handdator

Visa fullständig version : Mitt program tar för kort tid! Funkar detta?


Johisco
2009-03-04, 21:03
God kväll. Jag har i tre veckor kört seriöst med träning och kosten. Jag kör 4 gånger per vecka och känner att jag har utvecklats.

Nu till det negativa. Mitt program tar drygt 20 min. Jag kör så här, tre övningar på varje muskel, 2*8:

Måndag: Bröst och Biceps
Tisdag: Axlar och Triceps
Onsdag: Rygg och mage
Torsdag: Ben

Jag funderar dock för att få ett längre pass att slå ihop passen och köra:

Måndag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Tisdag: Rygg, mage och ben
Onsdag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Torsdag: Rygg, mage och ben

Är detta något att sträva efter? Kör på ett litet gym och kan inte lägga till så värst fler övningar. Kommer att byta gym till sommaren men då kommer jag att ta en färdigt schema.

Borde enligt mina gissningar få en mer optimal träning då musklerna tränas oftare samt att jag får ett längre pass vilket är bra.

ceejay
2009-03-04, 21:05
skriv upp övningarna du gör och vilan mellan seten så kanske vi kan hjälpa :) 20min är ju väldigt lite!

Johisco
2009-03-04, 21:08
Vila är jag dålig på. Brukar i regel ta ett par andetag och gå vidare. Here it is!

måndag:
Biceps: Hantelcurl, skivstångscurl, hammercurl
Bröst: Bänkpress, cabel-cross, hantelpress.
tisdag:
Axlar: Sittande hantelpress, shrugs, hantellyft åt sidan
Mage: Situps, benlyft
onsdag:
Triceps: Bakom nacken övningen "vet inte namnet", curl i hiss, smalbänkpress
Rygg: Ryggresningar, drag bakom axlar i maskin, marklyft
torsdag:
Ben: Knäböj, benspark, liggande lårcurl

Har bytt ut några övningar också. Men i det stora hela stämmer det.

-Englund
2009-03-04, 21:21
ett par andetag? Efter ett ansträngande set brukar det ta MINST 1 minut att återhämta mig hyfsat så jag kan påbörja nästa. brukar dock oftast ta 2 minuter.

Johisco
2009-03-04, 21:24
Vad föreslår ni att jag ska göra då? Med en minuts vila mellan setten och två minuter mellan övningarna skulle jag ändå bara hamna kring 40 min kanske.

Ska jag köra alla övningar två gånger? Ska jag göra som jag föreslog? Ska jag köra på som vanlig med mer vila?

Jag vill ha era åsikter! Jag är en nybörjare och ni är erfarna ;)

dared
2009-03-04, 21:52
Jag funderar dock för att få ett längre pass att slå ihop passen och köra:

Måndag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Tisdag: Rygg, mage och ben
Onsdag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Torsdag: Rygg, mage och ben


Jag skulle nog köra ex:
Mån:Bröst,axlar,tricep,mage
Tis: Ben,Rygg, bicep
Ons: Vila
tors: Bröst,axlar,tricep,mage
Fre : Ben,Rygg, bicep
Lör: vila
Sön: vila

Mest pga att du får bicepträning under ryggpasset och den muskeln kommer få liten tid för återhämtning i ditt förslag.

Annars tycker jag 1-2 minuters vila mellan varje set låter mycket bättre än ett par andetag. Själv vilar jag 1-3 min beroende övn.

Kör du som ovanstående borde passen ta hyffsad tid att göra.

kolle
2009-03-04, 21:54
Jag tycker helt enkelt att du ska öka vikterna, då kommer du förmodligen behöva vila 1½-2 min.

Skulle också se över schemat.

Tycker det luktar överträning i axlarna.

Om du vill fortsätta träna de dagarna hade jag gjort så här:

Måndag: Bröst och Biceps
Tisdag: Ben
Onsdag: Rygg och mage
Torsdag: Axlar och Triceps

Johisco
2009-03-04, 21:56
Ja. Vikterna kommer öka. Kör bara 50 kg i maxlyft nu, 45 i bänk, 12,5 i hantelpress.

Vad ska jag öka till?

Som sagt. Kommer bara köra detta i en månad för att sedan minska i 2 månader och sen byta gym och köra Axon 5.0.

ceejay
2009-03-04, 21:58
det beror på om du tycker det är tungt eller inte :) Klarar du 2x8 på en vikt i en övning så måste du ju höja vikten lite till nästa gång, klarar du det då också höjer du igen.



du kan även utöka till 3 set istället för 2.

kolle
2009-03-04, 21:59
Skämtar du eller?

Jag får intrycket av att du är nybörjare och då är Axon 5.0 verkligen inte att rekommendera. Det skriver han dessutom i tråden om just det träningsprogrammet.

