handdator

Visa fullständig version : Idrottslektion - Gym


Wolu
2009-03-04, 13:42
Hej!

Det är så att jag ska hålla en gym lektion inför min klass som uppgift i Idrott B. Klassen är ganska obildad, och alla är över 18 år gamla.

Jag siktar på ett MVG, och har kunskaperna för att visa för min lärare att jag vet vad jag snackar om. Nu till min fråga: Har ni några tips på vad jag kan prata om under 5-10 minuter i slutet av lektionen (någon slags rookies guide till träning) samt, vilka muskelgrupper tycker ni att jag ska köra igenom (rätt litet gym).

Tack //Wolu

Pepz
2009-03-04, 13:43
Visa
de tre stora om du kan utföra dem rätt

Wolu
2009-03-04, 13:53
MM, det vore ju en del av det hela. Men jag vill helst kunna visa i slutet av lektionen att jag lärt mig något hur träning inverkar på kroppen och så..

kaer
2009-03-04, 13:58
Prata lite om kosthållning, vikten av sömn/vila och något om hur man kan lägga upp ett program och vad man bör tänka på?

Jag tycker även du ska prata om vikten av att träna hela kroppen och hur man ska undvika skador, kanske ägna dig åt att slå hål på lite gamla myter med?

creperiet
2009-03-04, 14:05
Om du inte är rädd av dig kan du kanske visa marklyft i bara kallingar för att illustrera vilken helkroppsövning det är... Det kan ju också vara en indikation på vad en övning med tillsynes väldigt enkelt utförande kan ha för positiva effekter på kroppen. Det behöver inte bara ha med muskeltillväxt att göra, utan också med allmän styrka i vardagen, skadeförebyggande genom stort krav på bålstyrka och och aktivitet av stabiliserande muskler, ökad bentäthet för tanter, osv. Tar du upp sådana motiveringar har du ju ytterligare stöd för basövningarna.

wwraver
2009-03-04, 14:17
Lägg upp det på åhörarnas nivå och ta upp saker efter deras egna tankesätt.

* Hur snabbt kan man bli "stor och stark" (alt. vältränad), kort och gott? Hur påverkar gener, kosthållning och sömn. Inkl. saker som hur snabbt man kan förvänta att muskelmassa växer och kondition förbättrats.

* Hur ska man träna för att uppnå olika resultat? Volym, styrka, uthållighet.

* Vilka myter finns det inom träningsbranschen som man bör slå hål på?

* Kosttillskott - vad är värt att spendera pengar på? EAA, Protein osv. Undvik hela Testo-träsket osv.


Tänk dig in i vilka frågaställningar dina åhörare har och börja på så sätt i rätt ände. Om man börjar prata om proteinsyntes så kanske de har glömt poängen när de väl förstår att det hänger ihop med deras egna outtalade fråga.

CalleP
2009-03-04, 14:24
Kör en rotation, välj ut övningar som tar på alla delar av kroppen. Så kör man en man/kvinna per övning i 40 sec sen byter man, 10 sekudners vila så gör man så i några varv

Pepz
2009-03-04, 14:37
* Vilka myter finns det inom träningsbranschen som man bör slå hål på?

* Kosttillskott - vad är värt att spendera pengar på? EAA, Protein osv. Undvik hela Testo-träsket osv.
.



Skippa kostillskott helt.
dels för att lärarna lär vara emot det av princip
Dels för att det bara spär på myten att du måste äta kostillskott när du tränar på gym för att få resultat.
Alldeles för många nybörjare som börjar med att köpa kostillskott innan de ens gjort sin första knäböj

Wolu
2009-03-04, 14:42
Pepz, ja - min idrottslärare är riktigt anti kostillskott, vore lite fel att ta upp sånt. Men å andra sidan så har nog min lärare/mina klasskompisar viss respekt för det jag säger, då jag är förmodligen är bland dem kralligare i skolan(skulle jag tro iaf) :)
Har funderat på att prata lite om vad dem egentligen vinner på att träna som vi gjort under passet (antal rep, set) och vad dem har tränat exakt.

CVN
2009-03-04, 15:51
Visa
de tre stora om du kan utföra dem rätt

Vad är de tre stora för något?

Matte-
2009-03-04, 15:55
Vad är de tre stora för något?

Mark, böj, bänk

z_bumbi
2009-03-04, 16:09
Fundera på om det du planerar verkligen är att hålla en lektion?

Heddan
2009-03-04, 16:16
Många bra tips i tråden.

