handdator

Visa fullständig version : vinkel vid Sned hantelpress


Solros
2003-07-28, 08:27
Hejsan!

Vilken vinkel på bänken bör man ha för att maximalt
aktivera brösten?

Grahn
2003-07-28, 08:29
maximalt aktivera brösten..plan eller bakåtlutad.. :)

Åse Columbus
2003-07-28, 08:35
Max 45 graders lutning...ju högre du har bänken desto mer blir det axeln istället för bröst...........

Lopezzo
2003-07-28, 11:34
Hur djupt bör man köra med hantlar? Jag menar jag är otroligt mycket svagare i bottenläget medan jag anser mig vara stark i mellan och topp läget.
Ett exempel Jag har maxat en 5:a på 60 kilos hantlar . Dock har jag inte gått ända ner... Om jag går ända ner löser jag en 5:a på 47kg hantlarna. Frågan är ju nu vad är egentligen bäst???

Lopezzo

Åse Columbus
2003-07-28, 11:47
Originally posted by Lopezzo
Hur djupt bör man köra med hantlar? Jag menar jag är otroligt mycket svagare i bottenläget medan jag anser mig vara stark i mellan och topp läget.
Ett exempel Jag har maxat en 5:a på 60 kilos hantlar . Dock har jag inte gått ända ner... Om jag går ända ner löser jag en 5:a på 47kg hantlarna. Frågan är ju nu vad är egentligen bäst???

Lopezzo

När jag kör tungt så går jag inte längre ner än parrallellt med bänken........

så gör nog de flesta jag känner sm kör tungt, Arne kanske kör nog hela vägen däremot:D

Vänskap
2003-07-28, 11:55
Vad menar ni med "ända ner"...."hela vägen"?

Jag kör så långt ner jag kan iallafall, tills det sträcker emot. Gör inte ni det?

Arne Persson
2003-07-28, 13:00
Alltid full rörelsebana! Skönt att slippa dödtråkig stretching.

Grahn
2003-07-28, 14:38
De flesta som kör tungt med hantelpressar tycker jag går grundare än vad de gör i bänkpress, jag inkluderad.
Kan väl iofs ha att göra med rörelsebanan där händerna är närmre kroppen vid bottenläget i hantelpressen så att armbågarna iaf uppnår ett bättre djup.

Funderat på detta ett tag men inte riktigt kommit fram till om hantelpressar generelt sätt är så djupa och bra ännu. :)

Lopezzo
2003-07-28, 22:21
Originally posted by Arne Persson
Alltid full rörelsebana! Skönt att slippa dödtråkig stretching.

Även om man är myyycket starkare vid nästan full rörelsebana??

Lopezzo

Arne Persson
2003-07-28, 22:44
Ja, för att undvika onödiga skador.

Åse Columbus
2003-07-29, 09:49
Originally posted by Arne Persson
Ja, för att undvika onödiga skador.

Jag håller inte med riktigt....partiella rörelser vid nära maxvikter är på sin plats om man inte är VÄLDIGT säker på att man klarar av full rörelsebana...som man bäst övar upp vid lägre vikter.

åc

z_bumbi
2003-07-29, 10:25
Originally posted by Åse Columbus


Jag håller inte med riktigt....partiella rörelser vid nära maxvikter är på sin plats om man inte är VÄLDIGT säker på att man klarar av full rörelsebana...som man bäst övar upp vid lägre vikter.

åc

Om man inte klarar full bana är det väl ingen maxvikt ? Utan den vikt man bara kan använda i en kortare bana.
Det är inget fel att köra partiella reps ibland om man har ett syfte men vad är syftet om man bygger/tränar för att det är kul ? Lyfta mer vikt ?
Man lyfter ju en vikt som är mycket tyngre än vad muskeln klarar av att lyfta och går man det ytterst lite djupare än vad man brukar så har man ju ingen chans att rädda lyftet men chansen att man blir skadad ökar ju.

Lopezzo
2003-07-29, 11:18
Inga fan av power faktor training då?.....

z_bumbi
2003-07-29, 11:51
Lopezzo: Nej inte direkt :D
Läste boken för någon vecka sedan och det var ingen hit vad jag kunde se.

