handdator

Visa fullständig version : Morgon promenad VS. morgon hopprep


jennietuv
2009-03-04, 09:46
Man har juh hört att en morgon promenad är bättre en att ta en på dan.
Men hur är det med morgon hopprep?
Att hoppa hopprep är juh mycket jobbigare en att gå en promenad, power walk.

Tror ni det funkar bättre att hoppa hopprep i 30 min på morgonen ist för att gå en promenad?

King Grub
2009-03-04, 09:47
"Funkar" i vilket avseende?

Ju högre intensitet du kan hålla under så lång tid som möjligt, desto bättre för kaloriförbrukningen.

Och det finns inget som säger att en morgonpromenad är bättre än en dagspromenad heller.

jennietuv
2009-03-04, 09:52
Att gå ner i vikt.

King Grub
2009-03-04, 09:58
Det handlar om kaloribalans. Du kan gå promenader eller hoppa rep halva dagen, morgon eller kväll, men äter du mer än du gör av, går du upp i vikt, inte ner, i alla fall. All aktivitet, inklusive motion som rephoppning och promenader, ökar energiförbrukningen, och om den i slutändan blir större än energiintaget, går du ner i vikt. Och ju högre intensitet du motionerar med, och ju längre tid du gör det, desto mer ökar energiförbrukningen.

Promenader är sämsta motionsformen för att gå ner i vikt, om man har möjlighet till intensivare aktiviteter under lika lång tid. En halvtimmes promenad förbrukar försumbar mängd energi, medan en halvtimmes intensiv löpning verkligen kan påverka dygnets energibalans, förutsatt att man inte kompenserar med ökat matintag.

Motion i sig ökar inte fettförbränningen eller viktnedgången, annat än genom den eventuella påverkan den har på dygnets kaloribalans.

jennietuv
2009-03-04, 10:52
Okej. Så har rephoppning högre intensitet än en promenad?
Är helt noll ställd när det kommer till träning, kanske därför jag har några kilos övervikt.

King Grub
2009-03-04, 10:54
Så har rephoppning högre intensitet än en promenad?

Om din pulsnivå är högre, så ja.

Är helt noll ställd när det kommer till träning, kanske därför jag har några kilos övervikt.

Nja, det är nog snarare så att du äter för mycket i förhållande till vad du behöver. :) Ett visst energiunderskott åstadkommer lika stor viktminskning även om du åstadkommit det utan träning.

mattilainen
2009-03-04, 10:55
ja det har det, om du inte går väldigt snabbt eller om du hoppar väldigt långsamt

Flexipop
2009-03-04, 10:55
Kör på hopprepet om du nu vill bränna så mycket som möjligt.

jennietuv
2009-03-04, 11:08
Jo ja är väl rätt mat glad :)
Men nu tänker jag på vad och hur mycket jag äter, har minskat mina portioner och skippar sötsaker på vardagar. försöker äta nyttigare allternativ, trotts att jag ä väldigt kräsen när det kommer till mat.Träningen börjar sagta men säkert att gå bättre och jag känner mej redan lite lättare trots att inga kilon försvunnit än.

Hopprep är juh 10 ggr roligare än att gå promenader själv.

King Grub
2009-03-04, 11:10
Hopprep är juh 10 ggr roligare än att gå promenader själv.

Då är det ett självklart val!

Den effektivaste motionsformen är den man utför... och chansen att man gör något, ökar oftast, om man tycker att det man gör är roligt i stället för en pina.

En potentiell nackdel med rephoppning är att det kan vara rätt påfrestande för fotlederna i längden.

jennietuv
2009-03-04, 11:17
Yes. Men självklart blir det juh inte bara hopprep utan oxå promenader, då jag har hund som måste komma ut. Men även lite styrka.

Billybilly
2009-03-04, 12:19
Hopprep måste väl stärka skelettet mer än en promenad på motsvarande tid också?

CrazyJoeDavola
2009-03-04, 18:38
Hopprep måste väl stärka skelettet mer än en promenad på motsvarande tid också?


Nu är jag ingen expert, men vadå stärka skelettet?

Scratch89
2009-03-04, 19:01
Jag tycker också att du ska köra den aktivitet som är roligast. Nu har du ju "tur" att hopprep faktiskt är jobbigare än promenader.

Om jag ska ta mig själv som exempel, så kan jag inte springa ordentligt för att mina fötter trilskas. Däremot funkar det jättebra att cykla, och det bästa med att cykla är att man kan läsa/plugga samtidigt. Att cykla med lagom tempo i en timma är mycket bättre än att planera att köra sprintintervaller i en halvtimma men aldrig komma ut.

Billybilly
2009-03-04, 20:52
Nu är jag ingen expert, men vadå stärka skelettet?