Ta det lugnt, följ z_bumbis schema eller kör enligt ovanstående scheman.

Johisco
2009-03-04, 21:59
Jag klarar det. Ska öka till nästa vecka med 5-10 kg i marklyft, 5 kg i bänk och 2,5 i hantel. Ska köra 3 set istället som du sa. Eller ja, så mycket jag orkar.

Angående Axon så har jag tränat innan. Kanske bäst att jag kör 4.0 dock. Kommer dessutom att ha kört ett bra tag i streck när det är dags.

kolle
2009-03-04, 22:06
Jag vill inte vara nedlåtande eller stoppa dig i din träning men om du nu vill träna enligt något av Axon's program är det då inte bättre att välja något av de scheman som är mer "basic"?

Ett utdrag från 4.0:

"Axon 4.0 är inget schema jag rekommenderar någon nybörjare att börja med. Man behöver absolut inte ha gått alla stegen från 1.0-2.0-3.0 innan man börjar med 4.0 men jag rekommenderar att man är riktigt vältränad för att kunna få ut maximalt av detta schema. Jag har själv testat detta schema och kan säga att det ställer jävligt höga krav och ingen nivå man ligger allt för lång tid på då det lätt bränner ut en."

_Jag_ tycker att du ska börja med 2.0. Men du gör självklart som du vill :)

Lycka till!

ceejay
2009-03-04, 22:20
kan ngn länka till dessa megaprogram som inte skall användas av nybörjare? nyfiken på att kolla innehållet!

kolle
2009-03-04, 22:37
Axon 5.0:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=846768

Megaprogram och megaprogram vet jag inte. Men det är avancerade program som kräver mycket tid, kunskap och en väldigt god fysik av sin användare och är därför inte lämpligt för en nybörjare.

vicarious
2009-03-04, 23:53
God kväll. Jag har i tre veckor kört seriöst med träning och kosten. Jag kör 4 gånger per vecka och känner att jag har utvecklats.

Nu till det negativa. Mitt program tar drygt 20 min. Jag kör så här, tre övningar på varje muskel, 2*8:

Måndag: Bröst och Biceps
Tisdag: Axlar och Triceps
Onsdag: Rygg och mage
Torsdag: Ben

Jag funderar dock för att få ett längre pass att slå ihop passen och köra:

Måndag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Tisdag: Rygg, mage och ben
Onsdag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Torsdag: Rygg, mage och ben

Är detta något att sträva efter? Kör på ett litet gym och kan inte lägga till så värst fler övningar. Kommer att byta gym till sommaren men då kommer jag att ta en färdigt schema.

Borde enligt mina gissningar få en mer optimal träning då musklerna tränas oftare samt att jag får ett längre pass vilket är bra.

Utöka till 3 set. Vila minst 90 sekunder mellan varje set. Kör tyngre, du känner ju själv. Man vill ju alltid prestera till sitt yttersta, finns ju ingen anledning att gå omkring och köra på för lätta vikter. Prova på och köra till failure några gånger.

EDIT: Du verkar inte vara Axon, varken 4.0 eller 5.0 material.

Johisco
2009-03-05, 00:10
Så bra. Fortsätter med detta schemat då.

Frågan är om jag kan få lika bra resultat med detta som jag skulle kunna få med axons? Ingen som sitter på ett bra schema för fyra pass där basic övningar är med? Dvs gärna med hantlar, skivstång, cablecross. Har ett par maskiner jag kan använda med.

Robmachine
2009-03-05, 07:22
Så bra. Fortsätter med detta schemat då.

Frågan är om jag kan få lika bra resultat med detta som jag skulle kunna få med axons? Ingen som sitter på ett bra schema för fyra pass där basic övningar är med? Dvs gärna med hantlar, skivstång, cablecross. Har ett par maskiner jag kan använda med.

En vanlig hederlig tvåsplit, delad på över och underkropp med fokus på basövningar. Lågrep 5 veckor sen 2 veckor högrep tycker jag funkar för mig.

Mån: Överkropp
Tis:Underkropp + mage
Ons: Vila
Tors:Överkropp
Fre:Underkropp + mage

Eller 3 helkropps pass i veckan kanske vore något.

DSBM
2009-03-05, 10:04
Vill även jag varna för att Axon 5.0 eller 4.0 förmodligen inte är något för dig. Om du bara behöver ta ett par andetag innan du går på nästa övning visar det ganska tydligt att du inte ansträngt dig tillräckligt, läs på om rep, set och vila mellan set! Kör z_bumbis schema här på kolozzeum, en vanlig 2-split eller Axon 2.0 är mitt tips. Kör du något av dessa pass ordentligt kommer du märka fina resultat in no time ;)

Johisco
2009-03-05, 11:09
2.0 känns alldeles för mycket nybörjare för mig. Många reps osv vilket inte är det som bygger muskler.