De exempel som drogs upp om kortare rörelsebana under perioder var ju däremot intressanta då det i de oftaste handlade om vikttillvänjning eller för att bryta platåer för styrketräning på hög nivå, vilket inte har så stort samband med powerfactror-idén som sådan.

Arne Persson
2003-07-29, 12:01
Hade jag hållit på och köra i förkortade rörelsebanor så hade jag: 1. Vid det här laget varit stelare än en välhärdad cementklump. 2. Troligen haft en eller flera muskler avslitna eller på annat sätt skadade. 3. Gått som en byggarpajas med kaktusar i armhålorna. mm mm.

Allan
2003-07-29, 19:58
Det här skulle Bobo Holmqvist ha hört. Alltså, jag citerar ordagrant ur Orsak och Verkan
"...Och då speciellt i dess nedersta sträckläge, som för bröstet (och övriga muskler) är viktigast ur muskeluppbyggande och muskelstärkande synvinkel."

Kontentan är att den fullständiga rörelsen bygger bröst. Gå så djupt du kan - halva eller tvåtredjedelsmoment ger bara halva eller tvåtredjedelseffekt.

allan

Spec^
2003-07-29, 21:20
hantelpress eller bänkpress?

längre rörelsebana med hantlar.. vad ska man köra?

danieln
2003-07-29, 21:26
Varför inte alternera övningarna?

Spec^
2003-07-29, 21:51
Jo de är klart.. variaton förnöjer.

Men vilken av övningarna bygger bäst bröstmuskulatur då?

hantlar eller stång? Inviduellt kanske

Big_Vik
2003-07-29, 23:19
vad tror ni om att köra bägge? det gör jag iaf.

Åse Columbus
2003-07-30, 11:50
Originally posted by z_bumbi


De exempel som drogs upp om kortare rörelsebana under perioder var ju däremot intressanta då det i de oftaste handlade om vikttillvänjning eller för att bryta platåer för styrketräning på hög nivå, vilket inte har så stort samband med powerfactror-idén som sådan.

Precis!!!!!

Jag har alltid varvat mycket tunga partiella ...med djupa fulla rörelser .....har funkat för mig....men som jag brukar säga..

prova ...
känn efter...

funkar det så är det väl inget fel att köra så....;)

Jag har inte varit skadad under mina träningsår förutom 2 ggr då jag gjort illa min axel.....båda ggr vid press bakom nacke...så den övningen gör jag inte längre.

Jag är dessutom ordentligt vig i kroppen förutom i höften som jag har artros i (genetiskt).

z_bumbi
2003-07-30, 12:56
Åse: Det handlar ju inte om att köra sina tunga set på med partiell bana utan det fåtal gånger man ska köra vikttillvänjning eller kanske bara träna att pressa med tröja osv, några av exemplen var Grimek och Paul Andersson som delvis använde dessa tekniker men de var ju ganska avancerade när de använde dem.
Att som vanlig tränande använda det ser jag liksom ingen funktion med och skaderisken ökar ju så det är inget jag skulle rekommendera någon som inte ska tävla i styrkesport att göra.

Åse Columbus
2003-07-30, 13:41
Originally posted by z_bumbi
Åse: Det handlar ju inte om att köra sina tunga set på med partiell bana utan det fåtal gånger man ska köra vikttillvänjning eller kanske bara träna att pressa med tröja osv, några av exemplen var Grimek och Paul Andersson som delvis använde dessa tekniker men de var ju ganska avancerade när de använde dem.
Att som vanlig tränande använda det ser jag liksom ingen funktion med och skaderisken ökar ju så det är inget jag skulle rekommendera någon som inte ska tävla i styrkesport att göra.

Som sagt...

är överens om att vi inte är överens.......

håller inte med dig...och det är min högst personliga åsikt..och jag talar om mina erfarenheter...om ngn vill prova är det upp till dem ...tycker jag..

dikterar inte för ngn att det är varken bra eller dåligt...säger bara att jag gör så......och att jag har fått bra resultat av det...

sen vad du gör är ju upp till dig....