handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättning


Speedrush
2009-03-03, 22:39
Tja!

Har lite frågor och funderingar kring ämnesomsättningen som jag vill ha bekräftat.


Ökar en hög ämnesomsättningen chanserna för att bygga mer muskler, än vad en låg gör?



Sänks ämnesomsättningen om du äter kanske bara ett mål per dagen , dvs förbränner du mindre och mindre fett/muskler efter ett tag när kroppen automatiskt sänkt omsättningen?


Precis gett mig in på lite djupare inom träning, kroppen och kosten så det kan hända att det dyker upp lite fråge-trådar :)

mikaelj
2009-03-03, 22:54
Ökar en hög ämnesomsättningen chanserna för att bygga mer muskler, än vad en låg gör?


Nej, snarare tvärtom. Kroppen äter upp musklerna. Men eftersom du förbränner fett snabbare kommer du åtminstone vara smal!


Sänks ämnesomsättningen om du äter kanske bara ett mål per dagen , dvs förbränner du mindre och mindre fett/muskler efter ett tag när kroppen automatiskt sänkt omsättningen?

Kroppen kan inte klockan och sänker ämnesomsättningen vid rejält negativt kaloriintag över lång tid, mätt i veckor.

Ämnesomsättning påverkar dessutom en rad andra faktorer: du tappar hår, blir lätt frusen, sover hela dagarna, deprimerad, kasst korttidsminne och blir helt utslagen av att träna.

Om du syftar på den medicinska definitionen (sköldkörtelhormonerna, specifikt T4 och T3) av ämnesomsättning, åtminstone!

Speedrush
2009-03-03, 23:22
Nej, snarare tvärtom. Kroppen äter upp musklerna. Men eftersom du förbränner fett snabbare kommer du åtminstone vara smal!



Kroppen kan inte klockan och sänker ämnesomsättningen vid rejält negativt kaloriintag över lång tid, mätt i veckor.

Ämnesomsättning påverkar dessutom en rad andra faktorer: du tappar hår, blir lätt frusen, sover hela dagarna, deprimerad, kasst korttidsminne och blir helt utslagen av att träna.

Om du syftar på den medicinska definitionen (sköldkörtelhormonerna, specifikt T4 och T3) av ämnesomsättning, åtminstone!

Väldigt snabba och bra svar, tack så mycket :)

Men om vi säger att det är 2 personer, den ena har hög- och den ena låg ämnesomsättning, och att båda personerna sköter sin kost och ligger på Kcal+ , då har väl båda samma förutsättningar för att bygga lika mycket? om vi förutsätter att dom är exakt lika skapta med likadana gener osv. förutom deras ämnesomsättning då :P

Gäller Harris & Benedict-ekvationen även för personer med hög ämnesomsättning, känns som det kan vara en rätt intressant fråga för många :) ?

Och sist men inte minst en sista fråga, Vad det gäller låg ämnesomsättning har jag hört att det sällan förekommer, finns det några siffror som visar ungefär hur förekommande det är? (dvs 1 av 5 t.ex).

mikaelj
2009-03-03, 23:34
Men om vi säger att det är 2 personer, den ena har hög- och den ena låg ämnesomsättning, och att båda personerna sköter sin kost och ligger på Kcal+ , då har väl båda samma förutsättningar för att bygga lika mycket? om vi förutsätter att dom är exakt lika skapta med likadana gener osv. förutom deras ämnesomsättning då :P

Har du sjukligt hög ämnesomsättning kommer även musklerna förbrännas i en snabbare takt.

Men vad gäller de naturliga, små variationerna (vi är ju skapta olika) tror jag inte att det spelar någon roll.

Gäller Harris & Benedict-ekvationen även för personer med hög ämnesomsättning, känns som det kan vara en rätt intressant fråga för många :) ?

Se ovan.

Och sist men inte minst en sista fråga, Vad det gäller låg ämnesomsättning har jag hört att det sällan förekommer, finns det några siffror som visar ungefär hur förekommande det är? (dvs 1 av 5 t.ex).

HypERtyreos/tyreotoxikos - hög ämnesomsättning - har jag fått ett intryck att det är mindre vanligt än hypotyreos, men jag har inte studerat det.

