handdator

Visa fullständig version : Mat för deff


Johisco
2009-03-04, 17:55
Hejsan. Jag ska i April påbörja en två månader lång deff där målet är att tappa iaf en 7 kg. Jag har dock inte särskilt stor koll på vad för mat man faktiskt bör äta när man ska gå ner. Jag kommer satsa på 120 g tonfisk och två stekta ägg till frukost. Sedan blir det lunch i skolan där det kan vara allt i från panerad fisk, köttbullar, köttfärsås osv.

Jag kommer att äta mindre än vad jag gör vanligtsvis i skolan. Kanske fylla halva tallriken enbart och resten grönsaker.

Nu kommer vi till mitt problem. Jag söker lämpliga rätter till middag. Jag är bra i köket och uppskattar så väl enkla som avancerade recept.

Kommer inte att äta något mer under dagen, möjligen en burk tonfisk.

Jag tycker om kött i all dess former, även kyckling. Ris är ingen favorit utan jag föredrar pasta.

Jag ska ligga på ett underskott på 700-1000 om dagen utan motion inräknat så ni får räknade med en kaloriesnål middag.

Har du något bra recept att dela med dig av?

Ps. Någon som vet hur många kcal jag kan få i mig i skolan, på ett ungefär?

Ayla
2009-03-04, 18:28
Du kan alltid kolla in min sida (http://deffmat.blogspot.com)där jag samlat recept på mat under 400 kcal/portion.

Om det finns några som vill hjälpa till och fylla på med bra recept så är det bara att maila in, mail finns på bloggen.

Cohen
2009-03-04, 20:33
Ger det generiska tipset att följa matbildtråden i detta forum. Där hittar du en hel del måltider som passar bra för deff, om inte kan man ofta ändra i de flesta recept för att minska kaloriinnehållet.

Ett basictips är väl att undvika energitäta livsmedel som inte mättar speciellt mycket (tänk skirat smör över fisken eller ett tjockt lager smör på smörgåsen). Minska portionsstorleken och kompensera med grova mättande grönsaker som broccoli eller vitkål. Då kan du äta ordentligt och bli mätt utan att du får i dig alltför mycket energi.

Pulsaxe
2009-03-04, 20:34
Finns nån rysk rätt med rödbeta eller nåt sånt, vi gjorde den på hemkunskapen i nian jag o en polare. Blev riktigt gott o hade i princip inga kalorier alls, mätt blev man dessutom :)

Borstj tror jag den hette :D

EDIT: BIllig som tusan också! 10:-/portion eller nåt sånt xD

Johisco
2009-03-04, 21:05
Jag tackar ödmjukast.