Jag tänkte mig 3.0 istället.
"1.0 är ett renodlat nybörjarschema. 2.0 en fortsättning och 3.0 kan sägas vara ett mellanting mellan ett extremt proffsschema och ett nybörjarschema. Fortfarande inget nytt och revolutionerande men ändå ett välstrukturerat träningsschema som passar såväl nybörjare som erfarna tränande. Jag använder t.ex själv 3.0 mitt under bulkperioden samt i början av mina dieter"

Passar även nybörjare säger Axon själv. Jag är inte nybörjare men heller inte speciellt erfaren vilken innebär att det bör passa mig som vill satsa seriöst på träningen.

Robmachine
2009-03-05, 12:42
Man får betänka att "vara nybörjare" är extremt relatvit uttryck. Själv tycker jag man kan slänga sin nybörjarstämpel efter ett par, kanske tre års någorlunda kontinuerlig och seriös träning.

Om du nu har, som du skriver "i tre veckor kört seriöst med träning och kosten" så är du väldig mycket nybörjare tycker jag.( detta är inget illa menat alls bara vad jag tycker)

Men framför allt hitta ett schema du tycker är kul att köra efter och ha lite tålamod med resultaten så kommer det gå finemang.

Johisco
2009-03-05, 16:19
Man får betänka att "vara nybörjare" är extremt relatvit uttryck. Själv tycker jag man kan slänga sin nybörjarstämpel efter ett par, kanske tre års någorlunda kontinuerlig och seriös träning.

Om du nu har, som du skriver "i tre veckor kört seriöst med träning och kosten" så är du väldig mycket nybörjare tycker jag.( detta är inget illa menat alls bara vad jag tycker)

Men framför allt hitta ett schema du tycker är kul att köra efter och ha lite tålamod med resultaten så kommer det gå finemang.

Kanske att jag är nybörjare men man får tänka på att jag spelat fotboll och innebandy i 11 år och således inte vill ligga på en låg nivå.

Jag har kollat igenom 3.0 och kommit fram till att det passar mig bra. Axon säger ju själv att det funkar för nybörjare.

Scratch89
2009-03-05, 16:36
Kanske att jag är nybörjare men man får tänka på att jag spelat fotboll och innebandy i 11 år och således inte vill ligga på en låg nivå.

Jag har kollat igenom 3.0 och kommit fram till att det passar mig bra. Axon säger ju själv att det funkar för nybörjare.

Styrketräning är styrketräning, och konditionsträning är konditionsträning. Det spelar rätt så liten roll att du är bra på dina idrotter; det är styrketräningen du är nybörjare på.

DSBM
2009-03-05, 18:02
Styrketräning är styrketräning, och konditionsträning är konditionsträning. Det spelar rätt så liten roll att du är bra på dina idrotter; det är styrketräningen du är nybörjare på.
+1

Till TS, dessutom säger du att du vill bygga bra, och det kommer du göra med de scheman vi har föreslagit. Kör du på en högre nivå kommer det inte gynna dig. Läs på mer om utförande av övningar, kost och teori kring träning samt lär dig träna hårt! Sedan kan du efter några månader (eller tidigare) byta schema till något lite mer avancerat.

johanw
2009-03-06, 00:37
Men va fan? Ha folk helt förlorat vettet? Styrketräning är väl mig veterligen inte en maratontävling? Hur länge ett par tar att utföra är helt irrelevant. Sålänge du användr tunga vikter och tar i allt vad du kan spelar det ingen roll om passet tar en kvart eller en halv timme. Har väldigt svårt att tro att det finns en enda mänska på denna jord som behöver mer än en aktiv timme på gymmet i veckan för att växa.

Johisco
2009-03-06, 07:26
Fast det känns inte givande när man kör ett kort pass. Nu har mitt gym billigt som attans men att betala 200 kr i månaden och träna en kvart per gång känns bara så fel.

Fast det har löst sig ändå. Byter gym nästa vecka.

ceejay
2009-03-06, 17:41
Johanw, den korta tiden på gymmet betyder oftast alledes för kort vila, om man inte vilar tillräckligt, så kan man inte köra lika hårt med vikterna, vilket ger mindre muskeltillväxt.

johanw
2009-03-06, 22:15
Johanw, den korta tiden på gymmet betyder oftast alledes för kort vila, om man inte vilar tillräckligt, så kan man inte köra lika hårt med vikterna, vilket ger mindre muskeltillväxt.