Hypotyreos - låg ämnesomsättning - däremot, drabbar främst medelålders kvinnor, men drabbar även många andra, med en förekomst på ungefär 10%. Hälften så vanligt bland män. Starkt ärftligt och verkar följa X-kromosomen (varför fler kvinnor än män drabbas).

Utöver de här siffrorna går många omkring med obehandlad hypotyreos med diagnoser som "kroniskt trötthetsyndrom", "fibromyalgi" och "depression". Gnälliga-kärring-sjukan, typ.

Ögna igenom min korta recension av boken Solved: The Riddle of Illness (http://mikael.jansson.be/journal/2009/01/short-review-of-solved-the-riddle-of-illness) om du vill veta mer.

sz0
2009-03-03, 23:36
Och sist men inte minst en sista fråga, Vad det gäller låg ämnesomsättning har jag hört att det sällan förekommer, finns det några siffror som visar ungefär hur förekommande det är? (dvs 1 av 5 t.ex).

Glidande skala?

JoeyP
2009-07-29, 13:44
Hur sabbas ämnesomsättningen tex hos anorektiker? Är det immunförsvaret som angriper sköldkörteln?

mikaelj
2009-07-29, 14:04
Hur sabbas ämnesomsättningen tex hos anorektiker? Är det immunförsvaret som angriper sköldkörteln?

Jag tror det handlar om kaloribegränsningen i sig, snarare än att du häpp får Hashimotos/autoimmun hypotyreos... Diodenas, hypofysen m.fl. faktorer som antingen sänker signalen (TSH sjunker), eller konverteringen (lägre T3).

JoeyP
2009-07-29, 14:12
Så det är hormoner som ger signaler att minska ämnesomsättningen?

JoeyP
2009-07-29, 14:15
Elr aa vad är det för nåt som sänder ut dem här signalerna att minska på t3 osv.

mikaelj
2009-07-29, 14:26
Så det är hormoner som ger signaler att minska ämnesomsättningen?

Hormoner är ämnesomsättningen. Kortisol, insulin, GH, IGF-1, T4, T3, TSH, TRH, PTH, etc.

Det är väldigt komplicerat.

Apos78
2009-07-29, 15:30
Elr aa vad är det för nåt som sänder ut dem här signalerna att minska på t3 osv.


Tror också att en låg tillgänglighet av dietärt järn påverkar omvandligen från T4->T3. Har ingen källa på detta men det är något som dök upp i bakhuvudet.

mikaelj
2009-07-29, 15:32
... och selen, och zink, och ...

JoeyP
2009-07-29, 17:04
Shit låter väldigt komplicerat...

C.E.J.
2009-07-29, 18:43
Nej, snarare tvärtom. Kroppen äter upp musklerna. Men eftersom du förbränner fett snabbare kommer du åtminstone vara smal!

Nog ökar väl inte bara proteinnedbrytningen vid högt ämnesomsättning, utan också proteinsyntesen? Bumpar man inte upp proteinintaget då så blir balansen säkert negativ, dock.

mikaelj
2009-07-29, 18:44
Nog ökar väl inte bara proteinnedbrytningen vid högt ämnesomsättning, utan också proteinsyntesen? Bumpar man inte upp proteinintaget då så blir balansen säkert negativ, dock.

Ja, de flesta med hypertyreos (även kallat tyreotoxikos, överaktiv sköldkörtel) blir väldigt tunna, utöver att de blir väldigt trötta. Kroppen går på högvarv, helt enkelt. Tros urlaka skelettet också.

Men då är det Medicinskt Dåligt(tm). Individuella mindre variationer hör inte dit.

Vaket
2009-07-29, 18:49
Nej, snarare tvärtom. Kroppen äter upp musklerna. Men eftersom du förbränner fett snabbare kommer du åtminstone vara smal!



Kroppen kan inte klockan och sänker ämnesomsättningen vid rejält negativt kaloriintag över lång tid, mätt i veckor.

Ämnesomsättning påverkar dessutom en rad andra faktorer: du tappar hår, blir lätt frusen, sover hela dagarna, deprimerad, kasst korttidsminne och blir helt utslagen av att träna.

Om du syftar på den medicinska definitionen (sköldkörtelhormonerna, specifikt T4 och T3) av ämnesomsättning, åtminstone!

