handdator

Visa fullständig version : Lagom mätperiod kcal


austria
2009-03-04, 11:43
Jag har precis börjat räkna kalori in VS. kalori ut och undrar hur lång en lagom mätperiod kan vara för att se resultat, vare sig du vill gå upp, ner eller bara vill behålla din vikt?

(När jag skriver mäta så menar jag att väga mig)

En dag känns väldigt kort och opålitligt, eftersom det kan skillja i vikt från dag till dag utan att du "egentligen" gått ner eller upp i vikt. Dessutom "nollställs" ju inte energiförbrukningen från dag till dag.

Är en vecka eller en månad lämplig mätperiod för att ha koll på om man ligger rätt, vilket mål man än har?

Har ni egna erfarenheter får ni gärna dela med er.

johan karlberg
2009-03-04, 12:07
jo en dag kan ju va lite kort kanske,

2 veckor tycker jag är lagom, men det är ju min åsikt

Nitrometan
2009-03-04, 13:42
kcal/h ?

4200 kcal / 24 h = 175 kcal/h

Nja, det kanske blir lite svårt att kolla på nåt vettigt sätt.

Eddie Vedder
2009-03-04, 17:16
Att utgå från kaloribalansen per dygn är sannolikt det bästa och mest simpla. Det räcker ju förstås inte för att avgöra hela din viktkurva men att hålla koll dag efter dag är ju allmänt vedertaget och enkelt som sagt.:)

gibb
2009-03-04, 18:10
Hur pass bra eller dåligt skulle det fungera att använda en vecka som period? Och t ex satsa på -3500 kcal per vecka oavsett distribution mellan veckodagarna?
Extremfallet skulle ju då vara 6 dagar 0 och en dag -3500, medans något mindre extremt kanske satsa på 0 ett par dagar och -1000 några dagar?

Hur bra eller dåligt anpassar sig kroppen efter det jämfört med ett relativt statiskt underskott?

austria
2009-03-05, 07:43
Jag kollar per dygn, men känner ändå att man behöver en period på sig för att "trimma in" hur man egentligen ligger, eftersom man inte kan lita blint på alla uträkningar hur mycket man förbränner under ett dygn. Vill bara veta att jag ligger rätt med kcal in VS. kcal ut.

johan karlberg
2009-03-05, 08:13
ignorera mitt svar ovan, :) läste fel, tänkte att det var kroppsvikt du menade.