditionspass då, och när jag endast kör styrka så räcker en proteindrink? Tar över 1 timme innan jag får i mig en måltid efter gymmet.

Scratch89
2009-03-04, 23:30
Tyvärr väldigt mkt socker i gainomax.

Nä, det tycker jag inte. Det är 40 gram; rätt så lagom mängd kolhydrat efter ett styrkepass.

CVN
2009-03-04, 23:35
Eftersom jag gärna vill få bort en del fett från kroppen så bör jag väl köra kondition nån gång i veckan? Bör jag dra i mig en gainer efter konditionspass då, och när jag endast kör styrka så räcker en proteindrink? Tar över 1 timme innan jag får i mig en måltid efter gymmet.

Kondition är en fettförbränningsönvning ja, men bara så du vet så bränner du nästan lika mycket kcal vid tung styrk träning som vid kondition träning. Gainer är ju just till för "återhämtning" dvs återställa dem förbrända kalorierna, men om du tycker att du ligger på ett underskott så att du kan ta en gainer så kan du ju självklar göra det. Dock hade jag hållit mig undan från gainomax grejjer, även fast dem smakar riktigt gott så är det lite i dem och dem är riktigt dyra jämfört med andra gainers.

Jag själv kör bara på proteintillskott både efter kondition och styrke pass.

miner
2009-03-04, 23:37
Ah, då är jag med. Måste bara dricka upp den här Gainomaxen imorrgon, som jag köpte idag. Men blir nog bara proteintillskott i framtiden för min del.

Scratch89
2009-03-05, 00:02
Kondition är en fettförbränningsönvning ja, men bara så du vet så bränner du nästan lika mycket kcal vid tung styrk träning som vid kondition träning.
Nä, det gör man inte. Var har du fått det ifrån?


Dock hade jag hållit mig undan från gainomax grejjer, även fast dem smakar riktigt gott så är det lite i dem och dem är riktigt dyra jämfört med andra gainers.
20 gram protein och 40 gram kolhydrat är rätt så bra mängder. Priset var inte relevant.[/QUOTE]

gibb
2009-03-05, 00:38
Hur står sig ett paket mjölk som träningsdrink mot en gainomax? Rätt stor prisskillnad och kan köpas på samma mataffär.

CVN
2009-03-05, 00:41
Nä, det gör man inte. Var har du fått det ifrån?
]


När jag springer iallafall så bränner jag cirka 250-300 Kcal på en halvtimma (springer i 13-15 km/h)

När jag gymmar så bränner jag 500 kcal/h

WHITEFOLKS
2009-03-05, 01:27
Om du springer i 13km/h så ska du väga 45kg eller nåt för att det ska bli 250-300kcal på en halvtimma.

Och chansen att du bränner mer / h i gymmet än löpning i 13km/h är minimal.

kalajset
2009-03-05, 02:06
Hur står sig ett paket mjölk som träningsdrink mot en gainomax? Rätt stor prisskillnad och kan köpas på samma mataffär.

Svinbra! - Så gott som optimalt med 1 liter mjölk, (visst, dosering naturligtvis beroende på ändamål/övriga matvanor), efter träning. Stora frågan här är väl isåfall snarare om man orkar dricka upp en hel liter, och sedan äta mat hyffsat nära inpå om man tänkt det. (Vilket brukar vara en god idé).

En liter mjölk ger i runda slängor, (mellanmjölk): 34g protein, 50g kolhydrat, samt 15g fett. Mycket bra proteinmix av vassleprotein och kasseinprotein, tillräckligt med kolhydrat för normal återhämtning, samt dessutom näringsrikt i övrigt. Går ju även utmärkt att dricka kanske 5-6 dl mjölk om man inte orkar en liter, och sedan äta ett vanligt mål mat så snart man hinner. Eller äta mat direkt om man har möjlighet till det. Återhämtningsdrycker är absolut inga måsten. Ligger man på en tight kaloribudget kan man naturligtvis välja ett ännu fettsnålare alternativ för att hålla nere kalorierna.