Jag antar att du har tjejer i din klass?
Du kan ju alltid passa på att nämna något om att de inte behöver oroa sig för enorm muskeltillväxt så fort de börjar lyfta vikter på gymmet. Jag tror allt för många tjejer i den åldern undviker styrketräning - och i synnerhet tung sådan - på grund av det skälet.

Pepz
2009-03-04, 16:40
Pepz, ja - min idrottslärare är riktigt anti kostillskott, vore lite fel att ta upp sånt. Men å andra sidan så har nog min lärare/mina klasskompisar viss respekt för det jag säger, då jag är förmodligen är bland dem kralligare i skolan(skulle jag tro iaf) :)
Har funderat på att prata lite om vad dem egentligen vinner på att träna som vi gjort under passet (antal rep, set) och vad dem har tränat exakt.


Så han/de respekterar din kunskap för att du är krallig?

En tanke bara - var försiktig med att påstå saker och ting (dvs så här tränar man bäst osv) för det finns inga absoluta sanningar. var ödmjuk

Wolu
2009-03-04, 20:25
Fundera på om det du planerar verkligen är att hålla en lektion?
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, uttryck dig bättre så kanske jag förstår!

Nix, inga tjejer i klassen - så det är inga problem.

Ja, dels det - sen vet de även att jag brukar veta vad jag snackar om, även om jag kanske inte riktigt har full kolla på allt. Jag brukar sällan/aldrig prata om saker jag egentligen inte vet någonting om, och håller mig till så stor grad som möjligt borta från det. Ödmjuka - Japp, vill inte framstå som överlägsen!

Wolu
2009-03-04, 20:50
Kan inte ändra mitt senaste inlägg, men hade tänkt köra detta övningsupplägget nu, sen prata lite om övningarna.

Marklyft
Latsdrag
Hantellrodd

Bänkpress
Hantelpress Övre

Knäböj
Någon Hamstring övning

major Pectoralis
2009-03-05, 08:08
Keep it simple. Du har en lektion. Det är bättra att göra lite bra än mycket dåligt.

Pjotor
2009-03-05, 08:29
Jag kan inte så mycket om styrketräning, men jag har en hel del vana av att undervisa och hålla föredrag för oinsatta. Med det sagt kommer mina råd här:

- Tio minuter går fort. Välj ett fåtal saker och förklara det bra, vilket inte betyder massor med detaljer.
- Du uppger att åhörarna inte kan så mycket. Lägg informationen på deras nivå. I ditt fall skulle jag ägna hälften av tiden åt att berätta om de tre största fördelarna med styrketräning under de första fem minuterna. Använd en saklig ton och berätta bara sådant som inte går att ifrågasätta. Exempel: styrka, uthållighet och utseende. Det gissar jag att de flesta är intresserade av.
- Fråga om de vill veta hur de kan få alla dessa fördelar. Peppa dem att svara ja istället för att bara stå och glo. Det väcker upp.
- Ge sedan lite råd om hur man kommer igång. Den biten får du fylla i själv. Jag började själv styrketräna för bara tre veckor sedan och kan inte så mycket ännu.
- De sista två minuterna föreslår jag att du reserverar för frågor.

Allmänna tips: försök inte klämma in massor med information, tala långsamt, tala tydligt, ställ frågor till publiken då och då. Exempel på det sista är att börja med att fråga: "Varför ska man styrketräna?"

Lycka till, hoppas lite av det här hjälper.

Peter

Wolu
2009-03-05, 10:49
Låter bra det där photor, ska försöka komma ihåg vad du sagt!

Tack så mycket för svaren allihopa. Har tre timmar håltimma nu, tar med mig planeringen till gymmet, sen ska jag tillbaka och hålla min lektion i skolan - wish me luck :)

Jontez
2009-03-05, 12:02
Kul! Hoppas det går bra. Berätta sen när du är klar

Pepz
2009-03-05, 12:04
Kan inte ändra mitt senaste inlägg, men hade tänkt köra detta övningsupplägget nu, sen prata lite om övningarna.

Marklyft
Latsdrag
Hantellrodd

Bänkpress
Hantelpress Övre

Knäböj
Någon Hamstring övning

på fem-tio minuter? eller har jag missuppfattat?

tsp
2009-03-05, 14:49
på fem-tio minuter? eller har jag missuppfattat?

Ja, du har missuppfattat allt.

Wolu
2009-03-05, 17:17
Ja du missuppfattade något på vägen Pepz.

Lektionen gick bra, happade sig så att det inte blev så mycket tid över för mig att prata om något. Gick igenom alla övningar, hur man gör, och lite vad de är bra för. Mot slutet av passet så stretchade vi igenom de delar av kroppen vi använt, fick gott omdömme av läraren! :)