Är det om man har bra eller dålig ämnesomsättning som man tappar hår,blir frusen sover mycket osv?

C.E.J.
2009-07-29, 18:54
Ja, de flesta med hypertyreos (även kallat tyreotoxikos, överaktiv sköldkörtel) blir väldigt tunna, utöver att de blir väldigt trötta. Kroppen går på högvarv, helt enkelt. Tros urlaka skelettet också.

Men då är det Medicinskt Dåligt(tm). Individuella mindre variationer hör inte dit.

Right, men det jag åsyftade var att du framställde det som att det bara är proteinnedbrytningen som ökar vid hypertyreos.

TehSaxo
2009-07-29, 21:24
Du på bilden till vänster eller? :O

Tolkia
2009-07-29, 22:23
Jag tycks minnas från tidigare diskussioner att måltidsfrekvensen inte påverkar ämnesomsättningen om intaget är detsamma.
Hur sabbas ämnesomsättningen tex hos anorektiker? Är det immunförsvaret som angriper sköldkörteln?
Hypofysen känner av svälten och styr ner sköldkörtelns produktion. Det är nog ganska sällan det blir fel på själva sköldskörteln. (Sedan påveras ju givetvis hela systemet av svält, och inte bara sköldkörteln. Jag tycker själv att det finns en tendens att överfokusera på sköldkörtelhormoner, det är ju inte de enda potenta substanserna i kroppen.)
Utöver de här siffrorna går många omkring med obehandlad hypotyreos med diagnoser som "kroniskt trötthetsyndrom", "fibromyalgi" och "depression". Gnälliga-kärring-sjukan, typ.
Det skulle jag vilja säga är en sanning med stor modifikation.

mikaelj
2009-07-29, 22:34
Det skulle jag vilja säga är en sanning med stor modifikation.

Många på det mötet jag var på hade varit sjukskrivna i några år för just utbrändhet innan de slutligen fick rätt diagnos, dvs hypotyreos -- tog ett tag innan det kunde ses på blodprover. Verkar vara ganska vanligt.

Om vi nu skall vara såna...

Tolkia
2009-07-29, 22:44
Många på det mötet jag var på hade varit sjukskrivna i några år för just utbrändhet innan de slutligen fick rätt diagnos, dvs hypotyreos -- tog ett tag innan det kunde ses på blodprover. Verkar vara ganska vanligt.

Om vi nu skall vara såna...
Det är, vilket jag är övertygad om att du vet, inte samma sak som det du försökte låta påskina i den första posten. Tack för redigeringen, för ja, vi skall vara sådana.

C.E.J.
2009-07-29, 22:54
Många på det mötet jag var på hade varit sjukskrivna i några år för just utbrändhet innan de slutligen fick rätt diagnos, dvs hypotyreos -- tog ett tag innan det kunde ses på blodprover. Verkar vara ganska vanligt.

Om vi nu skall vara såna...

Ja lite som med "elallergi" då :)

Tolkia
2009-07-30, 00:03
Ja lite som med "elallergi" då :)
Eller inte, beroende på från vilken vinkel man väljer att betrakta problemet. Generellt gäller för det man kallar "medicinskt oförklarade symptom" att man bör utreda för andra sjukdomar, eftersom man mycket väl kan komma att hitta något som förklarar symptomen (däremot inte alltid hypotyreos). Det skall dock inte dras in extremis, d.v.s. till tolkningen att personer med besvär som nämns i tråden i 100% av fallen är feldiagnostiserade fall av välkända sjukdomar eller inbilllar sig att de har problem.

First
2009-08-17, 18:16
Om man underätit kraftigt (-1000 -> 1400 kcal/dag) i flera veckor har alltså ens ämnesomsättning sänkts.

För att få den att återgå till det normala, räcker det med att börja äta mer igen eller har den "skadats" för all framtid?

Eddie Vedder
2009-08-17, 18:41
För att få den att återgå till det normala, räcker det med att börja äta mer igen eller har den "skadats" för all framtid?

Det är inte helt klarlagt. Det finns studier som tyder på att underätning orsakar en kroniskt nedsatt leptinkänslighet som innebär att ämnesomsättningen sjunker utan att återgå till utgångsläget trots viktbalans igen.