Sedan, som ytterligare en parentes, bör man vara medveten om att det kan innebära en viss hälorisk med för högt kalciumintag, men dricker man bara en liter mjölk per dag, och är snål med andra mejeriprodukter i övrigt, så bör det knappast vara några problem överhuvudtaget.

Musselbank
2009-03-05, 06:12
Hej, jag har tränat i lite drygt en vecka ... kan jag köra på Gainomax (och kanske senare börja blanda egen Gainer när jag orkar) eller kommer jag bara bli tjockare för att jag inte behöver det?

Grattis till träningen! Det finns som du kanske märkt ca 1 miljard detaljer, och så en handfull centrala faktum. Tex att det är ganska svårt att göra helt fel, särskilt om man som du försöker lära sig nåt.

Nå, man måste ju i vilket fall som helst äta en del om dagarna, och direkt efter styrketräning är en idealisk tidpunkt. Så ät då! Gainomax eller något annat.

Även efter konditionspassen passar det att äta, skulle jag vilja påstå.

Lycka till och ha roligt.

CVN
2009-03-05, 07:56
Om du springer i 13km/h så ska du väga 45kg eller nåt för att det ska bli 250-300kcal på en halvtimma.

Och chansen att du bränner mer / h i gymmet än löpning i 13km/h är minimal.

Jag tänkte också på det över natten, det är nog lite fel på våra löpmaskiner vi har. Hur mycket tror ni man bränner på att springa 30 minuter då?

hasic
2009-03-05, 08:23
Jag tänkte också på det över natten, det är nog lite fel på våra löpmaskiner vi har. Hur mycket tror ni man bränner på att springa 30 minuter då?

Du tror väl ändå inte att ett löpband skall ge dig ett tillförlitligt svar?

CVN
2009-03-05, 08:37
Du tror väl ändå inte att ett löpband skall ge dig ett tillförlitligt svar?

Nej men ett cirka värde.

Scratch89
2009-03-05, 09:26
När jag springer iallafall så bränner jag cirka 250-300 Kcal på en halvtimma (springer i 13-15 km/h)

När jag gymmar så bränner jag 500 kcal/h

Mjae, nä. Du har säkert den energiförbrukningen när du löper, men absolut inte när du styrketränar. Ett styrketräningspass på en timma kanske förbrukar 100-200 kcal, den övre siffran om du kör många set och högt tempo.

Sniggel
2009-03-05, 11:46
Nej men ett cirka värde.

8-12 kcal per minut, om du inte kör väldigt lågintensivt och/eller väger lite. Har du mycket bra kondition, kör intensivt och/eller väger väldigt mycket kan det självklart ligga över förstås.

944RS
2009-03-05, 13:01
Jag tänkte också på det över natten, det är nog lite fel på våra löpmaskiner vi har. Hur mycket tror ni man bränner på att springa 30 minuter då?

Enligt 2 olika pulsklockor som jag har så brukar de visa att jag förbrukar mellan 10,5 och 13,5 kcal/minut när jag joggar.
Inga dyra och avancerade varianter, men man matar in kön, ålder, vikt och längd.
Kan tillägga att jag INTE har bra kondition så pulsen brukar vara ganska hög.

WHITEFOLKS
2009-03-05, 15:48
Vid löpning utomhus brukar man kunna räkna 1kcal/kg/km så 30mins löpning 13km/h vid 80kg kroppsvikt skulle förbruka ungefär 520kcal.

Tror inte löpband skiljer sig extremt mycket men du kan ju kolla på caloriesperhour.com

grondahl
2009-03-05, 16:07
Hur har du mätt energiförbrukningen?

När jag springer iallafall så bränner jag cirka 250-300 Kcal på en halvtimma (springer i 13-15 km/h)

När jag gymmar så bränner jag 500 kcal/h