handdator

Visa fullständig version : Knäppande och smärta i höftled


Cinder
2009-03-04, 07:33
Hej gott folk,

Körde mitt första thaiboxningspas igår, och det var sparkintensiv träning med mycket push-kicks, dvs sparkar rakt fram. Kände direkt att det knäppte till i vänster höftled varje gång jag lyfte upp benet rakt för sparken, det var inte alls samma sak på höger sida. Sen på kvällen efteråt och nu på morgonen känns det som att höften är på gränsen till inflammerad, det smärtar att röra runt på den osv. Vad beror det här på, ovana och överansträning, stela leder, eller...? Vad ska jag göra för att bli av med detta och förhindra det i framtiden?

(Tränar annars löpning och annat, så helt otränad i kroppen är jag inte, så är lite förbluffad över att det blir såhär..)

Lundvall
2009-03-05, 08:23
små knäppljud i sig har jag fått berättat för mig av diverse sjukgymnaster är ofarligt. Men om det däremot är "större" knäppljud så är det ju nått som har hänt.

Jag tycker du ska besöka en sjukgymnast.

Cinder
2009-03-05, 10:09
Jag har ingen aning var definitionen av en stor knäppning går, men tror inte att det är det jag upplevt. Idag känns det bättre i höften, och det smärtar inte på samma sätt som det gjorde dagen innan när jag provade göra samma rörelse som på träningen. Avvaktar och ser hur det utvecklas, tror att det kan vara en simpel överansträngning, men om det kvarstår så blir det helt klart sjukgymnast nästa.

Knäskadad123
2009-03-05, 16:15
Hmm, jag har ett liknande problem, om jag ligger ned, och sen lyfter höger ben upp, och sen för ned det igen, så knäpper det till i höften, det gör inte ont i början, men ju mer jag gör det så gör det ondare, och så blir det mer knäpper det till mer och mer för varje gång, efter ungefär 10 raka benlyft så gör det ont och knäpper ganska så mycket. Skulle också vilja veta vad som ligger bakom // Fredrik

Cinder
2009-03-05, 18:29
Det där lät väldigt likt mitt problem, har du haft det länge?

Guddi
2009-03-06, 10:32
snapping hip, googla

Cinder
2009-03-06, 16:26
Jag undrar om mina problem i höfterna har blivit till efter att jag cyklade till jobbet varje dag i ett halvår för två år sen. Stretchade inget när jag gjorde det, kan den formen av träning, dvs cykling göra att höfterna stelnar ihop eller liknande?

Googlade förresten på snapping hip och hittade några övningar, både stretch och styrka som jag ska köra numera varje gång jag befinner mig i gymmet. Hoppas att det ska avhjälpa mina åkommor efter ett tag :)

Peter.B
2009-03-06, 17:24
Här har du en rätt matnyttig tråd om samma ämne:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127130

:)