Svältläge (låg ämnesomsättning), del 1 – sanning eller myt? (http://traningslara.se/blogg/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/)
Svältläge (låg ämnesomsättning), del 2 – De som sticker ut (http://traningslara.se/blogg/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-2-de-som-sticker-ut/)

Apos78
2009-08-17, 18:44
Den återgår förmodligen men inte över natten.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263

Edit: Såg ni Eddies post och det är intressant. Har man där sett i hur stor utsträckning denna permanenta sänkning sker? Har inte än läst länkarna...

Eddie Vedder
2009-08-17, 18:55
Edit: Såg ni Eddies post och det är intressant. Har man där sett i hur stor utsträckning denna permanenta sänkning sker? Har inte än läst länkarna...

Jag tänker främst på den här från oktober 2008:

Background: After weight loss, total energy expenditure—in particular, energy expenditure at low levels of physical activity—is lower than predicted by actual changes in body weight and composition. An important clinical issue is whether this reduction, which predisposes to weight regain, persists over time.

Objective: We aimed to determine whether this disproportionate reduction in energy expenditure persists in persons who have maintained a body-weight reduction of 10% for >1 y.

Design: Seven trios of sex- and weight-matched subjects were studied in an in-patient setting while receiving a weight-maintaining liquid formula diet of identical composition. Each trio consisted of a subject at usual weight (Wtinitial), a subject maintaining a weight reduction of 10% after recent (5–8 wk) completion of weight loss (Wtloss-recent), and a subject who had maintained a documented reduction in body weight of >10% for >1 y (Wtloss-sustained). Twenty-four-hour total energy expenditure (TEE) was assessed by precise titration of fed calories of a liquid formula diet necessary to maintain body weight. Resting energy expenditure (REE) and the thermic effect of feeding (TEF) were measured by indirect calorimetry. Nonresting energy expenditure (NREE) was calculated as NREE = TEE – (REE +TEF).

Results: TEE, NREE, and (to a lesser extent) REE were significantly lower in the Wtloss-sustained and Wtloss-recent groups than in the Wtinitial group. Differences from the Wtinitial group in energy expenditure were qualitatively and quantitatively similar after recent and sustained weight loss.

Conclusion: Declines in energy expenditure favoring the regain of lost weight persist well beyond the period of dynamic weight loss.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/906

Rosenbaum et al. Long-term persistence of adaptive thermogenesis in subjects who have maintained a reduced body weight. Am J Clin Nutr.2008; 88: 906-912

mikaelj
2009-08-17, 20:41
Om man underätit kraftigt (-1000 -> 1400 kcal/dag) i flera veckor har alltså ens ämnesomsättning sänkts.

För att få den att återgå till det normala, räcker det med att börja äta mer igen eller har den "skadats" för all framtid?

Kika på http://www.bodybuilding.com/fun/sclark60.htm

Usually, a refeed should consist of 20-50% more calories than required for maintenance for 12 hours to two days. The higher you decide to bring your calories, the shorter period of time you will want to refeed for. If your leptin levels have almost dropped of the earth, you will want to refeed for a full week, but keep your calories slightly more moderate.

The downside to a refeed is that sometimes you will have to accept a small amount of fat gain. But, looking on the bright side, when you go back to your diet, your metabolism will be humming again and you should jump start the fat loss process. In a few individuals, they will actually become leaner during the process; however this is not the norm.

Eller om du följer Lyle McDonalds råd om en refeed, kort sammanfattat:

glykogenuttömmande träning, följt av 12-16g kolhydrater/kg LBM (lean body mass, kroppsvikt * (1-kroppsfetthalt)) under 24 timmar, minimalt med fett & minimalt med fruktos (<50g av vardera) för att fylla upp muskelglykogenlager, leverglykogenlager och att signalera till kroppen att faran är över. Det innebär också (som texten ovan anger) överätning med 25-50%.

Väger du 80 kg med kroppsfett 15% ger det 65*12 - 65*16 = ~800 - ~1000g kolhydrater (från stärkelse, så inte massa socker/frukt/sylt) att mumsa under ett dygn.

Men... det här har mestadels studerats på djur. Anekdotiska bevis, men ptja. I övrigt är Eddies texter intressanta.