Tar man i ordentligt i varje set är det omöjligt att inte vila tillräckligt, om man inte TVINGAR fram nästa set. Ett vettigt pass med ett vettigt upplägg borde aldrig behöva ta mer än 30 minuter... Om man inte är på roids och har olympiagener. Vilan mellan seten är en ickefråga, bara man inte latar sig.

krellik
2009-03-06, 22:56
Jag fattar inte grejen. Som nybörjare behöver du en styrkebas... Det är inte svårare än att välja ut en handfull basövningar, lägga dig på vallfritt respomfång du föredrar för dina mål, sen när du ökat med 2-3 reps vilket borde ta ett eller 2 pass så höjer du vikten med en liten kaka... I början kanske du inte behöver vila så mycket men efter några veckor när vikten börjar bli närmare vad som faktiskt utmanar dej och du får använda lite jävlar anama, lite *** och lite ryggrad för att utföra ditt mål i gymet då kommer du att uppskatta mer än några andetag vila.

Jag menar du är nybörjare, sluta skutta runt som du har gym-ADHD, lugna ner dej och skaffa lite rörelseeffektivitet på basövningarna och du kommer uppleva grymma jävla ökningar ett tag, förmodligen de bästa ökningarna på hela din träningskarriär. Dumt att pissa bort det.

Commando1980
2009-03-06, 23:14
Tar man i ordentligt i varje set är det omöjligt att inte vila tillräckligt, om man inte TVINGAR fram nästa set. Ett vettigt pass med ett vettigt upplägg borde aldrig behöva ta mer än 30 minuter... Om man inte är på roids och har olympiagener. Vilan mellan seten är en ickefråga, bara man inte latar sig.

vilket jävla skitsnack.

Commando1980
2009-03-06, 23:20
God kväll. Jag har i tre veckor kört seriöst med träning och kosten. Jag kör 4 gånger per vecka och känner att jag har utvecklats.

Nu till det negativa. Mitt program tar drygt 20 min. Jag kör så här, tre övningar på varje muskel, 2*8:

Måndag: Bröst och Biceps
Tisdag: Axlar och Triceps
Onsdag: Rygg och mage
Torsdag: Ben

Jag funderar dock för att få ett längre pass att slå ihop passen och köra:

Måndag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Tisdag: Rygg, mage och ben
Onsdag: Bröst, biceps, axlar och triceps
Torsdag: Rygg, mage och ben

Är detta något att sträva efter? Kör på ett litet gym och kan inte lägga till så värst fler övningar. Kommer att byta gym till sommaren men då kommer jag att ta en färdigt schema.

Borde enligt mina gissningar få en mer optimal träning då musklerna tränas oftare samt att jag får ett längre pass vilket är bra.

20min? ingen idé att stressa igenom passet. försök inte att göra några egna scheman utan använd ett schema som ngn kunnig och erfaren har gjort och satsa på tunga basövningar med adekvat vila mellan setten.

orkar inte skriva något schema utan se t ex z-bumbis klistrade nybörjartråd.

johanw
2009-03-06, 23:54
vilket jävla skitsnack.

noob

Commando1980
2009-03-07, 00:17
noob

lägg ner din fanatiker. du skriver ju smörja mest hela tiden.

Slartibartfast
2009-03-07, 00:42
Man kan bygga bra med muskler på 30 minuterspass. Det vet jag av egen erfarenhet. Men det är med all sannolikhet långt ifrån det mest effektiva sättet.

Commando1980
2009-03-07, 00:48
Man kan bygga bra med muskler på 30 minuterspass. Det vet jag av egen erfarenhet. Men det är med all sannolikhet långt ifrån det mest effektiva sättet.

man kan bygga muskler på ännu kortare pass men i de flesta fall finns ingen anledning att begränsa sig på det sättet.

Slartibartfast
2009-03-07, 00:52
man kan bygga muskler på ännu kortare pass men i de flesta fall finns ingen anledning att begränsa sig på det sättet.

Om man vill få maximal utdelning på minimal tid, så förespråkar jag korta pass. Tycker man om att vara på gymmet så får man säkert bättre resultat om man kör längre.

Commando1980
2009-03-07, 01:05
Om man vill få maximal utdelning på minimal tid, så förespråkar jag korta pass. Tycker man om att vara på gymmet så får man säkert bättre resultat om man kör längre.

ganska intetsägande påstående.

vicarious
2009-03-07, 01:20
Tar man i ordentligt i varje set är det omöjligt att inte vila tillräckligt, om man inte TVINGAR fram nästa set. Ett vettigt pass med ett vettigt upplägg borde aldrig behöva ta mer än 30 minuter... Om man inte är på roids och har olympiagener. Vilan mellan seten är en ickefråga, bara man inte latar sig.

Verkligen bullshit. Läs på lite innan du kommer och snackar massa dynga.