Ju mer du belastar det, med studsar, hopp, springa, klättra osv.
All slags normal belastning stärker.
Så simning, cykling och andra aktiviteter med mindre belastning och studsar på skelettet, om man ska säga så, stärker skelettet betydligt mindre än att springa exempelvis.

Det var vad jag lärde mig i skolan, så jag hoppas inte läraren ljög för mig ;)

Scratch89
2009-03-04, 20:54
Ju mer du belastar det, med studsar, hopp, springa, klättra osv.
All slags normal belastning stärker.
Så simning, cykling och andra aktiviteter med mindre belastning och studsar på skelettet, om man ska säga så, stärker skelettet betydligt mindre än att springa exempelvis.

Det var vad jag lärde mig i skolan, så jag hoppas inte läraren ljög för mig ;)

Hopprep är rätt jobbigt för lederna, faktiskt. Särskilt knät, om man inte har en korrekt hoppteknik.

OskarD
2009-03-04, 20:55
och det bästa med att cykla är att man kan läsa/plugga samtidigt.

"vafan" tänkte jag innan jag insåg att du antagligen menade cykla på träningscykel. Hoppas jag.
Men promenader och cykelturer kan också användas för att ta sig nånstans, då tar de ju inte "extra" tid som de gör om man gör det som träningspass. Att gå till jobbet kan ju vara enklare än att ta bussen dit och sen gå som träning.

Scratch89
2009-03-04, 21:02
"vafan" tänkte jag innan jag insåg att du antagligen menade cykla på träningscykel. Hoppas jag.
Men promenader och cykelturer kan också användas för att ta sig nånstans, då tar de ju inte "extra" tid som de gör om man gör det som träningspass. Att gå till jobbet kan ju vara enklare än att ta bussen dit och sen gå som träning.

Hahaha! Ja, träningscykel. :D

När jag gick på grundskolan kunde jag ibland innan läxförhören i franska cykla utan att hålla i styret och rabbla glosor som jag höll upp framför ansiktet. Ett under att jag klarade mig utan att krascha.

OT: Ja, vardagsmotion är jättebra! Att istället för att åka buss 10 minuter, kanske man kan gå en annan väg så man är framme på 30? Går man också tillbaka har man en timmas promenad per dag.

de_dave
2009-03-04, 21:10
Att cykla med lagom tempo i en timma är mycket bättre än att planera att köra sprintintervaller i en halvtimma men aldrig komma ut.

+1 på det :)

Andy.da.wohoo
2009-03-04, 21:35
Och det finns inget som säger att en morgonpromenad är bättre än en dagspromenad heller.

Vi hade teori i idrotten för ett tag sen. Då sa läraren att ett bra sätt att gå ner i vikt och bränna fett var just morgonpromenader. Jag frågade varför och han svarade:
Om du gör det till en rutin att ta en morgonpromenad innan frukosten klockan 6 varje dag t ex och kommer hem och äter frukost klockan 7 så förstår kroppen när du går din promenad att det snart kommer mer näring och kommer därför förbruka lika mycket energi som om du hade ätit frukost innan promenaden. Men eftersom du är sågott som tömd på kolhydrater så kommer kroppen istället att använda fettet som energikälla och kommer därför förbränna mycket mer fett än vanligt.

Så, någon sanning i detta?

Billybilly
2009-03-04, 22:03
Vi hade teori i idrotten för ett tag sen. Då sa läraren att ett bra sätt att gå ner i vikt och bränna fett var just morgonpromenader. Jag frågade varför och han svarade:
Om du gör det till en rutin att ta en morgonpromenad innan frukosten klockan 6 varje dag t ex och kommer hem och äter frukost klockan 7 så förstår kroppen när du går din promenad att det snart kommer mer näring och kommer därför förbruka lika mycket energi som om du hade ätit frukost innan promenaden. Men eftersom du är sågott som tömd på kolhydrater så kommer kroppen istället att använda fettet som energikälla och kommer därför förbränna mycket mer fett än vanligt.

Så, någon sanning i detta?

Men alltså, du förbrukar ju lika mycket energi ifall du går en promenad efter frukost som innan frukost, eller är detta helt fel?
Fast den förbrukade energin från promenaden före frukost kommer (troligtvis) mestadels från fett istället för kolhydrater.
I Mr Grubbens guide, står det att det är för insulinnivåerna är så lååååååååga :)

Men att kroppen skulle vänja sig och ställa in sig på att "nu blir det frukost snart" får någon annan svara på -_-

King Grub
2009-03-04, 22:05
Så, någon sanning i detta?

Under aktiviteten, visst. Större fettförbränning under aktiviteten betyder dock inte automatiskt en större fettförbränning över en längre mätperiod, som dygnet i sin helhet. Motion ökar inte fettförbränningen över dygnet jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Större fettförbränning vid ett tillfälle kompenserad vid ett annat.